Jump to content

Hemma hos Sammy


Sammy

Recommended Posts

Slutresultat när jag monterat dem på kablarna! Det jag upplever Furutech FI-E50 NCF (R) bidrar med är att ta ned distorsion, upplever även att man får en djup med fler lager runt instrument och sång. Men kan uppleva dem lite slankare jämfört Furutech FI-E50 (R) men det kanske har att göra med att dessa låter mer instängda!

 

IMG-1558.jpg

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

Tänkte fortsätta med det här med ström till anläggningen, det finns ju en hel del spännande erfarenheter från andra att läsa här på forumet!

 

Det många nämt är att jordning har påverkan på ljudet. Egentligen hade jag egentligen inte tänkt nått mer på detta, då man tänker att det är ju en jord stift i strömkabeln in till IEC-chassit i anläggningen!

 

Men nyfikenheten tog över när jag läst några inlägg här om att de fått fina resultat med detta! Tänkte det kan ju inte skada att testa för att utröna vad detta skulle kunna ha för effekt om det nu överhuvudtaget skulle vara hörbart. 

 

Själva jordblocket är passivt och väldigt smäcker och liten i sin form! Skulle våga mig på att påstå att den är rätt så snygg för att vara en hifi pryttel...

 

IMG-1563.jpg

 

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

Jag försökte att öppna den men tyvärr så har de specialskruv på den och mitt kitt med låsbits fans just denna variant inte med på! För frågan är om det bara är en aluminium block med en silver kabel till kopparskenan!

 

12 minutes ago, octavia rs said:

Är tanken att man bara skruvar fast en tråd till respektive komponent?

Det stämmer man kan köpa olika kablar till den RCA, USB mm. som man kopplar till respektive komponent. Det finns två olika nivåer på kabel och den dyrare kallar de för HD och det är med silverledare, har funderat på att ifall man kan själv göra egna kablar till den genom att använda ledare från Furutech´s silverledar coaxkabel!

Det verkar som silverledare används av några producenter just till jordkoppling.

 

Lite olika kablar som dom erbjuder till blocket!

 

Applications
 
Synergistic Research Galileo UEF and Atmosphere Cables
Synergistic Research Tranquility Bases
Synergistic Research Atmospheres
Turntables – Standard or Small Spade Connect to Ground Post on Turntable
Phono-stage - Standard or Small Spade Connect to Ground Post
Digital to Analog Converters (DACs) – Connect to spare Digital Input, Output or Chassis Ground
Reel to Reel Tape - Connect to spare Analog Input, Output or Chassis Ground
Pre-Amplifiers – Connect to spare Analog Input RCA or XLR, Output or Chassis Ground
USB Devices – Connect to spare USB Input, Output or Chassis Ground
Audio Computers - 3.5mm Headphone Jack
Racks- connect to any conductive or metalic surface that is not coated or painted with a spade ground wire or alligator clip
Any Component with an active circuit inside – Connect to spare Input, Output or Chassis Ground

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

Om du enbart kopplar en kabel till kontaktens hölje de påverkar inget annat @Sammy.

 

I en switch är rj45 höljet oftast samman kopplat med jordplanet i apparaten och även minusen så kopplar du ihop alla apparater kommer du sannolikt koppla skyddsjorden till det och det kan påverka. Använder du en switchade väggbula kan vissa störningar ifrån AC sidan som kommer med till DC sidan shuntas bort om man skyddsjorden minusen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Jag försökte att öppna den men tyvärr så har de specialskruv på den och mitt kitt med låsbits fans just denna variant inte med på! För frågan är om det bara är en aluminium block med en silver kabel till kopparskenan!

 

Skulle vara kul att se insidan för alla prylar får ju samma potential direkt i kopparskenan så vad är där i lådan som kan påverka?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Huh har verkligen varit en rivstart på jobbet och saken har inte blivit bättre av att vi haft sjukfrånvaro vilket betytt att man har fått jobba ännu hårdare!

 

Så det här med hifi har jag inte riktigt orkat med när jag kommit hem efter jobbet, när man är trött så känns det som ingen bra idé med att lyssna.

Men det har ändå hunnit hända lite grejer här!!

Jag fick öppnat upp min jordlist och oftast när tillverkaren har gjort så att det är svårt att öppna saker så känns det att det är för att dölja en enkel konstruktion..

Så här är bilder på hur det såg ut under locket! @octavia rs @calle_jr fram med förstoringsglaset ;-)

 

IMG-1631.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

De två täppta hålen har jag funderat på om man har fullt dem med nått material :663741902_thinkingface:

 

IMG-1633.jpg

 

Påminner mig lite av när jag tog av locket på min fd Shunyata strömlist som hade två strömuttag, så var även den rätt så tom på innehåll det enda den innehöll var två cylindrar för för varje strömuttag. Där en av faserna-kabeln gick igenom och man kunde höra att cylindrarna var fyllda med ett pulver samt jorden hade ett motstånd! Jag har fått förklarat att Shunyata påstod att det kunde leverera mer spänning, men då den inte har några strömkondensatorer så börjar man undra!

