Jump to content

Hemma hos Sammy


Sammy

Recommended Posts

10 hours ago, Sammy said:

Sedan kan det ju ibland säkert vara att man kanske inbillar sig att det blir skillnader! 

Ämnet har varit uppe flera gånger tidigare och jag vill inte starta en debatt om detta i din tråd. Men för att få lite balans vill jag ändå lägga in en liten "stänkare" att fundera kring. Det gör jag med följande mening som är hämtat från ett längre inlägg i Steve Hoffmans forum.

 

We hear what we want or expect to hear, for the most part and at least for a time. Every field of inquiry that includes expectations or the effects of marketing or a line of scientific investigation and analysis dictates that an individual study the field, tools, theory and techniques first and before engaging in viewing, listening and - most important of all - development of an opinion.
 

Vi är inte så självständiga i vår oponionsbildning som vi i allmänhet tror. Det gäller även mig själv trots att min profession och utbildning varit inom kommunikation och konsumentbeteende. Kreativiteten och verktygslådan som marknadsförare och kommunikatörer är mycket kraftfulla som nu även nått sociala medier och världspolitiken där t o m lögnen fått ett nytt namn. Det heter nu alternativ sanning.

 

Samtidigt är det ju lite kul att prova och testa. Men ett tipps är att vara lite skeptisk till alltför vidlyftiga påståenden. Det påverkar oss mer än vi tror. Det vi hör är bara en input till vår hjärna som blandas med vad vi sett (design), läst (tester, specifikatiner forum, annonser, influencers) och hört från andra (kompisar, handlare). Detta tillsammans med social och psykologiska faktorer blir vår subjektiva ljudbild. Det vi hör går m a o att påverka och vi kan påverka själva genom att läsa på, t ex vad gör en switch? Hur får den sin signal? Vad kan gå fel? Vad kräver mottagande enhet för information för att det skall bli rätt?... osv. Vad EE Switchen kan och gör i detta sammanhang vet jag inte. Det kanske verkligen låter annorlunda. Jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det heter nu alternativ sanning.

 

Det hela hänger ihop med den filosofiska grundsyn man har. Antingen tror man att det bara finns en verklig och objektiv sanning, eller så har man ett mer epistemologiskt subjektivistiskt förhållningssätt.

Jag har funderat på varför hifi har en sådan dragningskraft, varför man kan bli extatisk över en jävla kabel. Jag tror det beror på att det känns som en utvidgning av våra perceptioner. Så i grunden är detta något väldigt subjektivt.

Om hifi vore helt objektivt och vetenskapligt skulle jag troligen lämna det som hobby och intresse. Då skulle jag bara koppla upp mig på perceptionsförstärkningsmodul 15B från Dan Agostino.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Ämnet har varit uppe flera gånger tidigare och jag vill inte starta en debatt om detta i din tråd. Men för att få lite balans vill jag ändå lägga in en liten "stänkare" att fundera kring. Det gör jag med följande mening som är hämtat från ett längre inlägg i Steve Hoffmans forum.

 

We hear what we want or expect to hear, for the most part and at least for a time. Every field of inquiry that includes expectations or the effects of marketing or a line of scientific investigation and analysis dictates that an individual study the field, tools, theory and techniques first and before engaging in viewing, listening and - most important of all - development of an opinion.
 

Vi är inte så självständiga i vår oponionsbildning som vi i allmänhet tror. Det gäller även mig själv trots att min profession och utbildning varit inom kommunikation och konsumentbeteende. Kreativiteten och verktygslådan som marknadsförare och kommunikatörer är mycket kraftfulla som nu även nått sociala medier och världspolitiken där t o m lögnen fått ett nytt namn. Det heter nu alternativ sanning.

 

Samtidigt är det ju lite kul att prova och testa. Men ett tipps är att vara lite skeptisk till alltför vidlyftiga påståenden. Det påverkar oss mer än vi tror. Det vi hör är bara en input till vår hjärna som blandas med vad vi sett (design), läst (tester, specifikatiner forum, annonser, influencers) och hört från andra (kompisar, handlare). Detta tillsammans med social och psykologiska faktorer blir vår subjektiva ljudbild. Det vi hör går m a o att påverka och vi kan påverka själva genom att läsa på, t ex vad gör en switch? Hur får den sin signal? Vad kan gå fel? Vad kräver mottagande enhet för information för att det skall bli rätt?... osv. Vad EE Switchen kan och gör i detta sammanhang vet jag inte. Det kanske verkligen låter annorlunda. Jag vet inte.

