Jump to content

Dedikerad mono-rigg?


osgorth

Recommended Posts

Såå.. Finns det någon här som har tagit det stora klivet bakåt och satt ihop en dedikerad mono-anläggning?

Det här är en tanke som följt mig i många många år, men jag har aldrig riktigt haft vare sig orken eller medlen att göra nåt åt det..

Jag har massor med gamla klassiska plattor som är hederlig mono - 50-talsskivor som har hängt med av bara farten från loppisar, dödsbon osv..
Det vore verkligen skoj att sy ihop en anläggning som är helt fokuserad på att återge den genuina upplevelsen av dessa skivor.

Frågan är: är det ens möjligt idag? Finns det elektronik som är designad för ändamålet eller får man gräva fram gamla 60-talsprylar eller dylikt? Jag har sökt runt en massa men det mesta jag hittar verkar gå ut på att spela in gamla plattor till dator osv, eller DIY-restaurering av gammalt skrot och dylikt. Det är förvisso jättekul på sitt sätt, men inte alls vad jag är ute efter.

Jag vill helt enkelt lyssna på gamla mono-LPs som en audiofil, på ett autentiskt sätt. Möjligt?

Jag inser att jag behöver en bra vinylspelare med en riktig mono-pickup, och inte bara en stereo-puppa som är "fixad", som tydligen är vanligt.
Men hur är det i övrigt, t.ex. phono-steg, rörförstärkare, högtalare? Jag vill helst åt en genuin mono-setup, alltså 1 högtalare, och "äkta" mono-komponenter.
Om det dessutom finns möjlighet att köra 78-varvare så är det en fin bonus, men det är inget krav.
Det får gärna vara smidigt till formatet också, plats är ett ständigt problem i en skivsamlares vardag..

Sen är ju kruxet att jag är väldigt kräsen, så nåt Tradera-fynd á 250 spänn kommer inte göra mig lycklig alls. Jag vet att det går att spela mono på fullt allvar,
men jag har noll erfarenhet så skulle behöva lite tips och pointers. Var börjar man, vad letar jag efter? Finns det handlare/entusiaster som renoverar och kan serva
autentisk utrustning? :) Jag har inga praktiska erfarenheter / elektroniska kunskaper alls så jag behöver hjälp med precis allt. 

Jag kan ingenting om rör heller så tips för bra återgivning av klassisk musik vore perfekt. Jag uppskattar lugn och harmoni, svärta, klarhet/upplösning och en viss värme. Mycket känslig för vasshet i diskant och ett onaturligt mellanregister.

Kortfattat: söker en lämplig högtalare (en!), lämpligt rörsteg (måste va rör!), lämpligt phono-steg om jag behöver det (RIAA är väl stereo enbart?), kvalitativ vinyl-rigg med en äkta mono-pickup.
Musiken som gäller är klassiskt, 40-50-tal, möjligen nån jazz-platta här och där men sannolikt 99% violin/cello/piano och opera.

Hilfe! ;) 

Link to comment
Share on other sites

Inte så enkelt om du skall ha fungerande prylar från slutet av 50-talet eller äldre. Här är en länk från en i samma tankar http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/vintage-klipsch-corner-mono-speaker.700042/

Nya pickuper med traditionen i någorlunda behåll tillverkar Ortofon. Läs här. Garrad eller Thoréns skivspelare modell äldre med en tidig SME-arm. 

Tannoy, Electro-Voice och Klipsch Cornwall hade dedikerade monohögtalare för placering i hörn. Att hitta fungerande sådana är nog en utmaning. Rörförstärkare från engelska Radford eller Quad. McIntosh fanns ju också med på den tiden.

Kablar = lampsladdar

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop! :D 

Mycket bra info där, visste inte om att Ortofon gjorde mono-puppor fortfarande - det borde jag ju kollat inser jag nu.
En gammal fin Thorens i gott skick med en ny Ortofon Mono låter som en väldigt bra början.

Ja, en högtalare känns som det stora problemet. Kanske får ragga lite på engelska marknaden där.. Tannoy är ju ett inressant märke, horn är trevligt.