 

Förvisso vet jag att när vi koppla in Purist Neptune strömkabel så kunde Eitan se på volt mätarn på sin Nagra att han fick in mer spänning, men då är det ju kabeln som har bättre material med förmåga att leda spänning effektivare. Denna cylinder med pulver har gjort mig nyfiken på vad det kunde vara och jag har hittat en hel del intressant information på nättet om vad detta kunde vara. Jag funderar om inte de här täppta hålen i jordlisten också innehåller nått av detta pulver.

 

IMG-1633.jpg

IMG-1632.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min högst personliga åsikt @Sammy är att om den gör någon skillnad så gör den det även utan själva aluminium delen. Om du länkar samman alla komponenter i denna och sen jordar den i ett vägguttag så kan de ju vara så att du förändrar jord potentialen mellan apparaterna så att det blir bättre men de skulle även kunna bli sämre om de skapas jordloopar mellan de olika delarna.

 

Om man har en apparat som drivs av en switchat nätagg. kan de vara så att kopplas chassit till jord så jordar man även minusen i nät.agget och på switchade nätdelar kan de påverka mängden läckage ifrån AC till DC sidan.

 

Jordblock.jpg.851e5f6708909fb80390de7a901a83a6.jpg

Jag är aningen skeptisk till att koppla in trådar i oanvända ingångar osv. speciellt om de är till en låda som inte ansluts till nått utan flyter runt utan potential.

 

Vill man läsa mer så finns det tester sen får man dra egna slutsatser.

 

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/

 

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tvivlar inte på att det är olika grader av ledande material i det hela som kan påverka.

 

Kopparskenan är ju högst ledande om inget annat, det den är monterad på är nog mer kosmetiskt men kanske den tillför nått vad vet jag. Jag håller på och river ett ställverk på en industri nu där är gott om kopparskena man skulle kanske börja bygga "jordblock" :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig också lite skeptisk till att dra ihop jordarna utan närmare analys av apparaternas konstruktion.

 

Är alla apparater skyddsjordade, är det 0Ω mellan signaljord och skyddsjord, har man problem med potentialskillnad mellan apparaterna. Kör man balanserat mellan apparaterna o.s.v. Jag skulle börja med att plocka fram multimetern och mäta potentialskillnader.

 

Det kanske kan vara så att det blir en positiv effekt att dra signaljordarna till en massiv kopparplåt om apparaterna har bristfälligt konstruerade jordplan.

 

Jag skulle nog även testa att bara ansluta jordblocket till jorden i strömfördelaren som @Peo provat.

 

Qkore.jpg?raw=1 testat.

 

 

Lite fler som testat.

https://www.audioshark.org/general-audio-discussion-15/nordost-qkore-grounding-unit-16087-page2.html

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har två komponenter som är dubbelisolerade (DAC och slutsteg) så de är ju fel att "jorda" dem även om de är jordade via signalkablarnasskärm till min dCS streamer som är den ända komponent i systemet som är jordad via nätkabeln.

 

Innan med min gamla Ansuz nätlist där det fanns en extra jordanslutning som gick direkt till stjärnjordningspunkten i den så kopplade jag ihop alla prylar där men då var min streamer en SOtM som var ojordad. Men då var det mest för att där fanns ingen jord alls till steg o DAC och man kunde mäta upp en spänning mellan jord och deras chassi.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning! Själva jorden kommer in i aluminumblocket från vägguttag! Sedan så kopplar man in jordledarna in i de små hålen i koppar plattan till utrustningen.

Jag upplever när jag har kopplar in att man får bättre defintion i trummor och röster får mer konturer. Har testat blocket hos min vän och där kunder vi inte höra några skillnader i ljudet när vi koppla in den!

 

Men har märkt att ju bättre strömlist man har så blir effekten mindre påtaglig av jordblocket, men jag tror tyvärr nog att den får vara kvar då jag upplever att den tillför något!

 

Men det verkar som bästa materialet för ledarna till utrustningen är silver och det går även en silverkabel till strömkontakten denna kabel påminner mycket ledaren som finns hos Futechs coaxkabel med ledare i silver! Sedan vet jag inte om det är någon motstånd eller liknande i RCA kontakten, då dessa RCA kontakter går inte att öppna..

Så ni som har jordblock och gillar testa tweaks, kanske kan testa med att köra med silver kabel. Kan ju vara att kontakterna påverkar här med.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Tack @octavia rs mycket intressant läsning som nog kommer till gagn även för andra här på forumet!

