Jump to content

Ny router och mobilt bredband en hit


sprudel

Recommended Posts

33 minutes ago, sprudel said:

Här förklaras SBIR hyfsat bra tycker jag.

SBIR

Väldigt intressant! Tack för detta - man lär sig något nytt varje dag (även om båda länkarna var identiska :))!

Jag räknade lite snabbt utifrån mina egna förutsättningar och det pekar på en dipp runt 156 Hz. När jag gjorde akustikmätning hos mig visade resultatet på en nedgång mellan 80-200 Hz - Jag tolkar det som att mitt problem skulle kunna förbättras med åtgärd bakom högtalarna som ju också är något jag har planer på!

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Taxmannen said:

Väldigt intressant! Tack för detta - man lär sig något nytt varje dag (även om båda länkarna var identiska :))!

Jag räknade lite snabbt utifrån mina egna förutsättningar och det pekar på en dipp runt 156 Hz. När jag gjorde akustikmätning hos mig visade resultatet på en nedgång mellan 80-200 Hz - Jag tolkar det som att mitt problem skulle kunna förbättras med åtgärd bakom högtalarna som ju också är något jag har planer på!

 

Ah! F´låt. Har ändrat länk nr 2 nu. Den förklarar och föreslår lösningar på ett lite mer ingående vis.

Link to comment
Share on other sites

Här har du Genelecs step by step guide för lite olika högtalare. Det är viktigt att ta hänsyn till hur högtalaren är konstruerad och vilken tänkt placering konstruktören haft i åtanke, det är olika.

Genelec

 

Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

Mina högtalare är uppställas efter Wilsons rekommendationer vilket i princip utgår helt efter lyssning, men effekten av reflektion på frontväggen antar jag är densamma för "traditionella" högtalare (alltså då inte bipol, dipol, mm). Jag hade tänkt mig diffussion bakom högtalarna, men jag kanske borde testa att absorbera för att ha något att jämföra med. Att dra ihop ett par mobila absorbenter är ju ingen raketvetenskap och i princip gratis eftersom jag har lite överblivna 90 mm ekofiberskivor liggande :)

icellskivanyhetmedbal.jpg.5585021ded3111a0f43c332856b74731.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Taxmannen said:

Mina högtalare är uppställas efter Wilsons rekommendationer vilket i princip utgår helt efter lyssning, men effekten av reflektion på frontväggen antar jag är densamma för "traditionella" högtalare (alltså då inte bipol, dipol, mm). Jag hade tänkt mig diffussion bakom högtalarna, men jag kanske borde testa att absorbera för att ha något att jämföra med. Att dra ihop ett par mobila absorbenter är ju ingen raketvetenskap och i princip gratis eftersom jag har lite överblivna 90 mm ekofiberskivor liggande :)

icellskivanyhetmedbal.jpg.5585021ded3111a0f43c332856b74731.jpg

 

Tycker absolut du ska prova. Du kommer sannolikt att uppleva rejäla tonkurveförändringar då du förändrar utsläckningar och förstärkningar. Prova också att variera avståndet till bakvägg och lyssningspositionen om du har möjlighet. Oftast får man försöka hålla styvt på själva stereouppställningen för lyssningspositionen, Avstånd till linjen mellan elementen och ditt huvud bör vara ca 1,18 gånger av ståndet mellan elementen.  Börja där och lyssna dig fram, rum är väldigt olika som du vet.:)

Lämna en spalt mellan dämpskivorna om 70-100 cm, annars dör det. Pröva gärna det också så hör du det. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, sprudel said:

Tycker absolut du ska prova. Du kommer sannolikt att uppleva rejäla tonkurveförändringar då du förändrar utsläckningar och förstärkningar. Prova också att variera avståndet till bakvägg och lyssningspositionen om du har möjlighet. Oftast får man försöka hålla styvt på själva stereouppställningen för lyssningspositionen, Avstånd till linjen mellan elementen och ditt huvud bör vara ca 1,18 gånger av ståndet mellan elementen.  Börja där och lyssna dig fram, rum är väldigt olika som du vet.:)

Lämna en spalt mellan dämpskivorna om 70-100 cm, annars dör det. Pröva gärna det också så hör du det.

Tackar för tipsen! Jag vet inte om jag är jättepigg på att börja dra runt högtalarna igen :o Jag tycker ändå att jag har hittat hyfsat rätt, men det kanske behöver göras när man förändrar rummet med mer och mer akustikfix?! Mitt avståndsförhållande är idag 1,21, så där ligger det hyfsat rätt. Vilken teori är det som ligger bakom att det skall vara just 1,18?

Link to comment
Share on other sites

Riktigt fint system du fått till Sprudel :app:

Smidig uppställning med basarna. Vad har du mellan basarna och bänkskivan?

Strategin för akustikreglering känns bitvis lite ovan, men kombinationen av rummets grundförutsättningar + högtalarsetup + egna preferenser blir väldigt ofta så unik att man knappast kan ha ett allenarådande recept.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, calle_jr said:

Riktigt fint system du fått till Sprudel :app:

Smidig uppställning med basarna. Vad har du mellan basarna och bänkskivan?

Strategin för akustikreglering känns bitvis lite ovan, men kombinationen av rummets grundförutsättningar + högtalarsetup + egna preferenser blir väldigt ofta så unik att man knappast kan ha ett allenarådande recept.

Tackar. Det kommer att snyggas till estetiskt med japan-influens vad det lider men jag är fed up efter renoveringen så nu är det lyssning ett tag som gäller. Bänkskivan står direkt på basarna. Var lite orolig för det men enligt Öhman ska det inte vara några problem, så..

Topphögtalarna är isolerade från skivan med SD-fötter, be mig inte säga om jag hör skillnad på det och vanliga möbeltassar. Det finns andra som både lyssnat o mätt så jag går på deras feel-good.

Akustikåtgärderna bygger på samma resonemang som i länkarna ovan, ta hand om tidiga reflexer som stör ljudbilden, samt vara rädd om de sena reflexerna så att man inte dödar upplevelsen. Det är inte självklart alltid så man dår pröva en del också. Tex dämpet för sidoreflexen där jag landade på 110 cm höga Parocskivor 10 cm tjocka, ytterliggare 5 cm var för mycket.

För att inte tala om lyssningsfåtöljen!! Har en Lamino som är skön att sitta i men värdelös att lyssna i. Reflexerna från ryggstödet skjöt ljudbilden upp i taket. Jetson är inget vidare heller. En annan är beställd.:)

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Taxmannen said:

Tackar för tipsen! Jag vet inte om jag är jättepigg på att börja dra runt högtalarna igen :o Jag tycker ändå att jag har hittat hyfsat rätt, men det kanske behöver göras när man förändrar rummet med mer och mer akustikfix?! Mitt avståndsförhållande är idag 1,21, så där ligger det hyfsat rätt. Vilken teori är det som ligger bakom att det skall vara just 1,18?

Vet inte om någon teori kring detta. Tror att ursprungligen så var det en liksidig triangel som gällde. Det hat gjorts några studier kring avståndet och då landade man på att den vinkeln tyckte de flesta gav bäst ljud. Bäst steroeffekt, men som sagt, man får prova i sitt rum hur det blir och vad man föredrar.

Link to comment
Share on other sites

Ser nästan lite japanskt ut. Att ställa elektroniken på baslådorna är kanske inget jag skulle göra även om Öhman sa att det inte var något att oroa sig för. Är inte Eames lounge chair lite för hög i nacken för musiklyssning?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, sprudel said:

Det tar sig så sakteliga även om en del kvarstår att pyssla med. Svart högtalartyg bakom ribborna så att man inte ser elektroniken, något kul mellan dämpskivorna ovh en tavla/ bild på högra väggen. Något med färg på båda ställen.

Ljudet är det inget fel på.:)

 IMG_0052_zpsi3xferlb.jpg

En annan sak jag reflekterar över är vilka olika prioriteringar som görs i olika system. Diskussionerna brukar ju oftast gälla hur mycket som läggs på kablar och andra tillbehör. Här har gjorts en annnan prioritering, DIY- kablar och en ganska exklusiv lyssningsmöbel.

Skulle gärna ha en själv om jag hade plats. Så ingen kritik mot val av möbel.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, figge said:

Här har gjorts en annnan prioritering, DIY- kablar och en ganska exklusiv lyssningsmöbel.

Det är en prioritering i min smak, sitter man inte bra hjälper det inte mycket med kabelbyten. Jag har funderat lite på Eames Lounge Chair själv men till skillnad från många andra vill jag har nackstöd på lyssningsfåtöljen.

Det blir snyggt men just nu sticker kanske högtalarna ut lite väl mycket visuellt men det blir säkert bättre med vettigt val av tyg på absorbenterna.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Ser nästan lite japanskt ut. Att ställa elektroniken på baslådorna är kanske inget jag skulle göra även om Öhman sa att det inte var något att oroa sig för. Är inte Eames lounge chair lite för hög i nacken för musiklyssning?

 

23 minutes ago, MatsT said:

Det är en prioritering i min smak, sitter man inte bra hjälper det inte mycket med kabelbyten. Jag har funderat lite på Eames Lounge Chair själv men till skillnad från många andra vill jag har nackstöd på lyssningsfåtöljen.

Det blir snyggt men just nu sticker kanske högtalarna ut lite väl mycket visuellt men det blir säkert bättre med vettigt val av tyg på absorbenterna.

En av fördelarna med den stolen är att den är låg. Nackstöd ger massor med störande reflexer. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

En annan sak jag reflekterar över är vilka olika prioriteringar som görs i olika system. Diskussionerna brukar ju oftast gälla hur mycket som läggs på kablar och andra tillbehör. Här har gjorts en annnan prioritering, DIY- kablar och en ganska exklusiv lyssningsmöbel.

Skulle gärna ha en själv om jag hade plats. Så ingen kritik mot val av möbel.

Dyra kablar har jag provat till viss del och det tillförde inget. En viss tonal förändring till det sämre, eller likvärdigt, så visst kan man tuna sin anläggning med kablaget. Jag går mer på att de elektriska parametrarna för olika överföringar ska vara optimalt anpassade. 

Jag är övertygad att många skulle vinna oerhört mycket i ljudupplevelser om de gjorde insatser för rummets akustik. Det är komplicerat som f-n men det är en billig investering att anlita någon man har förtroende för inom området, samt gärna lyssna på flera då approachen skiljer sig lite. I det stora hela är de flesta ganska överens om tidiga och sena reflexers betydelse, liksom hur viktigt det är att åtgärda basresonanser genom placering och absorbenter.

En stor insats i mitt system ligger ju i akustikåtgärderna, och själva rummets storlek med långt till bakväggen. Förutom de fantastiska högtalarna då. Och Conrad Johnson.:)

Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, sprudel said:

Dyra kablar har jag provat till viss del och det tillförde inget. En viss tonal förändring till det sämre, eller likvärdigt, så visst kan man tuna sin anläggning med kablaget. Jag går mer på att de elektriska parametrarna för olika överföringar ska vara optimalt anpassade. 

Jag är övertygad att många skulle vinna oerhört mycket i ljudupplevelser om de gjorde insatser för rummets akustik. Det är komplicerat som f-n men det är en billig investering att anlita någon man har förtroende för inom området, samt gärna lyssna på flera då approachen skiljer sig lite. I det stora hela är de flesta ganska överens om tidiga och sena reflexers betydelse, liksom hur viktigt det är att åtgärda basresonanser genom placering och absorbenter.

En stor insats i mitt system ligger ju i akustikåtgärderna, och själva rummets storlek med långt till bakväggen. Förutom de fantastiska högtalarna då. Och Conrad Johnson.:)

Som alltid en matchningsfråga mellan alla komponenter i ett system och med rummet.

Det är inte alltid bara för det är dyrt att det blir bättre. Oavsett kablar eller möbler, ljud eller komfort.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Nackstöd ger massor med störande reflexer.

Nackstöd ger reflexer men om de är störande eller inte är nog en smaksak. Hjärnan är ju så funtad att den klurar ut att "här sitter jag och lyssnar på musik i en fåtölj med nackstöd" och det kan man tycka om - eller inte. Det är inte onormalt att lyssna på det viset så det låter naturligt även det men det blir såklart annorlunda och vissa gillar det inte och det har jag förstås respekt för men jag själv störs inte av det utan föredrar att kunna luta mig tillbaka med stöd för huvudet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MatsT said:

Nackstöd ger reflexer men om de är störande eller inte är nog en smaksak. Hjärnan är ju så funtad att den klurar ut att "här sitter jag och lyssnar på musik i en fåtölj med nackstöd" och det kan man tycka om - eller inte. Det är inte onormalt att lyssna på det viset så det låter naturligt även det men det blir såklart annorlunda och vissa gillar det inte och det har jag förstås respekt för men jag själv störs inte av det utan föredrar att kunna luta mig tillbaka med stöd för huvudet.

Vore kul om Adhoc kom in i tråden och visade vad dom händer mättekniskt när man sitter i en stol med nackstöd. Han har provat med och utan nackstöd. Hos mig sticker bla ljudbilden upp i taket och det blir en del förluster i 3- dimensionaliteten.

Hjärnan har minimalt med chans att kompensera för så tidiga reflexer. Den kräver avsevärt längre tidsskillnad mellan olika reflexer för att kunna skilja dem från direktljudet. Ska se om jag hittar någon bra källa på detta.:)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte svårt att påvisa förändrat mätresultat med eller utan nackstöd och min poäng är inte att det inte påverkar utan att påverkan är naturlig och därför inte så farlig. Det påverkar även ljudbilden hur jag håller armarna eller vinklar huvudet men även då är det naturliga variationer. Jag har inga som helst problem med ljudbilden hemma trots nackstöd och vägg bakom lyssningspositionen.

Maximal detaljrikedom och stabilitet i ljudbilden fås i reflexfritt rum men det låter inte särskilt bra, jag har provlyssnat.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, MatsT said:

Det är inte svårt att påvisa förändrat mätresultat med eller utan nackstöd och min poäng är inte att det inte påverkar utan att påverkan är naturlig och därför inte så farlig. Det påverkar även ljudbilden hur jag håller armarna eller vinklar huvudet men även då är det naturliga variationer. Jag har inga som helst problem med ljudbilden hemma trots nackstöd och vägg bakom lyssningspositionen.

Maximal detaljrikedom och stabilitet i ljudbilden fås i reflexfritt rum men det låter inte särskilt bra, jag har provlyssnat.

 Vad baserar du ditt sista påstående på? Det här med reflexfritt rum, det känner jag inte till att det skulle var det optimala.

Min andra fundering gäller en påverkan som är naturlig, vad är då en onaturlig påverkan?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Snygg är den iaf att se på, fåtöljen altså. Några av de mest sköna är väl ändå lamino, inte så sexiga tyvärr men attans vad skönt man sitter i dom.

Det finns o andra sidan väldigt sexiga fåtöljer som man sitter väldigt illa i. 

Gillar också Lamino, men inte som lyssningsfåtölj. Däremot att sjunka ner och läsa tidning, superbt.:)

Link to comment
Share on other sites

All riktningsinformation ligger i direktljudet från en (eller snarare 2) högtalare och därmed blir ljudbilden aldrig exaktare än i ett reflexfritt rum. Detaljrikedomen kan inte öka med reflexer och därmed är även den maximal i reflexfritt rum. Upplevelse av rymd och detaljrikedom i ljudet är inte helt samma sak och den kan faktiskt öka med hjälp av efterklangen.

Med icke naturlig påverkan (dålig formulering!) menar jag t.ex tidiga reflexer framför lyssnaren som av hjärnan inte kan skiljas från direktljudet, bakifrån kommande reflexer kan däremot skiljas ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...