Jump to content

Danska Drömmar Med Perfecta Sinnen...


P-pan

Recommended Posts

19 minutes ago, thli72 said:

Det vanliga brukar ju vara att "special fötter" skall sitta direkt mot chassit. . . .men här ser det onekligen ut som Darkz passar exakt under orginalfötterna . . lite intressant :)


Dock verkar det som U-300 har 4st fötter o Darkz är väl 3-pac normalt?

Marcus får nog flika in här med varför man körde 3 Darkz direkt mot chassit och inte 4 under originalfötterna, de finns säkert en förklaring.

Man köper Darkz styckvis.

Link to comment
Share on other sites

Tur att man inte måste köpa det bästa av Raidho-Ansuz för att få trivas. Har hört makalös återgivning med deras lilla avkomling i form av Scansonic MB-1 tillsammans med Ansuz Pom kablar. 

Vore kul med en liten närmre beskrivning om hur det lät:) 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, juha said:

Tur att man inte måste köpa det bästa av Raidho-Ansuz för att få trivas. Har hört makalös återgivning med deras lilla avkomling i form av Scansonic MB-1 tillsammans med Ansuz Pom kablar. 

Vore kul med en liten närmre beskrivning om hur det lät:) 

Så är det ju man behöver ju inte bara titta på det dyraste. Jag har också hört Scansonic och Raidho X-1 låta underbart med billiga kablar och enkel elektronik. Kör själv Ansuz POM strömkablar men är sugen på att gå upp nått snäpp och kanske gå över till Ansuz högtalarkablar men då jag behöver rätt långa kablar så springer priset iväg rätt bra :(

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, P-pan said:

 

PerfectDSC_1649_6703_002685_zpsqle3dotd.

 

Jag har för mig att Gryphon bygger på samma vis, med membranen i en egen platta som man kan lossa och ta ut allt. Som modulsystem. 

Massvis av små basmembran på höjden verkar vara en dansk trend. De som gör så är Dynaudio, Audiovector, Gryphon, System Audio och Raidho... kanske någon mer? Vad är det för fel på kortslående styva och lätta 15tummare?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat mycket fast fötter av olika märken. De har alla egna karaktärer och jag har fått mina favoriter. En sak jag undrar med egentligen alla fasta kopplingar är att jag inte kan förstå hur de kan leda vibrationer åt ett håll men inte ett annat. det brukar vara en förklaring. Men gör man knacktest etc så är de hiskeligt dåliga på att isolera från vibrationer. Det kan bara mjuka kopplingar få till. Så vad gör de hårda kopplingarna egentligen???

Jag har ju själv kommit på att det funkar bra med hårda kopplingar ffa till hårda tunga underlag som i sig är isolerade med mjuka kopplingar mot underlaget. Hårda kopplingar till svajiga möbler för hifi har tveksam nytta är min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-12 at 13:06, octavia rs said:

Jag hoppas ju att testet av U-300 blir av på måndag då sjukdom och annat kommit emellan de senaste veckorna. 

Hoppas att du mår bättre och att testet blir av. Jag har blivit väldigt nyfiken på U-300. Blir köpsugen bara jag ser på den och efter att ha läst testet så blev man ju inte mindre nyfiken. Ser fram emot att läsa vad du tycker men det kommer kanske i en annan tråd?

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LasseJ said:

Hoppas att du mår bättre och att testet blir av. Jag har blivit väldigt nyfiken på U-300. Blir köpsugen bara jag ser på den och efter att ha läst testet så blev man ju inte mindre nyfiken. Ser fram emot att läsa vad du tycker men det kommer kanske i en annan tråd?

mvh
Lasse

Jag mår bra mer handlaren som har U-300 som varit krasslig men de är inbokat test på måndag. Aavik U-300 vs. Devialet 440Pro med TAD D1000 mk2 SACD/CD som källa digitalt till de interna DAC:arna i förstärkarna för att ge så rättvist test som möjligt.

Jag skriver om det i en egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, octavia rs said:

Jag mår bra mer handlaren som har U-300 som varit krasslig men de är inbokat test på måndag. Aavik U-300 vs. Devialet 440Pro med TAD D1000 mk2 SACD/CD som källa digitalt till de interna DAC:arna i förstärkarna för att ge så rättvist test som möjligt.

Jag skriver om det i en egen tråd.

Spännande, det vill man ju höra mer om:mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, octavia rs said:

Marcus får nog flika in här med varför man körde 3 Darkz direkt mot chassit och inte 4 under originalfötterna, de finns säkert en förklaring.

Man köper Darkz styckvis.

