Jump to content

Demo På HiFi-Stället!


Apexorca

Recommended Posts

Tänkte dela med mig av en lyckad demo på HiFi-Stället där ljudet imponerade. 

 

_49U9351.jpg

 

Dynaudio har som många anrika HiFi-fabrikanter blivit uppköpta. Många hackade tänder och undrade vart det skulle sluta. Olika bolag i liknande situation har haft varierad framgång med detta. Dynaudio verkar tillhöra den grupp som det går bra för, kanske till och med bättre än tidigare. Det är ett bra drag i utvecklingen och det satsas otroligt. Ett nytt akustikrum har byggts som är 13x13x13 meter utan de klassiska kantiga Toblerone-akustiväggarna. 2 väggar är släta och 2 är behandlade. En halvcirkel med mikrofoner hänger fritt likson högtalaren som skall testas. De kan vrida och flytta och mäta i det oändliga. De så kallade "döda rum" de mätt i och som många mäter i har övergivits till förmån för ett rum med reflexer. Det skall vara bättre för att veta hur högtalaren presterar. Verkar klokt, tror jag.

För dagen var det den nya Contour 60, 30 och 20 som var nyheten. Det spelades på den stora Contour 60 för mellan ca 80-95 tusen beroende på träslaget. Dynaudio har övergivit sin lådform och gör som många andra, en välvd sida. Större basmembran och en kraftig styv front i aluminium där membranen monteras. Basreflex bakåt. 

Detta ex var grått  och riktigt snyggt tycker jag. 

Contour 60

_49U9353.jpg

 

 

Contour 20

_49U9357.jpg

 

Vitus spelade integrerat och Purist Audio renade strömmen och knöt ihop allt med kablar. McIntosch agerade snygga statister denna gång.

_49U9355.jpg

Jag, bigblue och Eitan blev sittande och bara njöt och tittade leende och nickande åt varandra. Detta system imponerade stort på mig. Det verkar som om Dynaudio har trimmar sitt ljudideal så att det mer liknar mitt. Jag har alltid gillat Dynaudio men nu gillar jag det ännu mer. Basen har alltid haft en snabbhet och tydlig "kärna". Detta är kvar med ett luftigare och större tillägg som klingar ut mer och fyller med värme och kropp. Det hjälper mellanregister och diskant att blomma ut. Det är en härlig värme i ljudet och jag hör inget som sticker ut på ett negativt sätt. Riktigt bra kontroll och dynamik. Allt är faktiskt bra. Ett bra tecken är när man bara sjunker in i musiken gungar med, så var det. Kunde suttit några timmar till utan problem. Imponerande musikåtergivning i största allmänhet och när jag tänker på priset undrar jag vad som låter lika bra över huvud taget. 

Ny skall vi inte glömma betydelsen av fin elektronik. Vitus integrerade förstärkare med DAC ligger en bit över 100.000kr och de gånger jag hört den med bla Sf har den varit grymt bra. Strömrenren Purist Audio AC Extension LE vet jag också är ovanligt bra, så visst får Dynaudio lite hjälp , men utan förstärkare kan de inte spela alls. Matchningen med dessa produkter var denna gång således bra.

 Helt klart har inte Dynaudio tappat fart. Helt tvärt om är det. Det är full gas och föraren har full kontroll. Mycket spännande att se vad som kommer i fortsättningen. Jag får känslan av att det blir en helt ny ännu högre nivå framöver. 

De skall visst satsa rätt stort i München i år.  Återkommer om det om det nu är något bra.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ojdå, Dynaudio har börjat ändra designlinjer...såväl för ögat som örat...nu kan ju även jag bli intresserad! :D

Visst har jag hört bra ljud ur Dynaudio tidigare, och utifrån din beskrivning tilltalar detta mig än mer, men jag har aldrig tilltalats av deras design(oavsett serie..) men detta ser lovande ut! Du kanske har fler vyer?

 

Vitus har jag aldrig hört göra bort sig...!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, K-man said:

Ojdå, Dynaudio har börjat ändra designlinjer...såväl för ögat som örat...nu kan ju även jag bli intresserad! :D

Visst har jag hört bra ljud ur Dynaudio tidigare, och utifrån din beskrivning tilltalar detta mig än mer, men jag har aldrig tilltalats av deras design(oavsett serie..) men detta ser lovande ut! Du kanske har fler vyer?

 

Vitus har jag aldrig hört göra bort sig...!

\\K-man

En vy till då!

_49U9359.jpg

 

Det var visst ovanligt många lager lack som slipats när de härdat. Denna modell med denna lack och trä kostar 15% mer än standardmodellen som kostar strax över 80-tusen var det nog. Således runt 95-tusen.

Finishen var verkligen fin och exklusiv, även om den inte är bäst i klassen. 

 

En annan sak som de hade gjort var att man kunde ställa höjden på fötterna uppifrån, vilket underlättar skruvandet när man skall få högtalaren i våg.

Högtalarterminalerna var färganpassade till färg på högtalaren. Vita på vit högtalare och svarta på de mörkare. Fin detalj som höjer känslan.

 

Jag skulle tro att de står kvar hos HiFi-Stället ett tag så passa på att höra på dem om du är nyfiken. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var där en stund i fredags. Det är en rejäl högtalare som jag tycker presterar i en helt annan klass än de gamla Contour burkarna.

De behöver nog spela in sig några timmar till, men det lät bra redan nu. Stabilt förstärkeri från Vitus dessutom;)

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, lindome said:

Jag var där en stund i fredags. Det är en rejäl högtalare som jag tycker presterar i en helt annan klass än de gamla Contour burkarna.

De behöver nog spela in sig några timmar till, men det lät bra redan nu. Stabilt förstärkeri från Vitus dessutom;)

Ja när du lyssnade var de i princip ospelade, men när jag lyssnad hade de gått närmare 20 h. De hade spelat hela natten och jag var där på eftermiddagen på lördagen. Dynaudio mäter på sina modeller och ser hur de spelas in. Efter 10 h är det mesta jobbet gjort men de förbättrar sig visst i några hundra timmar till. Detta vet alltså Dynaudio för att de mäter detta och det stämmer ju väl med vad många säger och jag själv uppfattat med öronen. Öronen är rätt bra redskap för att lyssna med...:icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Ja när du lyssnade var de i princip ospelade, men när jag lyssnad hade de gått närmare 20 h. De hade spelat hela natten och jag var där på eftermiddagen på lördagen. Dynaudio mäter på sina modeller och ser hur de spelas in. Efter 10 h är det mesta jobbet gjort men de förbättrar sig visst i några hundra timmar till. Detta vet alltså Dynaudio för att de mäter detta och det stämmer ju väl med vad många säger och jag själv uppfattat med öronen. Öronen är rätt bra redskap för att lyssna med...:icon_smile_cool:

10 h gör mycket men det är såklart kopplat till hur man spelar in elementet. 2 volt eller 20 volt?

Jag gjorde några tester på inspelning och har denna grafen som är impedansmätning på samma element under inspelningens gång.

C158-break-in.png

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för teknisk information Engelholm.

Jag har tyvärr svårt att kommentera det tekniska i detalj och vet ej hur de spelat in eller hur de mätt. Jag bara återger den information vi fick av Dynaudio på demonstrationen. Jag tycker det är seriöst att följa sina modeller hur de påverkas av inspelning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag är lite sent ute, men vårbruket tar all min tid.

Tänkte visa lite bilder jag tog nyligen vid en demo på HIFi -Stället åter igen. Demonstrationerna dagar tätt.

Kent och Radiohandlaren är helt klart goda lekkamrater för nu spelas det på Peak Consults nya  Empress X Signature med den flitigt använda Vitus integrerade förstärkaren och Purist Audio strömrening. Denna electronik har fått spela på många högtalare och gör aldrig bort sig. 

Pga vårbruket :redface2: blev det "hit and run" för mig och han inte lyssna in mig ordentligt. Men eftersom kameran hängde över axeln blev det några bider.

Typisk Peak men känns uppdaterad visuellt och ljudet var inget annat än neutralt korrekt. Fint och delikat. Hörde at de spelat med någon integrerad rörförstärkare nyligen och med ett ljud som var mycket uppskattat. Men jag gör ingen djupare analys pga för lite tid för mig i Sweet spot.

_49U9611.jpg

_49U9607.jpg

 

Högtalaren är ganska nätt i sin uppenbarelse oh inte så hög.  Spelar helt klart större än den ser ut.

 

_49U9613.jpg

 

Fint hantverk.

 

_49U9610.jpg

 

Purist Audio kablage och basport bak.

 

_49U9615.jpg

 

Datorn levererar musiken.

 

_49U9606.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag var oxå där en stund och bjöds på finljud och gott kaffe:mm:  Otroligt välbyggda högtalare som tydligen väger bly!  Synd bara att de ligger i ett prisläge som endast en mycket liten kundkrets kan hosta upp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...