Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är inte särskilt bevandrad i jazzen, men skulle gärna vilja bli. Jag har köpt på mig en massa skivor under åren, men inte lyckats hitta särskilt mycket som faller i smaken. Än!

Det vore kul att få lite tips på lite lugnare jazz, gärna med piano. En stor favorit är Tord Gustavsen Trio, men där har jag redan det mesta. Finns det mer som liknar deras stil?
Jag diggar E.S.T. ganska mycket också, även om de blir lite väl introverta emellanåt.

I övrigt har jag alltid varit svag för kvinnlig sång. Patricia Barber och Jacintha är stora plus - Diana Krall ett minus. Jag har väldigt svårt för den typen av jazz, vad den nu kallas för? Känns icke-melodiskt och irriterande, jag blir bara stressad av henne. Hon är vacker dock. ;)

Uppskattar melodier, groovy stuff, lugnt tempo och hi-fi. Vad ska jag leta efter!? CD helst, jag försöker avveckla vinyl (pga att jag är lat, ingen annan orsak). :) 

Posted

Skulle säga att det mesta i fråga om triojazz har det du söker.

Om jag får framhålla några pianister som varit framgångsrika i gengren så har jag några favoriter.

John Taylor, Bobo Stenson, tidiga Keith Jarret i trioformat. Marcin Wasilewski, Lescdek Mozdzer, Stefano Bollani för att bara nämna några i högen. Du kan gå in i min gamla tråd "Den moderna jazzens utveckling" så hittar du massor av musik som stämmer  med det du nämner. Bara att söka och lyssna av det som finns på nätet.

Calm 

Posted

Instämmer med mycket av det du skriver @osgorth

Tipsar om några av mina favoriter:

Melanie DeBiasio, Bugge Wesseltoft (Trialogue i lurarna just nu), Robert DiGioia samt givetvis Youn Sun Nah. 

Posted

Många bra tips här.

Vad gäller Keith Jarrett så är tipset att börja med 'the Köln Concert' (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kölnkonserten) som är helt sagolik. Även Sun Bear, Paris Concert, och La Scala är fantastiska. Jarrett improvisationsår är magiska. Min absoluta favorit av Jarrett är dock Vienna Concert, som reflekterar hans klassiska skolning. Väldigt avskalad!

Bill Evans är en legendarisk jazz pianist. Albumen 'Waltz for Debby' och 'You must believe in spring' är Evans kanske mest kända bidrag. 

Jag kan även rekommendera Nils Frahm som är en relativt ung lovande tysk pianist. Förvisso mer ambient än jazz, dock intressant. Lyssna t ex på albumet 'Felt' (http://www.nilsfrahm.com/works/felt/). Det går säkert ha åsikter om ljudkvaliteten, brus, mm. Det Frahm gör här är ett naket porträtt som känns vädligt genuint. 

Enjoy!

Posted
1 hour ago, vita said:

Nils Frahm

På HEM i rummet där Perfect Sense höll till, spelades stycket Says, och det var så njutbart att bara sitta och blunda, sväva bort för en stund :)

Posted

Rigmor Gustafsson, Viktoria Tolstoj och Stacey Kent är några exempel på bra jazzsångerska. Lisa Ekdahl har gjort ett par jazzskivor som är bra.

Posted

Vad roligt! En massa nya saker att kolla in, nu blir jag ju alldeles glad. :) 

Tack för alla tips!

Jag ska bara försöka slita mig från Carbon Based Lifeforms som jag just insåg finns på Tidal.. Rackarns bra band, det. Ambient electronica från Sverige, halvt omöjliga att få tag på till en vettig peng - iaf de tidiga plattorna som är klart bäst.

Apropå det verkar ju Nils Frahm vara som klippt och skuren för mig. :) 

Posted (edited)

Jag har lyssnat på Jazz sedan jag var lite. Först via mor och far som spelade mycket jazz. Sedan valde jag annan musik i tonåren men har alltid haft Jazz med på vägen men utan att djupdyka i genren. 

när jag var i 20 årsåldern har det varit mer aktivt och blandat nytt och gamalt utan att reflektera, "bara det varit bra". MEN när jag bestämde mig för att forska lite i hur Jazzen utvecklats från ungefär 40-talet lite så har hela genren och dessutom all den "svart musiken" vuxit än mer. Jag har följt det spåret till nutid något så när i rätt ordning och det  är ruggikt spännande. Man ser referenser ända ut i tex gangsterrappen från Comptom från Jazzens tidiga storheter. 

