Jump to content

Ny router och mobilt bredband en hit


sprudel

Recommended Posts

On ‎2017‎-‎11‎-‎08 at 22:28, Rydberg said:

Öppenhet och nyfikenhet är mycket bra egenskaper om man vill lära sig något nytt, addera kritiskt tänkande också så har vi ett hattrick! :thumbsup: Hur som helst tycker jag det är jätttekul att läsa subjektiva omdömen om högtalare man själv har. Det är ju såklart svårt att lyssna i nya rum när man är så van vid sitt hemmaljud men vad saknades (om något) i system i förhållande till ditt eget system? Fanns det saker Sprudels system gjorde som ditt eget inte klarar? 

 

Jag har ju trimmat mitt system efter mina öron och är så klart färgad av detta. Det saknas inget i sprudels system. Men alla system kan bli bättre, alltid.

Likheterna är att det är musikaliska system som spelar musik och inte "HiFi" på ett kliniskt sätt. Man blir sittande och njuter av musiken utan att analysera. Det är det viktigaste egenskapen tycker jag.

Men det finns så klart också skillnader i hur det låter även om det är system som är på samma del av skalan.

Den störst skillnaden är att jag upplever sprudels system något mörkare och varmare i klangen från topp till botten än mitt. Personigen tycker jag inte mer värme hos sprudel hade gjort ljudet gott, kanske en smula åt andra hållet. Men det är inget som stör. Jag tycker det är bättre med värme i ljudet än klinisk kyliga system om jag får välja ytterligheter. Det känns som om det är mer bas hos sprudel. Jag tror till viss del beror på akustikskillnader. Mitt system får en större ljudbild, höjd, bredd och djup  och är klarare i klangen. Båda systemen tål att pressas hårt till hög volym med fortsatt kontroll och avslappnat lyssnande. Jag upplever tydligare luften mellan olika instrument hos mig. Jag gillar ju mitt system och har inte så mycket jag vill förändra med ljudbilden klangbalans mm.. Skulle kanske vara att få Magnepans transparens och öppenhet i tillägg utan att saka något annat. Utopiskt kanske.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca Tack för beskrivningen, jättekul att läsa! :) Det låter som du fångat grundklangen hos Ino-högtalarna, framförallt kan jag förstå kommentaren "musikaliska system som spelar musik och inte "HiFi" på ett kliniskt sätt". Beträffande klangbalansen och luftighet så går dessa att ändra till viss grad med olika elektronik, exemeplvis blev det klart luftigare när jag bytte digitalkort i min BDP-2. Jag skulle gissa (vild spekulation) att mitt ljud är något "torrare" än det Sprudel har hemma men nog inte så mycket. Som sagt har du en stående inbjudan att lyssna även på mitt system, tyvärr bor jag ju så avsides..... 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag har ju trimmat mitt system efter mina öron och är så klart färgad av detta. Det saknas inget i sprudels system. Men alla system kan bli bättre, alltid.

Likheterna är att det är musikaliska system som spelar musik och inte "HiFi" på ett kliniskt sätt. Man blir sittande och njuter av musiken utan att analysera. Det är det viktigaste egenskapen tycker jag.

Men det finns så klart också skillnader i hur det låter även om det är system som är på samma del av skalan.

Den störst skillnaden är att jag upplever sprudels system något mörkare och varmare i klangen från topp till botten än mitt. Personigen tycker jag inte mer värme hos sprudel hade gjort ljudet gott, kanske en smula åt andra hållet. Men det är inget som stör. Jag tycker det är bättre med värme i ljudet än klinisk kyliga system om jag får välja ytterligheter. Det känns som om det är mer bas hos sprudel. Jag tror till viss del beror på akustikskillnader. Mitt system får en större ljudbild, höjd, bredd och djup  och är klarare i klangen. Båda systemen tål att pressas hårt till hög volym med fortsatt kontroll och avslappnat lyssnande. Jag upplever tydligare luften mellan olika instrument hos mig. Jag gillar ju mitt system och har inte så mycket jag vill förändra med ljudbilden klangbalans mm.. Skulle kanske vara att få Magnepans transparens och öppenhet i tillägg utan att saka något annat. Utopiskt kanske.

 

 

Kul att du delar dina intryck!:)

Värmen i mitt system har absolut sitt ursprung i CJ 17 LS2, tror den fina 3D-upplevelsen kommer lite därifrån också, men musiken, den musiken som bara flödar fram, endorfinproduktion. Samtidigt tappar jag lite punsch i basen så det är prioriteringar. Med ett kapabelt transistorförsteg i setupen (Hallå Morello!!!!) skulle basen klappa till betydligt mer. Man ska ha några olika försteg att leka med, det är härliga prylar.


Har du försökt lyssna på samma album vi spelade hemma hos mig, annars jämför man nog mest olika album, tror jag. 

Mitt system är rimligtvis något mer baskapabelt. En intressant detalj är att vi har samma känslighet, 89dB. The Sonus Faber kan dock matas med 1 kW enligt producenten. Jag undrar om de prövat det?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, sprudel said:

Kul att du delar dina intryck!:)

 


Har du försökt lyssna på samma album vi spelade hemma hos mig, annars jämför man nog mest olika album, tror jag. 

Mitt system är rimligtvis något mer baskapabelt. En intressant detalj är att vi har samma känslighet, 89dB. The Sonus Faber kan dock matas med 1 kW enligt producenten. Jag undrar om de prövat det?

 

Ja det är roligt att dela intrycken när det låter så förbaskat bra.

 

Jag hörde på Cohens sista, som vi hörde hos dig, men den var på LP så det räknas väl ej kan jag tänka. De andra vi hörde tror jag inte jag hade. 

 

Jag har märkt att begränsningen i mitt system inte ligger i högtalarna. De levererar vad man än kopplar dem till.  Jag har hört dem med enkla kablar och enklare ARC-slutsteg och de låter skitbra eller dyrt typ Gryphon Mephisto Stereoblock och den kan varit bland de bästa jag hört. Så en våt dröm är 2 st Gryphon Mephisto Monoblock. Inga 1000 watt men ändå...:105::105::105::105::105:

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Rydberg said:

Skulle vara intressant att släpa med sig 28B-stegen till dig Apex, de är specade till 1000w@8ohm men lämnar enligt mätprotokollen snarare 1250w. Sen köra riktigt dynamiska inspelningar :thumbsup:

 

Boka och kom hit så gör vi ett test. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hej sprudel,

 

Jag passar på att tacka för en mycket trevlig onsdagskväll I välljudets tecken.

Håller med föregående talare när det gäller din nya uppställning av anläggningen - väldigt snyggt och en klart bättre ljudpresentation:D

 

Conrad Johnson är läckra produkter får man säga!

Jag har ett antal iphone bilder av tveksam kvalitet, men har inte möjlighet att lägga upp dem....

 

Den lilla övningen vi gjorde i senare delen av lyssningen visade ju på att det finns potential I din anläggning:mm:;)

Precis som skett ett antal ggr tidigare så visade gammal japansk teknik kombinerat med modern teknik från Göteborg att dacar har en bra bit kvar till nirvana.....

 

Pink Floyd hälsar "Hey you":icon_smile_cool:

Edited by lindome
Link to comment
Share on other sites

Vinyl brukar ha något som digitala media saknar (förutom knaster och brus) och jag är skeptiskt till tanken att försöka få till liknande ljud med rörbyte eller digitala effekter. Det är nog tyvärr så att den nyttosignal som finns på LP-skivorna håller högre kvalitet än senare digitala utgåvor. Mestadels beror det säkert på "skit mellan spakarna".

 

Kul att ni är glada över resultatet i alla fall. :D

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, MatsT said:

Vinyl brukar ha något som digitala media saknar (förutom knaster och brus) och jag är skeptiskt till tanken att försöka få till liknande ljud med rörbyte eller digitala effekter. Det är nog tyvärr så att den nyttosignal som finns på LP-skivorna håller högre kvalitet än senare digitala utgåvor. Mestadels beror det säkert på "skit mellan spakarna".

 

Kul att ni är glada över resultatet i alla fall. :D

Tror som du, delvis. Alltså mastringen på vinyl är sannolikt bättre, samt lite tillägg av trevlig distorsion. Jag är förvånad och överraskad av digniteten på skillnader mellan MFSL av Pink Floyd "The Wall" och Lindomes vinyl av samma skiva. Samtidigt kunde man spela högre med den digitala varianten innan det "grötar" ihop sig.

Vi lirade på oanständigt höga nivåer emellanåt, högre än vad som är accepterat på konsertnivå.

Det är gött när man kan ösa på utan att anläggning rum protesterar. Det är öronen som sätter stopp.:)

 

Link to comment
Share on other sites

Skickar med en bild på Riaa steget också. Tror de flesta redan sett det men upprepning är ju nyttigt har jag hört:D Bilden tagen hos mig.

Hos sprudel kopplade vi det med vanliga RCA kontakter då Conrad Johnson försteget endast tar RCA. Kan man köra det fullt balanserat så blir det ännu bättre, men det fungerade väldigt bra med RCA o Conrad igår också:)

Riaa Röcklinger.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindome said:

Vad var det nu vi spelade med då?

 

Technics 1210 mk2 med moddad tonarmskabel och lite arbete gjort i nätdelen. Denon DL103 pickup. RG 62 mellan riaa(Röcklinger) och sprudels försteg.

Denna kombo är en killer för de flesta digitala system har jag märkt:D:mm::icon_smile_cool:

Sprudel 2.jpg

Jodå, vad var gissningen? 1-0?

Tror faktiskt inte att det digitala vann något alls. Rena Italien-matchen var det. Upplevde samma hos Apex när vi jämförde vinyl och CD. Trodde ett tag att det var något fel på hans digitala anläggning, men så är det inte. Bara att anpassa sig och gråta blod över att man en gång för länge sedan knallade ner till Bengans med tre backar skivor och bytte mot CD. Det var många första-utgåvor av mina favoriter där. :(

 

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt imponerande vad en Technics SL 1210 mäktar med, men det är en god idé att byta signalkabel från spelaren. Jag skulle våga påstå att man får gå rätt så mycket upp i pris, för att hitta en skivspelare som börjar låta i samma liga som en Technics 1210. Jag fick gräva rätt så djupt i börsen för mitt nya inköp av skivspelare. Som tur var så tyckte min sambo att det var helt ok med köp av en till skivspelare trots att jag har en 1200 och en 1210, men jag lovade henne att jag ska sälja av en av Technicsen.  Egentligen hade jag inte det på kartan för ca 3 år sedan att jag skulle lägga så mycket på en skivspelare, samt börja köra med vinyl..

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, sprudel said:

Jodå, vad var gissningen? 1-0?

Tror faktiskt inte att det digitala vann något alls. Rena Italien-matchen var det. Upplevde samma hos Apex när vi jämförde vinyl och CD. Trodde ett tag att det var något fel på hans digitala anläggning, men så är det inte. Bara att anpassa sig och gråta blod över att man en gång för länge sedan knallade ner till Bengans med tre backar skivor och bytte mot CD. Det var många första-utgåvor av mina favoriter där. :(

 

Ja är benägen att inte hålla med. Här hemma är det inte alls sådan skillnad  mellan vinyl o det digitala 

Det är bara karaktärsskillnader som man kan känna mellan olika anläggningar i samma prisklass. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lindome har en egen nisch. Han är Digital Destroyer Man, jag kallar honnom numera något enklare för DDM. Euphonias egen medlem med superkrafter. :icon_smile_cool:

 

Det är fler än en digitalfantast med osäkra uppfattningar om att vinyl kan låta bättre, klart bättre, som kapitulerat. När Sprudel var hema hos mig var han rätt imponerad över ljudet från vinylen, sa han. Vi lyssnade några timmar på vinyl. När vi sedan hörde på den digitala källan som är av yppersta klass fattade han ingenting, varför hans slutsats blev att digitalkällan troligen var trasig... Det var den inte. Den är skitbra och i fin form... för att vara DIGITAL, men det är bara det... den är DIGITAL

 

Jag kan bara gratulera Sprudel till denna nya upplevelse som denna gång förde med sig en viktig insikt. Det är lättare att fatta detta i ett system man kan bra, tex sitt eget. Insikten kan ta honom mot än mer musikalsik njutning.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Apexorca said:

Lindome har en egen nisch. Han är Digital Destroyer Man, jag kallar honnom numera något enklare för DDM. Euphonias egen medlem med superkrafter. :icon_smile_cool:

 

Det är fler än en digitalfantast med osäkra uppfattningar om att vinyl kan låta bättre, klart bättre, som kapitulerat. När Sprudel var hema hos mig var han rätt imponerad över ljudet från vinylen, sa han. Vi lyssnade några timmar på vinyl. När vi sedan hörde på den digitala källan som är av yppersta klass fattade han ingenting, varför hans slutsats blev att digitalkällan troligen var trasig... Det var den inte. Den är skitbra och i fin form... för att vara DIGITAL, men det är bara det... den är DIGITAL

 

Jag kan bara gratulera Sprudel till denna nya upplevelse som denna gång förde med sig en viktig insikt. Det är lättare att fatta detta i ett system man kan bra, tex sitt eget. Insikten kan ta honom mot än mer musikalsik njutning.

 

 

 

Ja var med den kvällen och kan hålla med att vinylen lät klart bättre men jag påstår fortfarande 

att så är inte fallet här hemma. 

På vissa parametrar så är faktiskt digitalljudet bättre.Ambiance är ett exempel större ljudbild är ett annat. 

Nä ni har blivit någon slags sekt ??som är emot allt digitalljud det låter faktiskt riktigt bra om det mediat också 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, A/Wing. said:

 

Nä ni har blivit någon slags sekt ??som är emot allt digitalljud det låter faktiskt riktigt bra om det mediat också 

 

Hehe.

Nä då! Jag kör massa bra musik digitalt från CD också.

Den enda sekt jag/vi är med i är bra-musik-väljud-sekten. Källan i sig är mindre viktig faktiskt. Det är ju musikupplevelser jag/vi jagar. Bäst låter det i grabbens rum när han spelar gitarr för mig. Just nu spelar han mest Zappa och Queen låtar. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Du kan ändra bredd och höjd när du lägger in bilder. Bredd mellan 800 till 1024 pixlar brukar hamna kring 350 - 1000 kB beroende av upplösning och färginnehåll. 

Inte så lätt på en Ipad dock. Prövar en annan metod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...