Att vi använde 3 lösa fötter under Aavik U-300 under eventet var i första hand för att enkelt kunna demonstrera skillnaderna med och utan dessa. I vissa fall kan tre fötter vara att föredra då det ger större frihet gällande placeringen under chassit. En CD-spelare eller transport gynnas vanligen av att ha en fot centrerad under drivverket. En förstärkare med en transformator som ofta avger vibrationer kan avledas genom att placera en fot direkt under denna. Det finns inget facit här, utan man får prova sig fram för varje komponent helt enkelt, vilket ofta är väldigt intressant.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, octavia rs said:

Aavik U-300 vs. Devialet 440Pro med TAD D1000 mk2 SACD/CD som källa digitalt till de interna DAC:arna i förstärkarna för att ge så rättvist test som möjligt.

Jag skriver om det i en egen tråd.

Det ser vi fram emot. Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till. Även vi jämför, men det är en annan diskussion...:)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Jag har för mig att Gryphon bygger på samma vis, med membranen i en egen platta som man kan lossa och ta ut allt. Som modulsystem. 

Massvis av små basmembran på höjden verkar vara en dansk trend. De som gör så är Dynaudio, Audiovector, Gryphon, System Audio och Raidho... kanske någon mer? Vad är det för fel på kortslående styva och lätta 15tummare?

 

Dessa frågor svarar tillverkarna bäst på. Men, små element blir lättare att göra styva, lätta och snabba. Man kan också dedikera ett mindre frekvensområde till respektive element som därmed ges bättre förutsättningar att prestera optimalt. Högtalarna blir också smidigare och nättare (utom på höjden i extremfallen :).

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Jag har testat mycket fast fötter av olika märken. De har alla egna karaktärer och jag har fått mina favoriter. En sak jag undrar med egentligen alla fasta kopplingar är att jag inte kan förstå hur de kan leda vibrationer åt ett håll men inte ett annat. det brukar vara en förklaring. Men gör man knacktest etc så är de hiskeligt dåliga på att isolera från vibrationer. Det kan bara mjuka kopplingar få till. Så vad gör de hårda kopplingarna egentligen???

Det här är bra frågor som nog är värda en egen tråd så jag nöjer mig med att hålla med om dina slutsatser och min egen förklaring till hårda kopplingars funktion är att de "kopplar ihop" mojängen som fötterna ställs under med underlaget som fötterna ställs på. Det kan säkert vara bra i vissa fall att placera den hårda kopplingen på "rätt ställe". Alltså inte avkoppling utan hopkoppling om ni frågar mig.

Åter till det trevliga bildreportaget.

Fin butik!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Det här är bra frågor som nog är värda en egen tråd så jag nöjer mig med att hålla med om dina slutsatser och min egen förklaring till hårda kopplingars funktion är att de "kopplar ihop" mojängen som fötterna ställs under med underlaget som fötterna ställs på. Det kan säkert vara bra i vissa fall att placera den hårda kopplingen på "rätt ställe". Alltså inte avkoppling utan hopkoppling om ni frågar mig.

Åter till det trevliga bildreportaget.

Fin butik!

Håller med

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Perfect sense said:

Tack! Ribborna specifikt kommer ifrån Gustafs där Kalle hos Sounds of Science är hjärnan bakom akustikregleringen.

Du kan läsa mer om projektet här:

Tack - havde set dette, men tycker inte det var tydeligt. Uanset, så er det en superfin 'butik' ni har fået. Må forsøke at besøke jer når jeg er i sthlm, det virker til at det er et besøg værd!

:-)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, cc61231 said:

Tack - havde set dette, men tycker inte det var tydeligt. Uanset, så er det en superfin 'butik' ni har fået. Må forsøke at besøke jer når jeg er i sthlm, det virker til at det virker til at det er et besøg værd!

Tack - du är mer än välkommen :)

/ Marcus
 

Link to comment
Share on other sites

Första inlägget som nybliven medlem.

Kan inte annat än hålla med alla föregående talare som gratulerat MARCUS! Det har verkligen blivit fantastiskt bra i nya lokalen, samt till dagen med Aavik, Ansuz och Raidho som var mycket välarrangerat och trevligt. Tack! Har sedan tidigare en uppsättning Ansuz-produkter dock inte på denna extrema nivå, så det var väldigt roligt att höra hur bra Ansuz kan prestera, inte minst tillsammans med Aavik och Raidho. Väldigt imponerande! Pedagogiskt upplagt att plocka isär en topp-anläggning från högt till lågt och sedan bygga upp den igen komponent för komponent. Går nu i tankar att uppgradera med en uppsättning Darkz...

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vita said:

Första inlägget som nybliven medlem.

