Jump to content

Recommended Posts

12 hours ago, MatsT said:

Blocket som allt sitter i ser stabilt ut och redan där skapas förutsättningar för något bra och Lyra verkar vara genomtänkta konstruktioner så jag förväntar mig förstås Lyriska omdömen.

Kroppen är svarvad från ett stycke. Den är osymmetriskt på alla håll och saknar i princip parallella ytor:

DSC_2924-.JPG

 

När det gäller generatorn så är det precis tvärtom. Där har Jonathan Carr med alla medel sökt få en design som är så mått- och kraftsymmetrisk som det bara går. Såhär ser generatorns geometri ut vid 1.72g nåltryck under spelning:

DSC_2925-.JPG

 

Lägg märke till pivotpunktens placering.

Kombinationen av styv och lätt nålarm, rätt och jämn förspänning, rätt val av dämpare och pivotpunktens placering gör att spolarna får en optimal och linjär rörelsebana i magnetfältet. Om han har lyckats vet jag inte, men det är i alla fall det som är tanken.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Enkelt uttryckt; Vad gör Lyra Atlas som inte Kleos kan göra? Det vill jag utröna i hemmiljö.

Enkelt uttryckt, men kanske inte alltid så lätt att realisera om man inte vågar ta risken :)

Jag gissar att det är relativt riskfritt att ta ett eller flera kliv uppåt i produktkedjan när det gäller ett fabrikat som man redan känner, men vågar man ta ett kliv uppåt/åt sidan till en helt ny produktlinje och fabrikat utan att ha provat i hemmiljö? Man vet ju vad man har men inte vad man får!

Lyra verkar ju verkligen vara otroligt genomtänkta så det kan nog bli hur bra som helst :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-04 at 12:25, Taxmannen said:

Enkelt uttryckt, men kanske inte alltid så lätt att realisera om man inte vågar ta risken :)

Jag gissar att det är relativt riskfritt att ta ett eller flera kliv uppåt i produktkedjan när det gäller ett fabrikat som man redan känner, men vågar man ta ett kliv uppåt/åt sidan till en helt ny produktlinje och fabrikat utan att ha provat i hemmiljö? Man vet ju vad man har men inte vad man får!

Ja. Klangmässigt såg jag det som riskfritt eftersom Lyra (likt flera andra tillverkare) har samma grundkonstruktion i generationerna, vilket gör att de har samma grundklang.

Bang-for-the-buck-faktorn ska man nog inte ens se som en chansning. Den får man räkna med är körd från början :) Kleos är egentligen alldeles tillräckligt bra på alla sätt. Så, man får väl säga att det är av rent hifi-mässiga skäl som man gör ett sånt här val.

 

On 2017-06-04 at 12:25, Taxmannen said:

Lyra verkar ju verkligen vara otroligt genomtänkta så det kan nog bli hur bra som helst :thumbsup:

Jag måste säga att jag tycker husets utformning är det djärvaste jag sett från Lyra:

DSC_2934.JPG

Asymmetrin tar liksom emot när man vet att det är två kanaler och att minsta obalans kommer ge problem med signalbehandlingen.

En transducer måste ha både magnetisk, mekanisk och elektrisk symmetri för att signalerna ska bli linjära både i magnitud, fas och frekvens. Lyra Atlas är ju symmetrisk i dessa avseenden, men det ser inte så ut på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Ja. Klangmässigt såg jag det som riskfritt eftersom Lyra (likt flera andra tillverkare) har samma grundkonstruktion i generationerna, vilket gör att de har samma grundklang.

 

 

Som jag varit inne på tidigare är Lyra pickupernas motsvarighet till kablarnas Nordost. Jag tycker klangen, ljudealet  och även utvecklingen när man stegar upp i hierarkin är liknande.

F-n vad sugen jag blir... 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Som jag varit inne på tidigare är Lyra pickupernas motsvarighet till kablarnas Nordost

Då gissar jag att Clearaudio är puppornas Transparent. Det är nog därför jag gillar dom :icon_smile_cool:

...Det vore dock väldigt intressant att göra en direkt jämförelse med en Kleos hemma. Den ligger ju prismässigt nära den Stradivari jag spelar på :39:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Kroppen är svarvad från ett stycke. Den är osymmetriskt på alla håll och saknar i princip parallella ytor:

DSC_2924-.JPG

Blocket för magnetinfästning - är det gjort av Malakit eller bara väldigt likt? Om det nu skulle vara Malakit kan man ju fundera på vad baktanken är eftersom det innehåller rätt mycket koppar - Cu2(OH)2(CO3)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

F-n vad sugen jag blir... 

Vänta tills din EMT har spelat klart. No hurry.

 

2 hours ago, Taxmannen said:

Blocket för magnetinfästning - är det gjort av Malakit eller bara väldigt likt? Om det nu skulle vara Malakit kan man ju fundera på vad baktanken är eftersom det innehåller rätt mycket koppar - Cu2(OH)2(CO3)

Koppar är ett av jordens bäst ledande material, så det vore ju självmål att använda det för att hålla magneterna, och dessutom påstå att det är icke ledande. Antingen är malakit icke ledande, eller så är det väldigt likt. Jag vet inte.

 

Link to comment
Share on other sites

VTA är 20 grader, och avståndet mellan monteringshål och nålspets är 9.5mm, dvs samma som för Kleos. Det gör att grovmonteringen är densamma.

Kuzma 4Point har demonterbart skal, så jag börjar med att montera likadant som Kleos. Det tar knappt en minut att byta mellan skalen.

Vikten är dock 11.6g jämfört med 8.8g för Kleos, så jag måste justera nåltrycket ganska rejält.

 

DSC_2938.JPG

DSC_2947.JPG

DSC_2949.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Utspänningen är specad till "0.56mV@5cm/s, zero to peak, 45 degrees".
Det betyder mer exakt att när man spelar en 1 kHz sinuston i en kanal som är modulerad med en peak spårhastighet av 5cm/s (3.54cm/s rms), så kommer utspänningen från aktuell spoles kanal vara 0.56mV.

Jag tror att det är specifikt denna skiva som Lyra använder för att mäta utspänning:

cbs-test-record-str-100.jpg


CBS gjorde en hel serie testskivor för olika syften, och de är oerhört välgjorda. De använde inte band för att gravera utan oscillatorn var kopplad direkt till skärhuvudet. Omslaget på denna STR-140 är rosa eftersom det innehåller pink noise :)


För min del betyder specarna i alla fall att jag kan behålla min stepup etc, och förvänta mig 10% mer output.

Vad gäller rekommenderad last så har Lyra lagt in en liten tabell i manualen:

DSC_2982.JPG

Första kolumnen är total beräknad eller mätt kapacitans mellan Atlas och riaa. I mitt fall är det 0.5m tonarmskablar, 1.2m phonokablar, 1m signalkablar samt kontakter till dessa, vilket ger totalt ca 130 pF.
De tre andra kolumnerna är den last man ska välja i riaat för att sänka den ultraljudspeak som kopplingen får med +6, +3 resp 0dB.
Om jag går på +3dB ska jag således välja 400ohms last i riaat.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Vänta tills din EMT har spelat klart. No hurry.

 

Så sant! Men sugan kan man bli. Det låter bra med EMTti också och visst skall den få spela ett tag till och det låter riktigt bra från den, men jag tror det kan finnas en nivå till när man går upp till Etna och Atlas. Någon av dessa kan vara kul att ha i framtiden. 

Link to comment
Share on other sites

DSC_2983.JPG

DSC_2989.JPG

 

Pust :black: Det är jobbigt att ställa in pickuper med schablonmallar, testskivor och Adjust+.

Själva förfarandet är inga problem, men det ska kopplas in datorer och ljudkort, och framför allt är Feickert en av de mest omständiga författare jag stött på.

Azimuth-mätningen gav inga tveksamheter till hur skalet ska vara vridet, och det är väldigt likt så som jag haft det tidigare:

azimuth-02.jpg

Lägg märke till hur väl magnitud och fas stämmer överens vid knappt ett kvarts snäpp från "nollan".

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Så sant! Men sugan kan man bli. Det låter bra med EMTti också och visst skall den få spela ett tag till och det låter riktigt bra från den, men jag tror det kan finnas en nivå till när man går upp till Etna och Atlas. Någon av dessa kan vara kul att ha i framtiden. 

