Jump to content

Byte av phonokabelns kontakter


Adagio

Recommended Posts

Jaha då var man igång igen. Något jag länge tänkt men ändå inte kommit till skott. Pga av en kunds önskan om en ombyggnad av en signalkabel. XLR-XLR till XLR-RCA fick jag ett par WBT 0152 Cu över. Så varför inte? Inga andra projekt som måste göras. På Kuzma stogi ref sitter orginal van den hul, en mångtrådig silverkabel som löper hela vägen från PU till SUT utan avbrott. NO valhalla finns som tillval men då måste den skickas till Kuzma för rewire och vad jag hört så tar inspelningen av den kabeln evigheter samt att van den hul ska vara lite varmare i klangen om ej lika högupplöst. Som kontakt sitter en väldigt enkel men säkert ok Tiffany RCA-kontakt.

nåväl bytt är bytt och jag förväntade mig ärligt ingen ljudmässig revolution, jag ville väl bara ha en mer enhetlig baksida på SUTens tillvaro.

IMG_1557.jpg

Som ni ser är det kopparvarianten på van den hul och silvervarianten på kabeln från SUTen. De har olika signatur, de olika kontakterna, jag vet att det finns folk som retar ihjäl sig på ett dyl uttalande. Jag har tidigare alltid kört med silverkontakter men har på senare tid börjat uppskatta även koppar. Det är inte fel att använda båda varianterna på olika ställen för att "balansera" ljudet. 

WBT0152 Cu upplevs av mig som närmre och lite mer dynamisk i mellanregistret, tonen verkar lägga mer fokus på mellanregistret, detaljer blir inte lika framträdande men i gengäld finns en nerv och känsla av intimitet samt kött o blod.

WBT0152 Ag upplevs som ljusare, mer utsträckt och faktiskt mjukare. Fokus ligger mer i diskantregistret och detaljer, luft och rymd blir påtagliga. Spelstilen är vackrare men inte lika mycket känsla av här och nu.

Här är det fråga om små skilnader men ändå hörbara. Tycker jag. Jag odlar gärna myten om att det låter såhär även om jag inte kan eller orkar bevisa det.

Jag hade dock inte förväntat mig några jätteskilnader som sagt. Men jag blev överraskad av resultatet. Till en början tyckte jag att ljudet lät mer dynamiskt men samtidigt tjockare och mindre luftigt, efter någon timme lyssnade jag mer kritiskt igen. En obalans som tidigare visat sig på så sätt att höger kanal alltid legat ett uns högre i nivå med vinylavspelning var nu borta! Förut har jag alltid haft en liten dragningar av ljudbilden åt höger, jag har tänkt att det kanske var Bias, eller någon annan komponent var som helst i kedjan. Bias har jag arbetat med men inte lyckats få bort tendensen. Nåväl nu står ljudbilden närmast perfekt! Det är klart mer och tydligare nyanser och rikare färger, den initiala tjockheten är nu förvandlad till en väl avvägd och härlig känsla av kropp och närvaro. Cohens röst låter betydligt mer tydlig. Tidigare kunde bröstonerna och rösten gröta ihop sig till en lite diffus, mäktig stämma som inte lät riktigt naturlig. Nu låter den mer naturlig även vid nära upptagningar. Klassisk musik har betydligt mer värdighet och känsla än tidigare. Det känns som ett litet oroligt skikt eller dis som ibland visat sig som en lätt oro eller skramlighet i musiken är bortblåst. Samma effekt som när jag bytte polskruvar. 

Vad blir nästa projekt tro? 

Link to comment
Share on other sites

Jag låter mig gärna överraskas precis som du uppenbart gjort med praktiskt test, än att försöka förstå utifrån teorin. Har gjort motsvarande erfarenheter som jag redovisat i min tråd "Analoga sanndrömmar". Det är intressant att testa olika kabelmaterial liksom kontaktdito. Har man ett öppet sinne och en lagom dos skepticism så hör man trots allt att det är skillnad.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har läst om det Calm. Man kan leva utmärkt med tex orginalkontakter. Jag menar det låter ju inte illa, tvärtom. Men när man tar sig tiden att byta till, jag drar mig för att säga bättre pga av att det finns så starka åsikter i just det ämnet, äh jag säger bättre än orginal, så händer det grejer. Att behöva köpa nya grejer, må det vara högtalare, apparater eller sladdar, är inte alltid nödvändigt för att uppleva en klar förbättring. Ibland räcker det med att byta lite kontakter eller sätta olika typer av fötter under för att hela anläggningen ska bli som ny. Det finns ju de som tycker det är pengar i sjön och det kan man ju tycka om man inte upplevt förändringen själv. Även om det ev bara är in inbillnig så är upplevelsen en realitet i mitt medvetande. Dvs en klar ökning av upplevelsevärdet. 

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...