Jump to content

Hur har ni det med FM-radion?


Bebop

Recommended Posts

På min ena nock sitter ett par antenner som av många anses som obsolet metallskrot att döma av marknadssituationen. Inte här dock. OK, VHF eller om det är en UHF-antenn till TV'n skulle jag kunna ta bort med tanke på att jag har fiberkabel idag. Men... för inte så länge sedan vad det avbrott näst intill en hel kväll vilket förargade fru Bebop som skulle titta på något. In med den gamla antennkabel, och problemet var löst...

Den intressanta antennen för denna tråden är den undre cirkelformade vars gap är riktat mot Karlshamnssändaren ca 30 km bort. Det är min FM-antenn. För en del av er kanske denna tråd mer hör hemma i Nostalgitråden men för mig är radion i högsta grad levande. Streaming när det är som bäst. :closedeyes:

8hgMN1.jpg

De senaste 10 åren har jag kört med vad en del kallar för Kenwoods sista stora tuner, KT-1100 som lanserade i Europa 1983.

KlIw71.jpg

Det är min andra KT-1100. Den förra låste sig allt som oftast, men denna har fungerat klanderfritt men börjar nu få lite ålderstecken, framför allt då den varit på några timmar. Den får något som kan liknas vid drop-outs. Innan har jag även haft en Kenwood L-07 som även den till slut fick problem med att den tystnade då och då.

Dessvärre är det inte så lätt att reparera dessa gamla klenoder. Problemet är att hitta ersättningskort (integrerade kretsar) som till slut brukar fallera. Nu gör det inte så mycket eftersom det är förmodligen billigare att köpa en ny begagnad. Ovanstående gav jag ca 2,000:- för 2008. Nu är det dags för en ny. Kollade bl a på Spring Air som jag har goda erfarenheter av. Där har flera stycken KT-1100.

Men de hade också en del andra Kenwood och en bra guide är att gå in på FM Tuner Info som testat uppemot 100 radiodelar mot varandra i dueller (Shootouts). Längst ner i länken är alla tuners rankade. Man får naturligtvis ta tester för vad det  är, en eller par personers värderingar. Men så här långt har deras ranking inte gjort mig besviken. Här ett klipp från deras rankinglista:

xYvNTI.jpg

Som ni ser är det mycket Kenwood och Sansui i topp plus ett och annat märke. Att Kenwood tillhör toppen är inte så märkligt. De har sysslat mer med sändare/mottagare än med hifi. Deras bakgrund är professionell radiotrafik så de har lite att brås på. Som framgår av listan hamnar KT-1100 på plats 23. En titt lite högre upp återfinns KT-990D (i stort sett samma radio som KT-5020). En sådan fanns hos nu hos Spring Air nedsatt från € 400 till € 79... jag beställde den i måndags i torsdags kom den...:mm: Med frakt blev priset drygt en tusenlapp. :app:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det första intrycket efter uppackning är att den har inte samma elegans som KT-1100. Den har dock samma finesser för att optimera signalen, t ex RF Selector och IF Band. Det är finesser som är användbara om t ex har störningar från andra radiofrekvenser. Om man då trycker in "Narrow" så trycks dessa undan men med bekostnad på ljudkvaliteten förutom brus och fågelkvitter. Om signalen är stark kör man "Wide", vilket ger högsta dynamik och bäst ljud i övrigt. På KT-1100 får man lyssna in själv vilket som låter bäst. På KT-990D sköts detta per automatik. Den känner helt enkelt av kvaliteten på signalen.

Så här ser den ut:

Jjvi2F.jpg

Den har fått plats ovanpå en IsoTek-burk. Tänkte att det här är nog inte så bra. Jag kan dock inte höra några som helst skillnader mot att placera den en meter ifrån. För övrigt har jag inte så många alternativ just nu. Den står bra där nu ett tag, så får vi se lite senare.

79DJ66.jpg

Vad har man då en radio till i dessa dagar? Om man mest lyssnar på P1, P3 eller P4 är det näst intill egalt vad man lyssnar på eftersom utsändningar är så pass mediokra. Inte alltid dock. För min del är det P2 som gäller. Deras utsändningar håller oftast mycket hög kvalitet, framför allt liveutsändningar. I fredags lyssnade jag på (och spelade in) SR symfoniorkester ledd av Daniel Harding med en liveutsändning från Salzburg där de spelade Mahlers 5 symfoni. På måndag sänds de åter live direkt. Denna gång från Scala i Milano med Joshua Bell som solist i Ravels Tzigane. Dessutom framförs Brahms 1:a symfoni.

