Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag citerar en del:

"Sedan, närmare bestämt 1982, fick kistan sina två första spikar. Philips lanserade CD-skivan medan Telecall köpte Sigges Radio och bytte namn till Onoff. CD-skivan förändrade hur vi lyssnade på musik. Allt blev lättare. Istället för ett dyrt elektronikaltare i vardagsrummet, nöjde sig folk med en cd-spelare i köket. När de krångliga vinylskivorna försvann, åkte stereon med av bara farten. Vanligt folk vande sig med sämre ljud. När MP3-spelarna senare kom och sänkte ribban ytterligare, var det ingen som protesterade. Den lilla skara audiofiler som ville betala för kvalitet lämnades åt sitt öde."

Läs hela artikeln här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/03/13/sa-dodade-elgiganten-och-media-markt-sin-egen-bransch/

Posted

Utvecklingen mot lägre priser, eller rättare sagt harmoniserade priser, kommer ju lika mycket av globalisering och större marknader och jag har svårt att se att det är något större fel med det. Att listpriser spelat ut sin roll är ju också rätt naturligt i o m prisjämförelsesajter, e-handel och prisgarantier och kan knappast lastas de stora kedjorna. Samtidigt är väl "finbutikerna" med på detta tåg i vis mån. Är det någon som någonsin betalat listpris för fabriksny dyr-fi, eller är det bara jag som är en djäkel på att pruta!? ;)

Ta nu inte det jag skrev ovan alltför allvarligt, men jag ser artikeln i Resumé mest som en tillspetsad och vinklad partsinlaga enligt devisen "det var bättre förr" som behövde lite mothugg :D

Posted
11 minutes ago, Taxmannen said:

Utvecklingen mot lägre priser, eller rättare sagt harmoniserade priser, kommer ju lika mycket av globalisering och större marknader och jag har svårt att se att det är något större fel med det. Att listpriser spelat ut sin roll är ju också rätt naturligt i o m prisjämförelsesajter, e-handel och prisgarantier och kan knappast lastas de stora kedjorna. Samtidigt är väl "finbutikerna" med på detta tåg i vis mån. Är det någon som någonsin betalat listpris för fabriksny dyr-fi, eller är det bara jag som är en djäkel på att pruta!? ;)

Ta nu inte det jag skrev ovan alltför allvarligt, men jag ser artikeln i Resumé mest som en tillspetsad och vinklad partsinlaga enligt devisen "det var bättre förr" som behövde lite mothugg :D

Jag tror aldrig jag betalt fullt pris för en hifipryl sen är där ju mer marginaler på vissa märken eller delar av en anläggning sen beror de ju till stor del vad man handlar, vad det kostar, är man kund sen tidigare men jag har märkt att ibland så kan man pruta rätt bra även om de är första gången man handlar i affären.

Posted
3 hours ago, Akkelis Audio said:

Jag citerar en del:

"Sedan, närmare bestämt 1982, fick kistan sina två första spikar. Philips lanserade CD-skivan medan Telecall köpte Sigges Radio och bytte namn till Onoff. CD-skivan förändrade hur vi lyssnade på musik. Allt blev lättare. Istället för ett dyrt elektronikaltare i vardagsrummet, nöjde sig folk med en cd-spelare i köket. När de krångliga vinylskivorna försvann, åkte stereon med av bara farten. Vanligt folk vande sig med sämre ljud. När MP3-spelarna senare kom och sänkte ribban ytterligare, var det ingen som protesterade. Den lilla skara audiofiler som ville betala för kvalitet lämnades åt sitt öde."

Läs hela artikeln här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/03/13/sa-dodade-elgiganten-och-media-markt-sin-egen-bransch/

Att vanligt folk ægde ett dyrt elektronikaltare ær ett skott i rymden. Inte ovanligt att det "vanliga" folket faktiskt fick bættre återgivning med CD nær de kunde kasta ut sina mediokra vinylspelare av plast som oftast tronade øverst i det så kallade "dyra" elektronikaltaret.

Posted

Alla i kedjan måste tjäna pengar annars går det inte. Hur mycket ger sig självt i konkurrenssituationen. För egen del har jag inte prutat så mycket. Den delen sköter butikerna själva typ "den kostar 50,000 men du skall få ett specialpris".

Det jag kan tycka är lite märkligt är att de mest esoteriska produkterna envisad med att ha så många distributörer i Europa. Jag kan ta VTL som exempel. Volymerna är inte större än att det hade räck med en i Europa. En del butiker tar in sina egna märken och blir både distributörer och butiker men det inte så tydligt på prislappen dessvärre. 

Posted

När det gäller priser så har jag fått intrycket att när det gäller stormarknadselektronik så har det blivit billigt. Men jag tror också att man får vad man betalar för. Mina föräldrar köpte en lcd tv för 4000 kr på elgiganten. Bra bild, kasst ljud. Men den höll i typ ett halvår. Och detta var ändå ett riktigt märke. Inget junk. Men generellt så har det blivit sämre kvalitet tror jag. Ska man ha grejor som håller kostar det lite mer.

När det gäller hifi så verkar det som att priserna däremot gått åt andra hållet. En kompis är ute efter att byta förstärkeri, men idag är det svårt att få tag på begagnat för en rimlig slant. För några år sedan kunde man få tag på en fin begagnad förstärkare för 20-25 K. Inte idag. Kanske inte så konstigt när många high end integrerade börjar vara väldigt dyra och att 100 000 kr inte är något onormalt att punga upp med? Vad vet jag. Har försökt att hjälpa till att leta men det är svårt att hitta något intressant. Jag hade kanske flyt när jag köpte mina prylar och hade tur med konjuktur och tillgång och efterfrågan. Priserna var iaf humanare för några år sedan, i mitt tycke.

Posted
44 minutes ago, Bebop said:

Det jag kan tycka är lite märkligt är att de mest esoteriska produkterna envisad med att ha så många distributörer i Europa. Jag kan ta VTL som exempel. Volymerna är inte större än att det hade räck med en i Europa. En del butiker tar in sina egna märken och blir både distributörer och butiker men det inte så tydligt på prislappen dessvärre. 

TAD har väl som jag förstår tex. inga distributörer utan handlar med butikerna direkt som blir TAD återförsäljare vilket ju skippar en stor del av kedjan på gott och ont kanske. Sen säger ju säkert en del att TAD är ju väldigt dyrt ja de är de men ställ deras R1 högtalare kontra Wilson, Magico och andra highend märken så framstår ju R1 som rätt konservativt prissatt och de man får för pengarna är ju kanske bland de bästa som finns.

Posted
17 minutes ago, new order said:

När det gäller priser så har jag fått intrycket att när det gäller stormarknadselektronik så har det blivit billigt. Men jag tror också att man får vad man betalar för. Mina föräldrar köpte en lcd tv för 4000 kr på elgiganten. Bra bild, kasst ljud. Men den höll i typ ett halvår. Och detta var ändå ett riktigt märke. Inget junk. Men generellt så har det blivit sämre kvalitet tror jag. Ska man ha grejor som håller kostar det lite mer.

Min Pioneer KURO 5090 50" plasma börja strula nu när den var strax över 10 år och var kanske fortfarande en av de bästa än idag och kosta runt 30k ny när jag köpte den. Köpte en LG B6 65" OLED för 25k på Elgiganten den tror jag knappast hänger på väggen i mitt hus om 10 år :dead:

Posted

Jag flyger massor i jobbet och en spaning som jag gjort är det börjar bli svårt att köpa HiFi-tidningar i kioskerna. Väldigt svårt till och med. Finns några få alster på Arlanda och likadant är det faktiskt numera också med datatidningar. Däremot är det en uppsjö av fototidningar för digitalkameror och bildbehandling. Lite musiktidningar finns annars vill folk läsa om bilar, lastbilar och flygplan.

/Harryup

Posted

1 hour ago, new order said:

När det gäller hifi så verkar det som att priserna däremot gått åt andra hållet.

Cambridge, NAD, Rotel, Arcam, Yamaha och Marantz har väl fortfarande överkomliga modeller.

Posted
9 minutes ago, Bebop said:

Cambridge, NAD, Rotel, Arcam, Yamaha och Marantz har väl fortfarande överkomliga modeller.

Så är det. Hegel hör också dit. Men vill man testa något lite mer esoteriskt så har priserna rakat i höjden både begagnat och nytt i min mening.

Posted
53 minutes ago, Harryup said:

Jag flyger massor i jobbet och en spaning som jag gjort är det börjar bli svårt att köpa HiFi-tidningar i kioskerna. Väldigt svårt till och med. Finns några få alster på Arlanda och likadant är det faktiskt numera också med datatidningar. Däremot är det en uppsjö av fototidningar för digitalkameror och bildbehandling. Lite musiktidningar finns annars vill folk läsa om bilar, lastbilar och flygplan.

/Harryup

Saken är den att allt fler läser på skärm - inkl. webb-versioner av de större magasinen inkl. The Absolut Sound, Stereophile, Hifi+ osv. Sen hur det ser ut med upplagornas utveckling är oklart.

/ Marcus

Posted
2 hours ago, Perfect sense said:

Saken är den att allt fler läser på skärm - inkl. webb-versioner av de större magasinen inkl. The Absolut Sound, Stereophile, Hifi+ osv. Sen hur det ser ut med upplagornas utveckling är oklart.

/ Marcus

När man flyger är det inte så lätt att vara uppkopplad så vill man sälja något extra nummer så borde det vara där. Och läsning i passa borde gälla fototidningarna ännu mer. Men dom frodas i drivor i kioskerna.

Posted

Jag tror fler hifi-intresserade är aktiva på forum i jämförelse med fotointresserade. Euphonia är inte så särskilt stor i sammanhanget. HiFi Musik och Hembio säger att de utökat upplagan. Norska Fidelity har gått tillbaka till tidningsformatet. Senaste kom igår med bl a reportage från HEM.  Fototidningarna ser ut ha väldigt starkt fokus på hur man använder avancerade funktioner i bildbehandlingsprogram. Det gör sig nog bättre i pappersformat.

I Tyskland tycks hifi-pressen frodas men det har blivit mer exklusiva magasin som tillkommit som kostar kring € 10. Norska Fidelity säljs numer endast direkt till läsarna och kostar NOK 198 per ex. Det är kanske en trend, mindre upplagor men mer exklusivitet. :Thinking: