Jump to content

Recommended Posts

Posted

mp3 var ju häftigt sådär i mitten av 90-talet när det blev publikt, men ja.. ;) Idag känns det lite som att envist hävda att VHS är framtiden, när vi sitter med 4K Blu-rays.

Redan 1995 var debatten ivrig, och man satt och experimenterade med skojiga saker som Shorten, Monkey's Audio, LA, OptimFROG osv.. Nån som minns dem?

Även FLAC dök upp i den eran, och även om den var bland de sämre rent komprimeringsmässigt så var den snabb och framförallt - open source.  

Posted (edited)

Mp3 var ju faktiskt ganska välbehövligt med tanke på dåtidens uppkopplingar och lagringskostnader. Om man inte köpte fysisk skiva d.v.s. Hade inte mp3 haft den spridningen den hade, hade vi nog inte heller använt streamingtjänster i samma utsträckning som idag.
Men som sagt tidigare, allt utvecklas ju och med det kommer nya format. Om 20 år säger vi samma sak om Bluray.

Edited by JWE
Meningsbyggnad
Posted

Helt klart.

Fraunhofer la grunden för digital distribution och strömning.

Men konsekvensen var också att den ljudkvalité som folk i gemen lyssnade på sänktes drastiskt till förmån för bekvämlighet och möjlighet till gigantiska skivsamlingar pga illegal spridning i stor omfattning.

Posted

Det kan ibland upplevas som varje teknikskifte ger ett sämre utgångsläge än föregående, för att sedan gradvis klättra uppåt i kvalitet. CD-spelare i dess linda var inte så mycket att hurra för. Nu tycker jag att det väl kan mäta sig med vinyl fast annorlunda. Sannolikt samma sak med nedladdning. Fascinationen för tekniken och funktionen kan ibland ta över kvalitetsaspekten. Problemet är snarare att man från producenthåll hävdar motsatsen.

Calm

Posted
15 hours ago, osgorth said:

Även FLAC dök upp i den eran, och även om den var bland de sämre rent komprimeringsmässigt så var den snabb och framförallt - open source.

Jag betraktar inte FLAC som ett ljudformat som kan jämföras med t ex MP3. Det är ett lossless packningsprogram på motsvarande sätt som t ex .zip och ALAC. En del kallar dessa för icke-förstörande kompression till skillnad från MP3 som är en förstörande kompressionsmetod.

Posted
4 hours ago, calm said:

Det kan ibland upplevas som varje teknikskifte ger ett sämre utgångsläge än föregående, för att sedan gradvis klättra uppåt i kvalitet. CD-spelare i dess linda var inte så mycket att hurra för. Nu tycker jag att det väl kan mäta sig med vinyl fast annorlunda. Sannolikt samma sak med nedladdning. Fascinationen för tekniken och funktionen kan ibland ta över kvalitetsaspekten. Problemet är snarare att man från producenthåll hävdar motsatsen.

Calm

Lustigt, jag har aldrig tänkt så. Förvisso är jag tekniknörd, det är nog problemet.

Men absolut, du har helt rätt. Jag känner mig lite mindre smart just nu. :D 

• 3 weeks later...