Varför vänta när man kan köra två armar med olika puppor?:D Kanske en tredje för mono? Nej jag skojar bara. Men det är rätt trevligt att kunna göra snabba jämförelser onekligen.:thumbsup:

Calm

Link to comment
Share on other sites


Enkelt uttryckt; Lyra Atlas är oöverträffad i min vinylrigg.

Jag var imponerad men lite besviken på både Argo och Titan, som inte så lätt borde låta så kliniskt. Korrekt, snyggt, men väldigt lätt att de tippade över för många av de skivor jag spelade. T.o.m så att Dorian kanske var den trevligaste allround-förmedlaren då. Det kändes som att Lyra gick åt fel håll :39: Med Skala visade man att det inte var alls så. Det gick att bygga en högpresterande pickup som lät snyggt och korrekt med bibehållen kropp och värme. Komplexa och höga toner kunde utmejslas utan att det skar i öronen. Kleos fick samma klangmässiga recept, och jag har aldrig kunnat bestämma mig om jag föredrar Skala eller Kleos. Och Delos är inte långt efter i samma familj. Jag kommer ihåg att jag imponerades av hur bra man kunde göra Kleos i förhållande till Skala. Som jag minns det så var priset för Kleos mycket lägre i början, nästan hälften jämfört med Skala. Men jag kan minnas fel.

Nu har jag spelat i tre dagar (en gräsänklings förmåner), och det som slår mig såhär inledningsvis med Atlas är kombinationen av kraft och finess. Det är som en audiell version av Barysjnikov. Den stampar på som en tryckpress utan att det finstilta blir klumpigt eller utsmetat. Man presenteras för en välbalanserad och mjuk klang och, när musiken påbjuder, en förbluffande energi och snärtighet. När calm lyssnar på piano, så lyssnar jag på gitarr. Alla typer av gitarrer, från Stratocaster till kontrabas. De innehåller såna ljud jag tilltalas mest av i musik, och därför blir det en överdos gitarr i lägen som detta. När Atlas spårar Beck, Clapton, Fripp, Van Halen, Cooder, SRV eller någon av kungarna ligger ett medlemsskap i svenska pudelklubben nära tillhands - svårartad nackpäls. Same same med Charlie Mingus, Willie Dixon och NHØP.

45-varvare:?: De har ju en tendens att alltid låta bra (utom Metallicas 12"), och jag har glädjen att äga både Dixons Willie's Blues, Dolphys Outward Bound och Monks Brilliant Corners från Fantasy 45-serien. Fy för satan :unsure:. Dessa graverade naturljud får mig att gå ner i spagat. Röster är också viktigt för mig, och jag har inte hunnit fördjupa mig där mer än med en Audio Fidelity-utgåva av Hounds Of Love. Jag ryckte lite i Radka Toneff och Katie Melua, men de står kvar på todo-listan. Men jag har lyssnat på Annie Haslam, som är både progressiv energi och vacker sång, ihop med Renaissance på Ashes Are Burning och hennes solo Alice In Wonderland. När energi kommer på tal blir det ofta Security som hamnar på tallriken, eller 4 som den varstans kallas. Jerry Marottas trumspel får en lyssnare att se ut som en deltagare i hot yoga.

Min gissning är att de extra 0.06mV är signal som finns där även i övriga modeller, men inte kan tillvaratas - signalstöld som studsar runt och dämpas bort. Med den utvecklingstid som Jonathan Carr och Yoshinori Mishima har fått med Atlas, så har möjligheterna funnits att hantera nyttosignalen i stället för att dämpa bort distorsion. Atlas har högre output trots 20% mindre koppar i spolarna. Och Atlas är ett bevis på att om man adresserar alla beståndsdelar i en mc-generator och ser till att ge dem perfekta egenskaper och förhållanden, så närmar man sig en perfekt transmission line. Ett kontinuum där energin konserveras och riktas till spolarnas rörelse. Jag känner till och har läst om framstegen under vinyleran, med "Mechanical Playback Losses and the Design of Wideband Phonograph Pickups", "Optimizing the Dynamic Characteristics of a Phonograph Pickup", "Stylus Mass and Reproduction Distortion" osv osv. Elektromekaniken i Atlas är alldeles uppenbart långt ifrån de byggen vi såg under vinyleran. Men utan dem hade man inte kunnat konstruera Atlas. Den är en ättling i rakt nedstigande led med samma gener och där grundprinciperna är exakt desamma, men där delkomponenterna utvecklats till en nivå för vad som verkar vara möjligt :)
 

barysjnikov--.jpg bush.jpg monk.jpg haslam.jpg


dixon--.jpg  melua.jpg  marotta.jpg clapton-.jpg
 

Link to comment
Share on other sites

Härlig läsning, @calle_jr, och jag får gratulera till en bra investering! :)

Atlas har jag varit nyfiken på sen den kom, hoppas man får tillfälle att lyssna lite närmare på den. Jag sitter själv med en Goldfinger från Clearaudio sedan många år, och den har servat mig ypperligt. Antalet speltimmar börjar nog bli lite högt dock, det är nog dags att göra något åt det snart.

Vilka fina bilder du hittade för övrigt! :) 

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, calle_jr said:

ligger ett medlemsskap i svenska pudelklubben nära tillhands - svårartad nackpäls.

:D Hahaha! Tack för ett gott skratt!

56 minutes ago, calle_jr said:

När energi kommer på tal blir det ofta Security som hamnar på tallriken, eller 4 som den varstans kallas. Jerry Marottas trumspel får en lyssnare att se ut som en deltagare i hot yoga.

Jag måste fråga, min utgåva är en svensk dussindistribution från när det begav sig, förmodligen tysk eller holländsk. Hur står sig andra pressar av den här typen av populärmusik?

(Med det sagt, jag förstår precis vad du menar med energi dock, men dessa DMM-pressningar brukar kunna vara lite brusiga o knastriga)

Link to comment
Share on other sites

@calle_jr

Vad roligt att du är nöjd med resultatet! Det ser verkligen ut som den testats grundligt och redan nu visat sina kvaliteter. Sen blir det väl bara bättre i takt med att alla delar blir inkörda ordentligt, misstänker jag. Väl beskriven upplevelse!:mm: Speciellt diskanthanteringen. Det verkar som grundklangen följer tidigare Lyra-upplevelser, fast nu bättre på de flesta parametrar.:thumbsup:

Än en gång grattis!

Calm

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag måste fråga, min utgåva är en svensk dussindistribution från när det begav sig, förmodligen tysk eller holländsk. Hur står sig andra pressar av den här typen av populärmusik?

(Med det sagt, jag förstår precis vad du menar med energi dock, men dessa DMM-pressningar brukar kunna vara lite brusiga o knastriga)

Jag har ett par utgåvor, men tyvärr inte PG4-45 :diss:. Den japanska 25S-137 låter dock mycket bra.

Sen är det ju sällan tyst på Gabriel från den tiden. Det ligger alltid en synt svagt i botten som överröstar brus. Men jag tycker inte det påverkar den upplevda dynamiken, tvärtom blir det en slags grundstämning.

gabriel-.jpg

DSC_3010-.JPG

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

 

Det ser verkligen ut som den testats grundligt och redan nu visat sina kvaliteter. Sen blir det väl bara bättre i takt med att alla delar blir inkörda ordentligt, misstänker jag. Väl beskriven upplevelse!:mm: Speciellt diskanthanteringen. Det verkar som grundklangen följer tidigare Lyra-upplevelser, fast nu bättre på de flesta parametrar.

Tack!

En sak som förbryllar mig lite är att jag föredrar att inte använda skivpuck. Det är samma sak med Stabi M som med Ref, och jag jag har inbillat mig att det var lättjan som övertygade mig att det lät bättre utan. Men det gör det i mitt tycke. Skillnaderna är inte väsensskilda, men något blir tillplattat i dubbel bemärkelse. Lite av livligheten försvinner. Jag tycker likadant med Atlas som med tidigare puppor.

Jag finner ingen riktig logik i det mer än möjligen att överföringen blir något mjukare. Men en LP är ändå så styv i förhållande till kompliansen att det inte borde spela någon roll. 