Ämnet är ju som sagt känsligt för vissa! Jag vill inte ge sken av att bara för jag hör på riktigt eller inbillar mig höra skillnad, är absolut fakta som jag med envishet måste övertyga andra om! För alla är vi ju olika och det viktiga är ju att respektera andras åsikter, för om en inte hör någon skillnad så är det så att personen i fråga in hör skillnad! Det är ju lyckosamt för den personen! Enda jag kan tänka mig lida av detta är ju i så fall hifi handlarn.

 

Samma för dem som upplever eller tror höra skillnad så är det ju bra för den personen "dit även jag hör till" då tycker jag att det ska vara självklart låta den personen vara nöjd med sitt val så länge hen är nöjd med sitt val och inte skadar sig själv eller någon annan!

 

Det där med psykologi är ju intressant och just påverkan, många gånger så vill ju människan få bekräftelse av att hen har gjort rätt val och kan bli lite besviken om andra inte håller med! Är nog som du skriver lite av psykologin om att man vill bli accepterad och tillhöra en grupp. Nu kanske vi kom på anledningen varför vi håller till här på Euphonia ;)

 

Jag har själv varit med om att jag tyckt höra skillnad till det bättre i tron att man bytte ut en kabel fast man körde med samma kabel :Thinking: Men detta var ett snabbt AB test, därför tycker jag det är så viktigt att när man kopplar in en ny enhet att man låter den sitta i en dag eller så. Sedan tar man ut och kopplar tillbaks sin gamla enhet! Oftast då märker man av om det är skillnad eller inte eller till fördel eller nackdel. Det kan ju även vara att man är van vid sitt ljud och det nya låter annorlunda och därför inte tilltalar en. 

 

Så nog kan det spela in att man har förväntningar så är man mer öppen för att ta in intryck om att det skulle vara skillnad.

 

Sedan så är vi ju som personer olika skulle inte förvåna beroende vilken färg vi har i DISC-analysen spelar roll för vissa är ju väldigt analytiska medans andra mer öppna mm.

 

Sedan så vet vi ju inte hur olika människor uppfattar saker och hit hör även hörseln, vissa kan ju höra frekvenser som fladdermöss har och andra inte.

 

Skulle våga att påstå att när jag dyker upp hos hifi handlarna och vill låna saker för test så jublar de nog inte direkt av glädje. De tycker nog att jag är en jobbig petig typ, även om jag räknar in mig i kategorin i dom som hör skillnad! Men bara för att handlaren höjer produkter till skyarna så har det oftast blivit att jag kommit tillbaks och tyckt att steget för att köpa eller byta inte varit tillräckligt övertygande till handlarens besvikelse. Det är nog självklart att handlarn vill att man ska köpa deras produkter och försöker marknadsföra den på bästa övertygande viss så att man inte väljer konkurrentens produkter.

 

Sedan så brukar jag även ta med den lånade komponenten till min vän som är mer kritisk lagd, kopplar in komponenten i hanns anläggning för att få en second opinion både som feedback från honom och hur den låter i vännens anläggning för att få en fingervisning om upplevelsen känns liknande som hemma.

 

Observera detta är lite tankar jag hade och uppmanar er att ta det med en nypa salt. Men jag tror det är viktigt att vi accepterar att alla är vi olika! Vilket berikar vårt kära intresse för hifi och för detta forum!

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bfjohansson said:

Kul med Iso-puckarna. Jag har också beställt en åttapack nu, finns även i svenska butiker för runt en tusenlapp. Värt att chansa med för det priset. Har varit nöjd med Orea under min devialet men tänkte testa dessa under andra ställen. 

 

Bra tips

Vore intressant om du har tid och möjlighet att jämföra dem mot dina Orea under din Devialet..

Link to comment
Share on other sites

Glömde nämna snabbt just vikten att vara lite självkritisk, när en handlare lufter fram ljudegenskaper på ett väldigt beskrivande sätt! Så kan detta påverka att vi koncentrerar oss just på dessa element mer än vanligt, lite som om du haft en svart bil och köper en vit så tycker du plötsligt att det finns väldigt många vita bilar på vägarna!

 

Eller som min far som var bilförsäljare och viste med sig om att Peugeot hade dålig svängradie! Då bad han kunden som skulle provköra testa hur bra just svängradien var på bilen och kunden instämde efteråt att hen tyckte att svängradien var bra!

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, DrKlang said:

varför man kan bli extatisk över en jävla kabel

:D

Ja, vi är underliga varelser. Men samma fenomen hittar du bland båtägare, MC-fantaster, jägare och deras bössor, modellflygsentusiaster, hem-gourmetkockar, vinkännare... you name it. Det finns mycket man kan grotta ner sig i och där gränserna mellan fakta och upplevelser inte är alldeles uppenbara. Fantaster är dessutom lite överkänsliga för när deras "sanningar" ifrågasätts.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Fantaster är dessutom lite överkänsliga för när deras "sanningar" ifrågasätts.

Hahaha, så sant som det är sagt! Jag väljer t o m att inte diskutera hifi så mycket alls med min svärfar då jag känner att vi står så långt ifrån varandra i allmänt förhållningssätt till vår gemensamma hobby och intresse. Då jobbar han ändå ibland med ljudinstallationer i offentliga miljöer och får anses har stor kunskap i ämnet men vi kan liksom ändå inte nå varandra. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju massa exempel på hur "lätt lurad" man är tex vinprovningar där man har två glas vitt vin ett färgat rött och de båda glasen beskrivs helt olika.

 

Eller en fin flaska vin och en billigare men samma fina vin i båda flaskorna som bedöms utifrån etiketten inte smaken.

 

 https://www.svd.se/hjarnan-spelar-roll-nar-vin-ska-provas

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Vi är inte så självständiga i vår oponionsbildning som vi i allmänhet tror.

 

Och värre blir det...

Så har det varit sedan Jesus gick i kortbyxor... Jag går inte längre in på religionsvägen än att säga att de stora varit framgångsrika på det sättet. Så det är verkligen inget nytt för vår tid. Det nya är att vi mer systematiskt påverkas och flyttas i våra uppfattningar i små små steg i en riktning som passar de som vill lägga ut kursen för den nya mänskligheten i teknikens famn. Mycket utstuderat och noga planerat. Ny teknik ger nya möjligheter. Nu när alla är uppkopplade, vi har AI till hjälp och våra liv kartläggs in i minsta detalj. GDPR kommer inte stoppa detta lokomotiv. Det viktiga är att styra det rätt tror jag.

En av vår tids stora tänkare Yoval Noah Harari tar upp detta i många sammanhang. Han diskuterar det med världens stora entrepenörer, ledare, filosofer, politeker och andra, tex med Mark Zuckerberg. Han kallar det "brain-hacking" och det är i full blom sedan en tid. Vår moderna teknik har gjort detta möjligt. Vi vanliga har fattat det för sent. Man kan faktiskt börja ifrågasätta om vi människor verkligen har en egen vilja längre menar Yoval, eller om vi är så påverkade utan vår medvetna vetskap att vi tycker saker och fattar beslut som det är uträknat att vi skall göra. Tex Facebook är en mycket bra plattform för att bli hjärn-hackad. Men alla klick vi gör, all reklam som väljs åt oss, alla länkar som erbjuds mm mm är några nivåer upp från traditionell marknadsföring. Bra eller dåligt? Det spelar ingen roll. Det är så det är... så klart även inom HiFi och allt annat i våra liv. Det viktiga är att kloka människor med makt prioriterar utvecklingen åt ett etiskt hållbart håll. Vad det är kan nog debatteras, där är vi nog inte ännu.

"Allt kan säljas med mördande reklam" kan vi nog numera värja oss mot, det Yoval pratar om är vi mycket mer sårbara för eftersom vi inte märker när vi påverkas.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Apexorca said:

 

Och värre blir det...

Så har det varit sedan Jesus gick i kortbyxor... Jag går inte längre in på religionsvägen än att säga att de stora varit framgångsrika på det sättet. Så det är verkligen inget nytt för vår tid. Det nya är att vi mer systematiskt påverkas och flyttas i våra uppfattningar i små små steg i en riktning som passar de som vill lägga ut kursen för den nya mänskligheten i teknikens famn. Mycket utstuderat och noga planerat. Ny teknik ger nya möjligheter. Nu när alla är uppkopplade, vi har AI till hjälp och våra liv kartläggs in i minsta detalj. GDPR kommer inte stoppa detta lokomotiv. Det viktiga är att styra det rätt tror jag.