P2 sänder också en hel del jazz även om det minskat mot förr. CD-revyn på söndagar är godis för den som vill ha reda på klassiska nyheter där man också får initierad kunskap om verken och hur de står sig mot andra inspelningar...

Jag kan också lyssna på P2 via streaming från JRiver och det låter rätt OK men har inte skuggan av en chans på högkvalitativa direktutsändningar. För den som är intresserad av jazz och framför allt klassisk musik, så är radion långt ifrån död. De finns en uppsjö av begagnade tuners till småpengar och med en bra antenn/mottagning så blir det mycket hifi.

Men kommer inte FM-bandet att stängas? Jo, i Norge har man beslutat att göra så men inte utan problem. Det jäser rejält inom välljudssektorn. England och Tyskland har också funderingar att stänga men avvaktar händelseutvecklingen i Norge. Sverige har sagt NEJ för närvarande med hänsyn till säkerhet, mottagning för alla och de kostnader det innebär för var och en att byta radio i hem, bilar, båtar osv. Än så länge är det hur som helst inga problem.

Branschen tror jag har lämnat FM helt - kanske finns någon som tillverkar radiodelar fortfarande men de syns inte.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en likadan antenn som jag inte fått upp än. Den behövs eftersom jag har dålig mottagning och det brusar rejält när jag kör FM-mottagning. Även jag är P2-lyssnare och har spelat in då och då men vill ha upp kvaliteten på mottagningen innan jag drar igång med mer regelbunden inspelning. Streaming har jag också med internetradio och det låter OK men jag vill helst utnyttja någon av mina fina FM-mottagare som jag har onödigt många av. Sansui och Luxman har jag i stallet och de fungerar fint, speciellt de äldre!

Många yngre vet nog knappt vad en FM-mottagare är så nog för de en tynande tillvaro, WiFi är grejjen numera! För vissa alltså men inte alla och jag hör till stofilerna som tycker att just radio med editerat och genomtänkt innehåll är väldigt trevligt. Det är personerna som gör radioprogram som är viktiga, de är ofta kunniga och gräver fram massor med intressant musik som bara drunknar annars bland spellistor. Live-sändningarna är också ofta fantastiska.

Link to comment
Share on other sites

Högst relevant för Hifi-delen tycker jag. Det tillverkas inga tuners idag vad jag vet och radio är ypperligt att lyssna på, speciellt P2 men även andra lokalradiokanaler.

Detsamma tycker jag gäller äldre gångbar Hifi. Till och med dedikerad Mono då det idag säljs mycket nypressade monoskivor. Rullband är på frammarsch vilket skulle kunna klassificeras Nostalgi på ett sätt men High End på ett annat sätt. Klart det är Hifi :app:

Intressanta Tuners tycker jag är Beomaster 5000 och Telewatt FM 2002. Beomaster har jag kört med en hel del själv, dock inte lika avancerad som din Kenwood.

591832e6b6436_Beolab205000.jpg-800x0.jpg.b1435439d966f8c388b29c476d2ea983.jpg

59183541c51ea_TelewattFM2002.jpg.56ceae2a1729fc41094b5f39e758f21d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med en tråd om FM radio.  Sändningarna, främst av, av klassisk musik är för min del ett bra sätt att få uppslag till nya musikinköp. Förutom SRs P2 sändningar lyssnar jag en hel del på danska P2, tyvärr lämnade man FM bandet för några år sedan så nu är det en signal via PC som gäller. En fundering utifrån den Danska utvecklingen är om P2 lyssnarna är en minskande skara och frekvensen så småningom tillfaller ett annat bredare utbud.

Den cirkelformade antennen använder även jag vilket ger mig en god signalstyrka enligt min tunern, en Luxman T530, Europa beteckning på T-02. Jag instämmer med dig Bebop att ljudet via FM bandet är att föredra före PC signalen.