Kan inbillningen vara så stark :unsure::?:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, osgorth said:

Atlas har jag varit nyfiken på sen den kom, hoppas man får tillfälle att lyssna lite närmare på den. Jag sitter själv med en Goldfinger från Clearaudio sedan många år, och den har servat mig ypperligt. Antalet speltimmar börjar nog bli lite högt dock, det är nog dags att göra något åt det snart.

Goldfinger har jag lyssnat på ett par gånger, mycket fin. Det brukar bli minst kännbart att byta inom samma märke. Hmm, känner att jag behöver en uppdatering på Clearaudios pu-sortiment...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

Verkligen roligt att den låter så bra. Trevlig och bra beskrivning. Jag hade inte väntat mig annat än att det skulle låta makslöst bra. Tänk vad du dessutom har att vänta efter några timmar till. 

Tack. Ja, jag har bytt fram och tillbaka mellan förstärkare också, och ska koppla in AN+Jadis igen nu ikväll hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Tack!

En sak som förbryllar mig lite är att jag föredrar att inte använda skivpuck. Det är samma sak med Stabi M som med Ref, och jag jag har inbillat mig att det var lättjan som övertygade mig att det lät bättre utan. Men det gör det i mitt tycke. Skillnaderna är inte väsensskilda, men något blir tillplattat i dubbel bemärkelse. Lite av livligheten försvinner. Jag tycker likadant med Atlas som med tidigare puppor.

Jag finner ingen riktig logik i det mer än möjligen att överföringen blir något mjukare. Men en LP är ändå så styv i förhållande till kompliansen att det inte borde spela någon roll. 

Kan inbillningen vara så stark :unsure::?:

Skivpuck eller inte, är beroende enligt min erfarenhet av underlaget på skivtallriken. De test som jag gjorde tidigare gav en något lugnare men samtidigt mer harmonisk framställning. Men då pratar vi enbart hård skivtallriksyta. Min Clearadiopuck ger lite bättre i fråga om harmoni och svärta kan jag tycka, än med enklare puck. Tror inte att det skulle funka utan, då den inte har något vakum eller annat som håller skivan kvar. The Outerring kör jag bara om skivan är något skev. Det blir för jobbigt att köra både ring och puck. Vanligen verkar de mer avancerade puckarna plocka bort en del resonanser, vad jag erfarit.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Tack!

En sak som förbryllar mig lite är att jag föredrar att inte använda skivpuck. Det är samma sak med Stabi M som med Ref, och jag jag har inbillat mig att det var lättjan som övertygade mig att det lät bättre utan. Men det gör det i mitt tycke. Skillnaderna är inte väsensskilda, men något blir tillplattat i dubbel bemärkelse. Lite av livligheten försvinner. Jag tycker likadant med Atlas som med tidigare puppor.

Jag finner ingen riktig logik i det mer än möjligen att överföringen blir något mjukare. Men en LP är ändå så styv i förhållande till kompliansen att det inte borde spela någon roll. 

Kan inbillningen vara så stark :unsure::?:

Ja, dert är inte alltid det förväntade är bättre. Öronen och det som upplevs där emellan får avgöra.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calm said:

Skivpuck eller inte, är beroende enligt min erfarenhet av underlaget på skivtallriken. De test som jag gjorde tidigare gav en något lugnare men samtidigt mer harmonisk framställning. Men då pratar vi enbart hård skivtallriksyta.

Ja, gud ja. Inget mjukt under LPn.

 

32 minutes ago, calm said:

Min Clearadiopuck ger lite bättre i fråga om harmoni och svärta kan jag tycka, än med enklare puck. Tror inte att det skulle funka utan, då den inte har något vakum eller annat som håller skivan kvar. The Outerring kör jag bara om skivan är något skev. Det blir för jobbigt att köra både ring och puck. Vanligen verkar de mer avancerade puckarna plocka bort en del resonanser, vad jag erfarit.

 

30 minutes ago, Apexorca said:

Ja, dert är inte alltid det förväntade är bättre. Öronen och det som upplevs där emellan får avgöra.

Hmm. Vi kanske kan luska lite i detta. Om det finns någon vettig förklaring så tror jag att den går att finna i det "lilla" systemet LP+nålarm+armatur. Högfrekvent alltså. Det som vanligtvis ger en liten svacka följt av en peak i häradet 10-25kHz.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...