calm Posted May 2, 2017 Author Posted May 2, 2017 2 hours ago, Hans-Tommy said: Hej igen Calm Kul att du gillade pucken och mattan. Jag har inte den nya "miljon-mattan" utan en tidigare billigare Harmonixmatta. Jag har fått samma förbättring hemma , med ett mera fokuserat , naturligt ljud. Hemma hos mig gjorde pucken störst skillnad men då har jag också den billigare mattan. 1+1 blir 3, jag tror att man får en synergieffekt om man har båda tommy 17 hours ago, calm said: Kan tänka mig att du är nöjd! Skall dock inte riktigt än avslöja vad som döljer sig i dessa boxar, men vi kommer dit alldeles snart. Calm Jag funderar naturligtvis på syftet med mr Kikuchis hela program är att tuna hela systemet till en harmonisk enhet (eller lite skämtsamt till en harmonix-enhet). Enheterna hänger ihop i ett sådant system och man kan säkert ta delar av det för att förbättra delar som inte riktigt kan hantera resonanser i material och konstruktion. Hans fötter och kablar har jag hört leverera ordentliga lyft och han är mycket noga med urval av konstruktion och material i den egna produktionen, som vad jag förstår är helt beroende av materialleveranser. Finner han inte det rätta materialet så avstår han att leverera, istället för att kompromissa. Samtidigt finns det säkerligen en väsentlig nivåskillnad mellan olika produktlinjer, så att man kan välja nivå. Han är en sann perfektionist vad jag förstår och när jag träffade honom och hans fru på Audio Concept, 2015 vill jag minnas att det var, så ville gärna jag höra lite hur han uppfattade det system i München med Reimyo-elektronik och Verity-högtalare och Harmonix-tuning, som jag och många med mig tyckte var ett av mässans bättre. Så var han inte alls nöjd med slutresultatet som han menade inte alls stämde harmoniskt. Så på mig fick det intrycket att mycket i hans filosofi är att renodla toner och befria från distorsion och disharmonier. Så har jag hört effekten av hans fötter bl.a. Jämfört med andra kablar t.ex. Nordost så är hans "relativt"billigare och lyfter mindre i upplösning och diskant. När det gäller pucken och skivmattan är det inga billiga prylar precis, vilket antyder att det är dyra och esoteriska material som används. Innehållet är väl förborgat i vart fall vad gäller pucken. Jag kollade min egen puck Clearaudios Statement så har den tre små kulor kulor som sitter infästa i ett trästycke av okänt slag. Den väger drygt 700 g men jag upplevde Harmonix-pucken som långt lättare, men med sex "träkuddar"som resonansdämpare. Det skulle vara kul att göra ett test som jämförelse både med puck och matta onekligen, men det är mycket pengar. Så förvissningen måste vara 100%-ig att de lyfter till en nivå värt pengarna. Calm Quote
Taxmannen Posted May 2, 2017 Posted May 2, 2017 1 hour ago, calm said: När det gäller pucken och skivmattan är det inga billiga prylar precis, vilket antyder att det är dyra och esoteriska material som används. Innehållet är väl förborgat i vart fall vad gäller pucken. Jag kollade min egen puck Clearaudios Statement så har den tre små kulor kulor som sitter infästa i ett trästycke av okänt slag. Den väger drygt 700 g men jag upplevde Harmonix-pucken som långt lättare, men med sex "träkuddar"som resonansdämpare. Det skulle vara kul att göra ett test som jämförelse både med puck och matta onekligen, men det är mycket pengar. Så förvissningen måste vara 100%-ig att de lyfter till en nivå värt pengarna. Med tanke på hur olika skivspelare är konstruerade funderar jag på om det finns mirakelmediciner som verkligen fungerar. Testen hos AC var ju på en direktdriven spelare med relativt lätt talrik, medan du och jag och många andra har remdrivna spelare med väldigt tunga tallrikar. I mitt fall är ju skivklämman med skruvfäste "specialgjord" för min spelare och då vet jag inte om det fungerar med en tredjepartsprodukt eftersom skivtalrikens ovansida är utformad på ett speciellt sätt så att skivan trycks plan mot talriken - den effekten lär man ju inte få med en lös klämma. Produkterna verkar ju vara nätta och enkla att ta hem och testa på egen spelare före köp. Erbjuder inte AC hemlån? Quote
