Apexorca Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 (edited) 2 timmar hemifrån ligger Jönköping. På kort varsel fattade jag och Bigblue beslut om att åka på Sweetspotmässan. Efter 1,5 timma var vi där... strax efter kl 10.00. Efter som detta är en mässa med musik till salu på vinyl och Hifi demonstrationer tänkte vi inte låten någon lägga vantarna på plattor som bättre passar i våra egna backar. Så vi ägnade första delen åt det svarta guldet. I ett sort rum som kunde haft minst dubbelt så många backar fanns vinylen. Det blev en helt ok hög med några säkra kort, några troligen bra plattor och några roliga höftskott. Får se om de är roliga efter första lyssningen också... Här var högen på plats hemma. Första plattan snurrade när jag gjorde bilderna klara. Det var en 1a press från 1973. Ett spännande bolag med en multitalang som hade fingret med i alla syltburkar tex musikbolagsdirektör, ljudtekniker, inspelningstekniker, musiker (pianist), arrangör mm, mm, mm. Han syns på omslaget ovan. Bolaget var dock kortlivat eftersom Gene själv var det... Synd. Bra skick, ljud och musik. Ett lyckat köp. Edited April 22, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 22, 2017 Author Share Posted April 22, 2017 (edited) Vad gäller själva mässan så blev det ett urval lite pga slumpen och de rum som "kom i vägen" blev föremål för avlyssning. Börjar med mässans överlägset minsta system. Det hade lite av -70-tals vintage över sig. Naturligvis med sweetspot... och en noga utvald toe in. Ljudbilden sitter som en smeck. Edited April 22, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 22, 2017 Author Share Posted April 22, 2017 (edited) Sveriges svar på Syd Koreanen på Münchenmässan visade en Technics anläggning från -70-talet (i naturlig storlek). Det var inte de enklaste prylarna på den tiden. Liksom hos Syd Koreanen i München undrar man vart all denna kunskap i hur man bygger spelglada anläggningar tagit vägen. Ibland tror jag konstruktörer uppfinner hjulet gång på gång utan att få dem runda och utan att se vad dessa fantastiska firmor redan gjort. Det lät kalastrevligt i detta rum. Feta högtalarkablar... När rullbandaren började snurra blev det än bättre. Till och med kassettbanden lät bra!!! Edited April 22, 2017 by Apexorca osgorth and SM5TTI Tord 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 (edited) VälLjud visade högtalaren Diapason Dynamis i bladkoppar som lackats omsorgsfullt. Frågan är hur alla vinklar går. Avalon inspirerade? Basport ner på bottenplattan. Halva miljonen går dessa spektakulära skapelser lös på. Akkelis lånade ut elektroniken. En tanke bra! Kvalar dessa in som stativare. De står ju som på stativare med fot och allt. Ser möjligheter för att lura någon som satt gränsen vid att köpa "stativare". Edited April 23, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 Akkelis egna rum var klassisk Akkelis uppställning. Avantgarde Acoustic Zero One , med horn inbyggda i kabinettet och 400watt bas förstärker i varje högtalare. Sedan blandades bla EAR och Devialet. Mellanregisterhornet sticker ut där bak. Förstärkaren syns nertill. Lite kreativitet... Potent och spännande högtalare detta tycker jag. Inte minst att fota. Alla dessa nya led lampor som spot-belysning blandat med ljus från fönster, lysrör och vanliga glödlampor gör att vibalanseringen kan ge grymt mycket olika kreativa nyanser i fotograferandet och allt detta ofta i samma bild. Tack för det! Dr Feickert Woodpecker som jag känner väl till spelar bra. wege 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 (edited) Stylus tillhör de som i med min smak ofta gör bra demonstrationer där musiken står i centrum. Det är alltid en riktigt bra takt och tajming. Denna gång var inget undantag, har svår träningsvärk i foten efter att stampat takten i går i detta rum. Eftersom vi Bigblue har utvecklat ett 6e sinne för pickuppinställningar senaste tiden gav han sig på denna Lyra Kleos och optimerade vinklarna. En mässa är för kort tid att fixa optimala inställningar men bra blev det. Brinkmann Bardo snurrar på. En stilig stapel med Moon som bands ihop med Nordost. Min gissning är att Nordost är en viktig kugge i stampataktenkänslan i Stylus demonstrationer. Audio Physics Avantera är