Jump to content

sprudels tråd, nyfiken på Chord Dave

Recommended Posts

On 2019-09-20 at 18:05, bfjohansson said:

Jag har testat sbooster, ifi dc blocker(?), samt octavias gamla (vad den nu heter?) som jag använder nu. Allt till min lilla hemsnickrade NUC-variant. Alla har förändrat ljudet till det bättre. Ifi till det bästa priset, föredrog det kanske mot sbooster? Gillar den nuvarande bäst men det kanske är lite inbillning nu när jag köpt den. Men alla har varit klart bättre än standard väggbula

Är det denna iFi du menar? 

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/extern-natdel/ifi-ipower

• Replies 252
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En nätverksspelare som lyser upp tillvaron i setupen.

Tänkte tacka sprudel för ett antal trevliga timmar med bra musik för några dagar sedan. Det var verkligen kul att se och höra ditt system. När man också kunde se Vinga fyr är det en bra bonus.  

Det tar sig så sakteliga även om en del kvarstår att pyssla med. Svart högtalartyg bakom ribborna så att man inte ser elektroniken, något kul mellan dämpskivorna ovh en tavla/ bild på högra väggen. Nå

Posted Images

• 7 months later...
12 hours ago, AlfaGTV said:

Go middag @sprudel! Hoppas du är kry och pigg! 

Jag har en liten önskan: Kan du inte beskriva din nuvarande uppspelningslösning för filer lite schematiskt?

Melco/Qutest etc och vilka mjukvaror du blandar in o så? Jag är nyfiken på Melco som lagring/uppspelare nämligen...

GodMorgon kamrat!😃

Då ska vi se, tar det från början. Internet via Comhem coax som ger snabb uppkoppling via deras egen router. En (1) tråd från den går till Melco N1/A2, allt annat i huset går via wifi.

Melcon styrs via deras egen app på en Ipad, vilket fungerar klockrent på musik lagrad på Melcons hårddiskar, 6 mb.

Har använt mig av både Twonky och minim server, just nu enbart Twonky men såg att den nya uppdateringen av 13 maj inbegriper användande av Songkong med minim server. Det tänker jag nog leka med. Du kan läsa här https://www.melco-audio.com/downloads/

Via Tidal måste jag starta om Tidal en gång, sedan funkar det!:o Händer aldrig om jag använder Linn Kazoo, enbart med Melcos egen app. Fördelen med Melcos app är att den visar formatet/upplösning på det som spelas upp i en liten ruta ner till vänster.

D5462D42-2679-46C8-8E65-CE1E7BDAD77E.thumb.png.5014f3e1dad22cd76493a2a0f446e94f.png

Usb-anslutning mellan Melco och Qutest, NO Heimdall 2, som är ”friskare” än Supras usb.

Gick tillbaka till Chord Qutests egen strömförsörjning efter nyhetens behag med SBooster, upplevde musiken presenterad som lite släpigt, långsamt med SBooster men runt och behagligt ändock. Mera drag i Chords strömförsörjning. Det är ju så kul när det låter annorlunda, men är det bättre? Tiden ger besked, som vanligt och när ska man lära sig det?🤓

1 hour ago, sprudel said:

när ska man lära sig det?🤓

:D Jadu! Det är en bra fråga! 

Oavsett, stort tack för informativ post! Vi får se om det blir något tå-doppande i Melco-vatten framöver! En intressant produkt är det iaf, med potential för välljud verkar det som. Jag ska tipsa min kompis med Qutest om han vågar prova standard-strömförsörjningen igen.

(Jag köpte en Auralic linjär nätdel till min Aries Mini och där kan man iaf hävda "tydliga ljudliga skillnader, till det bättre"!)

• 5 months later...

Var och hälsade på hos Akkelis häromdagen på ett litet, och begränsat, Covidcertifierat, event med Magico högtalare.

Mycket trevligt med en entusiastisk representant. Det fanns komponenter i ljudåtergivningen som gjorde mig nyfiken även om jag kanske inte tror det beror på högtalarna. Nämligen Chord Dave!

Är det någon här som lyssnat via Dave i sin setup?

image.thumb.jpeg.762820a05053ad6b4f4804a5eb0a0c97.jpeg

• sprudel changed the title to sprudels tråd, nyfiken på Chord Dave
1 hour ago, sprudel said:

Är det någon här som lyssnat via Dave i sin setup?

Du har dyr smak sprudel :439864629_flushedface:

Inte lyssnat  i min setup, men väl hos Hifiexperience i Uppsala, när jag skulle köpa högtalare.

Det var en kombo med integrerade förstärkaren Pass Labs INT-250, Chord Dave som DAC och ett par Dynaudio Contour högtalare.

Match in heaven. Dynamiskt, musikaliskt, åt det mörkare hållet och samtidigt högupplöst utan att bli vasst på något sätt.

En av mina bättre lyssningar någonsin, som jag kommer minnas. :1952293183_slightlysmilingface:

Chord Dave finns helt klart på vilja ha listan.

• 3 weeks later...
23 hours ago, shifts said:

Hej sprudel, svårt att separera enheterna från varandra, men finns det något mer att säga om Magico A1?

Snabba, på något sätt. Skulle gärna vilja lyssna mer Magico i den högre klassen, blev lite för mycket HiFi i nuläget.