calm Posted May 2, 2017 Author Posted May 2, 2017 3 hours ago, Taxmannen said: Med tanke på hur olika skivspelare är konstruerade funderar jag på om det finns mirakelmediciner som verkligen fungerar. Testen hos AC var ju på en direktdriven spelare med relativt lätt talrik, medan du och jag och många andra har remdrivna spelare med väldigt tunga tallrikar. I mitt fall är ju skivklämman med skruvfäste "specialgjord" för min spelare och då vet jag inte om det fungerar med en tredjepartsprodukt eftersom skivtalrikens ovansida är utformad på ett speciellt sätt så att skivan trycks plan mot talriken - den effekten lär man ju inte få med en lös klämma. Produkterna verkar ju vara nätta och enkla att ta hem och testa på egen spelare före köp. Erbjuder inte AC hemlån? Jag tror inte att det spelar någon roll huruvida det är en tung eller lätt skivtallrik, direktdriven eller ej, utan det avgörande är eventuella resonanser som kan uppstå i vinylen som fortplantar sig in i pickupen. Vad jag förstod på Gurkan som brukar ha koll på läget var om det var en mjuk eller hård upphängning av själva skivtallriken och att denna inte redan förutsätter en mjuk yta som spelförutsättning. Men jag kan ha missuppfattat. Jag tänker nog testa i vart fall mattan och se hur den fungerar på min spelare och hoppas att jag kan låna hem ett ex. Om man kan låna hem får väl tas med AC. Calm Quote
Taxmannen Posted May 2, 2017 Posted May 2, 2017 2 hours ago, calm said: Jag tror inte att det spelar någon roll huruvida det är en tung eller lätt skivtallrik, direktdriven eller ej, utan det avgörande är eventuella resonanser som kan uppstå i vinylen som fortplantar sig in i pickupen. Vad jag förstod på Gurkan som brukar ha koll på läget var om det var en mjuk eller hård upphängning av själva skivtallriken och att denna inte redan förutsätter en mjuk yta som spelförutsättning. Men jag kan ha missuppfattat. Jag tänker nog testa i vart fall mattan och se hur den fungerar på min spelare och hoppas att jag kan låna hem ett ex. Om man kan låna hem får väl tas med AC. Calm Ser fram emot att få höra resultaten av ev kommande tester! Jag inser att jag har för dålig koll på teorin bakom detta med skivpuckar och trodde att det optimala var en ordentlig klämma som gör att tallrik och skiva blir "en homogen enhet", men uppenbarligen finns det utrymme för alternativa lösningar. Det får bli ett besök på AC och titta på dessa tweaks och kanske lyssna i det uppdaterade rummet samtidigt byZan 1 Quote
byZan Posted May 2, 2017 Posted May 2, 2017 3 minutes ago, Taxmannen said: Ser fram emot att få höra resultaten av ev kommande tester! Jag inser att jag har för dålig koll på teorin bakom detta med skivpuckar och trodde att det optimala var en ordentlig klämma som gör att tallrik och skiva blir "en homogen enhet", men uppenbarligen finns det utrymme för alternativa lösningar. Det får bli ett besök på AC och titta på dessa tweaks och kanske lyssna i det uppdaterade rummet samtidigt Jag är beredd att hålla med dig Kör själv med Clearaudios klämma i plast och tycker att den fyller sin funktion. Jag hörde faktiskt ingen skillnad på Clearaudios värsting när jag jämförde dessa på Veteranhifi för x-antal år sedan, men kanske elektronik och rum spelade mig ett spratt den gången? Jag får kanske tillfälle att lyssna in mig på dagens teknik och revidera mina tankar om att de gör så mycket för välljudet. /byZan Quote
calm Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Jag fortsätter här mitt test av Harmonix matta och puck och för att kunna göra ett seriöst test så var jag naturligtvis tvungen att låna hem produkterna över helgen för att få någon rimlig uppfattning av vad de gör. Så uppackning av den fina lådan med innehåll. Mattan är vad jag kan bedöma i något kompositmaterial sannolikt kolfiber och är rejält tunn 0,5 mm och känns lätt och smidig. De "rillor" som löper radiellt in mot centrum är sannolikt i något tunt kromat stål. Mönstret är naturligtvis ute påkommet av en slump och det är väl här en av hemligheterna ligger. Men man behöver inte förstå allt eftersom det är det hörbara testet som är avgörande. Calm Quote
calm Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Så här såg enheterna ut tillsammans på min skivspelare. De förutsätter att man har en stum koppling av skivtallriken annars fungerar det hela inte enligt andra test som detta. http://www.combak.net/review/Hiendy/Harmonix_TU-812MX_Review_in_Hiendy_HK_E.PDF Här konstaterar man precis som sagts tidigare att kombon kräver en hård yta på skivtallriken vilket gör att en del spelare går bort. Jag spelade hela lördagskvällen och större delen av söndagen och mina lyssningsintryck för du i nästa post. Calm Quote
calm Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Testet blev lite annorlunda än det som skedde i lördags. Fler olika testplattor som jag känner väl åkte på och av skivspelaren. Jag lade ner testet med bara skivmattan eftersom den hörbara effekten var tydligast med båda enheterna på plats. Jag körde därefter A/B-test med samma spår två ggr. Med och utan kitet. Här mina iakttagelser: Bättre utbredning och utläggning av instrument i ljudbilden. Tydligare fokus i röst och mer fyllighet. Tydligare anslag och resonans i piano/flygel Bättre microdetaljer och ambience. Mindre upplevd distorsion och klarare ljud. Bättre svärta och lugn i ljudbilden. Det generella intrycket är att det vill till en längre lyssning för att tillgodogöra sig. Det är som den berömda liknelsen med det halvmörka rummet, dvs detaljerna framträder efter ett tag när öronen vant sig vid det nya ljudet. Tyvärr fungerar det inte att separera enheterna från varandra utan min upplevelse är att de utgör en enhet. Jag hade hoppats att kunna köra enbart mattan till min Clearaudio eftersom den redan har en väl utvecklad puck, men det går inte. Så det är med stor sorg jag lämnar tillbaka kitet. Jag har helt enkelt inte råd att köpa båda. Synd!!!! Calm Quote
calm Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Jag har dock ett test kvar som jag suger lite på eftersom det tarvar en hel del förberedelser och inmätning innan jag kan köra det. Det handlar om lite rumstuning. So stay tuned! återkommer med resultat av detta längre fram. Calm Kilgore 1 Quote
calm Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 (edited) För att undanröja alla eventuella oklarheter om priser på de testade produkterna från Harmonix så länkar jag direkt till AC hemsida för relevanta och aktuella priser. http://acshop.audioconcept.se/?s=harmonix&post_type=product När man jämför dessa med kablage så tycker jag att kablarna är förhållandevis billiga. I vart fall om man jämför med riktiga dyrkablar som vi fått oss till del på sistånde. Calm Edited May 8, 2017 by calm Tillägg i text Quote
calm Posted May 9, 2017 Author Posted May 9, 2017 (edited) Hittade en bild på mr Kikuchi som jag tog när han var på besök i november 2015. Här tillsammans med hustrun. Annars är han ganska anonym. Man kan inte hitta hans namn ens på combak:s hemsida trots att han ändå är dess grundare och konstruktör till Harmonix och Reimyo. Calm Edited May 9, 2017 by calm Quote
Apexorca Posted May 9, 2017 Posted May 9, 2017 Ang mattan: Som jag förstår det ligger bara vinylskivan an mot metalldelarna på mattan, eller? Ang Kikuchi: Har hört Reimyo ihop med Verity Audio och det lät otroligt bra. En live spelning med Miles Davis fick mig att gråta (av ren njutning) på denna kombo. Så jag kan intyga att Reimyo är bra. Quote