Praz

Link to comment
Share on other sites

Jag är ett stort fan av SR sedan barnsben, och har spenderat många nätter med såväl P2 som P3. Notturno är sannolikt det bästa radioprogram som någonsin sänts, som jag ser det. Dvs på den tiden då de hade alla sina begåvade presentatörer, som fyllde mig med kunskap och inspiration. I synnerhet Vassilis Bolonassos, med sin behagliga röst och brytning. :)

Dessvärre bor jag i ett område där militären har förstört all möjlighet till bra radiomottagning. Jag fick ett ryck för ett gäng år sen och importerade en Accuphase 109 från en väldigt entusiastisk butik i Hong Kong, och tänkte att nu kommer det bli kanon! Med den bästa apparaten borde det ju funka! Icke. Hopplöst svag mottagning, det lät inte särskilt kul, trots den urläckra japanen och en relativt seriös antenn på balkongen. :( 

Lyckligtvis hittade jag en annan entusiast som köpte min japan, och han blev väldigt nöjd. Tror jag det, det är ett äkta konstverk, T-109V.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tråd! Tänkte ta upp någonting liknande när Norge slog av FM-bandet tidigare i vinter.
Själv lyssnar jag mycket både på P1, P2 och P4 när jag vill ha lite ljud på i bakgrunden när jag arbetar/pysslar hemma. Kan lyssna på P2 klassiskt någon gång aktivt också.

Jag har en Mcintosh Mac 1700 som vardagsrumsstereo. Det är en rörhybrid receiver, där rören är till radiomottagningen. Som antenn har jag en stump kortsluten telekabel, fungerar ganska bra då jag har så gott som fri sikt till masten här i Luleå (ca 4 km bort). Nu när jag ändå ska renovera vardagsrumsdelen i snar framtid kommer det bli ny antennkabel, så drar en kabel till en FM-antenn i samma veva. 
Receiver och antenn kan ni se nedan, bli inte skrämd av bilhandlarpanelen ;)

IMG_20170222_183310_zpsdeaguw6e.jpg

 

Just FM-bandets vara eller icke vara i Sverige pratades det om när Norge slog av sitt, det lät iallafall som att det skulle vara kvar rätt länge just p.g.a. att räckvidden på DAB var så dålig/kostnaden för nya sändare. Nedan har ni räckvidden för AM, FM respektive DAB.


 range.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, osgorth said:

Tror jag det, det är ett äkta konstverk, T-109V.

:77: Bättre blir det nog inte... 

Är inte ditt problem något att skicka vidare till Terracom. Att kunna ta emot radio är väl näst intill en mänsklig rättighet. Hörde om din historia från P-pan. Ni har tydligen lite problem med Arlanda in på knuten också plus mitt emellan två sändare. Men en snäv antenn kanske kan lösa problemet :?: När jag skulle sätta upp min ville jag ha den bästa som fanns. Beskedet jag fick var att jag skulle ha vad som krävdes utifrån avstånd, höjdvinkel, angränsande stationer o.l. En antenntekniker kom hit och klättrade upp på taket och mätte och menade att den jag har är fullt tillräcklig. Han berättade också att det fanns antenner som kan kunde rikta med väldigt snäv instrålning om jag bott i ett känsligt område.

Finns väl knappt den yrkeskategorin längre... :39:

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, JWE said:

Just FM-bandets vara eller icke vara i Sverige pratades det om när Norge slog av sitt, det lät iallafall som att det skulle vara kvar rätt länge just p.g.a. att räckvidden på DAB var så dålig/kostnaden för nya sändare

Skönt att vi har så mycket landsbygd och Norrland. Det är förmodligen FM-vännernas räddning. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

Är inte ditt problem något att skicka vidare till Terracom. Att kunna ta emot radio är väl näst intill en mänsklig rättighet. Hörde om din historia från P-pan. Ni har tydligen lite problem med Arlanda in på knuten också plus mitt emellan två sändare.

Nja, "alla" har ju kabel-TV och/eller bredband här, och där finns ju radio tillgängligt. Comhem som mitt hus har sänder SR gratis, men det låter ju hemskt såklart. Vet inte vad de kör på men jag gissar 192kbps mpeg-2 eller nåt? Komprimerat är det helt klart.

Om jag minns rätt är problemen i Märsta dels Arlanda, dels bristen på egen sändare, dels att militären har anläggningar ute i skogarna här som sannolikt pysslar med både det ena och det andra. Vi har t.ex. en klassisk "signalskugga" nånstans i Rosersberg (som är grannbyn). Varje gång man passerar där med tåg el. bil så dör allt - radio, mobiltelefon osv. Sen är ju en stor del av problemet att absolut ingen (förutom mig och P-pan då) bryr sig.. Det finns ju gott om alternativ, men inget välljudande.