Kan inte annat än hålla med alla föregående talare som gratulerat MARCUS! Det har verkligen blivit fantastiskt bra i nya lokalen, samt till dagen med Aavik, Ansuz och Raidho som var mycket välarrangerat och trevligt. Tack! Har sedan tidigare en uppsättning Ansuz-produkter dock inte på denna extrema nivå, så det var väldigt roligt att höra hur bra Ansuz kan prestera, inte minst tillsammans med Aavik och Raidho. Väldigt imponerande! Pedagogiskt upplagt att plocka isär en topp-anläggning från högt till lågt och sedan bygga upp den igen komponent för komponent. Går nu i tankar att uppgradera med en uppsättning Darkz...

Välkommen hit! :)

/Apexorca

Link to comment
Share on other sites

Tack! Mina funderingar (och förhoppningar) är ju snarlika många andra här så det finns för mig många intressanta och givande inlägg.

Här är Fritz Dalmose spellista från eventet (i kronologisk ordning)

  1. Chilly Gonzales - Tearjerker
  2. Adam Cohen - What Other Guy
  3. Melody Gardot - She Don´t know
  4. Laurie Anderson - My Right Eye
  5. Maeve O´Boyle - Facing Home
  6. Malia - Magnetic Lies
  7. Mari Boine - Ipmiliin Hálesteapmi (Conversation With God)
  8. Hanne Boel - After Midnight
  9. Elvis Presley - Bitter They Are, Harder They Fall (Take 1)
  10. Mylène Farmer - Les Mots

Enjoy!

Ett sätt att ge er som inte var på plats en förståelse för hur extrem dessa "danska drömmar" är så kan väl nämnas att Fritz val att inleda med Chilly Gonzales var som att placera lyssnaren direkt bredvid mikrofon i studion. Samma härliga känsla infann sig när Elvis framförde sitt verk. På samma sätt blev man placerad mitt i publiken när Mylène Farmer och Gary Jules framförde en liveversion av Les Mots. Helt otroligt! Jag är förvisso väldigt nöjd med mitt system hemma men det är en (bra) bit kvar till denna extrema nivå. Bra referens! 

Link to comment
Share on other sites

On 4/13/2017 at 21:12, octavia rs said:

Marcus får nog flika in här med varför man körde 3 Darkz direkt mot chassit och inte 4 under originalfötterna, de finns säkert en förklaring.

Hej, första inlägget här... har länge läst vad ni andra skrivit dock, så känns nästan som jag redan "känner er" alla... :)

Jag frågade faktiskt Fritz efteråt angående antal Darkz under komponenterna, och som Marcus redan skrivit så blev det lite enklare med mindre antal Darkz, men han ville bestämt också hävda att 4st alltid var rekommenderat. Jag kör själv bara 3st under mina komponenter, men det är kanske lite av en kostnadsfråga också. Jag tycker man kan få bra balans och resultat med 3st, men som med alla Ansuz produkter så gäller väl att ju mer man stoppar in desto bättre blir det.... Man behöver heller aldrig anse sig som "färdig", det finns ALLTID något mer man kan göra... hehe...

Jag fick även tips av honom att placera Darkz under min Mainz 8D, vilket jag någonstans alltid haft en tanke på att göra, men man måste ju prioritera här i livet och jag har således inte kommit dit ännu. Fritz ville beskriva Mainz 8D som själva hjärtat i systemet och tyckte att om det var någonstans jag skulle ha mina Darkz så var det under den. Direkt när jag kom hem på kvällen så flyttade jag Darkz från DAC:en till strömlisten istället och visst hade han rätt, det gjorde en markant skillnad.

Jag har gått "all in" på Ansuz produkter sedan en tid tillbaka, jag är helt såld, allt vad gäller "sunt förnuft" och balans vad gäller kostnader i anläggningen osv upphör att fungera logiskt med Ansuz. Som redan troende av kablar så ansåg jag mig redan ha "helt okej" kablar, men sen blev det ändå aktuellt att byta och min tanke var att inte ha någon som helst brådska, jag tänkte börja med att jämföra två märken. Jag började med att låna hem en uppsättning Ansuz kablar av Marcus, den andra tilltänkta tillverkaren hade precis lanserat sin senaste modell och hade vissa leveranssvårigheter vilket gjorde att det drog ut på tiden, men under den tiden så bara växte och växte dessa Ansuz kablar hemma hos mig, till slut kände jag att visst hade det varit roligt att jämföra, men jag kunde inte se hur något skulle kunna vara bättre. Jag var bara tvungen att ha dessa Ansuz kablar.