En av vår tids stora tänkare Yoval Noah Harari tar upp detta i många sammanhang. Han diskuterar det med världens stora entrepenörer, ledare, filosofer, politeker och andra, tex med Mark Zuckerberg. Han kallar det "brain-hacking" och det är i full blom sedan en tid. Vår moderna teknik har gjort detta möjligt. Vi vanliga har fattat det för sent. Man kan faktiskt börja ifrågasätta om vi människor verkligen har en egen vilja längre menar Yoval, eller om vi är så påverkade utan vår medvetna vetskap att vi tycker saker och fattar beslut som det är uträknat att vi skall göra. Tex Facebook är en mycket bra plattform för att bli hjärn-hackad. Men alla klick vi gör, all reklam som väljs åt oss, alla länkar som erbjuds mm mm är några nivåer upp från traditionell marknadsföring. Bra eller dåligt? Det spelar ingen roll. Det är så det är... så klart även inom HiFi och allt annat i våra liv. Det viktiga är att kloka människor med makt prioriterar utvecklingen åt ett etiskt hållbart håll. Vad det är kan nog debatteras, där är vi nog inte ännu.

"Allt kan säljas med mördande reklam" kan vi nog numera värja oss mot, det Yoval pratar om är vi mycket mer sårbara för eftersom vi inte märker när vi påverkas.

 

 

 

 

Nu hamnade vi nog lite OT men detta är ett otrolig spännande ämne. Jag ser på denna utveckling med spänning och skräck! En forskare hade föreläsning om framtidens utveckling och nämnde ifall vi tar all utveckling som blivit gjord hittills på 250 år från idag, så kommer all denna utveckling nu ske inom en 25 år period framåt i tiden. Vilket betyder att utvecklings takten rusar otroligt snabb just nu! Många har nog haft tanken att nu går det verkligen inte att utveckla så mycket mer än det vi har idag!

 

Just det här med de stora it företagen som samlar in en massa information är för de behöver mängder av data för att kunna bygga sina AI system, till att bli mer smarta i att analysera hur våra beslutsmönster ser ut. Säkerligen få fram sätt de kan påverka oss att ta till beslut för deras favör.

Var även på en annan föreläsning om Amazon och det var skrämmande hur de kunde analysera vad vi kommer att beställa och insikt av beteendemönster, så att de kan ha allt i lager för att vi inte ska behöva vänta på varorna! En sak är säker jag kommer nog inte att beställa och gynna nått från Amazon.

 

Det jag kommer nu att skriva vill jag inte få till ett märkes ståndpunkt! På med foliehatten nu :santagrin: Just det här när något uppges vara gratis är det verkligen gratis? Lite som när telefonsäljaren ringer och säger tack vare jag varit kund så ska jag få ditt som datt gratis, när jag sedan frågar dem (när kommer men) Blir de lite ställda att jag ifrågasätter deras erbjudande och sedan kryper mennet fram för att få det gratis så behöver man göra eller ta ett avtal mm.

 

Detta ser jag lite med mitt val av telefon! Själva Android telefoner är det inget fel på, men där får man ju operativsystemet gratis av google och där kommer (mennet) enligt mig. Det ligger ju i Googles intresse att tjäna pengar.Just det att google ger ut operativsystemet gratis gör på att google kan samla in så mycket användardata som möjligt, för att kunna göra deras analys algoritmer ännu bättre för att på det viset tjäna pengar från annonsering, tjänster mm. som de säljer till företag (det är här det kan bli farligt då google har mer data än vad länder och dess regeringar har. Vi vet ju inte egentligen till viket syfte de använder datan till! Hur vet vi att google inte är beredda sälja datan till vissa regeringar eller vad händer om regeringar kommer över denna data?

 

Jag har valt att köra med iPhone då de tjänar sina pengar på att de säljer hårdvara alltså telefonen. Detta har även apple fattat att de kan marknadsföra och ha det som en affärsmodel med att de vill värna vår integritet. Detta upptäckte vi med senaste uppdateringen för iOS 14 som har en funktion som varnar användarna när appar snokar på dem på olika sätt, bland annat genom att hålla koll på vad som finns i kopiera- och klistra-minnet. Det kom fram att  bl.a. Tik Tok, Linkedin och Reddit spionerade på användare på detta vis.

 

Som sagt så tycker jag detta är ett intressant ämne, men kanske inte riktigt hör till detta forum! Jag bör nog återgå till ämnet om mitt nätverk.

 

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

För att inte helt tappa tråden så tänkte jag fortsätta med det jag tycker har gjort mest för ljudet i mitt nätverk! Som jag verkligen rekommenderar varmt att testa nämligen en Acoustic Revive RLI-1 LAN Isolator!

 

Jag infogar text från Akkelis Audios hemsida om själva produkten.

 

Streamar du musik så är detta en produkt du inte kan vara utan!!! Bäst effekt får du om du sätter den i din streamer, dvs så nära ljudkällan som möjligt. Vi demar den i butiken, det tar 5 minuter och ALLA häpnar över hur stor skillnad den gör. Ett måste!! Vill du lyfta ditt streamade ljud ytterligare så sätter du en Acoustic Revive RLT-1 Lan Terminator i din router. "Network audio performance is significantly deteriorated due to the noise generated by network players, HUB, NAS, etc which goes back and forth through LAN cables. Furthermore, invasion noise is also mixed in through the internet line which remarkably degrades the sound quality. RLI-1 has succeeded in cutting the transmission noise to an extremely low level via the combination of an Isolation transformer and Choke coil for common-mode noise. As you can see from the below measurement results, the noise-cut effect of RLI-1 is far superior to that of medical LAN isolators which are only based on isolation transformers. In addition to this, by designing for the audiophile approach, RLI-1 does not generate side effects such as the feeling of energy loss and reduced dynamics which is not avoided when using LAN isolators for medical treatment, and in this reason, the more it increases the number of units, the more the effect increases without generating any negative side effects."
 

 

IMG-1512.jpg

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sammy said:

RLI-1 has succeeded in cutting the transmission noise to an extremely low level via the combination of an Isolation transformer and Choke coil for common-mode noise.

 

Man kan tillägga att alla LAN uttag i alla nätverkskomponenter har någon form av isolationstransformatorer oftast även just spolar för att motverka common-mode noise så här har marknadsavdelningen frossat i att få det man byggt till att verka mer märkvärdigt än de är. Sen är den ju garanterat bättre på att motverka störningar än en ren galvaniskavskiljare då en sådan inte har några filter :blush:

 

Ren avskiljare tex. i sjukhusmiljö för att förhindra farlig spänning att flyta mellan apparater.

 

1853884950_EmoEN70HD.jpg.bfe9f02a218dd5736b28b5ac59710f66.jpg.49d2b76fa9211539855a7041947e3517.jpg

 

En LAN port i min switch hur filter och avskiljning ser ut detta är en rätt avancerad modell med 12 spolar mer LAN port.

 

2134327667_12-coreENtrans.jpg.eb04997dbf908d2c70cf234695c9982e.jpg.744bb9e24b127b3f9f5ddfcf5900ee93.jpg

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

 

Man kan tillägga att alla LAN uttag i alla nätverkskomponenter har någon form av isolationstransformatorer oftast även just spolar för att motverka common-mode noise så här har marknadsavdelningen frossat i att få det man byggt till att verka mer märkvärdigt än de är. Sen är den ju garanterat bättre på att motverka störningar än en ren galvaniskavskiljare då en sådan inte har några filter :blush:

 

Ren avskiljare tex. i sjukhusmiljö för att förhindra farlig spänning att flyta mellan apparater.

 

1853884950_EmoEN70HD.jpg.bfe9f02a218dd5736b28b5ac59710f66.jpg.49d2b76fa9211539855a7041947e3517.jpg

 

En LAN port i min switch hur filter och avskiljning ser ut detta är en rätt avancerad modell med 12 spolar mer LAN port.

 

2134327667_12-coreENtrans.jpg.eb04997dbf908d2c70cf234695c9982e.jpg.744bb9e24b127b3f9f5ddfcf5900ee93.jpg

 

 

Intressant info även jag inte är så djupt teknisk bevandrad. Vad är det för switch du kör med?