Jazzen kan faktisk vara lite viktig att förstå och inte bara lyssna sig igenom. Den historisk utvecklingen är berikande att höra sig igenom. Det lyfter hela grejen ett par snäpp.

Mitt råd är att börja år 1957 plocka några viktiga plattor fram till Miles Davis - Kind of Blue från 1959. Kika på de som spelar, sök och läs om dem. Sedan kan du hoppa fram eller bak lite i tiden. Är det för svår musik är som skrivits ovan Stacy Kent bra soft enkel Jazz att ta till sig men det är mycket bra gjort och hon kör en del klassiker in emellan. Ett annat exempel på rätt lättsmällt men mycket bra jazz är Madelaine Peyroux. Senaste plattan är mer rockig och inte hälften så bra som de lite tidigare. 

Mycket av den "riktiga" Jazzen kräver 100% för att njuta av allt som förmedlas eller över hur´vid taget ta till sig det, men tex Stacy Kent kan man njuta av i baggrunden på ett annat sätt även om det tål koncentrerad lyssning också. Jag älskar hennes spröda mjuk röst, nackdelen är att hon har bara det läget i princip, med det är 100% bra i just det läget. Tar vi universella storheter som Ella Fitzgerald (som precis skulle fyllt 100 år)  så sjunger hon på vilket vis man än kan sjunga och hade ätit Stacy till lunch och petat tänderna med resterna utan att ens reflektera. Testa plattan Ella och Lous, från 1956, lättsmällt och fruktansvärt bra. Glöm för allt i livet inte Nina Simone under hennes första period när hon var 20 bast och gjorde jazz på sitt sätt. Ett unikt bra sätt. Egen sång och pianospel samtidigt på en nivå få lyckas med, Ray Charles möjligen. Klassisk pianist som hon utbildats till visar sig i anslag och teknik. Inte en Oscar Petersens pianostil precis. Oscar måste du så klart också lyssna till och Kenny Drew, Bill Evans, Duke Ellington  och ... och Jan Lundgren och Jan Johansson mfl svenska makalösa musiker. Världskalss. Ja kör igång bara du lär dig.

Det finns hur mycket som helst att rota i men jag vidhåller att det kan vara bra att börja 1957 -1959 och sedan ta det därifrån. 

Bebop kan detta ta detta till ytterligare några nivåer upp, världklass på den mannen också :)

Edited by Apexorca
Posted

Apexorca har en mycket bra poäng i att inleda resan med Miles Davis och/eller 1957. Jazz är en outtömlig källa till inspiration och förgreningar. Snart kommer du dock upptäcka att man inte behöver indexera sitt lyssnande med bas i ett år, artist eller gren inom jazzen, då det går lika bra att gräva med sig i skivbolag. Jag vågar påstå att den som är seriöst intresserad av jazz inte kan bortse från t ex ECM records (https://www.ecmrecords.com/). ECMs katalog är premium utan undantag, men det finns å andra sidan en hel del ECM spår som kräver 100% av lyssnarens uppmärksamhet (och energi). 

Posted (edited)

Jag skulle rekommendera att starta med en Milesstudie från början med Charlie Parker och Dizzy Gillespie och sedan gå vidare. Med hänsyn till trådens titel så känns det naturligt att lyssna på Birth Of The Cool från 1949, med en del bonusspår från 1948. Med stjärnor som Gerry Mulligan, Lee Konitz, John Lewis och Max Roach. Det är riktigt cool musik!:thumbsup:

Calm

Edited by calm
Posted (edited)

Det går att förgrena sig på alla möjliga vis i jazzen, tex skivbolag, producent, studio... eller tom de inspelningar när microfontillverkarens mamma var på gott humör går att höra på skivan. 

Edited by Apexorca
Posted
11 hours ago, Apexorca said:

Madelaine Peyroux. Senaste plattan är mer rockig och inte hälften så bra som de lite tidigare. 

