Jump to content

Recommended Posts

24 minutes ago, Bebop said:

Jag har samma erfarenhet men samtidigt har jag hört många av dessa högtalare låta suveränt. T ex mina egna har jag hört på demos där jag knappt trott mina öron hur illa det har låtit. I Göteborg och Köpenhamn har jag hört B&W 802D låta förfärligt men i Hamburg var det bland mässans bästa ljud. Jag har samma erfarenheter av både Wilson, Avalon, Audio Physics, Sonus faber, Focal med flera. Mässor säger sällan mycket om en produkts fulla potential. Den stora utmaningen är att få till en bra helhet hemma vilket jag hävdar att man kan få med samtliga ovan uppräknade tillverkares högtalare om man parar ihop dem med passande utrustning och fixar till rummet.

Självklart. Visst kan man jobba med många prylar så man kan få dem att låta bra. 

 

Jag citerar mig själv...

1 hour ago, Apexorca said:

 

Andra superprodukter har dock låtit super bra.  Så det är inte enkelt helt enkelt.

 

Dock utmärker sig vissa produkter med att de låter bra nästan var man än hör dem. Dessa märken håller jag högre en de som har svårare att få till det.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kommunikation En fredag i höstas ringde telefonen i butiken. Det var David från Hifi Agenten som undrade om jag ville följa med på en resa till Kanada i mars 2017 för att besöka fabriken för Mart

Jag har samma erfarenhet men samtidigt har jag hört många av dessa högtalare låta suveränt. T ex mina egna har jag hört på demos där jag knappt trott mina öron hur illa det har låtit. I Göteborg och K

Jag misstror inte mätningar som sådana men man måste också förstå att det inte är en sanning när man placerar en högtalare i sitt lyssningsrum. Lyssningsrummets egenskaper rent akustiskt har nog mer i

Posted Images

Har alltid hävdat rummets betydelse för den slutliga ljudupplevelsen. Kass rumsakustik, kasst ljud! Har så många belägg för detta efter att hört rena katastrofljud med megabuckutrustning på mässor och naturligtvis motsatsen. Frågan är hur detta är relaterat till ljudet i ett ekofritt rum? Borde ge mätresultat som är mer tekniskt relevanta med frekvenskurvor etc. Men hur låter det i ett normalrum? Ingen lyssnar ju i ekofritt rum. Jag vet att de flesta högtalartillverkare jobbar med lyssning som sista urvalsprincip som grund innan man släpper produkten på marknaden. Blint eller seende!:)

Calm

Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, calm said:

Men hur låter det i ett normalrum? Ingen lyssnar ju i ekofritt rum.

Kanske för få.

I ett ekofritt rum har man möjligheten att gå runt högtalaren och lyssna på den i alla upptänkliga vinklar. Det är just kombinationen av direktljud och högtalarens spridningsegenskaper som avgör hur det låter i ett rum. Om en högtalare inte låter bra i normala rum är det nog inte för att den inte mätts upp i ett sådant utan det är konstruktörens val av egenskaper som ger det resultatet. Jag har några olika högtalare och vissa påverkas mer av rummets egenskaper än andra men alla kan fås att låta OK med lite rums-fix. Ojämn spridning orsakar större problem än jämn enligt mig om jag ska generalisera lite. I princip alla högtalare är framlyssnade och finjusterade i någon form av "normalt" rum.

Link to post
Share on other sites
12 hours ago, MatsT said:

Kanske för få.

I ett ekofritt rum har man möjligheten att gå runt högtalaren och lyssna på den i alla upptänkliga vinklar. Det är just kombinationen av direktljud och högtalarens spridningsegenskaper som avgör hur det låter i ett rum. Om en högtalare inte låter bra i normala rum är det nog inte för att den inte mätts upp i ett sådant utan det är konstruktörens val av egenskaper som ger det resultatet. Jag har några olika högtalare och vissa påverkas mer av rummets egenskaper än andra men alla kan fås att låta OK med lite rums-fix. Ojämn spridning orsakar större problem än jämn enligt mig om jag ska generalisera lite. I princip alla högtalare är framlyssnade och finjusterade i någon form av "normalt" rum.

