Jump to content

Recommended Posts

21 hours ago, osgorth said:

Jag sitter själv med en Goldfinger från Clearaudio sedan många år, och den har servat mig ypperligt. Antalet speltimmar börjar nog bli lite högt dock, det är nog dags att göra något åt det snart.

Jag har läst på lite nu om Clearaudios nya puppor, och de har en hel rad nya med kronan som även finns på din. Fina specar! Seriösa byggen.

Jag fastnade på deras tracking ability test record :) Man spelar en 315Hz ton som graverats med 8cm/s och ökar amplituden med 10um per spår från 50 - 100um. Testet görs både i ytter- och innerspår, och man gör som vanligt fininställning genom att ändra vtf och htf.

Goldfinger är säkert specad att klara 90 eller 100um vid sin normerade vtf, och om din fortfarande är i närheten av det så är den nog frisk. Kan dock även behöva kolla avmagnetisering.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har läst på lite nu om Clearaudios nya puppor, och de har en hel rad nya med kronan som även finns på din. Fina specar! Seriösa byggen.

Jag fastnade på deras tracking ability test record :) Man spelar en 315Hz ton som graverats med 8cm/s och ökar amplituden med 10um per spår från 50 - 100um. Testet görs både i ytter- och innerspår, och man gör som vanligt fininställning genom att ändra vtf och htf.

Goldfinger är säkert specad att klara 90 eller 100um vid sin normerade vtf, och om din fortfarande är i närheten av det så är den nog frisk. Kan dock även behöva kolla avmagnetisering.

 

När du skriver om avmagnetisering blir jag lite nyfiken. Avmagnetisering av permanentmagneterna som en föråldringsprocess? Hur lång tid tar den? Kan man på något sätt avläsa denna? Eller pratar vi bara om en motsvarande ljudförsämring?

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag har läst på lite nu om Clearaudios nya puppor, och de har en hel rad nya med kronan som även finns på din. Fina specar! Seriösa byggen.

Jag fastnade på deras tracking ability test record :) Man spelar en 315Hz ton som graverats med 8cm/s och ökar amplituden med 10um per spår från 50 - 100um. Testet görs både i ytter- och innerspår, och man gör som vanligt fininställning genom att ändra vtf och htf.

Goldfinger är säkert specad att klara 90 eller 100um vid sin normerade vtf, och om din fortfarande är i närheten av det så är den nog frisk. Kan dock även behöva kolla avmagnetisering.

 

Intressant! Ja, planen är att bjuda hem någon som vet vad de pysslar med och gå igenom allt. Min tumme är fastlödd mitt i handen så jag har insett för länge sedan att jag ska hålla mig långt ifrån finmekanik. ;) Nu har jag ju dessutom fler anledningar att ta mig till Veteran-Hifi, med tanke på mono-uppgraderingen jag funderat på. Min spelare kommer ursprungligen därifrån så det känns ju naturligt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

När du skriver om avmagnetisering blir jag lite nyfiken hur den går till? Har aldrig genomfört någon sådan på pickuper jag ägt. Finns tydligen delade meningar om detta om man läser på nätet. I vart fall om vi pratar om MC.

Jag har inte heller gjort det på många, många år. Men om mekaniken (nål, upphängning, dämpare) är ok, så är det i princip bara magneterna som kan vara försämrade. Ponera att hela armaturen har rubbats, då lär det ju synas i ett spårningstest.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

När du skriver om avmagnetisering blir jag lite nyfiken. Avmagnetisering av permanentmagneterna som en föråldringsprocess? Hur lång tid tar den? Kan man på något sätt avläsa denna? Eller pratar vi bara om en motsvarande ljudförsämring?

Elusive Disc säljer en avmagnetiserare från Aesthetix, se här.

Kanske Stylus vet lite mer om den och framför allt om det finns någon bekräftelse på dess nytta.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-06 at 10:16, calle_jr said:

Den är en ättling i rakt nedstigande led med samma gener och där grundprinciperna är exakt desamma, men där delkomponenterna utvecklats till en nivå för vad som verkar vara möjligt :)

Grattis till en vad jag förstår fantastisk pickup. Får jag möjlighet någon gång så vill jag gärna komma på en lyssning.

On 2017-06-04 at 11:20, calle_jr said:

Kroppen är svarvad från ett stycke. Den är osymmetriskt på alla håll och saknar i princip parallella ytor:

Den är fräst, inte svarvad för då hade den varit rund :blush

Fasen vad kul, vilken satsning :77:

Link to comment
Share on other sites

Får vi se några mätningar på Lyran?:)

Har precis fått hem (tack för Rydberg för hjälpen) en pålitlig test-LP: Clearaudio TRS-1007, som är en kopia på JVC med samma namn. Såväl HFNRR som Analouge Productions testskivor har helt odugliga svep.

Den är graverad utan diskant-emfase (nollställe vid 3122 Hz), så jag byggde om mitt gamla försteg så att jag kan koppla ur den korrektionen med en vippströmrytare. Har gjort initala mätningar på Ortofon super OM40 samt Audio Technica OC9 Mk3 - båda imponerar med avseende på distorsion, men OC9 är cirka 6 dB bättre. Dock har OM40 litet snyggare frekvensgång - har inte sett någon MC som håller samma klass i detta avseende. Bägge pickuperna har hyggligt rak frekvensgång; inom +/- 0,75dB. Utmärkande för båda dessa pickuper är adekvat VTA, varför distorsionen inte ökar markant vid vertikal modulation (höger samt vänster ur fas). Till OC9:ans fördel talar, utöver den lägre distorsionen, ett något lägre spårningsbrus.

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Får vi se några mätningar på Lyran?:)

Har precis fått hem (tack för Rydberg för hjälpen) en pålitlig test-LP: Clearaudio TRS-1007, som är en kopia på JVC med samma namn. Såväl HFNRR som Analouge Productions testskivor har helt odugliga svep.

Den är graverad utan diskant-emfase (nollställe vid 3122 Hz), så jag byggde om mitt gamla försteg så att jag kan koppla ur den korrektionen med en vippströmrytare. Har gjort initala mätningar på Ortofon super OM40 samt Audio Technica OC9 Mk3 - båda imponerar med avseende på distorsion, men OC9 är cirka 6 dB bättre. Dock har OM40 litet snyggare frekvensgång - har inte sett någon MC som håller samma klass i detta avseende. Bägge pickuperna har hyggligt rak frekvensgång; inom +/- 0,75dB. Utmärkande för båda dessa pickuper är adekvat VTA, varför distorsionen inte ökar markant vid vertikal modulation (höger samt vänster ur fas). Till OC9:ans fördel talar, utöver den lägre distorsionen, ett något lägre spårningsbrus.

 

Morello, du som utan tvekan har järnkoll på såväl teknik som mätningar. Har du hittat någon korrelation mellan ovanstående och gåshud vid lyssning?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Morello said:

Får vi se några mätningar på Lyran?:)

Har precis fått hem (tack för Rydberg för hjälpen) en pålitlig test-LP: Clearaudio TRS-1007, som är en kopia på JVC med samma namn. Såväl HFNRR som Analouge Productions testskivor har helt odugliga svep.

Den är graverad utan diskant-emfase (nollställe vid 3122 Hz), så jag byggde om mitt gamla försteg så att jag kan koppla ur den korrektionen med en vippströmrytare. Har gjort initala mätningar på Ortofon super OM40 samt Audio Technica OC9 Mk3 - båda imponerar med avseende på distorsion, men OC9 är cirka 6 dB bättre. Dock har OM40 litet snyggare frekvensgång - har inte sett någon MC som håller samma klass i detta avseende. Bägge pickuperna har hyggligt rak frekvensgång; inom +/- 0,75dB. Utmärkande för båda dessa pickuper är adekvat VTA, varför distorsionen inte ökar markant vid vertikal modulation (höger samt vänster ur fas). Till OC9:ans fördel talar, utöver den lägre distorsionen, ett något lägre spårningsbrus.

Javisst. Jag hade tänkt invänta en grej så att jag inte redovisar samma sak två gånger. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

 

Morello, du som utan tvekan har järnkoll på såväl teknik som mätningar. Har du hittat någon korrelation mellan ovanstående och gåshud vid lyssning?

Korrekt återgivning (I bemärkelsen mer likt det masterband som användes för att gravera LP'n) behöver inte betyda gåshud. Tex har många MC-pickuper förhöjd diskant, vilket inte alls behöver betyder att det låter dåligt. Tvärtom kan det upplevas som "krispigt och högupplöst". När jag jämför OM40 med OC9 så tycker jag rent subjektivt att OC9 låter renare. Tex låter cymbaler mer högupplöst. Därtill har OC9 lägre spårningsbrus, vilket jag uppskattar.

Jag har en god vän i studiobranschen som eventuellt kan ge mig ett exemplar av CD resp. LP som han var med och graverade, dvs vi vet med all säkerhet att dessa två skivor skall låta lika.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Morello said:

Korrekt återgivning (I bemärkelsen mer likt det masterband som användes för att gravera LP'n) behöver inte betyda gåshud. Tex har många MC-pickuper förhöjd diskant, vilket inte alls behöver betyder att det låter dåligt. Tvärtom kan det upplevas som "krispigt och högupplöst". När jag jämför OM40 med OC9 så tycker jag rent subjektivt att OC9 låter renare. Tex låter cymbaler mer högupplöst. Därtill har OC9 lägre spårningsbrus, vilket jag uppskattar.

Jag har en god vän i studiobranschen som eventuellt kan ge mig ett exemplar av CD resp. LP som han var med och graverade, dvs vi vet med all säkerhet att dessa två skivor skall låta lika.

Tack. Jag tycker just detta område är mycket spännande. Just att försöka förstå sambandet mellan det man mäter och det man upplever. Idag kan vi ju få fram grafer på en lång rad punkter i återgivningskedjan - men frågan är vilka som är det som mest påverkar ljudupplevlesen. Som du nämner så kan örat i vissa fall uppskatta en mätning som inte är helt "linjär". Dessutom bordet det finnas saker som vi uppfattar men som vi ännu inte funnit ett sätt att mäta (kvantifiera)... 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Morello said:

En grej? :mm: Utveckla gärna.

Inte så kul som det kan framstå. Det har kommit käppar i hjulet för vad jag hade hoppats bli lite mer tillförlitlig mätning med ett Hantek 6082BE, eller åtminstone oberoende mätningar. Så, de mätningar jag gjort för monteringen är enbart baserade på schablonmallar och Feickert Adjust+.
 

15 minutes ago, bigblue said:

Tack. Jag tycker just detta område är mycket spännande. Just att försöka förstå sambandet mellan det man mäter och det man upplever. Idag kan vi ju få fram grafer på en lång rad punkter i återgivningskedjan - men frågan är vilka som är det som mest påverkar ljudupplevlesen. Som du nämner så kan örat i vissa fall uppskatta en mätning som inte är helt "linjär". Dessutom bordet det finnas saker som vi uppfattar men som vi ännu inte funnit ett sätt att mäta (kvantifiera)... 

I det sammanhanget bör vi lära oss krypa innan vi försöker köra formel 1 tycker jag. Till att börja med skulle jag zooma in på vad som kan utläsas i området 125 - 4000 Hz för att om möjligt koppla det till specifika egenskaper i en pickup. Jim Lesurf håller på att se om han lyckas bena ut vad som händer högfrekvent i en mc transducer, och jag tror vi kanske kommer få ta del av resultat inom en hyfsat snar framtid. Det kanske inte blir sanningen, men åtminstone en belysning av "problemställningen".

Link to comment
Share on other sites

I området 125 till 400 cps uppvisar även medelmåttiga nålmikrofoner ofta korrekt frekvensgång. Problemen uppstår ofta i toppoktaven - om vi talar klangliga avvikelser hos framförallt MC-pickuper. Det skulle vara intressant att se om Lyra lyckats med konsten att konstruera en MC med korrekt klang OCH låg distorsion. Denon DL 103 och AT OC9 tilhör det absoluta toppskitet med avseende på distorsion. I alla fall om man får tro John Eliasons mätningar.

Link to comment
Share on other sites

On 6/9/2017 at 14:12, calle_jr said:

Så, de mätningar jag gjort för monteringen är enbart baserade på schablonmallar och Feickert Adjust+.


Här är lite mätningar utförda på Lyra Atlas med Kuzma 4Point och Stabi M.
Armen har originalkablage till en Lyra Erodion 26dB SUT, och därifrån 1m Cardas Golden Ref signalkablar.
Tonarmen har oljedämpning både lateralt och vertikalt, men med ganska liten kontaktyta.

Azimut-mätningen visades i ett tidigare inlägg:

azimuth-.jpg

Azimut är därefter justerad till skärningen vid knappt +0.2 snäpp, eftersom både magnitud och fas är samma där för vänster och höger kanal. Efter pickupinställning provade jag band 6 - 9 på Hifi News testskiva HFN 001. +12, +14 och +16dB var helt rena. För +18dB kom det lite dist i vänster kanal. Jag justerade htf ytterst lite varpå det minskade i vänster och kom en liten aning i höger men försvann inte helt.

Därefter AdjustPlus Pro med Dr Feickerts testskiva. Jag kopplar ett Creative Soundblaster 24/96 usb-ljudkort till förstegets tape-utgång.

Hastighet säger inte mycket om pickupen, men kanske att drivverket inte har skenat iväg av nån anledning:

speed.jpg

 

Frekvensrespons vänster och höger kanal mätt med svep 20Hz till 20kHz:

1.jpg

 

Därefter kontroll av resonansfrekvens för tonarm+pickup lateralt och vertikalt:

2.jpg

3.jpg

 

Och tonarmsresonanser mätt med ett svep 8Hz/s från 30 till 500Hz:

tonearm-resonanse.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har för liten egen erfarenhet av sådana här mätningar för att kommentera i detalj men ett problem som jag tror vi diskuterat efter en tidigare mätning du har gjort är att tonarmsresonansen döljs i något basavskärningsfilter. Det kan ligga i RIAA-steget eller SUT'en och för att kunna analysera armen/PU'en runt resonansfrekvensen skulle du behöva mäta utan filter, resonansen påverkar även om den inte syns. Förmodligen har du inget större problem men det kan ju vara roligt att veta.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, MatsT said:

Jag har för liten egen erfarenhet av sådana här mätningar för att kommentera i detalj men ett problem som jag tror vi diskuterat efter en tidigare mätning du har gjort är att tonarmsresonansen döljs i något basavskärningsfilter. Det kan ligga i RIAA-steget eller SUT'en och för att kunna analysera armen/PU'en runt resonansfrekvensen skulle du behöva mäta utan filter, resonansen påverkar även om den inte syns. Förmodligen har du inget större problem men det kan ju vara roligt att veta.

Jag vet :) Och man ser inte om det är tonarmsdämpning, sut eller försteg.

Det finns en hel del att kommentera kring AdjustPlus-mätningar, verkligen. Och så är det alltid med audiomätningar. Ofta så att man tappar fokus för vad som är intressant.

Men jag tycker ändå att Feickert har gjort en mycket stor förtjänst med denna mjukvara. Det är i första hand ett inställningsverktyg, i stället för de schabloner som inte alls är anpassade till de "individer" man råkar ha i näven.

Bra att du eldar på, för den där "käppen i hjulet" som jag nämnde är just att kunna mäta direkt från pu.

Link to comment
Share on other sites

Är distorsionen mätt med höger och vänster kanal i fas eller är modulationen vertikal (vänster och höger ur fas)?

Nästan 2% får mig att tro och hopas att något är knas med testskivan eller uppställningen. Som jämförelse uppvisar Audio Technica OC9 cirka 0,5% vid laterell modulation om 5 cm/s vid 1 kHz.

Det finns en artikel här ang aktuell testskiva:

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/37-technology/155-adjust-angle-part-ii.html

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Är distorsionen mätt med höger och vänster kanal i fas eller är modulationen vertikal (vänster och höger ur fas)?

Nästan 2% får mig att tro och hopas att något är knas med testskivan eller uppställningen. Som jämförelse uppvisar Audio Technica OC9 cirka 0,5% vid laterell modulation om 5 cm/s vid 1 kHz.

Det finns en artikel här ang aktuell testskiva:

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/37-technology/155-adjust-angle-part-ii.html

Det är en 1kHz stereosignal full moduleringsamplitud (0dB, 11.3cm/s). De 30 första sekunderna på Face A Spår 2 på första bilden i din länk.

Jag gjorde ett försök att bena ut just THD-mätningen med Chris Feickert för sex år sedan.
Han vill inte förklara mer i detalj än att det är en grov FFT-beräkning.

De har inte ens gjort testet i artikeln.
 

