Jump to content

Ny router och mobilt bredband en hit


sprudel

Recommended Posts

On 2019-09-20 at 18:05, bfjohansson said:

Jag har testat sbooster, ifi dc blocker(?), samt octavias gamla (vad den nu heter?) som jag använder nu. Allt till min lilla hemsnickrade NUC-variant. Alla har förändrat ljudet till det bättre. Ifi till det bästa priset, föredrog det kanske mot sbooster? Gillar den nuvarande bäst men det kanske är lite inbillning nu när jag köpt den. Men alla har varit klart bättre än standard väggbula

Är det denna iFi du menar? 

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/extern-natdel/ifi-ipower

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
12 hours ago, AlfaGTV said:

Go middag @sprudel! Hoppas du är kry och pigg! 

Jag har en liten önskan: Kan du inte beskriva din nuvarande uppspelningslösning för filer lite schematiskt?

Melco/Qutest etc och vilka mjukvaror du blandar in o så? Jag är nyfiken på Melco som lagring/uppspelare nämligen...

GodMorgon kamrat!😃

 

Då ska vi se, tar det från början. Internet via Comhem coax som ger snabb uppkoppling via deras egen router. En (1) tråd från den går till Melco N1/A2, allt annat i huset går via wifi.

Melcon styrs via deras egen app på en Ipad, vilket fungerar klockrent på musik lagrad på Melcons hårddiskar, 6 mb.

Har använt mig av både Twonky och minim server, just nu enbart Twonky men såg att den nya uppdateringen av 13 maj inbegriper användande av Songkong med minim server. Det tänker jag nog leka med. Du kan läsa här https://www.melco-audio.com/downloads/

 

Via Tidal måste jag starta om Tidal en gång, sedan funkar det!:o Händer aldrig om jag använder Linn Kazoo, enbart med Melcos egen app. Fördelen med Melcos app är att den visar formatet/upplösning på det som spelas upp i en liten ruta ner till vänster.

D5462D42-2679-46C8-8E65-CE1E7BDAD77E.thumb.png.5014f3e1dad22cd76493a2a0f446e94f.png

 

Usb-anslutning mellan Melco och Qutest, NO Heimdall 2, som är ”friskare” än Supras usb.

Gick tillbaka till Chord Qutests egen strömförsörjning efter nyhetens behag med SBooster, upplevde musiken presenterad som lite släpigt, långsamt med SBooster men runt och behagligt ändock. Mera drag i Chords strömförsörjning. Det är ju så kul när det låter annorlunda, men är det bättre? Tiden ger besked, som vanligt och när ska man lära sig det?🤓

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

när ska man lära sig det?🤓

:D Jadu! Det är en bra fråga! 


Oavsett, stort tack för informativ post! Vi får se om det blir något tå-doppande i Melco-vatten framöver! En intressant produkt är det iaf, med potential för välljud verkar det som. Jag ska tipsa min kompis med Qutest om han vågar prova standard-strömförsörjningen igen.

(Jag köpte en Auralic linjär nätdel till min Aries Mini och där kan man iaf hävda "tydliga ljudliga skillnader, till det bättre"!)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Var och hälsade på hos Akkelis häromdagen på ett litet, och begränsat, Covidcertifierat, event med Magico högtalare.

Mycket trevligt med en entusiastisk representant. Det fanns komponenter i ljudåtergivningen som gjorde mig nyfiken även om jag kanske inte tror det beror på högtalarna. Nämligen Chord Dave!

Är det någon här som lyssnat via Dave i sin setup?

 

 

 

image.thumb.jpeg.762820a05053ad6b4f4804a5eb0a0c97.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • sprudel changed the title to sprudels tråd, nyfiken på Chord Dave
1 hour ago, sprudel said:

Är det någon här som lyssnat via Dave i sin setup?

 

 

 

 

Du har dyr smak sprudel :439864629_flushedface:

Inte lyssnat  i min setup, men väl hos Hifiexperience i Uppsala, när jag skulle köpa högtalare.

Det var en kombo med integrerade förstärkaren Pass Labs INT-250, Chord Dave som DAC och ett par Dynaudio Contour högtalare.

Match in heaven. Dynamiskt, musikaliskt, åt det mörkare hållet och samtidigt högupplöst utan att bli vasst på något sätt.

En av mina bättre lyssningar någonsin, som jag kommer minnas. :1952293183_slightlysmilingface:

Chord Dave finns helt klart på vilja ha listan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
23 hours ago, shifts said:

Hej sprudel, svårt att separera enheterna från varandra, men finns det något mer att säga om Magico A1?

Snabba, på något sätt. Skulle gärna vilja lyssna mer Magico i den högre klassen, blev lite för mycket HiFi i nuläget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har haft Dave hemma på besök och kan bara säga att det var det bästa digitala ljud jag hittils hört. Vad exakt var det som jag upplevde som så bra? Jo, för att använda en sliten klyscha, -det lät analogt, men på riktigt? Inte analogt som varmt eller mysigt som många verkar tro, nej mer som riktigt bra vinyl eller som rullbandspelare, utan defekter. Det lät bara självklart. 

Har man råd så är det absolut något att satsa på, själv fick jag nöja mig med en tredjedels Dave..... Chord Qutest men är glad för den med, maken till väljud för pengarna har jag svårt att hitta iaf enl min smak och i min rigg. Men det var nog tack vare Dave som jag överhuvudtaget kom till skott så snabbt på Qutest. Hur kommer sig det då? Jo, när jag testade Qutest först tyckte jag att det var nästa självklara uppgradering, men tillbakagången till min MF var ingalunda smärtsam, bara att jag märkte att det snurrades mer vinyl än på länge. Efter Dave var det smärtsamt att lyssna på MF och det blev bara vinyl fram tills jag beställde en Qutest..... nu är det som vanligt lite blandat, jag njuter av båda formaten fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

  • sprudel changed the title to sprudels tråd, mjukfötter till basar får konsekvenser

Funderingar på vad mjukfötter kan göra för basåtergivningen har aktualiserats då hustrun klagar på jordbävning i syrummet under lyssningsrummet. Basmoduler, 4st, står på möbeltassar och där på, hyllan, som huserar högtalare och viss elektronik.

Rörsteget har jag avisolerat med SD-fötter och en separat hylla och den är ”död” när jag känner på försteget.

För att komma dit jag vill måste jag lyfta hela anordningen ca 3 ynka cm för att få plats med SD-fötter och låta hyllan vila på konsoler fästa i väggen. Stort jobb visar det sig, men vad gör man inte för ljudet? 

 

8CAC4279-E99A-4A32-9A62-7B7DC84B230E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, sprudel said:

Konsoler för hyllan nitade i lättbetongen och streamern är numera vägghängd istället för golvstående hylla, lite ny kabeldragning av ström och högtalarkablar.

Imponerande hastighet, effektivt att fixa allt detta på 6 min:D

 

Det lär göra skillnad, men är nog svårt att få bort allt dån. Jag har Audio Physics magnetfötter som är riktigt bra, dubbla 22 mm golvspån men det dånar ändå rätt bra på nedre plan. Vibrationerna fortplantar sig nog lika mycket via väggarna i alla fall i vårat hus:)

Link to comment
Share on other sites

Klart! 😃

Gick fort på forumet men tog en ansenlig tid i praktiken, många små delikata bekymmer att lösa, men det är kul.

Basen blev annorlunda och mycket osorterad bas har transporterats via golvet som är bjälklag av lättbetong med flytande parkett. Mer nyanser och mindre rumpskak samt en mindre orolig fru, hon var verkligen orolig, jag med, när infratonerna fick igång golv och tak. Detta har minskat nu.

Ljudet är bra, tror det var vettigt att ha streamer hängande på vägg istället för golvstånde hylla. Slutsteget vågar jag inte ha vägghängt, 45 kg! 

Mycket annat än mjukfötter som hänt också med bättre kabeldragning, övergång till Qobus istället för Tidal så någon isolerad utvärdering av övergång till SD istället för möbeltassar blir det inte, men det var inte heller avsikten. Science ägnar jag mig åt på jobbet, det räcker så bra.

Provar två stycken ICE-power 500 till basarna som alternativ till Hypex nc400 också, bra tryck i de här stegen, de stannar.

De hanterar alltså enbart frekvenser under 80Hz, resten står CJ Premier 350 sa för med den äran.

9AEE765F-58F4-42D1-B988-F3AEE913B1C2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En rolig sak är att träfiskarna som är upphängda på avskallade spikar, det är ett lite hål i fisken för spiken, rör sig när jag spelar högt. Jag spelar nog högre än snittet enligt kamrater, men ändå.😂

Tryckte in lite papper i hålet på fisken för att den inte skulle inta simma upp mot utan position men Steely Dan gjorde att de gick upp i ytläge ganska kvickt! 

 

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite besök i hyllan också, försteg från Krell och det var en överraskning. Inte alls vad jag väntat mig från Krell.

Spelade blommigt och vackert istället med bra och markerad bas. Jättekul erfarenhet detta.👍

Van som jag är vid CJ rörsteg och presentationen med stort 3D perspektiv framför allt i djupdimensionen som jag har svårt att ge avkall på så är Conrad kvar. Försteg är kul, sätter karaktären på anläggningen till stor del.

Förhoppningsvis landar ett försteg från Ayre i veckan, förväntar mig en del där. Hoppas att det funkar.

DAA563AA-0CCA-47AD-8650-14B3C407C388.jpeg

F0EC87B9-290A-4268-84ED-1A1463039588.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Sprudel!
Två funderingar, de båda mittersta basmodulerna(?), är de slutna och åt vilket håll är det aktiva elementet riktat? Mot de yttre subborna?

No. 2, varför har du interconnecten hängade på en skruv i bakväggen? ;)

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, AlfaGTV said:

Snyggt jobbat Sprudel!
Två funderingar, de båda mittersta basmodulerna(?), är de slutna och åt vilket håll är det aktiva elementet riktat? Mot de yttre subborna?

No. 2, varför har du interconnecten hängade på en skruv i bakväggen? ;)

 

Tack Alfa!😊

De är basreflex också, med portarna riktade mot de yttre basarna, och portarna nere vid golvet istället för uppåt som de yttre. Tänket är att akustiskt centrum landar på 1/4 av rummets bredd för att ta kål på bredd-resonansen. SBIR finns ju också för basmodulerna och man kan föreställa sig hur reflexen av en basmodul yttrar sig på andra sidan av väggen genom denna placering och får då virtuellt en oändligt bred basvägg. Kolla bilden.

 

RCA- kablaget på väggen är inte vackert men det är för att få så långt avstånd som möjligt från nätström till signalkablage.

CJ uppger själva minst 10 cm. Tror dem faktiskt då jag plötsligt fick ”spökproblem” och upptäckte att just detta kablage ramlat ned. När jag lyfte på locket till delningsfiltret för att justera gain och Q så gav ena kanalen bara halv effekt. Just själva lyftet orsakade ”spöket”, inget annat. EMC eller liknande är min hypotes. Problemet avhjälptes med att lyfta upp kabeln igen. EMC ska man ha respekt för.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Håller på att få till en peq för att hantera min längsgående resonanser. Ursprunget är en peq som Morello designade för några år sedan och det blev tillverkning av kretskort.

Nu har jag reläkort, strömförsörjningskort klara, men inväntar modifiering av bom så att jag kan snäva in frekvensintervallet då det är för stort omfång just nu, det blir svårt att ställa in rätt frekvens. 

Ett kort för varje resonans, där jag kan justera frekvens, q-värde, och nivå.

Mina bekymmer är runt 40 Hz och 59 Hz. 

Jag har också blickat lite på R2R dacar och läst en hel del intressant om Denafrips. Någon som provat?

 

6C4A6152-E2AE-4064-9B54-4A15211D4F2B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • sprudel changed the title to sprudels tråd, bygger peq och funderar på R2R-dac

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...