Just ljudmässigt så kan jag inte bortse det positiva för ljudet när jag använder mig av Acoustic Revive RLI-1 LAN Isolator. Min tanke var att när jag nu skaffat EE switchen, så kanske det inte fanns längre behov av att använda Acoustic Revive RLI-1 LAN Isolator. Men när jag kopplar in den mellan EE switchen och Devialen så kan jag inte bortse den ljudmässiga fördelen av den!

 

Om jag skulle utgå hur jag skulle börja bygga upp mitt nätverk idag så skulle jag börja i följande ordning!

 

1. Acoustic Revive RLI-1 LAN Isolator.

2. Bättre nätverkskablar.

3. Iso-puck mini under switch.

4. EE switch eller någon annan switch.

5. iFi iPower X till routern.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Sammy said:

Vad är det för switch du kör med?

 

Uptone etherREGEN.

 

För att göra det mer tydligt hur jag tänkt med mitt system så är det enklare med en skiss.

 

2111035815_FldesschemadCSNB-kopia.thumb.jpg.07cf676c5ce13cec8543050231989f58.jpg

 

Först och främst har jag separata 230V matningar till de olika system delarna så stereon har sin dedikerade matning och nätverket har sin matning.

 

Jag använder HD Plex PSU i 200W utförandet med fyra helt separata utgångar ingen delad jord mellan dem (finns en ny 300W som ska ha något bättre spec men jag är nöjd med min) för att slippa massa små väggbulor här o där utan en stor PSU med möjlighet att driva allt. Utgångarna till fiber nod och router är justerbara mellan 3,3V-15V med LT3045 regulatorer och max 1,5A. De andra två utgångarna på 12V och 19v är fasta.

 

Jag har fiber till huset så där är ju en naturlig avskiljning mot yttre världen så att säga. I nätverket efter routern använder jag återigen fiber till etherREGEN switchen för att skilja nätverken åt helt. I etherREGEN finns A-sida (4 LAN och 1 SFP port) och B-sida (ensam port till streamern) som då är digitalt och elektriskt isolerad ifrån de andra portarna på A-sidan. Min Roon ROCK NUC är således en del av audio nätverket på A-sidan men isolerad ifrån min dcs på B-sidan som är kopplad till min TAD dac.

 

I nätverkskabeln ifrån etherREGEN till dCS har jag valt att enbart koppla skärmen i kontakten mot dCS då de är den enda apparaten i mitt audiosystem som är jordad via nätanslutningen (TAD dac och steg är dubbelisolerade) och resten av komponenterna dac och steg blir jordade via signalkablarna till dCS och den är kopplad i det uttag i Ansuz listen som är tänkt ha den apparat som är mest central i systmet (iom. att dCS är ända jordade apparaten så föll det sig mest naturligt att koppla den där).

 

Jag använder inga märkliga prylar till mitt nätverk mer än just etherREGEN om den är värd sina pengar de kan man kanske debattera om men den fyller sin funktion på ett sätt som jag var ute efter (fiber in, LAN portar för serven och en isolerad port till min streamer). LAN kablar är ifrån Ghent Audio (han använder Belden kabel i grunden) men på senare tid bygger jag dem själv och övrigt kablage är en blandning av DIY, Ghent audio och Audio Envy.

 

Mitt system har växt fram under en rätt lång tid och eftersom jag dagligen jobbar med el och nätverk så är de kul att komma på egna lösningar och fundera ut hur man kan få ihop det. Om detta sen är en bra lösning de kan man säkert fundera mer på men i mina öron låter det bra de hade det säkert iofs. gjort med en mycket enklare uppbyggnad av nätverket med men för den insats och peng jag lagt är jag nöjd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, octavia rs said:

Mitt system har växt fram under en rätt lång tid och eftersom jag dagligen jobbar med el och nätverk så är de kul att komma på egna lösningar och fundera ut hur man kan få ihop det. Om detta sen är en bra lösning de kan man säkert fundera mer på men i mina öron låter det bra de hade det säkert iofs. gjort med en mycket enklare uppbyggnad av nätverket med men för den insats och peng jag lagt är jag nöjd.

