UffeZ Posted April 6, 2017 Posted April 6, 2017 Hur är det ställt i hyllan..? Ja det kan man fråga sig på flera sätt. Tänkte ge ett tips för de som förvara sina skivor stående i en typ IKEA-bokhylla vilket gör att det är enklare att föra ut och in sina skivor. För de som redan praktiserar detta kan bara scrolla ner och njuta av bilderna av en mycket bra skiva Tipset är helt och oblygt stulet från https://londonjazzcollector.wordpress.com Hittar inte länken för stunden så det blir till att fixa egna bilder. Rent allmänt tycker jag det ibland är lite fippligt att ta ut skivan ur konvolutet. Att få tillbaka det kan ibland vara lögn, dessutom är det lätt att skada innerfodralet eller konvolutet. Samlar man vintage skivor är det än viktigare att hålla bra ordning på grejerna. Speciellt när man hittar en skiva med ett innerfodral nära likt smörgåspapper. Så här kan det se ut när man köper en vintage skiva. Att ta ut skivan är inte helt lätt utan att skada innerfodralet. Ta ut skivan ur påsen/fodralet. Vid behov rengör skivan och placera den i en ny innerpåse För försiktigt in påsen i konvolutet. För sedan ner konvolutet i ett nytt plastfodral som på bilden. Vänd konvolutet och för in skivan med (den nya) innerpåsen vriden 90 grader i förhållande till öppningen för att undvika insläpp av damm. Vips så ser det ut så här. Lätt att se vilken sida och text samt att ta ut och lägga tillbaka. Dessutom knölar sig inte plastpåsen när man trycker in skivan i hyllan igen Glad skiva calle_jr, Apexorca, JWE and 1 other 4 Quote
calle_jr Posted April 7, 2017 Posted April 7, 2017 Bästa metoden! Snabbast och minst risk för skador. UffeZ 1 Quote
Taxmannen Posted April 7, 2017 Posted April 7, 2017 Håller med! Vilka fickor använder ni? Jag har provat ett antal varianter (polyeten, pvc och polypropen) men slutligen fastnat för polypropenfickorna från tonar som jag tycker är den bästa fickan med gott om plats för moderna, tjocka gatefold-fodral med dubbla 180-grammare. Nackdelen såklart att dom är ganska dyra - runt 8 kr/st. Quote
calle_jr Posted April 7, 2017 Posted April 7, 2017 Som vanligt lite ostrukturerad. Jag har lite olika påsar på lager, och är det äldre enkla LP så funkar snikpåsarna, men precis som du säger så är det ofta fodralen inte får plats. Avskyr de med söm. Quote
Taxmannen Posted April 7, 2017 Posted April 7, 2017 Någon som testat fickor av polyester? I arkivsammanhang benämns dom "Mylar" och är vad jag förstår överlägsna ur arkivsynpunkt och har fördelen av att vara helt glasklara. Däremot är jag tveksam om dom är lämpliga för att dra ut/in skivor i dagligdags. Quote
P-pan Posted April 7, 2017 Posted April 7, 2017 4 hours ago, calle_jr said: Som vanligt lite ostrukturerad. Jag har lite olika påsar på lager, och är det äldre enkla LP så funkar snikpåsarna, men precis som du säger så är det ofta fodralen inte får plats. Avskyr de med söm. Hittade plastfickor som var "glasklara" för ett antal år sedan och dessa fanns i två olika storlekar, large och xl s.a.s. När den mindre inte räcker till en dubbel eller gatefold så är det klockrent med xl-varianten. Vad det är för sorts plast vet jag inte men den är väldigt tunn. . . Och priset var dessutom väldigt förmånligt vill jag minnas Quote
JWE Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Med tanke på plastfickor, hur är intresset för ett gruppköp från kina? Quote
Taxmannen Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Under förutsättning att man kan hitta fickor av bra kvalitet så absolut! Quote
UffeZ Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 (edited) Bra kvalitet är intressant. Även innerpåse är intressant i alla fall för mig Edited May 8, 2017 by UffeZ Lagt till text Quote
osgorth Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 (edited) Jag är absolut intresserad om vi kan hitta fler såna "glasklara" som P-pan och jag diggar. Jag minns tyvärr inte vad den plasten kallas, gör du det, @P-pan ? Även intresserad av innerpåsar med plast, inte av de med endast papper. Edited May 8, 2017 by osgorth Quote
JWE Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 (edited) Ska kika runt lite och se om jag får tag i något prov. Har frågat två distributörer från Alibaba efter prov. Helst hade jag velat hitta någon inom EU så kan vi spara in på frakt, verkar i stort sett vara halva kostnaden om du beställer från kina/staterna.@osgorth Du menar pappersfickorna med plast inuti? Edited May 8, 2017 by JWE Quote
osgorth Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 (edited) Avvakta lite, P-pan kollar med vår gamla kontakt. Och ja, jag skrev lite luddigt.. Pappersfickor med plast inuti. Edited May 8, 2017 by osgorth JWE 1 Quote
Recommended Posts