Hade jag bott i villa misstänker jag att en antenntrollkarl kanske kunde hitta på något, men tyvärr sitter jag i lägenhet så det är nog kört är jag rädd. Jag fick kompromissa, så jag köpte en liten Tivoli-radio. Funkar för nattsudd iaf, men hifi är det ju knappast. :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en taknomterad Z-antenn jämte en QUAD FM4 för radiolyssning - det låter riktigt bra och hyggligt lågbrusigt. Tyvärr finns bara två stationer att lyssna på: P1 och P2.

Kabeln är givetvis oskarvad och antennen riktad mot Nacka med högsta precision. Grannen trodde jag blivit galen då jag stod på skorstenen och skruvade fast en FM-antenn på antennröret som normalt används för TV.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har haft många av världens högst rankade radiodelar, både i ägo och hemma på test, t.ex. Kenwood 600T, L-07T, KT-1100, Pioneer TX-9500 II, Accuphase T-101, T-106 m.fl.

Till slut har jag landat på en Accuphase T100 och Luxman T-110. Accuphasen är den bättre av dom båda och likvärdig med dom bästa jag haft.

Har några riktiga entusiaster i bekantskapskretsen bland annat en som konstruerat riktigt högklassiga FM antenner som säljs världen över.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En Sifo undersökning ringde mig i fredags på uppdrag av Sveriges Radio för att ställa frågor om mitt radiolyssnande. 

Vad bra att jag lyssnade på FM-radio 12 timmar dagen innan. :D:app:
De frågade också hur mycket jag lyssnade via webben, jag anar ugglor i mossen..

Det var tur att de ringde mig!

Link to comment
Share on other sites

On Saturday, May 27, 2017 at 02:39, Vinylcalle said:

Har haft många av världens högst rankade radiodelar, både i ägo och hemma på test, t.ex. Kenwood 600T, L-07T, KT-1100, Pioneer TX-9500 II, Accuphase T-101, T-106 m.fl.

Har du inte testat Sansui TU-919? Den tillhör ju också toppen i "världsligan". Den har jag sneglat på ett bra tag.

Köpte f ö en Kenwood till förra veckan. Bra att ha... Det är köpläge för fina radiodelar just nu. I Tyskland hittar man en hel del.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JWE said:

Det var tur att de ringde mig!

Ett stort tack :thumbsup: 

SR vill ju gå över till digitalt men regeringen säger nej av skäl som tidigare redovisats i tråden. Antar att SR driver frågan vidare.

Link to comment
Share on other sites

Om man för ett ögonblick bortser från den audiofila aspekten så förvånas jag över att inte satelitradio diskuteras som ett alternativ till FM-nätet för att tillgodose totalförsvarets behov av att kunna nå allmänheten med viktiga meddelanden vid en eventuell nödsituation. Det borde vara betydligt enklare (och kostnadseffektivt?) att nå hela Sverige via satellit jämfört med markbundna alternativ. Att Svensson måste skaffa en ny enhet för att kunna ta emot signalen är självklart ett problem, men frågan är hur många som har en fungerande batteridriven radio i hemmet idag?  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Ett stort tack :thumbsup: 

SR vill ju gå över till digitalt men regeringen säger nej av skäl som tidigare redovisats i tråden. Antar att SR driver frågan vidare.

Jag tror att frågan om DAB-radio kommer bli väldigt aktuell under nästa lågkonjunktur, då mest för att stimulera ekonomin.

 

43 minutes ago, Taxmannen said:

Om man för ett ögonblick bortser från den audiofila aspekten så förvånas jag över att inte satelitradio diskuteras som ett alternativ till FM-nätet för att tillgodose totalförsvarets behov av att kunna nå allmänheten med viktiga meddelanden vid en eventuell nödsituation. Det borde vara betydligt enklare (och kostnadseffektivt?) att nå hela Sverige via satellit jämfört med markbundna alternativ. Att Svensson måste skaffa en ny enhet för att kunna ta emot signalen är självklart ett problem, men frågan är hur många som har en fungerande batteridriven radio i hemmet idag?  

Nu kan jag inte så mycket om satelliter, men ur säkerhetssynpunkt borde marksänd radio vara säkrare. Sen är underhåll och service betydligt enklare på marken än 36,000 km upp i luften. :mm:
Batteridrivna tror jag inte det finns många kvar av, möjligtvis i sommarstugorna. Däremot är det många som har en liten köksradio, även i min generation.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Taxmannen said:

men frågan är hur många som har en fungerande batteridriven radio i hemmet idag?

Jag är inte säker men jag tror hela min släkt har det. Jag har tre. Men batterier har jag bara i den ena under sommaren. Det finns faktiskt fortfarande att köpa och en del av dem är riktigt bra. Elgiganten har ett 70-80-tal i sitt sortiment av klassiskt snitt men även Bluetooth så att man kan köra från sin mobil t ex.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, JWE said:

Nu kan jag inte så mycket om satelliter, men ur säkerhetssynpunkt borde marksänd radio vara säkrare. Sen är underhåll och service betydligt enklare på marken än 36,000 km upp i luften. :mm:

Jag är skeptisk :)
Jag har haft TV via satellit i 15 år och det har aldrig klickat. Jag gissar att man bygger med redundans och att man kan flytta mellan transponerar om det skulle klicka. När satelliten börjar nå sin tekniska livslängd skickar man upp en ny. Fördelen med att den är i geostationär bana är ju att det blir mycket svårare att sabotera jämfört med radiomaster - under förutsättning att inte upp-länken kapas såklart 

25 minutes ago, Bebop said:

Jag är inte säker men jag tror hela min släkt har det. Jag har tre. Men batterier har jag bara i den ena under sommaren. Det finns faktiskt fortfarande att köpa och en del av dem är riktigt bra. Elgiganten har ett 70-80-tal i sitt sortiment av klassiskt snitt men även Bluetooth så att man kan köra från sin mobil t ex.

Ja där ser man. Att ungdomarna idag köper BT-högtalare är jag helt med på, men att det var vanligt med FM-radio idag har uppenbarligen passerat under min radar :blush

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar på radio dagligen, ca 60% via FM bandet men då endast i bilen. Resten hemma av tiden via webbradio i SB eller poddar från SR appen. Lyssnar nästan uteslutande på Sveriges Radio P1.

Ser ingen anledning att skaffa en antenn och tuner. Antagligen på grund de program jag lyssnar på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två anläggning och i min "fin-anläggning" på nedanplan var jag utan radio en sådär 3 år, ända till nu. Jag använde JRiver och streamade P2's sändningar som går ut i 192/aac. Det låter hyggligt och framför allt brusfritt. Men i samband med att jag skaffade rullbandare och ville spela in en del direktsändningar så tog jag ner min Kenwood och jämförde. Skillnaden är avgrundsdjup och jag överdriver inte. Besökte lokala hifibutiken för ett tag sedan (Reptil Audio). De hade fått in en begagnad radio av god kvalitet och kopplade upp. Det är unga pågar som driver den butiken och de blev helt paff vilken skillnad det är mot streamad radio. Om man lyssnar på nyheter, idrottsrefereat och strölyssning kan det väl kvitta det samma, men om man följer P2's direktsändningar från t ex Berwaldhallen så är det värt en bra antenn och en begagnad Accuphase, Kenwood eller Sansui t ex. Man kommer undan med 4-5,000 eller mindre. 

Som vanligt gör vi lite olika val, men för mig är inte FM-radion död intill jag hör något som är bättre på det jag lyssnar.

Link to comment
Share on other sites

Har själv haft Luxman T-110, Tandberg 3001a och McIntosh MR7083 med stigande kvalité. Idag har jag ingen tuner alls då jag har svårt att passa sändningstider men helt klart är direktsändningar speciella när man väl hört dom en gång. Och antenner betyder mycket mer än man kan tro. De problem som man enkelt ser på en tv är ju svåra att uppskatta med en radio då man inte vet vad man missar. För en kunds räkning lät jag Allgon handbygga en FM-antenn på 80-talet och dessutom åka ut och sätta upp den. Först vägrade dom och sa att det ingick inte i deras sortiment. Nähä, sa jag så ni kan inte? Klart vi kan men det skulle kosta 20.000kr att göra det. Fint sa jag, då beställer vi en. De byggde antennen och satte upp den åt en kund längst ut på Blockhusudden på Djurgården i princip pekandes snett uppåt mot Nackasändare. De var tvugna att sätta in en rejäl dämpsats eftersom signalen blev alldeles för stark men de var mycket förvånade hur extremt bra det blev. Då med en Yamaha T-2 tuner. Så antenner är viktiga.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Rotel RT-11 för tillfället och det är min femte tuner sedan 2005 om jag har räknat rätt. Tidigare har jag varit ägare till en NAD från 2006, den som fanns ny då. Jag minns ej vad den hette men C nånting i Titan var färgen eller så har jag drömt det. Sen en Harman Kardon TU-970 och efter det en Vincent STU-1 som jag gav 6k för. Ett ganska högt pris för en Tuner. Idag har en bekant denna Rör-Tuner till sin anläggning. Sen hade jag även en Denon TU-1510 AE och numera en Rotel RT-11, och det är just det som Rotel "nästan" uppfann som jag vill uppmärksamma och det är deras golvstående antenn. Alltså inte det där vanliga "lakrits snöret" som så många andra gånger brukar hänga med. Den här står däremot på en liten fot med antennen som ett spröt rakt upp integrerad i foten. Snacka om bra när man ska få till ljudet. Den ser väldigt välbyggd ut också. På andra hållet skruvar man i den med gänga rakt in i Tunern :) Kan inte bli så mycket mer smidigt. Den kan verkligen rekommenderas till alla Tuner galna som alltid vill få in signalen på bästa sätt. Dessutom är den med magnet undertill :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har dålig mottagning och har inte fått upp någon bra antenn än och har därför provat en del med antennförstärkare. Jag tycker inte att det fungerar särskilt bra och ofta när jag vrider upp förstärkningen för mycket blir det sämre igen. Är det någon som vet mer om hur man ska bära sig åt med antennförstärkare och vad som är problem med dem?

