Jump to content

The light or dark side of the force?


Adagio

Recommended Posts

Tack!

nja jag kände likadant när den första Zero kom. Jag hade väldigt svårt för dom...... men ju mer jag har tittat på dom desto häftigare tycker jag de är. De är så långt från klassisk fin-finish man kan komma. Futuristisk elegans i extrem enkelhet, svårt att säga vad det är som lockar.... tror det är just skuggspelet i tratten på de matta ytorna. Sen låter de ju riktigt bra. Men det är något "håll käft o lyssna" över dom. Inget prål, inget lull lull, bara prestanda. 

Skönheten kanske ligger däruti....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jobbar en hel del i Schweiz och där finns hos en god vän ett par Trio Classico. Dom har aldrig riktigt kommit till sin rätt. Min åsikt var timingproblem då man sitter kanske 4m ifrån högtalarna och gångvägen mellan de olika trattarna på det avståndet är ganska olika. Efter att min vän köpte en Böhmer Audio Wavelet som försteg så kunde det också mätas upp rejäla timingproblem mellan trattarna. Efter att kopplat bort de analoga originalfiltren så konstaterade vi också att bastratten gick alldeles för långt upp och för långt ner och mellanregistertratten gick att köra mycket bredare och med mycket lägre dist än bastratten. Vi kopplade om de till aktiv matning och skillnaden var dramatisk. Så extremt mycket homogenare och renare med snabbare timing. När jag läser om dessa högtalare så verkar det som att dom bara har dsp i basen. Och ingen sådan kompensation uppåt. Om man blandar in en dsp så kommer ljudet försenas med runt 2ms i grunden och mer och mer med ytterligare filter och påverkan elektroniskt. Det verkar lite udda egentligen då det är de övre registren som behöver försenas om man kör med aktiv delning även om den skulle vara passiv mellan mellanregister och diskant. Jag skulle absolut testa dessa hemma för att se om vad som behöver åtgärdas av dsp'n. Personligen så vill jag köra dsp i alla register då horn i synnerhet är väldigt känsliga för timing. Mycket "honk" och loobing ifrån horn sitter i timingen som styr spridningen. Kör själv också med en Wavelet till mina horn och ser inga möjligheter att byta ut den till något annat. 

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Ja det är det. Den är väldigt kapabel då det gäller anpassningar. Utgångarna är 4 st per kanal som man kan göra lite vad som helst med. Alla går att filtrera och ställa in delay, fas, rumskorrigera etc. Tillverkas utanför Lund.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tänkte på påståendet ovan, att DSPn försenar basen 2 msek (millisekunder, mikrosekunder, meter per sekund!??)

Kan elementens olika placering i djupled motverka fasfel i tidsdomänen? 

Alltså medveten design från  Avantgarde? 

Likaså designen med lutande högtalare/baffel lär väl påverka detta?

Jag läste att dessa små enl vissa lät mer sammanhållet och "korrekt" vid kortare lyssningsavstånd än de stora hornen med större avstånd mellan enheterna. Att de dessutom upplevdes något mer punktfomigt likt traditionella högtalare än sina storebröder. Några fördelar i mindre/normala rum mao.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

2 Millisekunder är 60cm så en lutande baffel påverkar väldigt lite när det gäller detta. Detta är också den nivå man får bara genom att köra genom en dsp utan att man  satt några filter ännu. Exekveringstiden ökar med fler filter. Sen behöver man mäta ut den akustiska startpunkten för varje element och de kan vara på olika punkter och inte just vid början på talspolen. Nu är jag inte alls bekant med denna konstruktion men min erfarenhet av horn är att det försvinner mycket traditionellt otrevligt hornljud om man har timingen rätt. Med flacka filter och element som sprider brett så kommer timingen inte märkas på samma sätt. Men med mera riktade högtalare och brantare filter så blir det viktigare och viktigare. Nog har ju Avantgarde med all säkerhet kompetens till vad som helst runt filter men personligen är jag fundersam över alla subbar eller basar med inbyggda dsp'er enbart för basen. Man kan lösa en del rumsproblem med dsp i basen men man kan inte lösa högtalarproblem om man försenar det register som i grunden är långsammast att skapa ljud. Nu finns det ju helt normalt en avhållsamhet ifrån att köra dsp i övre registren för många eller kanske för dom allra flesta. Men man tycker att en dsp påverkar ljudet så har man endera lyssnat på en dålig dsp eller en dåligt inställd dsp eller både och. Det man får väga är ju om felen som rättas är större än de som tillförs. 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Adagio said:

Jag läste att dessa små enl vissa lät mer sammanhållet och "korrekt" vid kortare lyssningsavstånd än de stora hornen med större avstånd mellan enheterna. Att de dessutom upplevdes något mer punktfomigt likt traditionella högtalare än sina storebröder. Några fördelar i mindre/normala rum mao.

Ja, det är jag fullständigt övertygad om. De stora systemet är stora och de har inte sina element i en linje vertikalt och på nära håll kan det skapa problem.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...