Jump to content

".....och flyga ut över ängarna"


Adagio

Recommended Posts

Ja jag vet. "Sent ska syndaren vakna" jag har ju inte blundat för akustikens inverkan på ljudet men lyckats att på något sätt fokusera på annat. Det är ju roligare att köpa en apparat eller sladd än en hög polykarbonatskivor konstfullt vikta. Jag har planerat och funderat kring DIY men det kommer aldrig till skott liksom. Det kändes inte som att jag ville investera i den tid och kostnad det skulle bli för en oviss utgång. 

När tillfället dök upp grep jag vingarna i flykten sas. 

IMG_1575.jpg

Jag har ju haft ett Svanå-designat rum en gång i tiden, jag har ju även hört effekterna hos Plind och senast hos Taxmannen. Men ändå var jag inte bered på den impact dessa vingar hade. Jag provade lite olika uppställningar men bakvägen var den reflex som var starkast och närmast i tid, när man ställer upp maggisarna på led linje sprids nämligen inte ljudet mer än rakt fram och rakt bak. Dvs få sido eller diagonala reflexer. Golv och tak påverkar knappt något och bakreflexen studsar rakt in i högtalaren och dämpas därigenom. Rent mätmässigt blev jag förvånad över detta. Men jag har ändå två gröna växter som bryter upp en del på insidan mellan högtalarna. 

IMG_1577.jpg

Sett från högtalarnas vinkel, jag funderar på att köpa en låg bänk att ställa upp vingarna på. Det borde ge ca 50% mer diffusera yta.det försvinner tyvärr en hel del bakom soffan.

hur låter det då med vingar? Ja vi är ju flera som testat/äger vingar och det skulle vara svårt att leva utan. Matts på SMT sade till mig att de borde förses med varningstext "kan vara svårt beroendeframkallande" så är det!  Det första som händer är att hjärnan får mycket lättare att reda ut begreppen. Det blir mycket mer lättlyssnat, alla "hot spots" försvinner och man kan slappna av förvissad om att det inte kommer plötsliga vassa rumsbidrag. I min setup påverkades även basområdet förvandsvärt mycket. Basen jämnades ut och blev både mer närvarande/påtaglig men samtidigt ytterligare nyanserad. Även i detta register togs de få "hot spots" jag hade ner till en behaglig jämnhet.

IMG_1578.jpg

De gröna inslagen hjälper till att skapa ett organiskt ljud.? Trivselfaktorn ökar iaf.

Hursomhelst så kan jag nu lyssna in i inspelningen på ett nytt för mig sätt. Såväl på låg som hög volym låter det konsekvent. Det finns inga nackdelar med dessa vingar. Det kan som jag tidigare insinuerat verka tråkigt att köpa lite plastskivor och dyrt. Men med tanke på den ljudmässiga uppgraderingen är det en billig investering, en investering som varken åldras eller kommer vara en dålig match i ett kommande ev framtida system med andra komponenter, akustiken kommer man aldrig ifrån. Den finns där vare sig man vill eller inte, ingen apparat, sladd eller högtalare i världen kommer ändra på det. Detta gör ju bara att man får ännu mer utbyte av uppgraderingar på apparat/sladd/högtalarsidan, så det finns inget motsatsförhållande, snarare tvärtom. Här kan vi tala om absoluta synergieffekter.

Svanås Vingar får av mig de allra starkaste rekommendationer och är nog enl mig den största uppgradering man kan göra. Självklart kan ljudet från anläggningen inte bli bättre än anläggningen men ljudet blir aldrig heller bättre än akustiken tillåter.

Jag började med endast två st V-vingar och redan där gav det en mycket stor effekt, mina förväntningar var nog för stora när S-vingen anlände, visst gör även den nytta men den första förbättringen var så löjligt stor så det senaste tillskottet  inte var lika dramatiskt.

Edited by Adagio
Div feltryck i iPhone samt meningsbyggnad som fick mig att undra om jag var full
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, shaft said:

Seriöst snyggt! Magnepan 3.7 eller hur? Det är lite kul att när man lyssnar från sidan på ett par maggiesar så är det nästan helt tyst ;-)  Fattar jag det som att du 4 vingar nu?

Japp! 3.7 (utan i). Ja det är rätt häftigt, det är också skönt att de inte trycksätter rummet på ett sätt som stör grannar mm i samma utsträckning som "riktiga" högtalare. 