 

 

Det finns ju mängder av sånt här mycket kommer ifrån Pro världen då mycket utrustning och långa kablar kan orsaka mer problem vad gäller tex. olika jordpotentialer mellan olika utrustningar.

 

http://web.mit.edu/jhawk/tmp/p/EST016_Ground_Loops_handout.pdf

 

DO NOT ADD unnecessary grounds.Additional grounding of equipment tends to increasesystem ground noise current rather than reducing it. Of course, NEVER disconnect a safetyground or lightning protection ground to solve a problem.

 

 

Mitt system ser ut precis som bilden här under.

 

Consider the system shown below. Please note this is not meant to be technically rigorous but to illustrate how ground loops can form. Red lines are positive signal wires, black lines are negative signal wires, and dashed green lines show the current flow. The source (CD player, BD player, turntable, cable box, etc.) is connected to earth ground but the preamp and power amp “float”. This shows a system where only the source has a three-prong plug. The signal current can only flow one way and terminates at the single (source) ground terminal. Ground noise affects only the source, but since all components reference the source, the noise is suppressed. Any ground voltage at the source moves its (+) and (-) outputs equally. With no other ground connections the preamp and power amp follow. No ground loop, no nasty ground loop hum.

 

Source=dCS Network Bridge (chassit jordat via matningskabel)

Preamp=TAD D1000 CD/DAC (dubbelisolerad)

Power Amp=TAD M2500 (dubbelisolerad)

 

1556412051689.png.f2044921e59193b829a89b3ed32311c8.png

 

Att då börja koppla in mer jordar i just mitt specifika system känns inte rätt möjligtvis att ändra så jag får väldigt låg resistans i jorden till min dCS :663741902_thinkingface:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, octavia rs said:

DO NOT ADD unnecessary grounds.Additional grounding of equipment tends to increasesystem ground noise current rather than reducing it

Detta är definitivt min erfarenhet från labbänken:1952293183_slightlysmilingface: Teoretiskt sett så är det snarast en nackdel att koppla in ytterligare jordkablage i apparater som har korrekt konstruerade strömförsörjningar med anpassade in- och utgångssteg och som redan är stjärnjordade.

 

Även intressant vad som kan hända med brusnivån när man hänger på en pigtail på ett testobjekt.

https://www.edn.com/never-use-pigtails-on-cable-shields/

 

Som vanligt går det att lyssna om man hör någon ljudförbättring men risken är stor att man skapar nya problem. Med Jordning kan jag tycka att man famlar i mörkret utan att åtminstone mäta potentialer, resistanser och eventuella läckströmmar.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-08 at 15:23, octavia rs said:

Det finns ju mängder av sånt här mycket kommer ifrån Pro världen då mycket utrustning och långa kablar kan orsaka mer problem vad gäller tex. olika jordpotentialer mellan olika utrustningar.

Ja det där känner man till.. Vet inte hur många gånger man har fått sätta gaffatejp på jorden på vissa slutsteg eller mixers, för PA och Disco riggar för i tiden för att få ordning på jord brum :2145803528_crossedfingers:

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, LPL said:

Teoretiskt sett så är det snarast en nackdel att koppla in ytterligare jordkablage i apparater som har korrekt konstruerade strömförsörjningar med anpassade in- och utgångssteg och som redan är stjärnjordade.

Kan inte annat än hålla med, men många system är inte så renodlade som @octavia rs illustration.

Pickup, sut, riaa, högtalare, sub mm finns ofta också i kretsen.

Hur vet man tex att högtalaren är signaljordad när enda anslutningen till jord är chassit i en digitalkälla? Octavia vet såklart, men om man frågade mig skulle jag inte svära på det.

 

Ville poängtera att man behöver prova sig fram genom att kolla upp det, mäta och/eller lyssna.

 

 

15 hours ago, LPL said:

man famlar i mörkret utan att åtminstone mäta potentialer, resistanser och eventuella läckströmmar.

 

För att klydda till diskussionen...

Vad är det som säger att helheten blir bäst när potentialskillnaden är minst i en specifik apparat?

Vilka medlemmar behärskar mäta och utvärdera läckströmmar? räck upp handen...

Inte sällan låter system bättre med lite högre brusnivå än lägre. Något i signaljordning påverkar dämpning.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Hur vet man tex att högtalaren är signaljordad när enda anslutningen till jord är chassit i en digitalkälla? Octavia vet såklart, men om man frågade mig skulle jag inte svära på det.

 

Mitt system är ju lite unikt kanske då endast en komponent är jordad av tre och vad jag mätt så är Pin1 kopplad till chassi på alla tre komponenter.