 

Mitt system har också vuxit fram under lång tid och jag jobbar inte med verken el eller nätverk, med det sagt så har jag i princip inte en susning om hur det är uppbyggt och inte heller om det jag har skulle kunna få det att bli ännu bättre? Det skulle vara kul att få testa alla möjliga uppsättningar av nätverksprodukter och kablar för att se hur det skulle bli, men är nog snurrig allaredan och skulle förmodligen bli helt skruvad om jag gav mig på detta själv.

 

@octavia rs - angående ditt schema så undrar jag i vilket program du ritat upp det i? Är det ett vanligt program som finns i datorn så kanske jag skulle kunna åstadkomma ett liknande schema:39: (tror jag har sagt det förr:blush:).

 

Ser i mina ögon väldigt genomtänkt ut iaf, kanske det skulle göra hos mig också om jag bara visste hur man lägger in bilder, text, kabeldragning etc etc.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

angående ditt schema så undrar jag i vilket program du ritat upp det i? Är det ett vanligt program som finns i datorn så kanske jag skulle kunna åstadkomma ett liknande schema:39: (tror jag har sagt det förr:blush:).

 

Det är gjort i vanliga Paint inte mer avancerat än så. Lite klipp o klistra med bilder ifrån nätet och ett par streck.

 

Att ha en systemskiss är rätt smidigt det blir enkelt för andra att förstå hur de hänger ihop speciellt nätverket.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, octavia rs said:

 

Uptone etherREGEN.

 

För att göra det mer tydligt hur jag tänkt med mitt system så är det enklare med en skiss.

 

2111035815_FldesschemadCSNB-kopia.thumb.jpg.07cf676c5ce13cec8543050231989f58.jpg

 

Först och främst har jag separata 230V matningar till de olika system delarna så stereon har sin dedikerade matning och nätverket har sin matning.

 

Jag använder HD Plex PSU i 200W utförandet med fyra helt separata utgångar ingen delad jord mellan dem (finns en ny 300W som ska ha något bättre spec men jag är nöjd med min) för att slippa massa små väggbulor här o där utan en stor PSU med möjlighet att driva allt. Utgångarna till fiber nod och router är justerbara mellan 3,3V-15V med LT3045 regulatorer och max 1,5A. De andra två utgångarna på 12V och 19v är fasta.

 

Jag har fiber till huset så där är ju en naturlig avskiljning mot yttre världen så att säga. I nätverket efter routern använder jag återigen fiber till etherREGEN switchen för att skilja nätverken åt helt. I etherREGEN finns A-sida (4 LAN och 1 SFP port) och B-sida (ensam port till streamern) som då är digitalt och elektriskt isolerad ifrån de andra portarna på A-sidan. Min Roon ROCK NUC är således en del av audio nätverket på A-sidan men isolerad ifrån min dcs på B-sidan som är kopplad till min TAD dac.

 

I nätverkskabeln ifrån etherREGEN till dCS har jag valt att enbart koppla skärmen i kontakten mot dCS då de är den enda apparaten i mitt audiosystem som är jordad via nätanslutningen (TAD dac och steg är dubbelisolerade) och resten av komponenterna dac och steg blir jordade via signalkablarna till dCS och den är kopplad i det uttag i Ansuz listen som är tänkt ha den apparat som är mest central i systmet (iom. att dCS är ända jordade apparaten så föll det sig mest naturligt att koppla den där).

 

Jag använder inga märkliga prylar till mitt nätverk mer än just etherREGEN om den är värd sina pengar de kan man kanske debattera om men den fyller sin funktion på ett sätt som jag var ute efter (fiber in, LAN portar för serven och en isolerad port till min streamer). LAN kablar är ifrån Ghent Audio (han använder Belden kabel i grunden) men på senare tid bygger jag dem själv och övrigt kablage är en blandning av DIY, Ghent audio och Audio Envy.

 

Mitt system har växt fram under en rätt lång tid och eftersom jag dagligen jobbar med el och nätverk så är de kul att komma på egna lösningar och fundera ut hur man kan få ihop det. Om detta sen är en bra lösning de kan man säkert fundera mer på men i mina öron låter det bra de hade det säkert iofs. gjort med en mycket enklare uppbyggnad av nätverket med men för den insats och peng jag lagt är jag nöjd.

 

 

Riktigt snygg installation, där skulle vissa AV-installatörer ta efter just med att separera och isolera både ström och det digitala!

