calm Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 (edited) En vana som jag haft under många år är att ta en sväng förbi Audio Concept på fredagseftermiddagen för att så att säga börja hifi-helgen på ett bra sätt med lite nya inputs och lite hifi-snack. Var ett tag sedan sist så när en blänkare kom att det fanns något alldeles speciellt på gång så var jag inte sen att nappa. Här kommer en liten teaser med en i min värld rolig nyhet. Calm Edited May 1, 2017 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Hade bara med mig min lilla reportagekamera så det blir den bildkvalitet som erbjuds. Lite annan vinkel gör kanske att det blir tydligare vad som är i görningen. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Vi pratar naturligtvis om den store mästaren Franco Serblins postuma verk Lignea. En stor högtalare i ett litet format, som det tagit svärsonen Massimilio 3 år att utveckla och färdigställa efter Serblins död 2013. Deras samarbete började redan efter det att Serblin sålde och lämnade Sonus faber och har resulterat i två tidigare modeller Ktêma och Accordo samt kabelmärket Yter. Den långa utvecklingstiden har resulterat i ännu en esoterisk produkt av omisskännlig design och raffinemang, som sprungen ur en av högtalarvärldens främsta nydanare och innovatörer, Franco Serblin. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Som vanligt får man väl säga att den nya högtalaren erbjuder något helt nytt som inte har någon likhet med tidigare stativare. Kanske lite svårt att uppfatta alla detaljer av den nya högtalaren, som här i svart. I princip består den av tre delar. Ramen helt gjord i massivt trä som också fortsätter ner till själva foten i metall och bakstycket som är utmejslat helt i aluminium med en komplicerad stegad form. Det närmaste som fångar formspråket är formen av en upp- och nervänd luta där bakstycket utgör själva resonanslådan. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 (edited) Kanske lättare att se på detta exemplar som är i det andra utförandet, ljust trä av för mig okänt träslag. Här ser man bakkroppen med dess aluminiumkonstruktion. Basporten sitter mitt i bakstycket och i övrigt kabelanslutningarna som självklar är singlepost. Träutförandet är naturligtvis i högsta finish och kvalitet. Inget fusk med faner eller formpressat här inte, utan solitt trä, så som Sf var i begynnelsen. Calm Edited May 1, 2017 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 Dom ser verkligen fina ut! Nytt formspråk och som vanligt klanderfritt hantverk antar jag. En talking-piece som även icke hifi-intresserade kan uppskatta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 (edited) Här ser vi också den vinklade foten i aluminium. Här är ett tydligt formspråk "less is more". Calm Edited May 1, 2017 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 (edited) Ja det är tydligt att Serblin har velat framställa en högtalare som kan smälta in i vilken hemmiljö som helst utan att förhäva sig. Enkelt, diskret och inga krusiduller och inget avkall på ljudkvaliteten. Känns som lite återgång till där det hela började med stativhögtalare av yppersta rang och ljudkvalitet. Calm Edited May 1, 2017 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 11 minutes ago, Taxmannen said: Dom ser verkligen fina ut! Nytt formspråk och som vanligt klanderfritt hantverk antar jag. En talking-piece som även icke hifi-intresserade kan uppskatta Absolut! Tror att denna lilla nätta sak skulle kunna smygas in obemärkt i vilket vardagsrum som helst. Jag vet en därhemma som skulle gilla en förändring i denna riktning. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWE Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 Låter säkert skitbra, men jag har alltid tyckt den ser ut som en kanotpaddel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 50 minutes ago, calm said: Absolut! Tror att denna lilla nätta sak skulle kunna smygas in obemärkt i vilket vardagsrum som helst. Jag vet en därhemma som skulle gilla en förändring i denna riktning. Calm Vadå? Mini barbapappan junior då, har hon övergett den? Javisst ja, den skulle hon ha i sitt eget musikrum Hur lät det, lutade du dig tillbaka och njöt eller? /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 53 minutes ago, JWE said: Låter säkert skitbra, men jag har alltid tyckt den ser ut som en kanotpaddel. Ja kanske det, jag får mer associationen till någon udda bollsport från Indien där man har ett håvliknande racket. I vart fall är det är det ett utsökt utförande. Kommer till mina lyssningsintryck. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 3 minutes ago, byZan said: Vadå? Mini barbapappan junior då, har hon övergett den? Javisst ja, den skulle hon ha i sitt eget musikrum Hur lät det, lutade du dig tillbaka och njöt eller? /byZan Jag tror att hon kan övertalas, vi kan ju inte blanda ljudupplevelsen alltför mycket. Hon får nöja sig med "badrumsvågen" Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Ja då till mina lyssningsintryck som blir något begränsade mht tiden och att högtalarna i princip var "out of the box". Vi körde i den mindre delen av lokalen där det är relativt nära mellan väggarna, kanske fem meter eller så. I fronten en platt-tv på väggen bakom högtalarna, en stereobänk med för dagen elektronik från MBL. Bakom lyssningssoffan en bokhyllevägg med diverse vinylskivor. Högtalarna placerade ut ca 1,5-2,0 meter från bakomvarande vägg. En normal placering för denna lyssningsposition. Vi spelade Tingvall trio och naturligtvis Bobo Stenson. Det första omedelbara intrycket att det är en stor ljudscen som rullas upp framför lyssnaren. Större än förväntat med hänsyn till högtalarens storlek. Det som slår mig är den karaktäristiska luftiga men samtidigt silkeslena diskantupplösningen. Ett av Serblins främsta adelsmärke och där få kan jämföras. Likheten med mina Ktêma är slående. Inte ett uns av hårdhet eller överupplösning, utan mycket den avslappnade harmoni jag upplevt med alla Serblins högtalare. Bestyckning är diskant och midwoofer och den senare gräver sig ned till 58 Hz i botten. Lagom för att fånga in resonansen i en flygel, så som jag vill ha den. Toppen sägs gå upp till 35 kHz, men inget som märks i någon form av överbetoning. Skulle säga att den har en utmärkt balans genom hela registret, men är naturligtvis inget för en orgelälskare eller älskare av tung rockmusik. Sammantaget en fantastisk högtalare. Både elegant och snygg att titta på men också en utmärkt ljudförmedlare om man betänker storleken. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Nu till nästa lyssningsupplevelse. Här i Audio Concepts "nygamla" lyssningsrum, tidigare SMT-tunat, nu ombyggt med ny akustisk inredning som ömsom är absorberande och ömsom reflekterande. Rummet har fått en längre efterklang och känns därmed lite luftigare. Dagens uppställning var dessa fina högtalare Il Cremonese från Sf. Lite svårplåtat. Förstärkare från Kondo och Riaa och SUT från samma märke. Då förstår ni att det skall spelas vinyl........ Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 7 minutes ago, calm said: Nu till nästa lyssningsupplevelse. Här i Audio Concepts "nygamla" lyssningsrum, tidigare SMT-tunat, nu ombyggt med ny akustisk inredning som ömsom är absorberande och ömsom reflekterande. Rummet har fått en längre efterklang och känns därmed lite luftigare. Oj, det var väldigt annorlunda mot när jag var där sist! Kanske dags för ett besök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Just now, Taxmannen said: Oj, det var väldigt annorlunda mot när jag var där sist! Kanske dags för ett besök Ja definitivt annorlunda. Inget ont om SMT-rummen men detta var ett av de första som byggdes och kanske lite för litet för att få ut full effekt. Naturligtvis så mätte rummet "rakt" men det var i efterklangen som det kändes lite väl "torrt". Min erfarenhet är att ju större rummen blir desto bättre blir klangen. Jämför med både Martens två olika rum och det i Starnberg, så kommer en naturlig luftighet med storleken och graden av diffuserade och reflekterande ytor. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Fast egentligen var det inte vare sig högtalarna Il Cremonese, Kondo-elektroniken eller Technicsspelaren som var i fokus för dagens intresse, utan dessa två lådor. Gissa vad?...... Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Här kan man snacka om påkostad förpackning som sägs vara ett kännetecken från ursprungslandet i fråga....... Det är inte bara innehållet som räknas utan också hur det förpackas.... Calm Hans-Tommy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 (edited) Cool högtalare, Lignea. Associationerna till formen kan vara många. Hjärnan startar och tänker sig en massa saker. Det är ett tecken på intressant design tycker jag. Jag får 50-tals designvibbar. Edited May 1, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 (edited) Angående Kondo och Il Cremonese så älskar jag båda faktiskt. Vad jag än hört med Kondo så har det spelat ohyggligt bra. Orkar Kondo'n spela ut med Il Cremonese? Jag kommer ju upp till Stockholm snart. Borde nog ta en tur dit och lyssna. Edited May 1, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 (edited) 3 hours ago, calm said: Här kan man snacka om påkostad förpackning som sägs vara ett kännetecken från ursprungslandet i fråga....... Det är inte bara innehållet som räknas utan också hur det förpackas.... Calm Hej Calm jag var nere på AC för ett tag sedan och lyssnade på Kondo. Om jag får säga det så är Kondo no 1, ett konstverk!!! jag lyssnade däremot inte på de båda lådorna som du visade på bilderna. Mycket intresserad av att höra vad du tycker om dem. Jag har köpt den mindre lådan så jag kan bara säga att det var ett stort lyft hemma hos mig. Jag är mycket nöjd med den hälsar Tommy Edited May 1, 2017 by Hans-Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 3 hours ago, Apexorca said: Angående Kondo och Il Cremonese så älskar jag båda faktiskt. Vad jag än hört med Kondo så har det spelat ohyggligt bra. Orkar Kondo'n spela ut med Il Cremonese? Jag kommer ju upp till Stockholm snart. Borde nog ta en tur dit och lyssna. Ja det är frågan naturligtvis. Vi körde egentligen ett A/B test med innehållet i de båda lådorna så mer fokus på detta än anläggningen som sådan. Många Sf-högtalare vill ha mycket kraft för att blomma upp och Il Cremonese är säkert inget undantag. Lignea går helt i de övriga Serblin-produkternas fotspår. Med sina 83 dB i känslighet så räcker nog inte rekommenderade 20watt som minimum. Naturligtvis beroende på hur högt man avser att spela. Men det är alltid bäst att ha ordentligt under huven för att klara peakarna. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 1 hour ago, Hans-Tommy said: Hej Calm jag var nere på AC för ett tag sedan och lyssnade på Kondo. Om jag får säga det så är Kondo no 1, ett konstverk!!! jag lyssnade däremot inte på de båda lådorna som du visade på bilderna. Mycket intresserad av att höra vad du tycker om dem. Jag har köpt den mindre lådan så jag kan bara säga att det var ett stort lyft hemma hos mig. Jag är mycket nöjd med den hälsar Tommy Kan tänka mig att du är nöjd! Skall dock inte riktigt än avslöja vad som döljer sig i dessa boxar, men vi kommer dit alldeles snart. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Ok, vi kör väl innehåll i den lilla boxen. Och så mycket kan jag säga att innehållet är framtaget av en av världens mästare på en gren inom high-end som heter "tuning" Detta måste vara en av världens mest bearbetade skivpuck alla kategorier. Likt en sexarmad bläckfisk så jobbar den med resonanser på vinylenskivan och effekten är påtaglig. Harmonix skivpuck som slår det mesta i denna kategori och avstämd både genom utstuderad noggrannhet i utförande och material. Mr Kiuchi som står bakom Combac/Harmonix/Reimyo är en äldre japansk gentleman som jag hade nöjet att träffa för något år sedan är ansedd som den främste vad gäller tuning. Hans kablar är väl kända, liksom hans olika plattor och dämpfötter för elektronik och högtalare. Här har han utvecklat en produkt till fulländning vilket märks på detaljfinish. De olika delarnas sammansättning och material är en väl förborgad hemlighet. Men att de fungerar i verkligheten är det inget tvivel om. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Nu till innehållet i den stora boxen. En skivspelarmatta av särskilt slag. Jag har aldrig sett något liknande. Jag återkommer med lysningsintrycken senare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 11 minutes ago, calm said: Ok, vi kör väl innehåll i den lilla boxen. Och så mycket kan jag säga att innehållet är framtaget av en av världens mästare på en gren inom high-end som heter "tuning" Detta måste vara en av världens mest bearbetade skivpuck alla kategorier. Likt en sexarmad bläckfisk så jobbar den med resonanser på vinylenskivan och effekten är påtaglig. Harmonix skivpuck som slår det mesta i denna kategori och avstämd både genom utstuderad noggrannhet i utförande och material. Mr Kiuchi som står bakom Combac/Harmonix/Reimyo är en äldre japansk gentleman som jag hade nöjet att träffa för något år sedan är ansedd som den främste vad gäller tuning. Hans kablar är väl kända, liksom hans olika plattor och dämpfötter för elektronik och högtalare. Här har han utvecklat