Jump to content

Hemma hos Sammy

Sammy
 Share

Recommended Posts

Det jag fått låna är ett par Purist Audio Dominus biwire högtalarkablar.

Reagerade på att dom väger en hel del annars så skiljer dom sig inte så mycket utssendemässigt från Neptune kabeln som jag har, där man också har separata ledare för plus och minus men istället för vätska i isolering så har dom här Ferox.

Dominus Speaker/Bi-Wire Specifications
Conductors Alloy
Metals Ag/Cu/Au
Dielectric Material F.E.P/P.E.
Gauge (effective) 7 AWG
Dampening Material Ferox
Current Capacity (DC) 82
Resistance 0.000498Ω/FT
Estimated Break-In Time 300 Hours
Cable Diameter (Speaker) 5/8 Inch
Cable Diameter (Bi-Wire) 7/8 Inch
Connector Type Spade/Banana or Custom
Material Treatment Triple (3x) Cryomag©

Utssendemässigt så hade det varit trevligt om dom varit lite snyggare i direkt jämförelse mot Shunyata! Men det är ju inte utseendet som den här hobbyn handlar om även om det kan vara ett trevligt inslag! Utan här är det viktiga hur låter dom? Kommer det välljud ur dom? för man kan ju sminka en gris utan att det låter bra!

On 2022-04-26 at 12:09, LISTEN TO MUSIC said:

Jag har alltid upplevt att PAD kablar med ferox är öppnare och mer dynamiska än sina motsvarande vätskefyllda. 

Det ligger nog en del i det du säger!

Vet inte riktigt var jag ska börja för det här var jag inte bered på när jag koppla in Dominus kabeln, det första jag upplevde var en otrolig kontroll och snabbhet i basen som jag nog aldrig haft innan med någon annan kabel som jag hittills testat. Detta parat med att det kändes som scenen blev större, bredare, öppnare och djupare! När jag sedan börja lyssna på musikerna så var känslan att allt är på plats och inget fattas i ljudkulissen när det gäller både detaljer och rumsinformation, samtidigt som inget sticker ut på ett onaturligt sätt men ändå kunde jag plocka ut ett instrument och med lätthet följa den för den här kabeln spelar otroligt rent utan att den blir påträngande på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Samtidigt så är den väldigt ärlig och man hör med lätthet skillnader och nyanser i inspelningar och karaktär på mina komponenter och andra kablar jag kopplar in och testar.

Så vad är summeringen? Det är något speciellt med Purist Audio inkopplat men jag har ju inte haft något annat inkopplat på den här nivån förutom Shunyata.

Hemma hos mig så fick jag bättre resultat med Purist kontra med Shunyata, men betänk på att jag har allt kablage samt strömlist från Purist och jag tror detta spelar in. Vem vet kanske Shunyatan hade låtit lika trevlig om jag haft allt från Shunyata, dessutom så tror jag det handlar om att hitta rätt balans och jag vet att mitt rum är lite akustisk svår och även det här kan ha påverkan på val av kabel.

Så nu frågar man sig säker hur är det att gå tillbaka från Dominus till Neptune inte så farligt faktisk som man kunde tänkt sig. Visst Neptune har inte samma kontroll i basen ljudbilden blir lite smalare men samtidigt så får den tråkiga inspelningar låta mer live medans Dominus är mer korrekt det märkte jag när jag spelade Sade´s live skiva där Dominus lät nästa lite på gränsen tråkig men den spelar bara som det är inspelat för jag kunde känna igen karaktären av att det är nog en Shure SM58 mikrofon som hon använder sig av och har rätt så nära munnen men ändå så tycks jag höra lite av medhörningen läcka in från scenen in i mikrofonen. Tycker Neptune är en riktigt prisvärd kabel även om den inte är helt gratis.

Skulle jag vara ute efter kablar så skulle jag låna hem och testa Purist Audio, Transparent, Shunyata och Jorma!

Om jag skulle få tid över någon gång så hade det varit intressant att ha testat OePhi, Esprit, @Anders65 kablage.

Sedan så finns ju det en otrolig mängd kabelmärken där ute som säkert är lika bra eller bättre och det finns inte en universal kabel som fungerar överallt så det gäller låna och testa och hitta rätt balans i sin anläggning!

Här är några anläggningar som jag haft nöjet att lyssna på och tycker spelar världsklass, som har använts sig av kablage av nedanstående märken!

@Bjorn W och @LISTEN TO MUSIC som kör med Shunyata.

@A/Wing. @kenneth @ishoot som kör med Purist Audio och Eitan som har en blanding av Purist och Shunyata.

Sedan så har vi ju några Respons gubbar ;-) som kör med Reidars kablar.

Några anläggningar med Transparent och Jorma.

Jag kan inte bortse att jag har haft väldigt lyckade kombinationer med Transparent som är ett rätt så säkert kort på dom lite högre nivån som ultra och referens samt Jorma som jag tycker är lite underskattad här i Sverige.

Ni som har andra märken ska inte behöva känna er förbisedda, då jag ser framemot att lyssna på andra anläggningar i framtiden som har annan kablage som Anzus, Nordost mm...