Nej inte fyra, två V-vingar och en S-vinge i mitten. Idag har jag jobbat med Word och produktinformation och avlyssnat allt ifrån DAF, Skinny puppy via Jim Morrisson till Belafonte med stor behållning. Jag upplever anläggningen som mycket mer allsidig och roligare än tidigare. 

Link to comment
Share on other sites

 

IMG_1583.jpgEn lite udda detalj som jag hittils inte sett på några vingar, det verkar ju finnas lite olika varianter ute på marknaden. Istället för det vanliga "locket" sitter detta lilla stag med silikoniomfattningar. Troligtvis för att dämpa ev resonanser, men detta var första gången jag såg denna lösning.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Och ännu ett bevis på min tes. Att om man inte får ordning på akustiken så kan man ladda in hur mycket dyra prylar som helst och ändå inte få till det fullt ut. Håller med dig att detta är den i särklass bästa investeringen i relation till effekt för pengarna. Har man klivit in i denna värld finns ingen återvändo. Bara ett före och efter.

Diffussion är det naturliga sättet att få lyssna på hela innehållet i musiken!

Än en gång grattis och konstaterar att vingarna ständigt förändras i utförande. Mina S-vingar som är tidiga i slingan har ett fast botten- och toppstycke i akryl. Tycker faktiskt att de är lite snygga också.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Hej

kul att du också skaffat vingar. Jag fick inte riktigt klart för mig om du testat att ha vingarna bakom högtalarna istället. Då kan du ju flytta högtalarna närmare väggen. Jag pratade med en expert på vingarna (Gurkan) och han trodde att de skulle ha störst effekt där. Han brukar ha rätt. Vingarna kan stå nära högtalarna, 10 cm eller så

hälsar Tommy 

PS Gurkan säger att vingarna ska vara 30-50 cm bakom högtalarna, du får väl testa det någon gång. DS

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Hej

kul att du också skaffat vingar. Jag fick inte riktigt klart för mig om du testat att ha vingarna bakom högtalarna istället. Då kan du ju flytta högtalarna närmare väggen. Jag pratade med en expert på vingarna (Gurkan) och han trodde att de skulle ha störst effekt där. Han brukar ha rätt. Vingarna kan stå nära högtalarna, 10 cm eller så

hälsar Tommy 

Hmm, jag provade bakom högtalaren men Magnepan är ju inte riktigt som en vanlig högtalare. Jag kommer givetvis prova igen om några veckor när ljudet satt sig i huvudet. 

Maggisar fungerar ju som en linjekälla och mätningar visar att de uppför sig exakt efter boken. Detta betyder att högtalaren står i vägen för sin egen första reflex om de står på led linje. Mängden bakåtstrålning är dessutom något begränsad av stålplåten där magneterna sitter.  Vinklar man dom (toe in) så blir effekten att man får många fler diagonala studsar. Då kan vingar på andra ställen vara en god idé. Som jag skrev tidigare bidrar golv o tak inte alls med några direkta reflexer. Det är faktiskt soffan, inte soffbordet och väggen bakom lyssningspositionen som spökar mest. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, byZan said:

Grattis och välkommen in i ving-gänget:)

Bra recenserat också:thumbsup:

/byZan

Tack så mycket både Tommy och byZan, klart man vill vara med i klubben? 

Har man insett nyttan är det ju svårt att avstå från att investera i välljudet. De är ju lätta att sälja in hos ev sambo också. Min kära flickvän varken ogillade eller hyllade dom. De är ju ganska snygga och genomskinliga. Tom min inredningsmedvetna syrra kommenterade med " de där var ju snygga, vad är det?"

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Adagio said:

Tack så mycket både Tommy och byZan, klart man vill vara med i klubben? 

Har man insett nyttan är det ju svårt att avstå från att investera i välljudet. De är ju lätta att sälja in hos ev sambo också. Min kära flickvän varken ogillade eller hyllade dom. De är ju ganska snygga och genomskinliga. Tom min inredningsmedvetna syrra kommenterade med " de där var ju snygga, vad är det?"

 

Absolut lätt att få med den andra hälften då de smälter in ganska bra då de är genomskinliga. Lätt kanske var att ta i, men ganska lätt var det;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...