Jump to content

Ny router och mobilt bredband en hit


sprudel

Recommended Posts

Okej då! 

Gå in i Photobucket - hitta bilden du vill ha - klicka på bilden - Då blir den större i ett nytt fönster- I högra övre delen av detta fönster under texten "SHARE THIS PHOTO" klickar du på "Direct" - Då blir det lilla textfönstret tillhöger därom gult och det står "Copied" en kort stund i det.

Gå till det fönster där du vill skriva i Euphonia - Ställ markören i det avsnitt i texten du skrivit som du vill ha bilden -  Klicka på "Insert other media" strax under till höger om där du skriver - Välj "Insert image from URL" - klistra in det du fick kopierat från photobucket i det nya fönstret - Tryck på "Insert into post" - Då dyker bilden upp i texten där markeringen stod. Lätt som en plätt. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gamla setupen, spelade på långsidan av rummet som är 8,7 långt och 4 m brett. Bakväggen störde en hel del med reflektioner liksom olika rumsmooder. 8,7 m ger en mood vid 19,6 Hz som inte stör så mycket men halvvågen runt 40hz samverkade med avståndet 4, 0 m och gav en kraftig mood runt 43 Hz som var jobbig att komma runt.

B0AAB936-49A6-4CCE-97D2-8F6CA185D69C_zps

Link to comment
Share on other sites

Dags för renovering, golv, väggar och tak har fått sig en översyn, i anslutande delar till detta rum samma procedur inkl vägg borttagning mm. Man lever ganska spartanskt när man får hämta frukostfilen på i kylen stående på altanen. HiFi-setupen ligger i malpåse för nästan 3 månader. 

Ljudet i rummet nedan är väldigt naket med finfina reverb:D

Hustrun har länge tvärnekat till flytt av setupen till kortväggen man ser på bilden, men nu så blir det av. 

IMG_0039_zpsm75su82m.jpg

Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

Elvis kom emellan arbetet, lite Italienska alper också, medan golvet slipades. Här kommer farbrorn ner från scenen och spelar för oss. Han är en fin man Elvis, han förstod hur jag längtat efter naken och fin musik, utan mikrofon, utan elektronik.

 

IMG_0079_zpsnyfz6os9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tillverkning av absorbenter till väggen bakom högtalarna. Började först med 95 mm Isover Piano men det visade sig inte räcka utan jag fick senare lägga till ytterligare 45 mm för att undvika dippar beroende på utsläckningar via studsen i bakväggen. Trixade ihop ett par ställ till topp-högtalarna också för att kunna testa med olika positioner.

tillverkning%20absorbnter%202_zpsf5wxhe7

Link to comment
Share on other sites

Här är mannen, Leif Ahlenäs på Kållereds Radio och TV-reparationer. Tidigare verksam inom flyget som el-tekniker, det han inte kan om rör är nog inte värt att veta. Några kanske känner till honom som tillverkare av delar till skivspelare? remmar mm. Fantastisk man som tog väl hand om Conrad.:)

 

IMG_0019_zpsndbjyxng.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nya uppställningen, fortfarande lite provisorium i takt med att akustikåtgärder prövas. Första sidoreflexerna störde mycket då gardinerna inte förslog tillräckligt. Dämpskivor om 10cm från Bullerbekämparen fungerade fint med bokhyllor för att ta ut denna. Viktigt är ju också att den reflex som kommer från tex vänster högtalare och studsar i höger sidovägg plockas bort så mycket det går. Stereoperspektivet uppstår ju då ljudet i så hög grad som möjligt domineras av högtalarna utan störande reflexer som ligger för nära i tid. Tar man inte ut tex vänster högtalares reflex i högerväggen blir det ju detsamma som att man har en liten vänsterhögtalare intill den högra! Det blir ett virrvarr av ljud som är svårt för örat att särskilja åt.