Link to comment
Share on other sites

Jösses vad detta blev tekniskt. Jag måste säga att era kunskaper både sedan långt tidigare och dessa aktuella tekniska diskussioner imponerar. Jag hänger inte med riktigt. Hade varit kul om jag fortsatt på Chalmers, då hade jag nog blandat mig i det tekniska mer. 

Detta forum har en fantastisk bredd och special kunskaper både här och där.

En stilla undran. Kan den spela musik ockå?  :105: :64::thumbsup:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Det är en 1kHz stereosignal full moduleringsamplitud (0dB, 11.3cm/s). De 30 första sekunderna på Face A Spår 2 på första bilden i din länk.

Jag gjorde ett försök att bena ut just THD-mätningen med Chris Feickert för sex år sedan.
Han vill inte förklara mer i detalj än att det är en grov FFT-beräkning.

De har inte ens gjort testet i artikeln.
 

Alright, om det är över 10 cm/s (vilket är cirka +6dB och inte 0dB då 5cm/s är vedertagen referensnivå), så är ju THD inom rimliga ramar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Jag måste säga att era kunskaper både sedan långt tidigare och dessa aktuella tekniska diskussioner imponerar.

Det är väl som mitt och de flestas förhållande till sina tänder. Vi vet vad man skall ha dom till och vi sköter dem efter bästa gottfinnande och kanske lystrar till tandläkarens råd i TV4 att använda Sensodyn. Men några djupare kunskaper om dess fysiologiska funktion, koppling till nerver och andrs organ vet vi inte så mycket om. Men det är bra att de finns de som vet och som sporrar varandra till än mer fördjupade kunskap och framsteg medan vi andrar tuggar på... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hatten av för alla dessa tekniker, vetenskapsmän och konstruktörer som gör det möjligt för oss vanliga dödliga att lyssna på musik, trots att vi inte är på plats varken i tid eller rum. Vi som vanliga konsumenter och musikälskare står inför en palett av konstruktioner som levererar ljud på lite olika sätt och med lite olika slutresultat. Musiken är ändå viktigast och måste få vara i centrum. Varje lyssnare har sina egna preferenser om hur man vill att det skall låta och tekniken är en förutsättning att det skall låta överhuvudtaget. Pianot till exempel som kanske är det mest allround instrumentet var avsett att ersätta en hel orkester, men få skulle säga att det låter så. Pianot representerar bara sig själv idag. På samma sätt kan ett system återge musik antingen så som den spelats in eller som en live-liknande återgivning. Systemet får representera sig själv och kommer aldrig att kunna leverera  på samma sätt som verklig musik. Alla får ha sina egna preferenser det är det fina i sammanhanget. Ingen kan påstå sig sitta med sanningen oavsett mätningar och dubbelblindtest. Sanningen sitter i var mans/kvinnas öra. Tekniken är människans slav inte dess herre. Fast man börjar ju fundera i dessa artificiella intelligensens tidevarv.

Calm

 

Edited by calm
Detta ordförslagsprogram!
Link to comment
Share on other sites

thd.jpg

Ser inte THD-siffrorna lite märkliga ut? Jag tittade inte på dem (jag är skeptisk till THD-beräkningar) så jag blev lite förvånad när 2% nämndes när jag hade sett det som runt 1% (dominerande andraton). Med den utstyrningen som används är det nog en bra siffra.

För den intresserade så beräknas THD enligt : Total Harmonic Distortion

Jag lyssnade lite på samma inspelning (Katie Melua - In Winter) på LP, CD och rippad CD igår och det var verkligen slående hur mycket renare LP'n lät trots att det systemet har distortion som ligger runt 50-60dB högre än CD. Inspelningen har naturligtvis en digital master så jag kan ju inte undgå att undra över hur de behandlar mastern i det digitala distributionsledet. Det är inte en tokmastrad (dynamic range - In Winter) CD heller. CD'n låter inte alls så "pressad" som hennes utgivningar från 2010 och fram till 2013 (dynamic range Melua).

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med inlägg som försvinner, då har man jobbat i onödan.

1 hour ago, Morello said:

Jag ser inget suspekt i summationen.

Det är säkert räknat på riktigt sätt då. Jag blev bara lite förvånad över att THD var så pass mycket högre än andratonen.

Jag har aldrig gillat THD-siffror utan föredrar att få se övertonerna separerade om det är möjligt och även restprodukten efter distortionsbrygga är intressant att se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...