Jag får fortsätta att gräva, tack igen. :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag är också lite sugen på en monorigg men vet inte var jag skulle ställa den så det är ett vilande projekt just nu. En skivspelare med mono-PU lär det däremot bli.

11 hours ago, osgorth said:

Jag kan ingenting om rör heller så tips för bra återgivning av klassisk musik vore perfekt. Jag uppskattar lugn och harmoni, svärta, klarhet/upplösning och en viss värme. Mycket känslig för vasshet i diskant och ett onaturligt mellanregister.

Mitt förstaval som Quad-entusiast vore förstås en Quad ESL-57 med Quad II som förstärkare, försteg hade jag byggt ett eget men för den som inte kan sådant verkar Sentec EQ 10 vara ett utmärkt val. Alla förslag hittills verkar bra och jag skulle nog trivas bra med både Klipsch och Lowther t.ex men det finns även en "modern" högtalare som jag hade varit lite sugen på i en monorigg och det är Line Magnetic Audio LM 755i Field Coil Speaker.

Jag lyssnade på dem hos Akkelis när de just kommit dit och jag gillade vad jag hörde. Det verkar vara en riktig vattendelare när det gäller ljudet och de saknar en del "HiFi-parametrar" men i mina öron låter det fint. Entusiasmen hos de flesta andra jag pratat med verkar begränsad och för "modern musik" är det nog inte förstavalet.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Kul tråd. Har nuddat vid tanken tidigare utan att göra verklighet av det men vägarna har korsats av rena monoriggar i jakten på Thorens td 124. Ytterligare bränsle på elden kom när jag köpte boken Swiss Precision

swissprec.jpg.0eb646cf695efe0ee805501b62245759.jpg

 

Det har redan kommit en del förslag. Quad var nog det första som slog mig. Leak är ett annat alternativ som är intressant. Ta gärna ett besök hos Mirre på Veteranhifi som ofta har intressanta saker som går att använda för Mono men det finns många alternativ. Bland annat finns det en dedikerad avdelning om mono på Lencoheaven som skapades av en för tidigt bortgången medlem vid namn Brian Clark.

Ett annat alternativ är Western Electric horn som du kan läsa lite om i bloggen https://13audio.com

Vet aldrig om jag själv kommer ge mig in på ett renodlat monosystem men om jag hade gjort det så hade det blivit hela vägen inklusive Revox F36 rullbandspelare alternativt Telefunken M10. 

REVOX-F36-copy5.jpg.23ad7e07aadb79e2fd74ef87cdd40151.jpg

På skivspelarsidan hade jag kanske valt en td 124 men det finns en hel hög lika intressanta spelare. Thorens td 124 utvecklades för stereo. Lenco L70 är en mer passande skivspelare även om td 124 inte skulle göra bort sig. Garrard 301 är ytterligare ett alternativ. Som arm  och pickup hade jag kikat på Ortofon. RM-, SK-, SMG-armarna och Typ C pickup alternativt A (SPU A).
En skivspelare som har kittlat mig en del är Piérre Clement med Clement pickup. Tror Eliot har en Clement pickup på sin td 124.
Länk till Piérre Clement pickuper https://www.archeophone.org/Clement/indexwith.php som anses vara det bästa på marknaden av kännarna.

591811e827b4a_Clementskivspelare.jpg.4364d7fc28f27e4f6bb0b06d304c9a6e.jpg

Clement.jpg.a9b7376dc4252d6aa391754e41ebec12.jpg

 

En förstärkare som jag tycker är intressant i sammanhanget är Telewatt Ultra från Klein & Hummel.
 

kleinhummel1.jpg.b339d6ddd0e7712cba698d21eacd3de5.jpg

 

Ja det får vara allt för stunden....

 

Link to comment
Share on other sites

Då tar vi en bild på Radford också som är rätt så kult i England.

ydLTPD.jpg

Det är visserligen stereo men jag tror det finns monomodeller också. Det finns rätt så seriösa sammanslutningar som moddar den här typen av juveler. Här en länk till Vintage Audio Repair där de listar en del av de övriga prylarna som nämnts i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hoppla, det var en massa matnyttig info! :app:

Stort tack till alla, nu har jag gott om saker att kolla upp. 

Piérre Clement-skivspelaren får man ju rysningar av. Vilken design! Brutal, den ska jag hålla utkik efter. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så var Fisher rankad högst på 50 och början av 60-talet. Scott låg i ungefär samma klass. Klein & Hummel som senare köptes upp av Neumann kom med sin Telewatt Ultra 1956. Nån gång i slutet på 50-talet kom de med Telewatt VS55, VS70 osv med de senaste var stereo. 

Pierre Clément hade också en hel del riktigt kul prylar. Fransk Hifi är riktigt kul ?

Edited by UffeZ
Link to comment
Share on other sites

Lite egna fundering är om hur du resonerar kring monosatsningen.  Om du är ute efter en tidstypisk anläggning eller om det är själva monoupplevelsen du är ute efter och då så långt det går att driva den ljudmässigt? Då blir utgångspunkten olika och utrustningen annorlunda. I senare fallet så skulle en lämplig extraarm på din Clearaudio fylla behovet mer än väl med en lämplig monopuppa t.ex London Deccas monopickup. Men det finns ju flera moderna pickuper med motsvarande kvalitet. Elektroniken kan antingen vara av dagsaktuell kvalitet t.ex någon lämplig rörförstärkare och någon öppenbaffel-högtalare som är lättdriven eller någon vintage-förstärkare som sannolikt har ett för tiden anpassat Riaa-steg. Borde finnas något hos Veteranhifi.se på Karlbergsvägen i Sthlm som säkert har en del gamla produkter som kan passa.

En hängiven monofantast som Didrik DeGeer kör bara mono sedan många år. Han står bakom den berömda egenbyggda mikrofonen som fått värlsmästarrykte för sin kvaliet. Han föreläste på HEM för något år sedan och han menar att stereo kom att förstöra en tidigare högre inspelningskvalitet i vinylens barndom.

I vart fall spännande och kul projekt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

I tillägg till föregående post så har jag alltid varit lit svag för Leben som en modern förstärkare som lite lutar sig ljudmässigt mot gamla goda ideal. Men det är klart att de börjar bli lite väl dyra för en ren monoanläggningen.

En av mina favoritaffären i NYC är "In Living Stereo" http://inlivingstereo.com/featured-in-fidelity-magazine-germany/amplification/ på Great Jones Street på sydvästra Manhattan. En av de få som har en all-in Shindo-anläggning. Ett ljud som är helt skilt från mitt eget men som jag gillar just av den anledningen. Hornhögtalare eller öppen baffel med hög syrehalt och dynamik och ofta även kopplade till just Leben som har en liknande karaktär. Line Magnetics har också dykt upp hos dem som ett alternativ. När jag var där i april så hade tyvärr precis lagt ner sin skivavdelning med en kunnig medarbetare på nutida jazz som brukade ge mig tips om nyheter värda att lyssna på.

Calm

Link to comment
Share on other sites

@calm : Jag tror vi delar uppfattning om Leben. Jag minns så väl första gången jag hörde deras separata pre- och power-amps, uppkopplat med MBL-högtalare (!) Det lät verkligen oerhört bra. Hade plånboken varit gladare då det begav sig hade jag köpt dem på stående fot.

Om jag minns rätt spelade även A-C en liknande setup på en mässa i Kista för en massa år sedan, förresten. :)

Du nämner också en mycket viktig punkt med vad målet faktiskt är.. Egentligen är det nog smartast att titta på en extra arm med pickup först, och se hur långt jag kan komma hifi-mässigt med befintlig hårdvara s.a.s. :) En extra arm är ju en god idé oavsett, då finns ju mer möjligheter rent allmänt! Ursprungligen var tanken att köra autentiskt, då jag utöver allt annat är ett stort retro-fan. Nå, får se vad man hittar för prylar. Ett besök hos Veteran-hifi skall planeras, jag börjar nog där. :) 

Link to comment
Share on other sites

Förresten - jag fick för mig att kolla runt lite efter gamla Thorens-spelare, och fick en smärre chock när jag hittade den här..