en produkt till fulländning vilket märks på detaljfinish. De olika delarnas sammansättning och material är en väl förborgad hemlighet. Men att de fungerar i verkligheten är det inget tvivel om. Calm Hej igen om jag fick bestämma så hör den hemma i Museum of modern arts i New York, MoMA Den är ett konstverk... den är bättre i verkligheten Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 Mycket vackra stativare Intressant matta. Är det ett kit som hör ihop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2017 Author Share Posted May 1, 2017 Som svar på Calles fråga så är det säkert så att för att få full effekt så kan de båda delarna kombineras men också köras för sig. Vi testade båda. Här på Technicsspelaren tillsammans. Vi körde lite A/B-test, dock inte blint, med en skiva med Tony O´Malley; Audiophile Selection. Manlig sång och flygel och låtar från The American Songbook. Första spåret My Foolish Heart, kördes om och om igen. Om man jämför med och utan matta och puck så var både sången mer artikulerad och något mer fyllig i munhålan på Tony, med matta och puck. Instrumentens utläggning i ljudbilden blev mer tydlig och microljuden detsamma. Klangen i flygeln mer naturlig. Skulle säga att det blev en påtaglig skillnad som inte kunde förklaras med placebo. Sedan kan man fundera lite på om vi skulle förändra VTA i och med att mattan är 0,5 mm tjock och ovanpå denna en 180 grams skiva. Men det kanske blir lite överkurs och påverkar sannolikt inte slutresultatet. Bättre att då testa denna i lugn och ro hemma, med uppenbar risk att man sedan inte kan leva utan kombon. För egen del så undrar jag om man inte först skulle testa att köra enbart mattan då min Clearaudio Statement Record Clamp har en liknande, dock kanske inte fullt så utstuderad teknologi som Harmonix http://clearaudio.de/en/accessories/turntable-accessories.php. Skulle vara roligt att testa. Harmonix fungerar bäst vad jag förstår på en hård skivtallrik och en stel upphängning. Men det är nog mer en egen fundering. Framgår inte så mycket om detta på deras hemsida. http://www.combak.net/analog_tuning_devices/Clamp_and_Matte.html Tack AC för en trevlig lyssningsstund och det kommer kanske en fortsättning....... Vem vet? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted May 2, 2017 Share Posted May 2, 2017 9 hours ago, calm said: Som svar på Calles fråga så är det säkert så att för att få full effekt så kan de båda delarna kombineras men också köras för sig. Vi testade båda. Här på Technicsspelaren tillsammans. Vi körde lite A/B-test, dock inte blint, med en skiva med Tony O´Malley; Audiophile Selection. Manlig sång och flygel och låtar från The American Songbook. Första spåret My Foolish Heart, kördes om och om igen. Om man jämför med och utan matta och puck så var både sången mer artikulerad och något mer fyllig i munhålan på Tony, med matta och puck. Instrumentens utläggning i ljudbilden blev mer tydlig och microljuden detsamma. Klangen i flygeln mer naturlig. Skulle säga att det blev en påtaglig skillnad som inte kunde förklaras med placebo. Sedan kan man fundera lite på om vi skulle förändra VTA i och med att mattan är 0,5 mm tjock och ovanpå denna en 180 grams skiva. Men det kanske blir lite överkurs och påverkar sannolikt inte slutresultatet. Bättre att då testa denna i lugn och ro hemma, med uppenbar risk att man sedan inte kan leva utan kombon. För egen del så undrar jag om man inte först skulle testa att köra enbart mattan då min Clearaudio Statement Record Clamp har en liknande, dock kanske inte fullt så utstuderad teknologi som Harmonix http://clearaudio.de/en/accessories/turntable-accessories.php. Skulle vara roligt att testa. Harmonix fungerar bäst vad jag förstår på en hård skivtallrik och en stel upphängning. Men det är nog mer en egen fundering. Framgår inte så mycket om detta på deras hemsida. http://www.combak.net/analog_tuning_devices/Clamp_and_Matte.html Tack AC för en trevlig lyssningsstund och det kommer kanske en fortsättning....... Vem vet? Calm Hej igen Calm Kul att du gillade pucken och mattan. Jag har inte den nya "miljon-mattan" utan en tidigare billigare Harmonixmatta. Jag har fått samma förbättring hemma , med ett mera fokuserat , naturligt ljud. Hemma hos mig gjorde pucken störst skillnad men då har jag också den billigare mattan. 1+1 blir 3, jag tror att man får en synergieffekt om man har båda tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.