Link to comment
Share on other sites

En förstärkare kan knappast "rädda" en usel antenn eftersom du då förstärker skräpet i motsvarande grad. Min erfarenhet är att förstärkningen främst kan hjälpa till vid distributionen av signalen efter antennen då man har långa kablar alt. förgreningar, och grejen är att du måste förstärka så tidigt som möjligt (redan vid antennen!) för att det skall vara någon vits.

Var har du placerat förstärkaren?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Taxmannen said:

En förstärkare kan knappast "rädda" en usel antenn eftersom du då förstärker skräpet i motsvarande grad.

Det är väl ungefär det jag kommit fram till också. Förstärkaren ska nog mer ses som något som kan användas för att driva signalen "nedströms". Jag har försökt sätta förstärkaren så nära antennen som möjligt men utan någon större framgång, jag får väl försöka få upp en bättre antenn helt enkelt.

Det finns en del antenner att köpa som har inbyggd förstärkare och frågan är hur de lyckats med det och om det är någon av dem som är något att ha?

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎06‎-‎05 at 18:04, Bebop said:

Jag är inte säker men jag tror hela min släkt har det. Jag har tre. Men batterier har jag bara i den ena under sommaren. Det finns faktiskt fortfarande att köpa och en del av dem är riktigt bra. Elgiganten har ett 70-80-tal i sitt sortiment av klassiskt snitt men även Bluetooth så att man kan köra från sin mobil t ex.

Jag har en Telefunken Bajazzo mest som prydnad, men den fungerar och har färska batterier! :)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-05 at 21:19, Bebop said:

Jag har två anläggning och i min "fin-anläggning" på nedanplan var jag utan radio en sådär 3 år, ända till nu. Jag använde JRiver och streamade P2's sändningar som går ut i 192/aac. Det låter hyggligt och framför allt brusfritt. Men i samband med att jag skaffade rullbandare och ville spela in en del direktsändningar så tog jag ner min Kenwood och jämförde. Skillnaden är avgrundsdjup och jag överdriver inte. Besökte lokala hifibutiken för ett tag sedan (Reptil Audio). De hade fått in en begagnad radio av god kvalitet och kopplade upp. Det är unga pågar som driver den butiken och de blev helt paff vilken skillnad det är mot streamad radio. Om man lyssnar på nyheter, idrottsrefereat och strölyssning kan det väl kvitta det samma, men om man följer P2's direktsändningar från t ex Berwaldhallen så är det värt en bra antenn och en begagnad Accuphase, Kenwood eller Sansui t ex. Man kommer undan med 4-5,000 eller mindre. 

Som vanligt gör vi lite olika val, men för mig är inte FM-radion död intill jag hör något som är bättre på det jag lyssnar.

Jag tror aldrig jag ens lyssnat på (webb)radio i vardagsrummet, bara i köket och bilen som sagt. Du får gärna bidra med tips när en bra utsändning på P2 dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Håll ögonen öppna på fredagar kl 19.00 då det normalt är livesändning från Berwaldhallen i Stockholm. Det förekommer live-sändningar andra dagar i veckan men de är ofta bandade med skiftande ljudkvalitet beroende på var de är gjorda. Sedan räcker det naturligtvis inte med att det direktsändning. Musiken måste ju också tilltala.

I följande länk ser du de senaste sändningarna. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4427

Jag skall försöka ha i minnet och tipsa om konserter jag tror blir bra. Facit har jag inte förrän efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...