966694c1fd06f3ffd081c6f57ac38ee5.jpg
 
Modellen är Thorens Prestige och kom 1984 tydligen. Ett statement, prislappen låg på $15,000 ny, och endast 101 exemplar tillverkades. Ligger runt €30,000 idag såg jag på audio-markt. :D Den spelaren har jag aldrig sett förut - hur har jag kunnat missa en sån skönhet? Man lär sig varje dag.
 
Men bortsett från det: hur vacker är den då? Wow. Jag blir alldeles varm inombords.
 
Mer info och bättre bilder här: http://www.thevintageknob.org/thorens-Prestige.html
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, osgorth said:

Men bortsett från det: hur vacker är den då? Wow. Jag blir alldeles varm inombords.

 
Mer info och bättre bilder här: http://www.thevintageknob.org/thorens-Prestige.html

Jo. Jag har sett den senaste värsting Thorens svarven och den är också riktigt snygg. Visst är Thorens schweiziska? Schweizarna har ett rätt gediget kunnande inom finmekanik om man säger så.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, new order said:

Visst är Thorens schweiziska? Schweizarna har ett rätt gediget kunnande inom finmekanik om man säger så.

Thorens sista spelare som utvecklades och tillverkades i Schweiz var Thorens td 124 eller nja. Td 150 utvecklades i Schweiz. Kommer inte ihåg årtalet men bolaget köptes upp av EMT, som ligger i Tyskland, i början av 70-talet. I och för sig inte så mycket sämre det. Med andra ord är Thorens Prestige utvecklad och tillverkad i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, osgorth said:

En extra arm är ju en god idé oavsett, då finns ju mer möjligheter rent allmänt! Ursprungligen var tanken att köra autentiskt, då jag utöver allt annat är ett stort retro-fan. Nå, får se vad man hittar för prylar. Ett besök hos Veteran-hifi skall planeras, jag börjar nog där. :) 

En extra arm med monopickup kommer ge dimension till dina monoskivor helt klart och det är nog en bra början till dedikerad mono. Däremot skulle jag rekommendera en mellanhjulsspelare som kommer ge dig mer schwung i uppspelningen. Om du inte vill lägga så mycket pengar på spelare skulle jag rekommendera en Lenco L75 eller allra helst en Lenco L70 för arbetet. Du kan med enkla medel renovera/uppgradera en Lenco till en låg kostnad. Låt säga 1000-1500 för en bra spelare och lika mycket till för nytt lager och mellanhjul. 

Edited by UffeZ
Link to comment
Share on other sites

Jovisst, Reference är säkert jättebra.. Men utseendemässigt har den ingen chans, som jag ser det. Prestige all the way! :app:

Full respekt till vietnamesen dock, haha. Skön kille. Han mår nog rätt så bra i sitt lilla rum där. :) 

Link to comment
Share on other sites

Thorens Prestige är avgjort häftigare än Reference i mina ögon. Det finns massa häftiga spelare därute som naturligtvis väcker habegär. München-mässan var full av dem och den ena var dyrare än den andra. Här ett litet exempel.

DSCF1292_zpsv6jojm4l.jpg

Invictus till exempel. Här kan man applicera upp till fyra tonarmar på en gång. Varför ha färre?:D

 http://www.theabsolutesound.com/articles/acoustic-signature-invictus-turntable-and-ta-5000-tonearm/

Lite hifi-porr att fresta med kanske?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Jag går inte igång på detta alls. För mig är det svulstig och bisarr ingenjörsdesign lika "osexigt" som ett ställverk från ABB. En ren Brinkman eller LP12:a tycker jag har betydligt  mer tilltalande former. De kanske t o m låter bättre... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Jag går inte igång på detta alls. För mig är det svulstig och bisarr ingenjörsdesign lika "osexigt" som ett ställverk från ABB. En ren Brinkman eller LP12:a tycker jag har betydligt  mer tilltalande former. De kanske t o m låter bättre... :unsure:

Får man tro en tämligen enig HiFi -press är det också så.

Link to comment
Share on other sites

Jodå det klämtar lite för mig med dessa flaggskepps skivspelare typ Thorens, Nakamichi TX-1000 med självcentrerande skivtallrik (faktiskt en nyttig finess för en gångs skull), eller för den delen Clearaudios värstingar. Låter de bättre? Inte säkert. Sen är ju själva skivspelar-valet det minst intressanta här i mono-riggen. Pickupen viktig såklart men högtalare och placering är nog det som gäller här.