Du kan väl inte mena det senaste albumet Secular Hymns från 2016 som är en rätt laid back historia med akustisk bas och gitarr som komp. Lite jazz, folk, blues, country ...

https://youtu.be/8v-_eEgVt9A

Posted
11 hours ago, vita said:

Apexorca har en mycket bra poäng i att inleda resan med Miles Davis och/eller 1957. Jazz är en outtömlig källa till inspiration och förgreningar. Snart kommer du dock upptäcka att man inte behöver indexera sitt lyssnande med bas i ett år, artist eller gren inom jazzen, då det går lika bra att gräva med sig i skivbolag. Jag vågar påstå att den som är seriöst intresserad av jazz inte kan bortse från t ex ECM records (https://www.ecmrecords.com/). ECMs katalog är premium utan undantag, men det finns å andra sidan en hel del ECM spår som kräver 100% av lyssnarens uppmärksamhet (och energi). 

Ej att förglömma ACT som jag också fångar jazz av idag på ett bra sätt. https://www.actmusic.com

Siggi Loch och Manfred Eicher är två eldsjälar som med var sitt litet bolag har betytt mycket för den europeiska jazzens utveckling.

Calm 

Posted

Jag satt långt in på småtimmarna och flummade med Chet Baker tack vare tipsen. Det var rejält mysigt. :)

Många fina tips, varav flera jag redan har gott om i min skivbag: Peyroux, Ella, Bill Evans, Keith Jarrett, Miles Davis.. Jag får leta fram dem igen tror jag!

Stacey Kent verkar intressant, den tackar jag för!

@calm, @Apexorca: yes! Vintage, det är ju jag i ett nötskal. Himla bra tips, jag ska leta fram Birth of the Cool osv genast. :D 

Posted

Med tanke på din ursprungliga vädjan om lite lugnare jazz gärna med piano så kolla upp Oscar Peterson "We get requests" på Verve. Låter kanonfint". Har ett lugnt sväng utan att bli mesigt. Otroligt samspel i trion! Pianisten Red Garland gjorde också många lyckade plattor på bl.a Prestige-etiketten. Jag håller med Apex om att det man får en bättre förståelse för jazzen om man vet lite om musikerna och tidsandan. Har du möjlighet att titta på Ken Burns TV Serie-dokumentär om jazzens historia så gör det!

Posted

Kom hem från jobbet alldeles för än stund sedan, på med elektroniken för uppvärmning innan jag duschade efter en svettig dag med allt vad en allt-i-allo måste göra när så behövs.

Efter det tog jag fram paddan och bestämde mig för lite skön avkopplande jazz via Aurendern, vad blev det då? Jo jag fastnade för Oscar Peterson ”We get requests” och lutad mig tillbaka och tog samtidigt fram datorn för att se om det skrivits något roligt på Euphonia. Döm om min förvåning när jag får se shaft's inlägg ovan:o:app:

För lat idag för att plocka med vinyl och ber om ursäkt för det:blush

Många fina tips till osgorth och något jag själv ska utforska, tack för det:)

Offtopic: han man göra markering typ @osgorth på något sätt automatiskt med lite code ala dataspråk?:Thinking::schild_help:

/byZan

Posted
7 hours ago, shaft said:

Med tanke på din ursprungliga vädjan om lite lugnare jazz gärna med piano så kolla upp Oscar Peterson "We get requests" på Verve. 

Grattis, du vann precis tråden. Härlig platta! :app:

Jag bockar och bugar, och fortsätter digga!

Posted

Kul att se att jazzen inte är helt död (även om den luktar konstigt, som Zappa sa). Jazzen är ett tema som kommer upp då och då.. Här kommer ett några trådar från 2007 och vad gäller den mer "klassiska jazzen från slutet av 50-talet står sig tidigare rekommenddationer väl. Det jag möjligen saknar mest så här långt är Sonny Rollins, Charles Mingus, Dave Brubeck, Art Pepper, Lee Konitz, Gene Ammons, Stan Getz och säkert fler än så.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/3849-jazz-i-skivhyllan/

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/3869-jazz-i-skivhyllan-del-2/

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/3963-jazz-i-skivhyllan-del-3/

Det finns fler intressanta trådar om intressant musik (inte bra jazz) i fölhande sammanställning:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/7191-musiktrådar-vi-minns/

Posted
23 hours ago, osgorth said:

Jag ska bara försöka slita mig från Carbon Based Lifeforms som jag just insåg finns på Tidal.. Rackarns bra band, det. Ambient electronica från Sverige, halvt omöjliga att få tag på till en vettig peng - iaf de tidiga plattorna som är klart bäst.