calle_jr Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 On 5/8/2017 at 09:44, calm said: Jag lade ner testet med bara skivmattan eftersom den hörbara effekten var tydligast med båda enheterna på plats. On 5/8/2017 at 07:58, calm said: Mattan är vad jag kan bedöma i något kompositmaterial sannolikt kolfiber och är rejält tunn 0,5 mm och känns lätt och smidig. De "rillor" som löper radiellt in mot centrum är sannolikt i något tunt kromat stål. Mönstret är naturligtvis ute påkommet av en slump och det är väl här en av hemligheterna ligger. Men man behöver inte förstå allt eftersom det är det hörbara testet som är avgörande. Man påverkar ju vinylskivans komplians i det "lilla" systemet nålarm + spole + vinylskiva, och detta påverkar responsen i generatorn. Det förklarar att matta och puck hör ihop, och att olika avstånd mellan rillorna skulle ge olika resultat. Skillnaden i komplians för olika skivor är dock betydande och en ännu större faktor är att vinylskivans komplians ändras med radien (mjukast i början, hårdare mot mitten). Quote
calm Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 1 hour ago, calle_jr said: Man påverkar ju vinylskivans komplians i det "lilla" systemet nålarm + spole + vinylskiva, och detta påverkar responsen i generatorn. Det förklarar att matta och puck hör ihop, och att olika avstånd mellan rillorna skulle ge olika resultat. Skillnaden i komplians för olika skivor är dock betydande och en ännu större faktor är att vinylskivans komplians ändras med radien (mjukast i början, hårdare mot mitten). Då finns det en rimlig förklaring till varför det verkar fungera. Det finns saker man bara förstår med öronen och kul att få det förklarat! Calm Quote
calm Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 (edited) 7 hours ago, Apexorca said: Ang mattan: Som jag förstår det ligger bara vinylskivan an mot metalldelarna på mattan, eller? Ang Kikuchi: Har hört Reimyo ihop med Verity Audio och det lät otroligt bra. En live spelning med Miles Davis fick mig att gråta (av ren njutning) på denna kombo. Så jag kan intyga att Reimyo är bra. Då kan jag säga att Kikuchi trots denna uppställning inte var helt nöjd med ljudet. Jag dryftade frågan med honom. Någon från firman som hade montern hade helt enkelt ändrat på inställningen och det gör man inte ostraffat. Det fanns alltså ytterligare potential i det systemet. Det är detta som skiljer mästaren från oss vanliga döda. Calm Edited May 10, 2017 by calm tillägg i bild Quote
calm Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 Apropå olika skivpuckars inverkan på ljudet så har Clearaudio en uppsjö av olika modeller som naturligtvis har olika egenskaper både vad gäller möjlighet att hålla fast vinylen och att dämpa ut resonanser. http://clearaudio.de/de/accessories/turntable-accessories.php På mässan i Stockholm i våras så köpte jag denna https://www.analogshop.de/index.php?category_id=23&page=shop.product_details&product_id=289&Itemid=62&option=com_virtuemart&vmcchk=1&Itemid=62 Syftet var att kunna mäta in vågplanet mer precist på skivtallriken så att Evereststativet står helt rakt. Hade märkt att det är skillnad om det avviker något jämfört med helt i plan. Den har fördelen att kunna sättas direkt på centrumpinnen och därmed kunna mäta i alla riktningar radiellt och har en stor och känslig libell som känns mer precis än tidigare testade. Har också testat mellan denna skivpuck och den långt mer tyngre Statement pucken och jag kan säga att det är skillnad dem emellan. "Libellpucken" har en i princip slät yta men med en förhöjd yttre ring av aluminium som går mot yttre delen. Statementpucken har tre små kulor som ligger an mot vinylen och dämpas i en träskiva i botten på pucken. Har testat de två puckarna mot varandra och det är stor skillnad i ljudet. Störst skillnad blir det om man kompletterar puckarna med The Outerring som är en metallring som läggs runt om och längst ut på vinylen. Så jag kan konstatera att skivpuckar gör skillnad. Varför är naturligtvis lite det som Calle_jr skriver om tidigare i tråden, kan jag anta. Calm Quote
Recommended Posts