Jump to content

Hemma hos Sammy

Sammy

Recommended Posts

6 hours ago, Sammy said:

Stämmer bra det och ca 40 kg utan emballage det är en liten rackare till dac :knocked: eller rättare sagt borde dom döpt den till Hulken i stället för Helene. Då det inte bara är vikten som är rätt så hög, utan även måtten på dacen tillhör en av de större jag sett med Lampizator Horizon inräknat. Ställde den på golvet då jag inte vet hur mycket min hylla orkar med vikt! 

Intressant DAC, ska bli spännande att höra vad du tycker om cyprioten jämfört med annat:smile:

12 hours ago, P-pan said:

Hur låter nya damen då, om hon nu hunnit sjunga upp sig ?

Jag har försökt hålla en väldigt neutral inställning, eftersom jag vet sedan tidigare att när man introducerar något nytt, så brukar det låta annorlunda jämfört med vad hjärnan har vant sig vid. Det finns alltid en risk att man uppfattar det nya som bättre, tills man går tillbaka till den tidigare utrustningen. Det är först då man verkligen kan avgöra om det bara lät annorlunda, eller om det faktiskt var en förbättring.

Nu ska jag inte hålla dig på halster längre – jag har jämfört min DAC med Helene, och vad kan jag säga… Jag får en härligt varm känsla inombords när jag lyssnar på Helene DAC!

Det är svårt att förklara, men jag upplever att instrumenten känns mer svävande och att det finns en 3D-känsla med djupare svärta och separation. Det är som om ljudbilden har mer information i djupet, och allt öppnas upp på ett naturligt sätt. Det är inte påträngande, utan snarare som att jämföra streamad musik med vinyl eller rullband – ljudbilden blir större, djupare, och instrument och sång känns friare, som om de andas med rummet.

Något som verkligen stod ut för mig var dynamiken i trumpetljudet. Man hör tydligt hur kraften varierar när de blåser, och det är lätt att följa dessa nivåer. När de plötsligt blåser till igen blir man nästan överraskad! Det var länge sedan jag blev så här exalterad över en apparat. Jag hade besök av en vän, och vi var båda överens om att detta är något helt nytt när det gäller DAC-ljud, särskilt imponerande med tanke på att den använder äldre chip-teknologi och inte stödjer så många format.

Som du kanske kan ana, så har jag blivit rätt förtjust i Helene.

18 hours ago, Sammy said:

Ja vi siktar på att göra en lite större test i helgen med olika Dacar som Aqua La Scala, Aries Cerat Helene, Mola Mola Tambaqui plus två andra spännande Dacar!

Antar att du också har testat Playback Designs stora Dac som liknar mycket det du beskriver om Helene.

Vet i vart fall att du testat den mindre spelaren om jag minns det rätt. Men den större är något annat och den stora dacen.

18 hours ago, Sammy said:

Aries Cerat

Jo, det är häftiga prylar som har förutsättningar att låta utmärkt i rätt kombination. Som vanligt är det just detta som är kruxet att avgöra när man testar enskilda komponenter typ, är det något annat i kedjan som håller tillbaka potentialen? Kanske finns någon länkbit i kedjan som kunde påverka helheten mer? Alltid svårt att säga och avgöra.

@calle_jr @Torkel @eliot och jag var i Belgien för drygt 6 år sedan och lyssnade bl a på Aries Cerat över ett par hornhögtalare. Vi lyssnade uteslutande på klassisk musik, framför allt pianosonater, mässor, barockmusik och stråkkvartetter. Någon R’n’B blev det väl också…

Det lät mycket bra. Däremot var det ju omöjligt att säga hur en enskild komponent lät och hur rummet påverkade resultatet. Mer detaljer finns i tråden.

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12813-med-raketfart-till-bryssel/

3 hours ago, calm said:

Antar att du också har testat Playback Designs stora Dac som liknar mycket det du beskriver om Helene.

Vet i vart fall att du testat den mindre spelaren om jag minns det rätt. Men den större är något annat och den stora dacen.

Tyvärr så har jag inte testat Playback Designs stora Dac! Den har varit en av dacarna som verkar som en endgame dac enligt några recensioner! Den vore spännande att testa, men på mässan här i göteborg så demade Marcus både Helene och den stora Playback Dacen! Tyckte båda lät trevligt lite svårt med någon större jämförelse under omständigheter på en mässa och att streamern var olika!

55 minutes ago, Sammy said:

Tyvärr så har jag inte testat Playback Designs stora Dac! Den har varit en av dacarna som verkar som en endgame dac enligt några recensioner! Den vore spännande att testa, men på mässan här i göteborg så demade Marcus både Helene och den stora Playback Dacen! Tyckte båda lät trevligt lite svårt med någon större jämförelse under omständigheter på en mässa och att streamern var olika!

Precis som Pilium vs Aries Cerat så är ju också Playback Design vs Aries Cerat nästan som två motpoler till varandra, Playback Design från DSD makaren Andreas Koch med en neutral, korrekt och högupplöst karaktär med stor realism mot Aries Cerat mer varma, förföriska och analoglika karaktär, och återigen med hjälp av rör på insidan, där Helene inte ens klarar att spela DSD över huvudtaget. Det är också en kostnadsskillnad på mer än det dubbla för Playback:en kan ju sägas. Som vanligt tycke och smak! :smile:

3 hours ago, Bebop said:

Jo, det är häftiga prylar som har förutsättningar att låta utmärkt i rätt kombination.

Det har du rätt i att det gäller att jordens alla månar ligger rätt på himmelen för en utmärkt kombination. Ibland räcker det med en kabel som kan förstöra hela helhetsintrycket i en potent anläggning. Självklart så får man ta ett test med en nypa salt när det gäller tester rakt av, men vi tänkte att det ska vara mer av en trevlig och intressant fingervisning av vilken karaktär dacarna har! 

39 minutes ago, Sammy said:

Självklart så får man ta ett test med en nypa salt när det gäller tester rakt av, men vi tänkte att det ska vara mer av en trevlig och intressant fingervisning av vilken karaktär dacarna har! 

Låter som en trevlig tillställning, sedan finns det dem som menar att alla DACar låter likadant :winking::smile:

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Precis som Pilium vs Aries Cerat så är ju också Playback Design vs Aries Cerat nästan som två motpoler till varandra, Playback Design från DSD makaren Andreas Koch med en neutral, korrekt och högupplöst karaktär med stor realism mot Aries Cerat mer varma, förföriska och analoglika karaktär, och återigen med hjälp av rör på insidan, där Helene inte ens klarar att spela DSD över huvudtaget. Det är också en kostnadsskillnad på mer än det dubbla för Playback:en kan ju sägas. Som vanligt tycke och smak! :smile:

Ja det var ju en del parametrar och själv så inbillar jag mig att en dac med rör gör något speciellt med ljudet! Det känns som det klingar ut på ett mer befriande sätt, vågar man sig på att säga analogt liknande sätt. Medans Dacar utan rör har varit kanske mer korrekta och där jag upplevt att när det klingar ut så blir det mer ett abrupt stopp förvisso kan det vara mer korrekt, men jag upplever att när det får klinga ut så fyller det ljudscenen mer friare med en härlig mustig djup och man upplever att man får mer karaktär känns som jag upptar mer av själva inspelningsstudion/scen eller att rummet hörs mer närvarande i inspelningen. Sedan så måste jag erkänna att jag har ju inte hört alla Dacar där ute och det finns säkerligen mycket trevligt där ute! Kan var mycket väl att jag har fel i mina inbillningar, ska bli spännande i helgen för då kan det visa sig att jag hade fel i min uppfattning och är villig att återkomma och revidera min åsikt!

46 minutes ago, Sammy said:

Det har du rätt i att det gäller att jordens alla månar ligger rätt på himmelen för en utmärkt kombination. Ibland räcker det med en kabel som kan förstöra hela helhetsintrycket i en potent anläggning. Självklart så får man ta ett test med en nypa salt när det gäller tester rakt av, men vi tänkte att det ska vara mer av en trevlig och intressant fingervisning av vilken karaktär dacarna har! 

Jag brukar säga att testa hemma mindre än 1-2 veckor är om inte fullt rättvisande men också lite åt att famla i mörker. I synnerhet om man vill även ändra kablage t.ex. Full valuta får man efter kanske ännu längre tid är min erfarenhet. Vissa enheter behöver lång inbränningstid. För mig kan det ibland ta år för full synergi. Men är inte det som är det egentliga nöjet i hobbyn? 🙂

9 minutes ago, LPL said:

Låter som en trevlig tillställning, sedan finns det dem som menar att alla DACar låter likadant :winking::smile:

Ja ska bli spännande och extra roligt att vi är flera med i testet dessutom med lite olika ljudsmak så vi får ser hur det går :blackeye: Ja det är väl en tidsfråga innan någon menar att alla högtalare och förstärkare låter likadant, vågar vi ens på att nämna kablar :winking:

20 minutes ago, calm said:

Jag brukar säga att testa hemma mindre än 1-2 veckor är om inte fullt rättvisande men också lite åt att famla i mörker. I synnerhet om man vill även ändra kablage t.ex. Full valuta får man efter kanske ännu längre tid är min erfarenhet. Vissa enheter behöver lång inbränningstid. För mig kan det ibland ta år för full synergi. Men är inte det som är det egentliga nöjet i hobbyn? 🙂

Håller helt med dig – att testa hemma under en kortare tid ger sällan hela bilden. Det tar verkligen tid att uppnå den fulla potentialen, särskilt när man även justerar kablar och annat. Och ja, visst är det precis där nöjet ligger? Att upptäcka och experimentera för att sakta men säkert nå fram till den där perfekta balansen – det är en del av magin med vår hobby! 👌

27 minutes ago, calm said:

Jag brukar säga att testa hemma mindre än 1-2 veckor är om inte fullt rättvisande men också lite åt att famla i mörker. I synnerhet om man vill även ändra kablage t.ex. Full valuta får man efter kanske ännu längre tid är min erfarenhet.

Tycker att man får skilja lite på att sålla ut russinen ur kakan och utröna om en apparat är helt rätt för en själv samt att jobba med synergier och finlir i anläggningen. Över en helg är det väl fullt rimligt att komma fram till vilka karaktärsdrag olika DACar har om de har rätt arbetstemperatur och stabiliserat sig? Att sedan komma underfund med vilken DAC man gillar bäst tar längre tid om man ska väga in alla parametrar.

9 minutes ago, Sammy said:

Ja ska bli spännande och extra roligt att vi är flera med i testet dessutom med lite olika ljudsmak så vi får ser hur det går :blackeye:

Det är väl snarast en fördel för att vrida och vända på olika aspekter i återgivningen. Tycker alla på förhand likadant och lyssnar efter samma saker så är väl risken att man stirrar sig blind på vissa delar och missar andra.

10 minutes ago, LPL said:

Det är väl snarast en fördel för att vrida och vända på olika aspekter i återgivningen. Tycker alla på förhand likadant och lyssnar efter samma saker så är väl risken att man stirrar sig blind på vissa delar och missar andra.

Det har du helt rätt i! Att ha olika perspektiv och lyssna efter olika aspekter av återgivningen är verkligen en fördel. Om alla är överens från början kan det lätt bli att man missar detaljer eller nyanser som annars hade kunnat lyftas fram. Det är just den mångfalden av uppfattningar och intryck som gör hela lyssnarupplevelsen så spännande och utvecklande! 

det är svårt att jämföra, och ofta inte svårt att hitta brister just i jämförelsen i sig. jag försökte jämföra två väldigt olika DAC:ar ganska nyligen, jag är egentligen ingen anhängare av snabba A/B tester men jag tyckte att jag hade en bra möjlighet med kablar från samma tillverkare och min dåvarande streamer kunde skicka samma signal över både SPDIF och USB samtidigt så jag enkelt kunde växla ingång på förstärkaren. även här finns ju en brist dock, är det USB och SPDIF skillnader jag lyssnar på? hur som helst, nivåmässigt var de väldigt lika, där annars den minsta volymskillnaden kan upplevas som fördel till den som spelar högre.

det lät sjukt lika, det var knappt så jag kunde uppfatta någon skillnad alls! jag bad min fru som brukar ha ett bra öra att lyssna men hon kunde inte heller uppfatta att jag bytte källa. jag var väldigt förvånad! när jag sedan spelade dem lite längre var för sig (nu snackar vi dagar i sträck) och jag inte satt och lyssnade aktivt efter nåt pling eller följde nåt instrument segla iväg i ljudbilden osv så framträdde något helt annat och de började visa på tydliga skillnader i karaktär med olika styrkor och svagheter gentemot varandra. båda lät dock helt okej, två trevliga DAC:ar och lite beroende på resten av anläggningen så skulle jag förmodligen kunnat leva med vilken som av dem. sen blev det dock lite oväntat ingen av DAC:arna, total makeover och HELT andra produkter istället! men det är en annan historia. :winking:

32 minutes ago, VoicesInMyHead said:

det är svårt att jämföra, och ofta inte svårt att hitta brister just i jämförelsen i sig. jag försökte jämföra två väldigt olika DAC:ar ganska nyligen, jag är egentligen ingen anhängare av snabba A/B tester men jag tyckte att jag hade en bra möjlighet med kablar från samma tillverkare och min dåvarande streamer kunde skicka samma signal över både SPDIF och USB samtidigt så jag enkelt kunde växla ingång på förstärkaren. även här finns ju en brist dock, är det USB och SPDIF skillnader jag lyssnar på? hur som helst, nivåmässigt var de väldigt lika, där annars den minsta volymskillnaden kan upplevas som fördel till den som spelar högre.