Riktigt skön musik det där - man får tacka för det tipset även om det blev lite off-topic i din jazz-tråd :)

Posted

Vilken skön tråd! 

Kanske läge att driva tråden mot intressanta jazzmusiker/album med svenska kopplingar :-)

På sista tiden har jag fastnat vid 'Bengt Berger (with Don Cherry) - Bitter Funeral Beer'. Skön platta! Bengt är från Stockholm. På albumet medverkar även den amerikanska trumpetisten Don Cherry som var bosatt i Sverige under flera år och dessutom gift med en svenska och är därtill far till popmusikern Eagle-Eye. Don Cherry's kanske mest inspirerande album är 'Brown Rice'. Vidare, Jonas Knutsson och Johan Norbergs 'Norrlands-album' (3 st totalt) är otroliga kompositioner. Kanske framförallt Cow Cow Norrland II. Här illustreras det norrländska vädret och landskapet likväl som livet i fäboden på ett exakt och lidelsefullt sätt. Verkligen imponerande musiker.

Posted
1 hour ago, Taxmannen said:

Riktigt skön musik det där - man får tacka för det tipset även om det blev lite off-topic i din jazz-tråd :)

Kan bara hålla med, alla albumen tillagda på Tidal.

Annars tyckte jag Nils Frahm var riktigt bra, laddade ner albumen ifrån hans sida i 24/96 format. 

Posted

Det finns naturligtvis hur mycket jazz som helst med olika inriktningar. Problemet är inte bristen utan snarare överflödet och att veta vad man egentligen gillar. Själv startade jag i den moderna jazzen och jobbar mig bakåt. Utgångspunkten var egentligen en artikel som handlade om var den senaste utvecklingen sker och vilka influenser som driver utvecklingen framåt i Europa och i USA. I denna tråd har jag försökt att följa utvecklingen så som den intresserar mig. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/4551-den-moderna-jazzens-utveckling/

Men jag har på senaste tiden velat börja i andra änden, dvs där det hela började nämligen i New Orleans och därför skrivit in mig på universitetet för att läsa musikvetenskap. http://www.su.se/ike/utbildning/alla-program-och-kurser/musikvetenskap/grundnivå/jazz-rock-och-annan-populärmusik-7-5-hp-1.211432

Jazz rock och annan populärvetenskap med start från ca 1900 och framåt. Huvudboken är denna inom jazzen: eVeaux, Scott & Gary Giddins (2009) Jazz. New York: W. W. Norton & Company.

Finns att köpa i Akademibokhandeln. Går igen om hela utvecklingen från jazzens vagga i New Orleans och utvecklingen framåt i USA till slutet av seklet. Boken är på engelska men är lättläst och till boken finns också en musiksamling med 6 CD plattor. Utvecklingslinjerna och artisterna finns naturligtvis med, men också enskilda analyser av särskilt för utvecklingen viktiga verk. Hela kursen är på halvfart och ger 7,5 högskolepoäng. Ingen betungande utan mer lustfyllt för egen del.

Vill man fördjupa sig i den svenska jazzens utveckling så kan jag rekommendera denna bok som finns som nätupplagat: Erik Kjellberg; Svensk Jazzhistoria en översikt.

http://carkiv.musikverk.se/www/epublikationer/Kjellberg_Erik_Svensk_jazzhistoria.pdf

Verkligen kul läsning!

Med den här kunskapen i ryggen så kan man gå till affären som säljer begagnade vinyler och köpa skivor så det står härliga till. Mycket av musiken finns naturligtvis att hitta på nätet, inte minst Youtube som är helt gratis.

Så för den som letar och vill öka sin kunskap så finns det hur mycket som helst att fördjupa sig i när det gäller jazz och inte bara mainstream och det som råkar vara populärt. Risken är att man missar något väsentligt.

Calm