en ny modell som pimpats med fötter som är magnetiskt dämpade och som gör högtalaren avkopplad från golvet. Finns som apparatfötter också. Här förklarar Oscar hur de får uppbyggda. En diskussion utbröt bland åhörarna om för och nackdelar, men någon sanning blev aldrig fastställd... Som vanligt får väl öronen bestämma tycker jag. Mer moon och i detta fall effektsteget. De är sobra och snygga tycker jag. Edited April 23, 2017 by Apexorca YYZ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 (edited) Tonkraft hade spänt bågen hårt och placerat en stor högtalare och elektronik från Legacy i ett rum. En typ av dipollösning från mellanregister och uppåt. Spännande design med upplyst delningsfiler mitt i dipollösningen. Återigen exempel på när olika ljuskällor med olika kvalitet på ljuset lyser upp samma sak. Härligt kreativa nyanser. Men svårt att fota. kräver orimligt mycket jobb vid datorn om man skall få till det med samma färgtemperatur. Man får helt enkelt använda sig av det till kreativitet istället. Edited April 23, 2017 by Apexorca SM5TTI Tord 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 (edited) Heed var ett nytt märke för mig. Både högtalare och elektronik från det märket. Spelade bla snett uppåt. En bra pressning på Bowies Life on Mars fick mig att njuta mycket. Det som snurrade vinylen var... ...Soulines. Tror inte jag hört denna spelare innan men det var medryckande. Systemet spelade smått, men delikat och musikaliskt. I Backarna stod riktigt mycket bra musik. Det hjälper till... eller hur! Edited April 23, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 (edited) Det var mitt lilla korta besök i Jönköping med en liten rapport om det och efter en snabbis på Max blev det hemfärd för att lyssna på musik. Inga bottennapp i skivhögen ännu. ... men jag glömde ett bra rum. Det första jag var i. Det kommer senare. Edited April 23, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 (edited) Tillbaka. Jo det var ju det första rummet vi var i som Lasses Hifi demade i. Produkter jag aldrig lyssnat på tidigare. En svindyr fransman, Neodio, stod för den digitala signalen och den kostade 200.000 kronor. För ca 1/10 del fick man förstärkaren FAZZ ( osäker på namnet) och det var rör. Högtalarna var Trenner & Friedl med modellen Pharoah. Det var musikalitet och roligt att lyssna. Trovärdig ljudförmedlare som engagerade mig. Entreq fick löpa linan ut med en massa strömprodukter och jag tror även möbeln. Där var det slut. Edited April 23, 2017 by Apexorca plind 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Den stereobänken föll mig mer i smaken än den metalliska fyrkantiga som jag tycker ser lite för "klinisk" ut Tack för snabbreportaget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Jag gillade Lasses rum också, vi fick även en snabbkonsert på cello av Lasses kollega, mycket fint. Mitt favoritrum annars var nog Buchardt Audio på bottenvåningen i huvudhuset, där blev jag sittande länge. Ofattbart hur mycket välljud man kan klämma ur en anläggning som inte ens kostar 25,000 kr inklusive allt! Apexorca and LasseJ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 1 hour ago, Svanteborg said: Jag gillade Lasses rum också, vi fick även en snabbkonsert på cello av Lasses kollega, mycket fint. Mitt favoritrum annars var nog Buchardt Audio på bottenvåningen i huvudhuset, där blev jag sittande länge. Ofattbart hur mycket välljud man kan klämma ur en anläggning som inte ens kostar 25,000 kr inklusive allt! Ja precis. Musikalitet och spelglädje behöver inte bli dyrt. Det fanns rum med prylar för miljonen som inte berörde. Vad skall man med högupplöst och teknik i det oändliga och massa fina mätvärden till om det inte berör. Det är ju musiken som skall vara bra. Men det är klart, är det dessutom speglat och musikaliskt är det nirvana. Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Tack för reportaget. Kul att se för en annan som frös fingrarna av sig i morse på öringjakt i svår nordväst och 3 grader, plus i alla fall. Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Tack för reportaget. /Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 Tack skall ni. Det var det lilla det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Tack Apex! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Tack Apex och ett stort tack för att du startade med : 23 hours ago, Apexorca said: Sveriges svar på Syd Koreanen på Münchenmässan visade en Technics anläggning från -70-talet (i naturlig storlek). Det var inte de enklaste prylarna på den tiden. Tycker det är ett bra drag av arrangören att ha en äldre anläggning/utställare som motvikt. De flesta foton jag har sett idag på Facebook är just på vintageanläggningen. Inte för att den var bäst utan ett bra inslag i allt allvar. SM5TTI Tord and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Tack Apex! 21 hours ago, Apexorca said: VälLjud visade högtalaren Diapason Dynamis i bladkoppar som lackats omsorgsfullt. Fint system rakt igenom Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 7 hours ago, UffeZ said: Tack Apex och ett stort tack för att du startade med : Tycker det är ett bra drag av arrangören att ha en äldre anläggning/utställare som motvikt. De flesta foton jag har sett idag på Facebook är just på vintageanläggningen. Inte för att den var bäst utan ett bra inslag i allt allvar. Jag håller med. Just det att de var så duktiga på HiFi på den vill jag framhålla. Dessa system har vissa egenskaper i musikpresentationen som jag tycker är viktiga för spelglädjen och musikaliteten. Vissa av dagens system, ibland riktigt dyra "fina" system, saknar detta. Jag tänker inte rangordna vad som lät bäst på Sweetspot eftersom jag inte såg så mycket, men av det jag hörde gjorde inte Technics bort sig alls. Det var jättehärligt att lyssna på. SM5TTI Tord, LasseJ and UffeZ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 34 minutes ago, calle_jr said: Tack Apex! Fint system rakt igenom Absolut. Men det var ett "bumligt" rum som inte gjorde det rättvisa, men som i många bra system går att "höra igenom" en del av det. Jag hörde fina kvaliteer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Tack för de fina bilderna på Diapason Dynamis! Rummet var ursprungligen tänkt att användas av Välljud men då de fick förhinder och inte kunde komma så blev det istället Transient Design som ställde ut i rummet med mycket kort varsel. Många missar detta helt naturligt då broschyren redan var tryckt. Och helt korrekt så kommer ju både LAMM monoblocken och EAR försteg från just importören Välljud (som vi lånade in av Akkelis, vem som äger dem låter jag vara osagt) så helt fel är det ju inte heller. Diapason, LAB12, Aqua och Cocktail mfl är dock mina agenturer som vi visade upp. Vi hade också ett mindre rum (102) där vi körde ett litet system med Diapason Neos högtalare. Appropå dessa avfasningar på högtalarna Dynamis (som många känner igen från Avalon) så hävdar Alessandro på Italienska Diapason att han var först av alla med dessa. Han började bygga högtalare redan 1985 och bara något år efteråt så släppte han en stativ-modell byggd i homogen valnöt med just dessa avfasningar på baffeln för att öka spridningen samt få mindre resonanser i baffeln. Men jag tror att dessa är de första riktigt stora högtalare han bygger med samma teknik och här har tagit dem till en helt ny nivå med "fasetter" eller diamanter som Alessandro kallar dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 3 minutes ago, Transient Design said: Tack för de fina bilderna på Diapason Dynamis! Rummet var ursprungligen tänkt att användas av Välljud men då de fick förhinder och inte kunde komma så blev det istället Transient Design som ställde ut i rummet med mycket kort varsel. Många missar detta helt naturligt då broschyren redan var tryckt. Och helt korrekt så kommer ju både LAMM monoblocken och EAR försteg från just importören Välljud (som vi lånade in av Akkelis, vem som äger dem låter jag vara osagt) så helt fel är det ju inte heller. Diapason, LAB12, Aqua och Cocktail mfl är dock mina agenturer som vi visade upp. Vi hade också ett mindre rum (102) där vi körde ett litet system med Diapason Neos högtalare. Appropå dessa avfasningar på högtalarna Dynamis (som många känner igen från Avalon) så hävdar Alessandro på Italienska Diapason att han var först av alla med dessa. Han började bygga högtalare redan 1985 och bara något år efteråt så släppte han en stativ-modell byggd i homogen valnöt med just dessa avfasningar på baffeln för att öka spridningen samt få mindre resonanser i baffeln. Men jag tror att dessa är de första riktigt stora högtalare han bygger med samma teknik och här har tagit dem till en helt ny nivå med "fasetter" eller diamanter som Alessandro kallar dem. Tack! Bra med kompletteringen och klargöranden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Fina bilder och reportage. Tack för det! Undras om det var samma Diapason högtalare som demades i Stockholm tidigare i vår? Upplevde att de hade potential även om rummet inte riktigt lirade med den gången. Hade gärna hört dem med Lammstegen. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Alltid uppskattat med bilder och tankar från mässor och demos!! Gött! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SM5TTI Tord Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 (edited) On 2017-04-23 at 00:04, Apexorca said: Sveriges svar på Syd Koreanen på Münchenmässan visade en Technics anläggning från -70-talet (i naturlig storlek). Det var inte de enklaste prylarna på den tiden. Liksom hos Syd Koreanen i München undrar man vart all denna kunskap i hur man bygger spelglada anläggningar tagit vägen. Ibland tror jag konstruktörer uppfinner hjulet gång på gång utan att få dem runda och utan att se vad dessa fantastiska firmor redan gjort. Det lät kalastrevligt i detta rum. Feta högtalarkablar... När rullbandaren började snurra blev det än bättre. Till och med kassettbanden lät bra!!! Tack För din recension! Jag sitter rent av och blir lite mallig... :-) Vi hade så fantastiskt roligt att jag hade svårt att slita mig för att gå runt i de andra rummen. Tack, alla! P.S. Förlåt mig om jag nu har lite svårt att hantera funktionerna här i forumet. Är mest van vid andra s.k. "Sociala medier"... :-) Om någon har specifika frågor till mig angående min Technics-samling, rekommenderar jag ett e-mail till thevintagemusicroom@gmail.com . Jag är av olika skäl ännu inte så aktiv här i detta mycket trevliga forum. Men idag var jag så nyfiken, att jag kom mig för att logga in... Edited April 25, 2017 by SM5TTI Tord Komplettering och rättning av text. LasseJ, Apexorca and UffeZ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 13 minutes ago, SM5TTI Tord said: Tack För din recension! Jag sitter rent av och blir lite mallig... :-) Vi hade så fantastiskt roligt att jag hde scårt att slita mig för att gå runt i de andra rummen. Tack, alla! Tycker du skall vara mallig Följer dig på det sociala mediet och vet hur mycket arbete och tid du lägger ner på utställningen. Att även råka ut för haveri dagen innan mässan kan vara mer än man mäktar med ibland men det verkar som du löste det. Alla andra utställare är där för att marknadsföra och öka försäljning. Du är där för ditt och besökarnas stora nöjes skull, det är hedrande. SM5TTI Tord, LasseJ, Svanteborg and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SM5TTI Tord Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 On 2017-04-22 at 23:24, Apexorca said: Vad gäller själva mässan så blev det ett urval lite pga slumpen och de rum som "kom i vägen" blev föremål för avlyssning. Börjar med mässans överlägset minsta system. Det hade lite av -70-tals vintage över sig. Hihi...! Ja, det började med en alltför allmän sökning i "alla kategorier" på Tradera. En idé tog snart form, att presentera just mässans garanterat minsta system. Björn Hestner kommenterade, förmodligen helt korrekt, att det nog krävs "ett helt koppel terapeuter" för att få ordning på mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Trevligt med lite snygga foton Nu har jag inte läst denna text nåt särskilt men hur var det med Sonus Faber? Var någon av deras modeller med på mässan? Det skulle vara kul om Apexorca kunde lägga upp någon bild på lite Sonus Faber. Dom är ju så vackra redan från början och det blir ju så läckert på bild oftast Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 (edited) Nyss hemkommen från några dagars ledighet i Spanien och klart man kikar in på Euphonia för att se vad som är i görningen efter de dagarnas frånvaro från forumvärlden. Reportage är alltid roligt. så tack Apex för denna /byZan Edited April 26, 2017 by byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts