Jump to content

Derenville-Magic-Mat

Adagio

Recommended Posts

IMG_1373.jpg

The Derenville-Magic-Mat! Har ni hört talas om den? Nej inte jag heller. Jag hörde en demo i Göteborg, då på Akkelis audio och av Kim på Väljud. Kim körde på en dr Feikert Firebird om jag minns rätt. Demon var hörbar trots en i övrigt okänd anläggning. Så när en god vän frågade om den var nåt att ha svarade jag "ja, jag hörde skillnad iaf"

några veckor senare lånade jag den och blev mycket överraskad av resultatet. Jag inhandlade genast en för eget bruk, även derenvilles mellanlägg mellan pick up och arm beställdes.

IMG_1372.jpg

Magic mat? Nej den är inte magisk alls, den påverkar vibrationer, resonanser och grepp i talriken. Men de ljudmässiga fördelarna är "Magic" 

Mattan består av en glasfiberarmerad silikon-hinna. Den är extremt tunn och mjuk, nästan klibbig. Tjockleken är endast 0,38 mm, så någon höjning av VTA är inte nödvändig. Förmodligen är det svårare att pricka in samma VTA igen än att bara lämna därhän. 

IMG_1375.jpg

Mattan på plats och även mellanläget.

Jag lyssnade först endast med mattan och senare på kvällen adderades även mellanlägg.

Spännande jag var på väg att köpa den av Stefan för någon månad sedan.

Men ansåg att den kändes för dyr för den lite sladdriga saken.

Jag tänkte att den kan väl inte göra någon skillnad men det gör den kanske ändå?

Berätta gärna vad som händer.

Kilgore > min kompis som köpte den först har en VPI scoutmaster.

Vi fortsätter: Eftersom jag tidigare lånat en likadan matta var jag inte förvånad över att jag hörde skillnader även denna gång. Förra gången var det mer som "Jag gillar det här, ska nog köpa en"

Denna gång var jag mer systematisk och analytisk. Först vill jag bara säga att olika tweak ofta "tiltar" anläggningen åt något håll. Typ: detaljer, luftighet, hårdhet och tunnt å ena sidan mjukt, mörkt, luddigt och  bastungt å den andra.

Denna matta, i min rigg ska väl nämnas, lyckas plocka russinen ur kakan. Det ska väl avslöjas direkt utan omsvep. Det låter nästan för bra för för att vara sant i en luttrad hifinörds öra. Både detaljer, nyanser och mjukhet utan att bli tunnt eller tjockt? Kanske Magic trots allt.

Jag testar yello toy, här finns allt man kan önska sig i form av testmaterial. Basgångarna blir betydligt mer nyanserade, jag kan inte säga att attacken blir bättre men den ökade svärtan gör att jag upplever allt mer kontrollerat. Det blir både klarare men även mjukare på något sätt. Inte mjukt snarare lent och rent på en gång.

Jag testade lite annat material innan mellanlägget skulle monteras, det kräver mer och är inte lika lätt att ABtesta. Jag passade även på att göra en välbehövlig städning i Pickuppen.

Återgivningen tog ytterligare kliv i samma riktning, jag kan spela mycket högt utan att få en känsla av att balansera på kanten till dist. Det låter nästan som om jag växlat upp från 50 triodwatt till 100 UL fast med triodens lena topp, kontrollen fina där. Jag spelar vidare och börjar lira gamla Verve plattor. Jag tycker att de ofta har otroligt naturligt ljud sånär på siblianser som tidigare varit lite väl hårda. Nästan så jag trott att några plattor/spår varit sönderspelade. Nu finns s-ljuden där, självklart fortfarande lite markerade men känslan av att de skulle vara lite spruckna är helt borta.

Det blev några timmar musik igår och jag fick den där härliga känslan av en helt ny skivsamling: "bara en till... just det, den här, wow, och den där också.... och"

Ja, jag kör omväxlande med Oyaides MTB puck och Kuzma orginal och Disney har VPIs orginalpuck med skruvfunktion.

Det är mycket små skillnader med olika puckar, jag tror inte att jag skulle kunna peka ut rätt i ett blint test. Men jag inbillar mig lite ljusare och mer detaljerat ljud från Oyaide och att vissa skivor låter varmare med Kuzma original.

2 hours ago, Adagio said:

Kilgore > min kompis som köpte den först har en VPI scoutmaster.

Precis en sådan spelare jag har och även min med VPI originalklämma

Känns som det får bli en beställning av denna magiska matta

Då är bara frågan om mellanlägg mellan tonarm o Benz LP oxå är att föredra, men jag gissar jag får reda på det så småningom i tråden :)

Ja, jag tycker att mellanlägget som sagt tar ytterligare kliv i samma riktning. Sitter nu o lyssnar på:

IMG_1027.jpg

Har en mycket fin klang, låter grymt rent, saknar liiite fara i framförandet. Höjde VTA så lite jag kunde, det blev ju hela 0,76mm högre med både matta och mellanlägg. Men det finns klart mer svärta nu än utan de två mattorna. Mindre ljud från skivytan och intilliggande spår, märkligt.

