Jump to content

Jump 4 Joy / Knock-Out Greg & Blue Weather

Mattias

Recommended Posts

Tom_scen.jpg

Vid insläpp gäller det att vara lite kvick om man skall få bra platser. Framför scen finns det några rader sittplatser och vi lyckades även denna gång knipa sådana. Bäst ljud i denna lokal, tycker jag.

Snart kommer pojkarna.....

/Mattias

Gruppen är känd för att på sina konserter ge publiken upplevelser utöver det vanliga. Glädje är ett ledord vad jag förknippar med denna grupp. Reportoaren är bred och sträcker sig över många gengrer. Gruppen har funnits sedan 1990 och man är ute spelar väldigt mycket. Vad jag förstår är medlemmarna i gruppen proffesionella musiker.

/Mattias

Det e trevligt att gå på lokal :)

Många av låtarna har Ulf Sandström skrivit och arrat själv, han är en mångfacetterad herre må jag säga, mer om detta senare. Annan musik denna kväll stod bla Fats Domino, Louis Jordan och Earl Bostic för. En del av arren är säkert orginal men jag tror man ändrat lite här och där. Man spelade mest boogie woogie, New Orleans inspirerad rytm & blues och rock'n roll denna decemberkväll.

Mvh Mattias

Ulf Sandström

JFJ_sandstrom_stor.jpg

ulfonen.jpg

Foto Patrick Sundqvist

Vi har avhandlat musiken men en annan del som är glädjande är just entertainment delen med detta band. Ulf är just en riktig entertainer, han har ett munläder som inte är av denna värld. Mellan låtarna drar han ofta långa monologer i extrem takt som får publiken till skratt och jubel. Han verkar vara en improvisationsmästare för han tar ofta upp lokala och tidsriktiga ämnen, bollar dessa på ett sätt få förkunnat, till och med bandmedlemmarna har svårt att hålla sig. Mycket jubel blir det ..... :D

/Mattias

Personliga reflektioner och min Jump4Joy historia.

Första Jump4Joy konserten

Tar ett steg tillbaka i tiden uppskattningsvis kring 6 år sedan. Hade bokat mig på konsert med Putte Wickman (har jag för mid det var) tidigt efter släpp av det årets konsertprogram. Blir ju fullt av sådana digniteter så det gäller vara ute i tid.

Såg verkligen fram mot konserten!

På konserten den torsdagskvällen, annonserade man lite generat på scen att man fått återbud. Va? nej! ville ju verkligen uppleva denna klarrinetlegend igen. Från toppnivå till bottnivå gick det fort, som ett snabbt blodsockerfall. Man hade även annonserat detta i tidningen och då hade jag ingen tidning så detta hade jag ju missat :blush Vidare berättade man att man kallat in ett ersättningsband.... Jaha, tänkte jag. Vad är det nu detta? mycket fördomsfullt minns jag. Bandet, var just Jump4Joy. Bara namnet lät ju lite löjligt, som sagts fördommarna haglade...... ^_^

Minns att bandet installerade sig, började lira och en bit in i första låten. Detta var ju inte så dumt. Man spelar nästa låt, ett riktigt dragplåster. Minns att jag började njuta och bara ryckas med i rytmen. Aldrig, ALDRIG har jag hört flygeln få tjänstgöra på detta sätt på denna jazzklubb. Den fick riktigt bekänna färg med kraft av Ulfs fingrar och fotarbete. Flygeln riktigt rörde sig, den vibrerade! Musikerna spelade riktigt samspelt och man fick uppfattningen om att dessa pojkar njuter av att göra detta, man har riktigt roligt.

Man kan säga att dessa intryck består än idag och jag skulle säga att gå på konsert med detta band är något passar även oinvigda. Det är lätt att ta till sig detta. :app:

Sedan denna förstagång med bandet har det blivit kära återbesök på jazzklubben såfort J4J är i stan, men även upplevt dem på Stockholm Jazzfestival.

Nalen Jump4Joy

En annan historia är Nalenkonserten (som jag trodde det var) för ett par år sedan. Tar med några vänner för att uppleva detta på deras egen hemmaplan. Är vid Nalen i tid för vi vill ju ha bra platser. Svante från Nattsudd är där och skojjar till det lite vid entren och man filmar lite av detta spektakel. Väl inne, första gången gången på Nalen för mig och vännerna blir man fundersam. Är det ståplats för samtliga? Det dräller in folk och en del ser lite "lustiga" ut. En klädsel man skulle kunna förknippa med 1940-50 tal. Åldern är blandad men ganska många yngre också. När väl Ulf tar pianoton och förklarar att det är fritt att dansa om man så vill faller poletten ner. Aha, det är danskväll också..... Folk runt ikring börjar dansa och dansgolvet fylls. Aldrig har jag upplevt någon liknande dans. Det är bla Lindy-hop man dansar och swing har jag för mig. Springer på en klasskamrat från studietiden som är riktig duktig på denna typ dans, imponerade milt sagt. Minns att jag blev inspirerad och skulle vilja lära sig. Det har inte blivit något av detta än idag, men nyligen såg jag att man det finns kurser för swing i stan... hmm. :mm:

Det som man trodde skulle vara en konsert blev något annat men gav annorlunda och trevlig upplevelse.

Mvh Mattias :)

PressfotoJumpapril-mini.jpg

Bandet verkar i vår huvudstad och hemmabasen är Stampen, Nalen och ångbåten Blidösund.

Kommande vecka spelar gruppen på tisdag (25/1), Ulf Sanström har en sologrej på piano på onsdag (26/1) i vår huvudstad och gruppen spelar igen på lördag (5/2) och tisdag (15/2) med releasefest för två nya skivor. Dessa spelningar sker på Stampen. Sen drar man ut på turne igen. Se spelplan.

/Mattias :)