Eftersom jag har ca 5 meter till väggen bakom mig så hamnar dessa i ett tidsspann om runt 28-30 ms vilket gör gott för den spatiala upplevelsen. De 4 basmodulerna är placerade så att de ska plocka ut mooden för rumsbredden, 4 m, och då hamnar centrum av vänster resp höger på 1/4 av rummets bredd. Nu har jag äntligen möjlighet att placera lyssningspositionen relaterat till mooden i längsled också. 

Hur låter det då? Basen är fantastisk jämfört med tidigare, jösses vad reverb kan förstöra. Det begriper man först när man hört något annat.

Återstår nu är att finslipa akustikjusteringarna, bygga "luckor" för bänken som är genomsläppliga för ventilationen, och ramar med högtalartyg för basmodulerna. Gardinerna får hustrun kapa när jag väl bestämt det sista. En sådan fröjd att få lyssna igen efter 3 månaders karantän. Och det låter så d-a bra!:)

 

IMG_0022_zpseewks5ei.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar gamla grejor och tycker det är en läcker vintage-rigg (Klipsch och SCOTT Type 299B Tube Amp ) du knycker inspiration från och det tycker jag du gör rätt i, det blir nog snyggt!

Vad gäller din anläggning så är jag säker på att det blir bättre att spela på längden som du gör nu men det finns en liten risk med det. För att slippa reflexer från sidoväggarna och med dämpning som åtgärd kan det bli lite mager efterklang från lyssningsdelen i rummet. Jag skulle nog provat med diffusorer på sidorna men det kanske inte går eller är tillåtet? Med Öhman-tänk så vore det bra med "gälabsorbenter" men det blir svårt med fönster på ena sidan.

Du verkar ju redan nöjd så du kan ju helt enkelt strunta i mina synpunkter och smaken är ju ganska olika också när det gäller val av "efterklangsmängd". Blir det torrt i lyssningsdelen kan det kanske bli aktuellt med lite dämpning bakåt i rummet också för balansens skull?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MatsT said:

Jag gillar gamla grejor och tycker det är en läcker vintage-rigg (Klipsch och SCOTT Type 299B Tube Amp ) du knycker inspiration från och det tycker jag du gör rätt i, det blir nog snyggt!

Vad gäller din anläggning så är jag säker på att det blir bättre att spela på längden som du gör nu men det finns en liten risk med det. För att slippa reflexer från sidoväggarna och med dämpning som åtgärd kan det bli lite mager efterklang från lyssningsdelen i rummet. Jag skulle nog provat med diffusorer på sidorna men det kanske inte går eller är tillåtet? Med Öhman-tänk så vore det bra med "gälabsorbenter" men det blir svårt med fönster på ena sidan.

Du verkar ju redan nöjd så du kan ju helt enkelt strunta i mina synpunkter och smaken är ju ganska olika också när det gäller val av "efterklangsmängd". Blir det torrt i lyssningsdelen kan det kanske bli aktuellt med lite dämpning bakåt i rummet också för balansens skull?

Upplever det inte som dämpat då andra delen av rummet har en annan karaktär. Det är mer avhängigt av hur och var man dämpar så att inte enbart övre register dämpas, och att de ytor som ska reflektera sena ljud verkligen får chansen att göra det. Bokhyllorna fungerar lite som gälar, "spegeln" mellan dämpet bakom högtalarna är mycket viktiga för att slippa instängdhets-syndromet. Jag har inte mätt eftrklangen ännu men den upplevs som behaglig. Rummet är stort också, drygt 36 kvm så det finns gott om luft.:)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, sprudel said:

Tillverkning av absorbenter till väggen bakom högtalarna. Började först med 95 mm Isover Piano men det visade sig inte räcka utan jag fick senare lägga till ytterligare 45 mm för att undvika dippar beroende på utsläckningar via studsen i bakväggen.

Berätta gärna mer! Jag fattar inte riktigt hur du menar :blush

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...