Jump to content

Finns det hjärterum så finns det... en ljudanläggning.


P-pan

Recommended Posts

Kii-Three's väldigt fina "högtalare" om jag tillåts att kalla det så t.v, stod för dagens ljudliga övning och har man en fallenhet för minimalism och en lite mer moderna design så kan dessa säkerligen passa som en hand i handsken. Att de är små och nätta gör säkert att placeringen underlättas och med några fiffiga inställningar så går de alldeles utmärkt att ställas mer eller mindre direkt mot både bak och sidovägg, eller åtminstone 8-10 cm ut därifrån. Kan säkert vara av godo då hemmet eventuellt delas med någon annan "kärlek" som också vill ta lite plats ;)...

HolkenDSC_1741_6794_002728_zps4ynzta5g.j

 

Link to comment
Share on other sites

Rapporteringen kom av sig en aning men det är inte lätt att hinna med så här års när allt s.a.s... ska ner i jorden :) Det kan ju också vara en god avkoppling i.o.f.s men jag tror jag hellre håller mig till musiklyssning, åtminstone sett till ett längre perspektiv.

Styrmanicker brukar det finnas många av och fiffiga appar brukar ju ta plats i mobiltelefonerna nu för tiden. Kii Three's originalenhet på området ser ut som nedan...

HolkenDSC_1787_6837_002731_zpsxixhot5a.j

HolkenDSC_1734_6790_002730_zpsw24hgyk8.j

En trådbunden fjärris har jag inte sett sedan kassettdäcken styrdes med en dylik mackapär och det känns väl inte direkt som up to date. Men det är en ny trådlös på gång om jag förstod saken rätt ? Moderna kretsar och klass D-tekniker i all ära men det ska kanske till lite tråd för att inte tappa kontrollen helt :icon_smile_cool:

HolkenDSC_1754_6806_002733_zpsubo2ollg.j

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, P-pan said:

 

HolkenDSC_1787_6837_002731_zpsxixhot5a.j

HolkenDSC_1734_6790_002730_zpsw24hgyk8.j

En trådbunden fjärris har jag inte sett sedan kassettdäcken styrdes med en dylik mackapär och det känns väl inte direkt som up to date. Men det är en ny trådlös på gång om jag förstod saken rätt ? Moderna kretsar och klass D-tekniker i all ära men det ska kanske till lite tråd för att inte tappa kontrollen helt :icon_smile_cool:

Ett litet inflik här är att "Kii Control" inte är en fjärrkontroll utan snarare en "anslutningshub" och en förlustfri volymkontroll. Denna kan sedan styras ifrån en Apple Remote eller annan valfri programmerbar fjärrkontroll där Kiis enhet kan gömmas undan helt om man föredrar det.

Så ligger det till :).

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, P-pan said:

Ahh, bra där. Man ska inte tro på allt man "ser" m.a.o

... :blush

Får försöka var mer observant nästa gång antar jag

(förba..de kamera som alltid skymmer hörseln). :D

 

Faktum är att Kii kan vara tydligare i sin kommunikation gällande kontrollenheten. Det blir lätt förvirrande.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Kommunikationen var det för övrigt inget fel på skulle jag vilja tillägga.

The "kiid" from Kii Three ...

HolkenDSC_1759_6811_002735_zpsd4nqb4vv.j

Chris Reichardt...

HolkenDSC_1756_6808_002734_zpsxl7ukofc.j

...var inte alls så barsk som han råkar se ut på bilden. En mycket trevlig herre, visade det sig, som dessutom hade god koll på både

akustik och hypermoderna kretsar.

 

Link to comment
Share on other sites

För att vara en så pass liten högtalare så ryms här en faslig massa högtalarelement, närmare bestämt 6 st per låda. Hur mycket och vad för annan sorts teknik dessa småttingar rymmer under skalet låter jag vara osagt men att en del av dessa också är gångbart med siffran 6 är jag helt övertyg om.

HolkenDSC_1749_6801_002732_zpsulb4wzgm.j

En av de fiffigare tekniska lösningarna kan jag tycka är att man med hjälp av en DSP-funktion kan justera ljudet en aning för att

lättare kunna integrera sina högtalare utan att rummets akustiska egenskaper gör sig allt för påmind... eller rentutav inte alls :39: .

Om inte annat så bidrar det till att högtalarna kan placeras så pass nära både bak och sidoväggar som nu är möjligt med dessa.

Dagens övning gav dock inget direkt prov på detta men jag är benägen att tro på det jag har fått beskrivet för mig :)

HolkenDSC_1750_6802_002737_zpsn3vrui7v.j 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...