Jump to content

Grundaren av YG och Stylus hos Akkelis


Apexorca

Recommended Posts

Det har varit många högklassiga demonstrationer i Göteborg senaste tiden. Nu en till hos Akkelis som jag verkligen tycker det var värt att dela med mig av.

Paradnumret för dagen var YG. Men utan medhjälpare i form av signalkälla och övrig elektronik blir det inte roligt. Därför har Akkelis knutit ihop en riktigt läcker anläggning runt YG.

_49U9366.jpg

Yoav Geva, grundaren till YG Acoustics, gjorde sig en tur till Akkelis i sällskap med Karl från Stylus för att demonstrera och berätta om YG. Det är alltid mycket stimulerande och intressant att prata med konstruktörer och låta de berätta om sina idéer och konstruktioner. 

_49U9365.jpg

 

Entusiastiska beskrivningar om den slutna lådans fördelar...

_49U9362.jpg

 

Gladlynta konversationer om hur Yoav går tillväga när han konstruerar.  Mycket mäta och mycket teknik. Jag tror han sa att han hade 300 parametrar han styr över. Om han hör något som han inte vet hur han skall mäta så jobbar han intensivt med att hitta ett sätt att mäta det med. Det verkar som han ofta lyckas. 

_49U9385.jpg

 

Yoav har lyckats att bygga upp ett företag som har unika tekniska lösningar och nästan allt görs "in house" så när som på några enstaka komponenter av de ca 2000 som högtalaren innehåller. De som underleverantörer står för modifieras istället på plats hos YG. Yoav har flera uppfinningar och utvecklar nya tekniker för att konstruera delar till sina högtalare som han menar är helt unika. Han medger också att branschen har ett generellt motstånd mot att dela med sig och avslöja vad man gör. Det finns många frågar efter djuplodande tekniska förklaringar, bevis mm men det är sällan någon som delger detta berättar Yoav. Han visade en unik detalj till en diskant som de bara lyckas tillverka 10st av per år och den är hutlöst dyr. Sitter bara i deras topp modell Sonja. Jag drog fram kameran, men blev ombedd att ta ner den igen... jag lydde. 

Elementen är frästa ut finaste sortens aluminiumblock. De är extremt tunna, lätta och starka. Enligt Yoav spelar det som större element än det är. Dels har de en relativt lång slaglängd, men ffa den extremt lätta membrankonstruktionen gör att membranet håller ihop bättre i kanterna utan att böjas när det belastas hårt och då spelar hela elementet mer rätt och ytan utnyttjas bättre. Dessutom "utan" distorsion... i alla fall rekordlåg.

Basmembranet är placerad nära golvet för att få ett bra stöd så att det kan jobba lugnare med mindre risk för distorsion. Det är ett relativt stort avstånd till mellanregistret. Många tillverkare tex TAD förordar membranen så nära varandra det går. Jag frågade om det. Delningen ligger runt 60Hz vilket gör att fasfelen med den våglängden blir minimal och obetydlig svarar Yoav.

Här var en liten demonstrationslåda med YG-godis.

_49U9373.jpg

 

 

Yoavs idéer om välljud grundar sig i teknik. De tekniska målen är en tydlig drivkraft och det är därför han måste göra allt själv eftersom det inte finns leverantörer som kan göra produkter med de specifikationer han vill ha.  Kablar klarar han inte av så Kimber bygger dessa till internkablaget enligt Yoavs specifikationer. Han lyssnar av på slutet av högtalarens utvecklingen och han brinner mest för den klassiska musiken. Inte en tvekam om att han är teknikdriven och mycket dedikerad och kunnig. Det skall låta som det gjordes när man spelade in tycker han. Signalen skall mäta samma före och efter signalkedjan är målet. Han vänder på alla stenar och utvecklar nya tekniker för att nå dit han vill. Han var otroligt duktig på att förklara ingående om komplicerade tekniska detaljer på ett tydligt och intressant sätt. Han menar att det inte är så svårt rent teoretiskt att förstå hur man skall konstruera en högtalare, men att det rent praktiskt är betydligt svårare eftersom det inte finns teknik och material som gör att man kan göra som man vill. Det handlar om kompromisser. Yoavs mål är att välja de bästa kompromisserna.

Den högtalare som demas i dag heter Hailey.

Den övre delen med mellan register och diskant är en egen låda och basen har en egen låda. Diskanten här är från Scanspeak men modifieras. Vi fick en lång lektion i olika för och nackdelar om diskantmembrans material. Beryllium och Diamant var inte Yoavs melodi. 

_49U9380.jpg

 

_49U9384.jpg

 

 

Värstinghögtalaren heter Sonja, efter hans fru. Han menar att hans högtalare inte har någon egen karaktär alls utan bara spelar musiken som den skall låta givet den signal högtalaren får. Jag antar at hans fru dock har egen karaktär. Hon fick honom nämligen att lämna Israel där han startade allt. De valde på New York eller Colorade och det blev staden Arvada i Colorado. En intressant synpunkt han hade var att det var först på nivån med tex Hailey som högtalare kan bli så bra. Annars måste man välja mellan konstruktioner som ger en egen karaktär och då kan man välja vilken karaktär som passar bäst. Men med Hailey och Sonja, som han menar är helt neutrala, (vad nu det är?) finns ingen högtalarkaraktär. Detta har jag lite svårt att förstå faktiskt eftersom så många högtalartillverkar hävdar det samma, men ändå låter alla märken så olika. Vem skall man tro på. I dag skall man så klart tro på Yoav Geva. 

Hemsidan är ovanligt informativ tycker jag så titta på den. YG's hemsida. Hela företaget andas seriositet, utveckling och kunskap i framkant av detta område.

Då och då blir han avbruten av Karl som vände plattor på Brinkmann Oasis med puppan Pi. Lamm monoblock och EAR försteg.

_49U9374.jpg

 

Brinkmann Oasis är skinande och ruggigt snygg, mer klassisk än de övriga Brinkmann.

_49U9382.jpg

 

... men utan vinyl är den bara snygg att se på. Med vinylen på plats låter den dessutom bra.

_49U9371.jpg

 

Det som alltid är roligt när Stylus och Karl demar musik är att det ytterst sällan är "HiFi musik" för att demonstrera ljud. Det är musik från själ och hjärta och det blir alltid en härlig musikupplevelse tillsammans med hifi-nerderiet också.  Det uppskattar i alla fall undertecknad.

Karl i klassisk pickupsänkarställning.

_49U9370.jpg

 

YG har brutal förmåga att spela det som finns i spåret och är det en bra inspelning visar det sig tydligt, liksom motsatsen.

 

 

Jag har hört många system i detta rum och detta är lite slankare och ljusare i karaktären än några andra. Upplösningen är uppenbart en stark gren där inte mycket från skivans spår verkar slippa undan. Ljudet är mycket klart och har mycket microdynamik och snabba transienter. 

 

Det var en fantastiskt trevlig och intressant demo. Det var mer än fullt hos Akkelis de timmar jag var där. Ståplatserna räckte inte heller understundom. Tackar Yoav, Akkelis och Stylus för denna lektion i välljud.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Trevlig läsning! Kan bara hålla med om att högtalaren inte har någon direkt egen karaktär. Första intrycket var "jaha, detta låter ok?" "Ok det här, hm det där med, mja rent och snyggt....OJ!! Det där var jag inte bered på, djäklar.....fan vad bra dom spelar, lika rent och ofärgat som Maggies eller ML, men med fysiken som en vanlig högtalare, toppat med dynamiken hos horn, hur är det möjligt?" Det är nämligen ett ljud som växer sig på under tid, många andra högtalare avslöjar sina brister med tiden och kan låta såå imponerande i början, dessa gör tvärtom. Imponerar inte alls så mycket till en början, men ju mer man hör desto mindre fel avslöjas och då och då blixtrar de till och exelerar. Det är mina intryck av dessa.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Jo vi vet :) Sonus Concordia nätkablar och signalkablar, Shunyata högtalarkablar.

14 hours ago, Apexorca said:

Elementen är frästa ut finaste sortens aluminiumblock. De är extremt tunna, lätta och starka. Enligt Yoav spelar det som större element än det är. Dels har de en relativt lång slaglängd, men ffa den extremt lätta membrankonstruktionen gör att membranet håller ihop bättre i kanterna utan att böjas när det belastas hårt och då spelar hela elementet mer rätt och ytan utnyttjas bättre. Dessutom "utan" distorsion... i alla fall rekordlåg.

Ett tillägg här. Om jag uppfattade det rätt så menade han att hans element spelar som ett större element än vad det här så att denna 10" i basen skulle motsvara en 12" (ca) eftersom konen är så styv i hela sin yta pga hur man tillverkar den, och då kan hela membranytan användas som en perfekt pistong.

YG gör själva membranen själva, men Scanspeak monterar elementen, de har ett tätt samarbete. Scanspeak säger till YG att de inte kan göra elementen (mellanregister och bas) bättre eftersom de inte kan mäta några brister. Man har därför fokuserat på den kvarvarande "svaga" komponenten, dvs den som kan utvecklas, diskanten. Det finns en bra film om den på YGs youtubekanal, där även andra diskanter analyseras. Men det finns där också delar de inte visar, som den hemliga del Calle inte fick fota.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, plind said:

Jag är inte 100% säker men jag tror det var "dina" kablar som användes Adagio :-)

Mer än jag också visste, kul, men mina intryck av högtalaren (YG ) är från tidigare tillfällen. 

De lyckas med konsten att inte låta tråkigt och själlöst trots det närmast perfekta ljudet. Det är ju alltid summan av hela kedjan som gör slutresultatet så klart men jag tycker nog ändå att dessa lådhögtalare är extremt bra. 

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...