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, byZan said:

Det skulle vara kul att få testa alla möjliga uppsättningar av nätverksprodukter och kablar för att se hur det skulle bli, men är nog snurrig allaredan och skulle förmodligen bli helt skruvad om jag gav mig på detta själv.

Är nog klokt att man är nöjd och mogen med sin grundkonfiguration först och låter det ta tid att smälta in. Innan man börjar testa tweak mm. 

Annars är nog risken att man hamnar lite vilse ifall man försöker göra för mycket ändringar under kort tid, pågrund av att man inte hinner bli bekant med sin anläggnings egenskaper.

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Det är gjort i vanliga Paint inte mer avancerat än så. Lite klipp o klistra med bilder ifrån nätet och ett par streck.

 

 

Finns ingen ”paint" i Mac:blush: Så nu blev det avancerat;)

 

3 hours ago, Sammy said:

Är nog klokt att man är nöjd och mogen med sin grundkonfiguration först och låter det ta tid att smälta in. Innan man börjar testa tweak mm. 

Annars är nog risken att man hamnar lite vilse ifall man försöker göra för mycket ändringar under kort tid, pågrund av man inte hinner bli bekant med sin anläggnings egenskaper.

 

Jo allt fungerar och jag är nöjd. Lite avis bara på de som fattar vad som händer när man gör si eller så, samt att det vore kul att testa om det händer något överhuvudtaget?

Antar att man får ringa en vän om/när det blir dags:D

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att det blev bra även hos dig :thumbsup: Jag har ju testat med lite olika fötter som kostat en hel del mer än dom här och fått bäst resultat med dessa hemma! Skulle säga att dessa är löjligt prisvärda fötter och tweak som gör skillnad hos mig! Men som sagt jag har inte testat dessa mot Iso Acoustics Orea fötter.

 

Jag är inte alls förvånad att det blev skillnad under strömfördelaren har själv upptäkt vikten av att ha fötter under strömlisten! Tror grejen med dessa fötter är just att dessa suger fast sig i komponenten och underlaget vilket gör att vibrationerna dämpas på ett väldigt effektivt sätt. Även om dessa bygger på mjuk material så upplever jag dessa otroligt neutrala och balanserade i vad de åstadkommer med ljudet, som sagt har testat med mjukkoppling vilket brukar resultera att ljudet blir mjukare och lite luddigt medans hårdkoppling har resulterat i mer fart och upplösning men även att det tenderar att vara lite för på i min anläggning!

 

Jag kommer att testa ett annat tweak inom kort som jag kommer att tipsa om för er som har en 3-D printer :105:

Link to comment
Share on other sites

Jag lade också en beställning på Iso puck mini ikväll saknar fötter under min dCS Network Bridge och HD Plex psu. Tre styck klarar 7,5kg så de finns möjlighet att testa med både tre och fyra under varje apparat i mitt fall.

 

Alla andra prylar inklusive Ansuz nätlist har Ansuz Darkz D-tc och D-tc special men de är inte helt lätta att få tag på och betingar helt andra pengar även som begagnade.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, byZan said:

 

Tack!

Men finns det inget inbyggt program i Mac som jag kan använda?

 

/byZan 

Jag brukar använda mig av Keynote som är gratis till mac för att göra enklare skisser. Många tänker nog inte på att det går att använda Keynote till att skissa med, i och med att det egentligen är ett presentations program likt powerpoint! Fördelen med Keynote är att det är otroligt enkelt att använda för att skissa nåt enkelt med på Mac!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Jag lade också en beställning på Iso puck mini ikväll saknar fötter under min dCS Network Bridge och HD Plex psu. Tre styck klarar 7,5kg så de finns möjlighet att testa med både tre och fyra under varje apparat i mitt fall.

 

Alla andra prylar inklusive Ansuz nätlist har Ansuz Darkz D-tc och D-tc special men de är inte helt lätta att få tag på och betingar helt andra pengar även som begagnade.

Det finns även en större model av dem som heter ISO-Puck som klarar 9 kg styck.. Kanske nått för @ApexorcaKrell steg ;-) Hur som helst så säljs dessa i 2 pack för hutlösa 570:- :71: 

 

https://www.thomann.de/intl/isoacoustics_iso_puck_set.htm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...