det lät sjukt lika, det var knappt så jag kunde uppfatta någon skillnad alls! jag bad min fru som brukar ha ett bra öra att lyssna men hon kunde inte heller uppfatta att jag bytte källa. jag var väldigt förvånad! när jag sedan spelade dem lite längre var för sig (nu snackar vi dagar i sträck) och jag inte satt och lyssnade aktivt efter nåt pling eller följde nåt instrument segla iväg i ljudbilden osv så framträdde något helt annat och de började visa på tydliga skillnader i karaktär med olika styrkor och svagheter gentemot varandra. båda lät dock helt okej, två trevliga DAC:ar och lite beroende på resten av anläggningen så skulle jag förmodligen kunnat leva med vilken som av dem. sen blev det dock lite oväntat ingen av DAC:arna, total makeover och HELT andra produkter istället! men det är en annan historia. :winking:

Det är ju så att många gånger vid en fösta lyssning så har det hänt att det låtit lika, men sedan när man mara börja lyssna på musik så upptänker man små och fina detaljer och nyanser. Sedan är det upp till smak och tycke vilket man gillar! 

36 minutes ago, VoicesInMyHead said:

sen blev det dock lite oväntat ingen av DAC:arna, total makeover och HELT andra produkter istället! men det är en annan historia. :winking:

Låter som en cliffhanger :nerd: Ska bli spännande att ta del av. För jag antar och hoppas att du kommer skriva om det här på forumet så det blir trevliga läsningar och inlägg, tycker det har varit lite skralt av den varan på sistone  :-)

5 minutes ago, Sammy said:

Det är ju så att många gånger vid en fösta lyssning så har det hänt att det låtit lika, men sedan när man mara börja lyssna på musik så upptänker man små och fina detaljer och nyanser. Sedan är det upp till smak och tycke vilket man gillar! 

precis, och jag tror att man lätt fokuserar för mycket på "fel" saker vid snabba tester fram och tillbaka. musik behöver åtnjutas i lugn o ro och man kan känna sig stressad att höra skillnader osv.... men, det kan ju trots det vara roligt att göra lite experiment emellanåt.

15 minutes ago, Sammy said:

För jag antar och hoppas att du kommer skriva om det här på forumet så det blir trevliga läsningar och inlägg, tycker det har varit lite skralt av den varan på sistone  :-)

Vadå. Läser du inte i min tråd om hörapparater😉😉

i övrigt håller jag med er👍

/byZan

2 hours ago, byZan said:

Vadå. Läser du inte i min tråd om hörapparater😉😉

i övrigt håller jag med er👍

/byZan

Absolut så läser jag din tråd om hörapparater :winking: Min sambo säger att hon upplever att jag börjat höra dåligt men jag tror nog mer att det handlar om selektivt hörande. Men hon har hotat med att när hon börjar jobba som audionom så kommer jag få agera som en test kanin, då får vi se om jag blir avslöjad med selektiv hörsel eller om jag dessvärre har en början på försämring! Har redan frågat om om det finns apparater där man kan byta laddare och batterier med rodiumplätering för bättre ström och ljud även om det går att byta internkablage till hörsnäckan :winktongue:

5 hours ago, calm said:

Vissa enheter behöver lång inbränningstid.

Eller är det tillvänjning…? Det tog allt några gånger innan fick smak för svamp när pizzorna dök upp i Sverige.

5 hours ago, calm said:

Men är inte det som är det egentliga nöjet i hobbyn? 🙂

Absolut.

1 hour ago, sprudel said:

Tror faktiskt det är både och, inbränning både i hjärnan och apparaten.

Det är nog min uppfattning också. I fallet med Playback Designs DAC så fanns en ”inbränningsplan” upp till 400 timmar med olika beskrivningar om förändringar i ljudkaraktären. I början ganska rå karaktär som så småningom mjuknade allt mera. Sedan kan man diskutera om planens olika stadier var fullt detekterbara? Men påtaglig skillnad före och efter de 400 timmarna.

Upplevde detsamma under inbränningen av min tidigare Audio Research Ref 10:a och det var klara skillnader under de ca 600 timmar som var rekommenderade, många höjda ögonbryn och leenden blev det under den tiden.

/byZan