Jump to content

Funderar på ny dac

hbgot

Recommended Posts

Jag kör idag digital media in till min förstärkare Arcam AVR600.

funderar på att skaffa en separat dac för att höja nivån.

jag har testat med min rega dac som jag använder i vardagsrummet men det gör knappt någon skillnad.

har funderat på om en Hegel HD25 eller Naim dac V1 skulle lyfta det hela.

tar tacksamt emot synpunkter på detta eller förslag på andra alternativ.

Jag har haft en Hegel HD25. En utmärkt Dac i sin prisklass. Kan varmt rekommenderas. DSD har sina fördelar men är bara intressant om du har eller avser köpa DSD-filer. Utbudet pcm/dsd är väl typ 95/5. Därtill, betydelsen av DSD för dig bör rimligen ställas i relation till kompnenterna i ditt system.

jag har legat lågt med inköp av högupplöst musik hittills så i nuläget är det inget problem att vara utan DSD.

men det kan ju vara intressant att testa när jag i så fall köpt dac och då får jag helt enkelt handla det som jag kan spela upp.

när det gäller mitt system så är ny dac första steget i att dela på hemmabio och 2kanal, nästa blir att skaffa en ny 2 kanals förstärkare med HT ingång för att köra allt till mina Larsen8 högtalare

När jag bytte från Hegel HD25 till en Auralic Vega så blev jag förvånad hur stor skillnad DAC:en kan göra. Hegel HD25 är en mycket bra DAC men den når inte upp i nivå med Vegan, som dock är dubbelt så dyr. Jag köpte inte Vegan pga DSD men har prövat några av 2L:s filer som kan laddas ner utan kostnad. Visst, kanske lite mer kontroll men inte så man faller av stolen. Iallfall inte med mitt system. Dock kul att testa. 

Det jag primärt tror att du ska göra är att sätta dig ner och ser var du kan göra dina största förbättringar. Kanske är det dac som gäller. Men de stora förbättringarna brukar vara högtalare och förstärkare. Vad kör du med nu?

New order har en bra poäng.

För att förstå  DAC:ens betydelse i DITT system så är tipset att (om du har möjlighet) låna hem några DAC:ar och pröva dig fram. Det finns mycket läsning men i slutändan är det trots allt din upplevelse som spelar roll. 

Den huvudsaklida kedjan är en mac mini som jag kör Audirvana+ 2.6

förstärkare Arcam avr600 och ett par Larsen8 högtalare.

eftersom jag använder den inbyggda omvandlaren i avr600 så måste jag byta den först innan jag växlar förstärkeriet.

högtalare är inte aktuellt att byta i nuläget.