Vid det här tillfället hade jag inte ens hört Mainz 8D, men jag resonerade lite med Marcus som var väldigt hjälpsam och han tyckte jag borde göra ett vägval vad gällde ström, antingen köra helt och hållet på Ansuz eller med märket jag redan hade på min befintliga strömdistributör. Helt såld av kablarna så valde jag att gå fullt ut med Ansuz, kanske kan tyckas djärvt, men jag hade samtidigt läst oerhört mycket positivt om Ansuz strömlist, jag kände mig extremt trygg med vad jag precis hört av deras kablar och jag hade ju redan stort förtroende för Marcus. När jag fick hem allting jag till slut beställde så trodde jag knappt mina öron, det var den sjukaste förvandling jag hört i min anläggning. Det var som att dessa Ansuz produkter fick min anläggning (som då bestod av en Norma IPA-140 integrerad, ett par PMC Fact 8 högtalare samt en LampizatOr Level 4 DAC) att prestera långt över dess egentliga förmågor. Det kändes som att det var nu min "high-end" resa började på riktigt.....

Sedan dess har jag tagit varje tillfälle i akt att "predika" om Ansuz, och om det är något jag skulle rekommendera er alla så är det att be Marcus att få låna hem en Mainz 8D + en Mainz Ceramic strömkabel att stoppa i väggen. Det kanske är mycket pengar för ström, men jag kan säga att det finns ingenting i min anläggning som jag skulle prioritera högre. Just ovanstående kombination är nog verkligen "the sweet spot" vad gäller pris/prestanda och det ger en enormt stabil grund att stå på och utvecklas med.

/Rikard

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att Ansuz Mainz 8D nätlisten är en kanon produkt och i sammanhanget rätt överkomligt prissatt jämfört med många andra märkens strömprodukter med 8 uttag. Tror t.o.m jag hört Fritz på någon mässa säga att just Mainz 8D är den produkt som de var mest nöjda med.

Efter att jag jämfört min tidigare Isotek mot Ansuz så var valet lätt, Isoteken avyttrade jag rätt omgående och inte ångrat mig en sekund.

Jag har inte Darkz under min Mainz just nu men de kommer eventuellt inom en snar framtid. 

Om ett par minuter landar en Aavik U-300 i racket för utvärdering mot mina Devialeter. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, octavia rs said:

Om ett par minuter landar en Aavik U-300 i racket för utvärdering mot mina Devialeter. 

Trevlig sysselsättning så här på annandag Påsk :)

Glöm för tusan inte att "utvärdera" kameran också ;)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, P-pan said:

Trevlig sysselsättning så här på annandag Påsk :)

Glöm för tusan inte att "utvärdera" kameran också ;)

Ja de känns ganska skönt efter en helg med festligheter att slappna av i soffan med Devialet 440Pro, Aavik U-300, TAD D1000 mk2 och Focal Sopra 2.....kameran är med så lite foto ska vi väl kunna uppbringa.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, vita said:

Här är Fritz Dalmose spellista från eventet (i kronologisk ordning)

  1. Chilly Gonzales - Tearjerker
  2. Adam Cohen - What Other Guy
  3. Melody Gardot - She Don´t know
  4. Laurie Anderson - My Right Eye
  5. Maeve O´Boyle - Facing Home
  6. Malia - Magnetic Lies
  7. Mari Boine - Ipmiliin Hálesteapmi (Conversation With God)
  8. Hanne Boel - After Midnight
  9. Elvis Presley - Bitter They Are, Harder They Fall (Take 1)
  10. Mylène Farmer - Les Mots

Enjoy!

 

Tur att någon tänker till lite ibland. Spellistor kan ju ibland vara nog så viktiga efter en lyssning då man som oftast hört något nytt man gillar.

Här finns det ju dessutom lite mer än bara "något" ... tack för kompletteringen :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, P-pan said:

Tur att någon tänker till lite ibland. Spellistor kan ju ibland vara nog så viktiga efter en lyssning då man som oftast hört något nytt man gillar.

Här finns det ju dessutom lite mer än bara "något" ... tack för kompletteringen :thumbsup:

Mycket av den musiken kom nog ifrån Ansuz senaste demo CD, spelade delar av den idag när jag provade Aaviken i min anläggning. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, P-pan said:

Tur att någon tänker till lite ibland. Spellistor kan ju ibland vara nog så viktiga efter en lyssning då man som oftast hört något nytt man gillar.

Här finns det ju dessutom lite mer än bara "något" ... tack för kompletteringen :thumbsup:

Mycket av den musiken kom nog ifrån Ansuz senaste demo CD, spelade delar av den idag när jag provade Aaviken i min anläggning. 

 

_20170417_174618.JPG

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...