Mattias Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Här kommer ett bildreportage i musikens tecken. Bilderna är lite sisådär, men det får ni stå ut med /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 Euphonia gör ett besök på stans jazzklubb, Just Jazz. När populära artister entrar scen är Örebroarna inte sent ute, bara å ställa in sig i ledet. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 När populära artister entrar scen är Örebroarna inte sent ute, bara å ställa in sig i ledet. /Mattias <{POST_SNAPBACK}> Är det inte en Sambo som synses mitt i bilden ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Jajjemensan Zalve, visst är det gumman min /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Vid insläpp gäller det att vara lite kvick om man skall få bra platser. Framför scen finns det några rader sittplatser och vi lyckades även denna gång knipa sådana. Bäst ljud i denna lokal, tycker jag. Snart kommer pojkarna..... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Undra vad jag bommade denna gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Ahh.. Detta ska bli trevligt Mera mera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Smyger igång lite försiktigt med bandets basist. Känner man inte till bandets basist kan bilden möjligen avslöja lite lite om musiken. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Gruppen är känd för att på sina konserter ge publiken upplevelser utöver det vanliga. Glädje är ett ledord vad jag förknippar med denna grupp. Reportoaren är bred och sträcker sig över många gengrer. Gruppen har funnits sedan 1990 och man är ute spelar väldigt mycket. Vad jag förstår är medlemmarna i gruppen proffesionella musiker. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Musiken spänner från jazz, blues men med mer focus på rock'n roll och framförallt på boogie woogie. Med denna bredd och dessa musikstilar borde man vara rätt unika. Jag har glädjen att presentera bandet: Jump 4 Joy /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 20, 2005 Author Share Posted January 20, 2005 Inlevelse är något bandet tagit fasta på. Pianisten och bandets ledare, Ulf Sandström rockar här loss i stående ställning. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Ja, de het er väl inte Jump For Joy, för intet.. Verkar vara ett mysigt ställe....det är inte alltid så lätt att hitta dessa mysiga ställen... Vad spelade de denna kväll? Annorlunda arr eller? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 20, 2005 Author Share Posted January 20, 2005 Det e trevligt att gå på lokal Många av låtarna har Ulf Sandström skrivit och arrat själv, han är en mångfacetterad herre må jag säga, mer om detta senare. Annan musik denna kväll stod bla Fats Domino, Louis Jordan och Earl Bostic för. En del av arren är säkert orginal men jag tror man ändrat lite här och där. Man spelade mest boogie woogie, New Orleans inspirerad rytm & blues och rock'n roll denna decemberkväll. Mvh Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 20, 2005 Author Share Posted January 20, 2005 På bandets hemsida finns mycket smått och gott. Vad sägs om ett litet smakprov på musiken. Två låtar som beskriver musiken på ett bra sätt. En fartig låt Shimmy (Jack Dupree/Johnny Johnes) Real player Quicktime 4.0 En lugn låt Love on my mind (Ulf Sandström) Real player Quicktime 4.0 /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Jag gillar microfonen av det gamla slaget... eller görs dom nya i detta utförande tro? Jump 4 joy är okänt band för mig men denna musikafton verkar mycket trevlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Jag gillar microfonen av det gamla slaget... eller görs dom nya i detta utförande tro? Shure Modell 55 var ur produktion ett tag på sjuttiotalet men : http://www.shure.com/microphones/models/55sh.asp /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Ser man på! Designen är mycket tilltalande. Tack för länken Plundin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Medlemmarna i bandet är: Bo Gustafsson Foto Patrick Sundqvist (www.jump4joy.se) Anders Almberg Foto Patrick Sundqvist Anders Olsson Foto Patrick Sundqvist och .. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Ulf Sandström Foto Patrick Sundqvist Vi har avhandlat musiken men en annan del som är glädjande är just entertainment delen med detta band. Ulf är just en riktig entertainer, han har ett munläder som inte är av denna värld. Mellan låtarna drar han ofta långa monologer i extrem takt som får publiken till skratt och jubel. Han verkar vara en improvisationsmästare för han tar ofta upp lokala och tidsriktiga ämnen, bollar dessa på ett sätt få förkunnat, till och med bandmedlemmarna har svårt att hålla sig. Mycket jubel blir det ..... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Ett pressklipp med en bra sammanställning (från http://www.jump4joy.nu) /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Personliga reflektioner och min Jump4Joy historia. Första Jump4Joy konserten Tar ett steg tillbaka i tiden uppskattningsvis kring 6 år sedan. Hade bokat mig på konsert med Putte Wickman (har jag för mid det var) tidigt efter släpp av det årets konsertprogram. Blir ju fullt av sådana digniteter så det gäller vara ute i tid. Såg verkligen fram mot konserten! På konserten den torsdagskvällen, annonserade man lite generat på scen att man fått återbud. Va? nej! ville ju verkligen uppleva denna klarrinetlegend igen. Från toppnivå till bottnivå gick det fort, som ett snabbt blodsockerfall. Man hade även annonserat detta i tidningen och då hade jag ingen tidning så detta hade jag ju missat Vidare berättade man att man kallat in ett ersättningsband.... Jaha, tänkte jag. Vad är det nu detta? mycket fördomsfullt minns jag. Bandet, var just Jump4Joy. Bara namnet lät ju lite löjligt, som sagts fördommarna haglade...... Minns att bandet installerade sig, började lira och en bit in i första låten. Detta var ju inte så dumt. Man spelar nästa låt, ett riktigt dragplåster. Minns att jag började njuta och bara ryckas med i rytmen. Aldrig, ALDRIG har jag hört flygeln få tjänstgöra på detta sätt på denna jazzklubb. Den fick riktigt bekänna färg med kraft av Ulfs fingrar och fotarbete. Flygeln riktigt rörde sig, den vibrerade! Musikerna spelade riktigt samspelt och man fick uppfattningen om att dessa pojkar njuter av att göra detta, man har riktigt roligt. Man kan säga att dessa intryck består än idag och jag skulle säga att gå på konsert med detta band är något passar även oinvigda. Det är lätt att ta till sig detta. Sedan denna förstagång med bandet har det blivit kära återbesök på jazzklubben såfort J4J är i stan, men även upplevt dem på Stockholm Jazzfestival. Nalen Jump4Joy En annan historia är Nalenkonserten (som jag trodde det var) för ett par år sedan. Tar med några vänner för att uppleva detta på deras egen hemmaplan. Är vid Nalen i tid för vi vill ju ha bra platser. Svante från Nattsudd är där och skojjar till det lite vid entren och man filmar lite av detta spektakel. Väl inne, första gången gången på Nalen för mig och vännerna blir man fundersam. Är det ståplats för samtliga? Det dräller in folk och en del ser lite "lustiga" ut. En klädsel man skulle kunna förknippa med 1940-50 tal. Åldern är blandad men ganska många yngre också. När väl Ulf tar pianoton och förklarar att det är fritt att dansa om man så vill faller poletten ner. Aha, det är danskväll också..... Folk runt ikring börjar dansa och dansgolvet fylls. Aldrig har jag upplevt någon liknande dans. Det är bla Lindy-hop man dansar och swing har jag för mig. Springer på en klasskamrat från studietiden som är riktig duktig på denna typ dans, imponerade milt sagt. Minns att jag blev inspirerad och skulle vilja lära sig. Det har inte blivit något av detta än idag, men nyligen såg jag att man det finns kurser för swing i stan... hmm. Det som man trodde skulle vara en konsert blev något annat men gav annorlunda och trevlig upplevelse. Mvh Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 "men nyligen såg jag att man det finns kurser för swing i stan..." Go 4 it Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 datar, kanske framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Bandet verkar i vår huvudstad och hemmabasen är Stampen, Nalen och ångbåten Blidösund. Kommande vecka spelar gruppen på tisdag (25/1), Ulf Sanström har en sologrej på piano på onsdag (26/1) i vår huvudstad och gruppen spelar igen på lördag (5/2) och tisdag (15/2) med releasefest för två nya skivor. Dessa spelningar sker på Stampen. Sen drar man ut på turne igen. Se spelplan. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Känns som rätt läge för en liten skivrekommendation... Reference Recordings From the Age of Swing - svängigt och bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 Tack för tips, Timbre Man kunde nu tro att denna torsdagskväll var över.... pojkar, det är lite kvar. "Double concerto" funkar den termen även inom dessa musikstilar? /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 Euphonia presenterar, delar av kvällens andra band. Greg, en tydlig prick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 Koncentrerad gitarrist. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 Kvällens andra band är större till antalet medlemmar. Håll i er.... här är det ÖS! Knock-Out Greg & Blue Weather Förvandling eller.... vad hände med den stillsamme och koncentrerade gitarristen? /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Inget är som musik live, en känsla, närvaro och kontakt som man endast i lyckligare stunder kan komma i närheten av på en anläggning, däremot låter det ju inte alltid bättre alla gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts