Jump to content

Tips på pianomusik

thli72

Recommended Posts

Letar efter några skivor med lugn melodisk pianomusik.

Typ Tori Amos, Vannesa Carlton utan sång om någon förstår vad jag menar med det. :)

Jag är lite osäker, har ingen relation till Vanessa Carlton, gillar Tori Amos, men förknippar kanske inte henne med "lugn pianomusik"..

Hur som helst tycker jag att du skall kolla in Anders Widmarks plattor Som :

Psalmer

27379.jpg

Sylverters sista resa

27688.jpg

Hymn

34667.jpg

Andra svenska pianister du bör örna i skivbutiken är Esbjörn Svensson (EST), Bengt Hallberg, Jan Johansson, Peter Nordal och Stefan Nilsson.. Ibland är dom kanske lite för Jazziga (upptempo) om ens smak ligger åt det poppiga hållet..

/ptr

Nja Tori kanske inte var världens bästa exempel när jag tänker efter, vissa låtar är ganska hårdslående medans andra har det melodiska jag söker.

Det få gärna finnas ett tema i låtarna men lite avanserat spel får gärna förekomma bara det inte bli för utflippat.

Är VÄLDIGT dålig på klassisk musik men vill gärna lära mig och pianots klang har alltid tilltalat mig.

Får alltid problem när jag kommer till de klassiska hyllorna i butiken, det finns ju 100 versioner av varje stycke vad skall man välja. :?::?:

Klämmer in ett par "halvofftopiska" tips av klassisk musik som kan vara som balsam för själen ;)

En riktig goding som rönt stor framgång hos lyssnare denna:

N1591g.gif

Arvo Pärt - Alina

Pianomusik men även stilla spelande violin och cello.

En ny skiva är denna

baroque.jpg

Alessio Bax - Baroque Reflections

Att debutera på Warner skivbolag på detta övertygande sätt bådar gott för framtiden. Det rör sig om omskrivning av verk till piano utav Alessio själv. Orginalverken står: Bach/Busoni/Hess/Rachmaninov/Solti/Sgambati för.

/Mattias :)

En av mina favoriter är Bill Evans: You Must Believe In Spring

B000002KM0.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

och sedan finns naturligtvis

Keith Jarret: The Köln Concert

B0000262WI.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Inom klassisk musik så rekommenderar jag Mussorgsky: Bilder på en Utställning i originalversion för piano - det var Ravel som orkestrerade den!

- Fantastiskt spännande musik!

Sedan finns det ju Beethovens Piano Sonater: Appassionata, Mondschein m.fl.

Mvh,

Eliot

En av mina favoriter är Bill Evans: You Must Believe In Spring

Jag var även påväg att nämna Bill Evens, the master of Cool Jazz, han skulle troligt passa. Finns dock massor av plattor att tröska igenom så jag undvek honom av rent logistsika skäl, dumt kanske. Den fösta Evans platta vi svanskar brukar dyka på är "Waltz for Monica" där han kamperar med en evigt gröna Monica Zetterlund!

och sedan finns naturligtvis

Keith Jarret: The Köln Concert

Jarret är en mycket lyssningsvärd pianist, men i mina öron sällan lättillgänglig så där på första lyssningen. Men helt klart nån att pröva..

Inom klassisk musik så rekommenderar jag Mussorgsky: Bilder på en Utställning i originalversion för piano - det var Ravel som orkestrerade den!

- Fantastiskt spännande musik!

TpU är musik som ofta lockar in nya lyssnare i den klassiska musiken, den är väl värd en undersökning. men välj en BRA pianist! Av moderna inspelningar rekomenderar jag; Mikhail Pletnev på Virgin eller Nikolai Demidenko på Hyperion, båda är outstanding!!

67018.jpg

Jag stryker gärna under Eliots Fantastiskt spännande

Förövrigt finns det inte bara Orkestreringen av Ravel utan ett halvdussin till för orkester av andra, dessutom Elgar Howarths för brassband, en för brasskvintett och minst en för orgel! Det senaste jag hörde var en version för piano och orkester, som pianokonsert alltså, men den tyckte jag var ganska misslyckad..

/ptr

Som wintermute skriver är den Satie samlingen på Swedish Society (discofil) med Höjer på piano mycket fin, sen är det så att Saties pianomusik kan man nästan balsamera med ;)

JLT skivan med Satie är också helt fantastisk, denna gång i jazzton. Tog fram den förra veckan och dammade av den. En skiva som håller :app:

/Mattias

Ovanstående "Waltz for Monica" med Bill Evans tror jag heter "Waltz for Debby" egentligen... Rysans bra iallafall! Men! För den rösthatande kan nämnas att Waltz for Debby också finns utan Monica Z. Det är också en väldigt bra skiva med Evans!

Har nån skrivit det givna tipset: E.S.T. Plays Monk? Skulle dessutom vilja rekommendera Jan Johansson "Blues" som är ganska oomskriven men väldigt bra!

Om du orkar med en svensk röst, och som komplenment till ovanstående Widmark rekommendation, så tycker jag att hans skiva tillsammans med Sara Isaksson är mycket bra (Glöm däremot skivan han gjorde med Helen Sjöholm).

Slut för nu/bjarne

Jag nämnde inte 45-varvaren eftersom den inte finns längre på Acoustic Sounds (länken ger alla existerande utgåvor med "Waltz for Debby"). Analogue Productions gör de bästa återutgåvorna och jag har flera 33-varvare från dom, varav en är just Waltz for Debby.

- Man kan inte ha alla skivor både som 33 och 45 varvare så jag stod över denna gång ;)

De två bästa svenska jazzpianisterna heter Lars Jansson och Jan Lundgren. Lars Jansson har flera skivor som är värda att lyssna på....t.ex. "Ballads" och låten "To the mothers in Brazil" en riktig höjdare....eller varför inte den senaste som jag köpt idag: Lars Jansson "I am that". Jan Lundgren är en annan pianist som är värd att lyssna på. Till sist en fransk pianist som är redan nämnd Jacques Loussier. Den senaste är inte dum och den heter "Impressions on Chopin´s Nocturnes" och finns som SACD/hybrid. Det här är en solo skiva som spelas på ett lite annorlunda vis och kan rekommenderas. :)