Egentligen behöver man ju öppna upp och kolla hur de är kopplat för att vara helt säker men jag känner inte att de skulle ge nått direkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, calle_jr said:

Kan inte annat än hålla med, men många system är inte så renodlade som @octavia rs illustration.

Pickup, sut, riaa, högtalare, sub mm finns ofta också i kretsen.

Sant, man måste givet kika på konstruktionerna och prova. Tycker man kan jämföra med en typisk konstruktionen av en integrerade förstärkare med Försteg, Slutsteg, kanske RIAA och t.o.m DACen i samma låda.

 

17 hours ago, calle_jr said:

Hur vet man tex att högtalaren är signaljordad när enda anslutningen till jord är chassit i en digitalkälla? Octavia vet såklart, men om man frågade mig skulle jag inte svära på det.

Vanliga högtalare är inte jordade då de är kopplade mot + och - matningen på drivsteget, mittpunkten/jorden/GND ansluts inte till högtalarna.

 

17 hours ago, calle_jr said:

Vad är det som säger att helheten blir bäst när potentialskillnaden är minst i en specifik apparat?

Det är väl snarare potentialskillnaden mellan två apparater som leder till att det går ström i signaljorden. Om man vänder på det, är det någon som fått bättre ljudåtergivning med större potentialskillnad mellan apparaterna, typ "felvända" stickproppar?

 

17 hours ago, calle_jr said:

Vilka medlemmar behärskar mäta och utvärdera läckströmmar? räck upp handen...

Det är ingen raketforskning att mäta detta, går att göra en enkel instruktion så alla med en multimeter och intresse kan göra egna mätningar. Det är inte heller så svårt att utvärdera vad som tekniskt sätt är bäst. Den stora frågan är relationen mellan mätt resultat och upplevd förändring av ljudet.

 

17 hours ago, calle_jr said:

Inte sällan låter system bättre med lite högre brusnivå än lägre. Något i signaljordning påverkar dämpning.

Nu blir det knepigt, men "bruset" kan härstamma från många källor, men spontant bör det inte vara bra med ström i signaljorden mellan apparater medans en brusig förstärkarkoppling mycket väl låta bättre än en konstruktion med mindre brusnivå.

Hänga på jordkablar i signaljorden på apparaterna och koppla ihop dem i en plint lär påverka signalöverföringen. Att även koppla denna plint till skyddsjord lär ytterligare förändra egenskaperna. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LPL said:

Vanliga högtalare är inte jordade då de är kopplade mot + och - matningen på drivsteget, mittpunkten/jorden/GND ansluts inte till högtalarna.

Nej, såklart. Det var slarvigt formulerat av mig.

Högtalaren är ansluten till en krets som bör vara signaljordad.

Jag syftade på att i Octavias fall är det inte så lätt att se om så är fallet.

 

 

7 hours ago, LPL said:

Det är väl snarare potentialskillnaden mellan två apparater som leder till att det går ström i signaljorden. Om man vänder på det, är det någon som fått bättre ljudåtergivning med större potentialskillnad mellan apparaterna, typ "felvända" stickproppar?

 

7 hours ago, LPL said:

Det är ingen raketforskning att mäta detta, går att göra en enkel instruktion så alla med en multimeter och intresse kan göra egna mätningar. Det är inte heller så svårt att utvärdera vad som tekniskt sätt är bäst. Den stora frågan är relationen mellan mätt resultat och upplevd förändring av ljudet.

Bra poäng.

Jag vill minnas att @Peo gjorde ett exempel för att minimera potentialskillnad i ett helt system.

 

 

7 hours ago, LPL said:

Hänga på jordkablar i signaljorden på apparaterna och koppla ihop dem i en plint lär påverka signalöverföringen. Att även koppla denna plint till skyddsjord lär ytterligare förändra egenskaperna. 

Ja!

Om man betraktar minuspolen i en single end-krets som en dräneringsledning så borde man koppla alla signaljordar till en plint och koppla plinten till skyddsjord.

Single end har väl inget annat sätt att hantera common mode brus förutom filter?

Fast om jag tänker längre än näsan räcker så är det du beskriver ovan en bättre metod :1729970032_smilingfacewithsmilingeyes:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu minns jag inte vilken apparat det var, men antingen mitt Karan slutsteg eller mitt gamla VTL TL 5.5 Signature försteg hade en resistans på runt 10 ohm mellan signaljord och skyddsjord. Den kombinationen var stört omöjlig att ansluta med XLR-kabel, då det resulterade i ett bedrövligt missljud ur högtalarna. Det slutsteget fungerade inte heller med ett MSB försteg med XLR-anslutning (dock inte med ljudlig påverkan, funktion uteblev för vissa ingångar). Europa och USA är inte alltid förenligt blir min slutsats. (Har aldrig någonsin haft några bekymmer i andra kombinationer med det slutsteget, inte heller Simaudio Moon)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...