Ang mono-setup så ger Bebop goda råd i vanlig ordning. Samt att Didrik De Geers hemmarigg som återfinns på någon youtube-film någonstans så kör han strikt mono med 1st högtalare ganska högt placerad i hörn. Jag tror att det är rätt väg att gå. Då får du en naturlig horneffekt av hörnet och sannolikt ett "stort" mono-ljud eller i alla fall större än att ställa 1st högtalare mitt på väggen. Klipch eller någon större special med bredbandselement borde bli rätt coolt.

Har man vägarna förbi Oldies skivaffär på Torsgatan i Stockholm och ägaren Janne är inne så kan man se och lyssna till hans MCIntosh Skivspelare, något special RIAA, Quad II monoblock kopplade till 1st fritt stående Quad ESL-57. Allt moddat till bästa skick! Låter rätt inspirerande tycker jag.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag går inte igång på detta alls. För mig är det svulstig och bisarr ingenjörsdesign lika "osexigt" som ett ställverk från ABB. En ren Brinkman eller LP12:a tycker jag har betydligt  mer tilltalande former. De kanske t o m låter bättre... :unsure:

När jag skrev om habegär så var det med ironi. Jag har svårt att se att det skulle vara värt pengarna att lägga en mille eller så på en dylik apparat. De må vara hur bra som helst, men det är mer ingenjörskonst än musik även för mig eller när man inte vet riktigt vad man skall göra av pengarna. Det finns många andra spelare som jag hellre skulle vilja ha t.ex. en Kuzma som är en av mina favoriter ljudmässigt. Ljudet och musiken är viktigare än alla tekniska finesser. I det avseendet är Cleraudio ganska simpel men fungerar utmärkt ljudmässigt i min smak. Motor, skivtallrik, rem och tonarm, thats it! Inga gyron, extrem elektronik eller annat tjafs. Less is more!:)

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shaft said:

Jodå det klämtar lite för mig med dessa flaggskepps skivspelare typ Thorens, Nakamichi TX-1000 med självcentrerande skivtallrik (faktiskt en nyttig finess för en gångs skull), eller för den delen Clearaudios värstingar. Låter de bättre? Inte säkert. Sen är ju själva skivspelar-valet det minst intressanta här i mono-riggen. Pickupen viktig såklart men högtalare och placering är nog det som gäller här.

Ang mono-setup så ger Bebop goda råd i vanlig ordning. Samt att Didrik De Geers hemmarigg som återfinns på någon youtube-film någonstans så kör han strikt mono med 1st högtalare ganska högt placerad i hörn. Jag tror att det är rätt väg att gå. Då får du en naturlig horneffekt av hörnet och sannolikt ett "stort" mono-ljud eller i alla fall större än att ställa 1st högtalare mitt på väggen. Klipch eller någon större special med bredbandselement borde bli rätt coolt.

Har man vägarna förbi Oldies skivaffär på Torsgatan i Stockholm och ägaren Janne är inne så kan man se och lyssna till hans MCIntosh Skivspelare, något special RIAA, Quad II monoblock kopplade till 1st fritt stående Quad ESL-57. Allt moddat till bästa skick! Låter rätt inspirerande tycker jag.

 

Jag kan faktiskt hålla med att en väl sammansatt monoanläggning låter betydligt bättre när man spelar mono, än mono i en stereoanläggning. På något sätt blir mono komprimerat i en stereoanläggning istället för ett naturligt oansträngt ljud. Men det kan också ha med komponenterna att göra. Horn och öppen baffel med hög verkningsgrad har en annan ljudmässig signatur än kompakta högtalare av låg verkningsgrad som ofta i stereosammanhang. Vad man gillar blir mer en fråga om tycke och smak. En stereoinspelning som är välmixad i rummet och i kontrollrummet kan få en motsvarande återgivning med hög grad av musikalisk närvaro och utläggning i ljudbilden. Men det kanske blir lite off topic.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...