Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,
En fråga till mina tekniskt kunniga och erfarna forumvänner. Pga av en dassig rygg i kombination med en mycket bekväm lyssningsfåtölj så funderar jag att flytta min skivspelare från hifiracken som står mellan högtalarna till en plats bredvid lyssningsplatsen. Riaa får hänga med så att den känsligaste lågnivåsignalen får fortsatt kort avstånd.

Avstånd från riaa till försteg skulle bli ca 5 meter. Är detta en bra eller dålig idé sett ur ett ljudkvalitetsperspektiv? Får självklart köpa en kabel av bra kvalitet för ändamålet.

mvh
Lasse 

Edited by LasseJ
Posted
11 hours ago, LasseJ said:

Hej,
En fråga till mina tekniskt kunniga och erfarna forumvänner. Pga av en dassig rygg i kombination med en mycket bekväm lyssningsfåtölj så funderar jag att flytta min skivspelare från hifiracken som står mellan högtalarna till en plats bredvid lyssningsplatsen. Riaa får hänga med så att den känsligaste lågnivåsignalen får fortsatt kort avstånd.

Avstånd från riaa till försteg skulle bli ca 5 meter. Är detta en bra eller dålig idé sett ur ett ljudkvalitetsperspektiv? Får självklart köpa en kabel av bra kvalitet för ändamålet.

mvh
Lasse 

Den generella regeln som gäller och så som jag lärt mig är att det är skillnad mellan balanserad koppling och obalanserad. Obalanserad=så kort kabel som möjligt vilket innebär kring metern. Balanserad=längre kabel och möjlighet att kanske gå upp till de fem meter du behöver. Du kanske måste skruva upp gainen i Riaat och då kan det komma brus istället som negativ effekt. Du får väl testa.  Rent beräkningsmässigt och tekniskt överlåter jag till våra tekniker t.ex. PEO att beräkna. Impedanser och kapacitanser i pu och kablar måste naturligtvis lira.

Calm

Posted
13 hours ago, LasseJ said:

Hej,

mvh
Lasse 

Hej Lasse,

Jag vet inte vad du har för RIAA-steg, men ett hyggligt RIAA-steg driver utan konstigheter 50 meter kabel om det skulle behövas. Fem meter är alltså inget problem.

Jag har tex åtta meter kabel mellan för- och slutsteg. Självklart vill man ha de apparater man handhar frekvent nära soffan så man kan sitta och spisa och enkelt byta fonogram etc.

Posted (edited)

Hej,

Ok, tack för svar alla tre. Det låter bra. Riaa är ett Trigon Advanced (obalanserad) med batteridrift och den kommer alltså även i fortsättningen stå nära skivspelaren och precis som Morello skriver så är det ju toppen att ha nära till skivspelaren så man slipper springa upp och ner hela tiden.

mvh
Lasse

Edited by LasseJ
Posted

Kanske bör tilägga att jag avser 50 meter låg- till medelkapacitiv kvalitetskabel med skärm (gärna folie+strumpa).

Lek inte ens med tanken på att använda 5-10 meter oskärmad kabel - om du inte bor i en stuga i urskogen nådigt befriad från alla tänkbara störkällor.

Posted
4 minutes ago, Morello said:

Kanske bör tilägga att jag avser 50 meter låg- till medelkapacitiv kvalitetskabel med skärm (gärna folie+strumpa).

Lek inte ens med tanken på att använda 5-10 meter oskärmad kabel - om du inte bor i en stuga i urskogen nådigt befriad från alla tänkbara störkällor.

Att kabeln bör vara skärmad räknade jag med och det får bli en av skapligt bra kvalitet. Finns ju en uppsjö av kablar på marknaden att välja på även inom rimliga prisklasser. Jag bor i hus men inte i urskogen utan det finns nog gott om tänkbara störkällor. Tack för informationen.