Jump to content

Sweetspot i Jönköping 2017

Taxmannen

Recommended Posts

Då var det dags för Sweetspot i Jönköping igen - mässan som inte är vare sig störst, bäst eller vackrast, men ändå lite småmysig och väldigt trevlig på samma sätt som det gamla vintagesystemet från Technichs som spred välljud från kassett när jag var där under lördagen. Man hade även den goda smaken att bjuda på kaffe till den som så önskade :app:

Jag kommer att bjuda på en del bilder, men tyvärr lite begränsat med lyssningsintryck eftersom jag dragits med en förkylning de senaste dagarna och inte riktigt litar på min hörsel...

DSC_2632.thumb.jpg.397fe4d832e4261e30e74001850041c3.jpg

Jag började hos Akkelis och Sonus Concordia. Där spelade man på högtalaren Avantgarde Zero TA som är en delaktiv högtalare där basen är aktiv med inbygd mätning/dsp/eq medan mellanregister/diskanten är passiv. Man utnyttjade funktionen under demon för att ta bort en baspuckel på 38Hz med ett smalt notch-filter samt höja nivån något runt 105 Hz - det verkade fungera bra tycker jag!

Digitalriggen bestod av Devialet och en streamer från Auralic. På vinylsidan spelades det på en Woodpecker från Dr.Feickert med en Audiospace pickup (missade vad det var för arm), EAR 868 försteg och EAR 534 slutsteg. Kablar såklart från Sonus Concordia!

DSC_2592.thumb.jpg.b6b913582905552788655c05465d5c57.jpgDSC_2594.thumb.jpg.a299a54351355078d8dd4748da84157c.jpg 

Edited by Taxmannen

VälLjud spelade på dom stora kopparfärgade högtalarna Dynamis från Diapason som vi senast såg på HEM. Jag tycker att dom spelade ut klart bättre idag än i Stockholm! Dock har jag personligen lite svårt för den allt annat än diskreta framtoningen, men i rätt rum med rätt stil på möblemanget så funkar dom säkert :)

Övrig elektronik var två monosteg från Lamm M1.2, Försteg EAR 912, En allt-i-ett ripper/mediaserver/spelare X50 från engelska Cocktail Audio och en diskret uppbyggd dac Formula från Aqua HiFi.

Jag uppfattade tyvärr inte vad det var för kablar, men nätfiltret var i alla fall ett Lab 12 från Gordian.

DSC_2600.thumb.jpg.bf2596fd65ff88e86a63a0081f66aed2.jpg

Edited by Taxmannen

Det som producerade detta ljudtryck var ett par relativt nya högtalare Serie 1 från svenska JoKa Speakers. JoKa, eller Johan Kask som mannen bakom högtalaren heter är en fönstersnickare som börjat bygga högtalare och hantverket lämnar inte mycket övrigt att önska. Högtalaren är helt svenskproducerad (200+ timmar för snickeri och ytbehandling) med samtliga komponenter producerade i Norden (tror att det var element från Seas och Scanspeak). Känsligheten 91 bB vid 4 ohm. Den går i princip att få i valfritt träslag och ytbehandling och byggs efter beställning. Prislappen ligger precis på rätt sida om 100 000 kr.

Jag vågar mig inte på att bedöma des ljudliga kvaliteter eftersom mina trumhinnor höpp på att flyga ut, men det verkar vara en högtalare designad och byggd för den som gilllar att spela riktigt högt :icon_smile_cool:

Kul hur som helst med nya förmågor på den svenska HiFi-arenan :thumbsup:

DSC_2650.thumb.jpg.3392375f5c6869dd55c682607c4905b2.jpg

Tonkraft med Janne Ardstål i spetsen spelade på dom spännande Aeris från Legacy med den kombinerade dacen, försteget och delningsfiltret Wavelet, också det från Legacy. Systemet spelade dynamiskt och stort, men som vanligt på många mässor pratades det tyvärr mycket och högt i rummet när jag var där så det var svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning.

Min första tanke var att bafflarna på högtalarna var extremt dammiga på pianolacken, men  insåg efter ett tag att det nog var någon slags glilttereffekt i klarlacken som gör att ytan mera påminner om älvdalsporfyr!

DSC_2619.thumb.jpg.d374607ec6e9a350a7c55390d079e700.jpgDSC_2589.thumb.jpg.6446719d12df89bd09ac418749b1e3c6.jpg

Stylus huserade sin vana trogen i VIP-rummet och spelade dagen till ära med viss reservation för modellen på Avancera III från tyska Audio Physic. Elektroniken kom från Moon, skivspelaren från Brinkmann och allt hopbundet med kablar från Nordost. Just kablaget kändes lite mera nedtonat än vad man brukar visa på mässor, så istället för toppmodellerna Valhalla och/eller Odin var det toppmodellen i Norse-serien Tyr. 

Jag har aldrig riktigt gillat framtoningen i detta rum, men har tillskrivit mycket av problematiken till rummet, men den här gången tyckte jag faktiskt att man fick till det riktigt bra. Även om jag inte riktigt "slet ut klackarna" som Apexorca, så funkade det även för mig idag. Pm det beror på musikval, bättre matchning av prylar eller efterbörsen av en förkylning som var orsaken låter jag vara osagt, men bra var det i alla fall :)

DSC_2622.thumb.jpg.f1efce4a38210acb09084e31c59ec709.jpgDSC_2621.thumb.jpg.42ab9c076fff753f28a2db23d866f47e.jpg

En annan pryl som fångade min uppmärksamhet inne hos Stylus var det särdeles läckra racket från Sea Sound Technology som var en nyhet - i alla fall för mig. En snabbkoll i mässprogrammet indikerade att dom hade ett eget rum på mässan...

DSC_2623.thumb.jpg.64cf102e3150618fa556507769b62b4b.jpg

...Väl inne hos Sea Sound Technology hade jag en intressant pratstund med Aron Chibba, en trevlig man från Halmstad med rötterna i industrin med ett genuint HiFi- och musikintresse som bestämt sig för att utnyttja sin industrikompetens till att bygga rack. Racket, som kändes extremt stabilt, är uppbyggt av fyrkantrör i aluminium som hålls ihop med hörnbeslag och gängstänger. Hålrummen är fyllda med någon slags granulat från återvunna däck. Rören går att få i svart, vitt och "latte", och hörnbeslagen i alla fall i silver och mässing. 

Modellen på bilden är en standardmodell tillverkad i Sverige och går på i runda slängar 25 000, men det går att plocka på sektioner efter behag och göra racket som man önskar. Om det slår väl ut är det väl inte otänkbart att det kommer flera olika varianter på bredder, höjder o s v.

I dagsläget sker monteringen av leverantören eftersom det enligt Aron är lite "pyssligt" att få ihop det, men jag försökte övertyga honom om att många nog bara tycker att det pysslet är utmanande och kul, eftersom man då enkelt kan bygga ut och om efter egna önskemål. Själv skulle jag vara lite tveksam till att skicka iväg mitt rack till leverantören bara för att få en extra hylla eller ny sektion monterad.

Återigen, riktigt kul när det kommer nya leverantörer som dessutom har sina rötter i den svenska myllan! Hatten av och lycka till med racket :thumbsup:

58fc8d23299c2_SeaSoundTechnology.thumb.jpg.1bd10eed7012c527760c773e4787633e.jpg

Edited by Taxmannen

Barbapappa? Nej, det handlar om en för mig ny bekantskap i form av högtalare i gjutjärn och stereobänkar i trä och gjutjärn från danska Jern. Högtalarna finns i några olika varianter med olika exklusiva terminaler och element och kostar mellan 15-25 000/paret. Dom spelar ner till ungefär 120 Hz så en sub är ett måste. Personligen tycker jag att dom egentillverkade stativen högtalarna var placerade på på var alldeles för höga, men det hördes ändå att det fanns en hel del kvalitéer i dessa små godbitar!

Men Ole, man kan demonstrera med något annat än Hotel California! ;)

DSC_2643.thumb.jpg.ffbb7d7a602293085d020038cb59649f.jpg

DSC_2644.thumb.jpg.dfc1402b50f1b15cd0d541ee36abaf53.jpg

Ljudmakarn spelade på liknande utrustning förra året om jag minns rätt, men icke desto mindre är högtalarna och elektroniken från ungerska Heed, samt skivspelarna från Soulines i Serbien riktigt spännande. Man hade två olika vinylspelare som hade matchats med armar från Jelco bestyckade med Ortofon 2M Black samt Lyra Delos. Högtalarna är deras största modell Audio Grand Enigma för dryga 50 000.

Kul musik när jag besökte rummet och det svängde riktigt bra :thumbsup:

Heed.thumb.jpg.75e8c6aec77ca0dbf5ca904d66d7c4a9.jpg 

LinnArts hade med sig en hårdmoddad och svindyr LP12 (Stiletto) från Tangerine Audio med SME-V och pickup från Dynavector. Den matchades med små stativare från Rosso Fiorentino, elektronik från Parasound och allt hopknutet med kablar från Chord. Jag minns när man kunde köpa en LP12 för lite mer än vad en Thoréns TD 166 kostade - den här landade på nästan 300 000 :o

DSC_2636_1.thumb.jpg.9c04fb49902a181aa01716c11a86e65b.jpg

DSC_2635.thumb.jpg.e2d4e2736c5e183aa4c56632c6fd3dca.jpg

Edited by Taxmannen

Tack för detta fina reportage!

:app:

8 hours ago, Taxmannen said:

En annan pryl som fångade min uppmärksamhet inne hos Stylus var det särdeles läckra racket från Sea Sound Technology som var en nyhet - i alla fall för mig. En snabbkoll i mässprogrammet indikerade att dom hade ett eget rum på mässan...

Snygg lösning för moduluppbyggnad.

Fick du se hur apparatupplagen var utförda?