Hmm, har plöjt igenom ytterligare skivor, gamla Leonard Cohen plattor. Ljudet blir klart renare, mindre störningar men kanske inte lika avkopplande och mjukt som innan, missförstå mig rätt, svårt att beskriva. Missljud mm minskar, men det är något som gör det aningen hårt samtidigt. Inte hårt som i skramligt utan som att det är mindre följsamt, mer exakt på gott o ont. Jag har inte upplevt denna typ av förändring tidigare.

Det är lätt att spela för högt tror jag, för nu när klockan är skruva ner dags, är det mycket lätt att höra alla detaljer och nyanser trots låg volym. Jag kan nog lätt rekommendera denna kombo. Alla har ju inte samma smak och visst skulle det kunna ligga ett romantiskt skimmer i rosenrött också, det gör det verkligen inte, också det på ont o gott. Vad man får är det som finns på skivan och det som PUn vaskar fram ur spåren. 

2 hours ago, Adagio said:

Ja, jag kör omväxlande med Oyaides MTB puck och Kuzma orginal och Disney har VPIs orginalpuck med skruvfunktion.

14 hours ago, Adagio said:

den påverkar vibrationer, resonanser och grepp i talriken

Det var med tanke på det du skrev inledningsvis som gjorde mig lite fundersam. Blev förbättringen lika tydlig på VPIn där jag misstänker att man kan koppla skivan ordentligt mot skivtallriken med hjälp av skruvpucken? Nyfiken så klart att se om detta är något för mig - jag antar att den inte kostar en förmögenhet att testa :)

Detta låter ju riktigt spännande. Jag kan tänka mig at det slår olika på olika konstruktionsprinciper på vinylspelare. Olika principer kan låta bra om de genomförts optimalt. 

Men det är en sådan sak som instinktivt skriker neeeej i skallen. Jag skall inte mixtra med Helmut Brinkmanns idéer. Han vill inte dämpa i spelare utan ha hårda kopplingar och hantera vibrationer på annat sätt. Min spontana tanke är att på min spelar kanske jag skulle tappa fart och fläkt, klapp och klang mm. Men vem tusan vet. Det kostar inget att prova. 

Betvivlar inte att du får de effekter du skriver. Det är ju riktigt roligt faktiskt.

Jag förstår precis vad du menar Apex. Men jag är lite för nyfiken för att bara låta bli......

Jag resonerar till viss del likadant, ändå var jag tvungen att prova mängder av olika underlag till min spelare och slutsatsen var att Kuzmas egen enkla hylla av lönn lät bäst.

Den som är religiöst lagd säger "om Gud hade velat att vi skulle flyga hade vi fått vingar" om man nu kan jämföra skivspelarkonstruktörer med gudar, he he. Men ibland är ju "gudarna" inne på rätt spår. Vi andra dödliga ska ju krångla till saker så förbannat. Tänk vad enkelt det hade varit om vi bara hade 10 lagar ( ni vet de där som omnämns i en viss bok) fast det räcker nog med lag 3, 4, 5 ,7 och 8. De två första känns väldigt kontrollerade och egoistiska så de ger jag inget för. De övriga (6,9,och 10)är väl mer att se som rekommendationer för sinnesfrid. 5 räcker gott o väl.

Edited by Adagio

Jag tycker det är grymt kul att du testar. Jag gör ju också det och inte alltför sällan blir jag överraskad med något som verkar som "ormolja", men ändå fungerar. Det är verkligen värt att dela med sig av. Tack för det. Inte för att det du testat verkar vara ormolja men ändå. 

Det hela är bara roligt.  :)

Igår hann jag inte med någon lyssning, tyvärr. Hoppas på lite av den varan ikväll. I headshellförpackningen fanns två st mellanlägg. Så Disney ville förbarma sig över den som jag inte nyttjade vilket jag tyckte kändes bra i plånboken, det är ju iof inga astronomiska summor vi talar om, storleksordning 3-4 flaskor vin/mellanlägg. Men vi räknade ut att viktpriset ändå var respektingivande 2000000kr/kg.

Är det värt så mycket? Som tur är behövs inga kilo! Den lilla fliken är nog värd sin vikt i .....sig själv. 

Jag tyckte det var bra men Disney fick bort en antydan till metallklingande resonans han länge stört sig på. Han kör med Koetsu black eller Winfeld med någon form av reference arm av märket VPI. Jag har inte detekterat denna lilla blessyr i återgivningen men för Disney var det väldigt tydligt när den försvann. 

Edited by Adagio

Jorå, det blev en del lyssning i helgen och mina intryck består, förstärks och jag blir mer o mer imponerad varefter jag lägger på gamla vax. Disney meddelar också nya glädjenivåer. I våra två olika spelare/combos är det bara positiva resultat med Derenville-combon. Det finns inga nackdelar, som kannibalen gnällde. Skämt åsido, jag hittar ingen parameter som blir sämre, jag är mycket nöjd och det blir bara bättre......"dä ä bare å köp"

Edited by Adagio