Frågan är om inte ett ekofritt rum leder till att det i princip bara är direktljudet framåt och spridningen åt sidorna som hörs. Eventuellt också basportar eller element riktade annat än framåt. En  del har ställt upp högtalare utomhus för test. Borde få samma effekt som ekofritt rum om man står på t.ex ett stort fält. Kanske inte så njutbart, men ur mätningssynpunkt bra. När det gäller högtalarkonstruktioner är väl sällan kurvan helt rak beroende på att många önskar någon egenskap t.ex bas- eller diskanthöjning vanligen. YG kallar sina högtalare för neutrala vilket torde innebära att de mäter rakt? I vart fall i ett ekofritt rum. Beträffande ekon och reflexer så tycker jag att de ger liv, klang och verklighetskänsla till musiken, givet att de är rätt diffuserade. Men det är en smaksak.

Calm

 

Link to post
Share on other sites

Det var många förr som utvecklade sina högtalare i ekofria rum där de skulle mäta "rakt". Om man nu undersöker saken så kan man bland annat konstatera att golvet påverkar klangen hos en högtalare kraftigt. Jag tror det är väldigt få lyssningsrum som saknar golv faktiskt :) Idag utvecklar de flesta högtalartillverkare högtalare för att de ska stå i rum men långt ifrån alla.

Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, calm said:

Frågan är om inte ett ekofritt rum leder till att det i princip bara är direktljudet framåt och spridningen åt sidorna som hörs. Eventuellt också basportar eller element riktade annat än framåt. En  del har ställt upp högtalare utomhus för test. Borde få samma effekt som ekofritt rum om man står på t.ex ett stort fält. Kanske inte så njutbart, men ur mätningssynpunkt bra. När det gäller högtalarkonstruktioner är väl sällan kurvan helt rak beroende på att många önskar någon egenskap t.ex bas- eller diskanthöjning vanligen. YG kallar sina högtalare för neutrala vilket torde innebära att de mäter rakt? I vart fall i ett ekofritt rum. Beträffande ekon och reflexer så tycker jag att de ger liv, klang och verklighetskänsla till musiken, givet att de är rätt diffuserade. Men det är en smaksak.

Calm

 

Jag håller med dig Calm. 

Detta leder mig in på denna tanke. Visst är det bra att mäta direktljud för att se hur högtalaren i sig själv låter, men vad högtalaren gör i ett rum är ju också viktigt. De spelas ju till" övervägande delen" i just rum. Jag kan tänka mig att olika konstruktioner påverkar rummet mycket olika. Det tycker jag mig själv höra ideligen.

Det handlar ju om att högtalarna skall låta bra hemma hos folk och inte bara  i utvecklingsrummet hos tillverkaren. 

TAD (åter igen) har haft många tankar och idéer om det. Dessutom funkar det ju.

Jag vet inte exakt vad som är tanken med Dynaudio's nya ovanliga mätrum med en del kala väggar, men jag gissar det har med detta att göra. 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Rydberg said:

Jag tror det är väldigt få lyssningsrum som saknar golv faktiskt :)

Precis.

Och för att vara extra tydlig; en högtalare som mäter rakt i ett ekofritt rum är ju väldigt besvärlig att få att mäta rakt i alla andra rum utom just ekofria.

Man ska väl dock inflika att det finns fler viktiga egenskaper än att en högtalare ger rak frekvensgång för ett brus.

Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, calle_jr said:

Precis.

Och för att vara extra tydlig; en högtalare som mäter rakt i ett ekofritt rum är ju väldigt besvärlig att få att mäta rakt i alla andra rum utom just ekofria.

Man ska väl dock inflika att det finns fler viktiga egenskaper än att en högtalare ger rak frekvensgång för ett brus.

Det finns många viktiga egenskaper och kombinationer av egenskaper hos en högtalare för att uppnå god återgivning. Ingvar höll en föreläsning om detta 2004 på arken och delade upp det i klang, dynamik och perspektiv. En väldigt trevlig föreläsning som är upplagd på faktiskt ftp:n (lyssnas med fördel på i hörlurar då upptagningen stundom är svag).

http://user.faktiskt.se/paa/LTS_arken2004_musikatergivning_1.mp3

http://user.faktiskt.se/paa/LTS_arken2004_musikatergivning_2.mp3

http://user.faktiskt.se/paa/LTS_arken2004_musikatergivning_3.mp3 (huvuddelen)

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Rydberg said:

 Idag utvecklar de flesta högtalartillverkare högtalare för att de ska stå i rum men långt ifrån alla.

Det var en långtgående slutsats! Var ska de stå annars? :D

Det känns som att många misstror dem som använder mätningar i ekofria rum, jag tror att de oftast har rätt bra koll faktiskt. Vad angränsande ytor bidrar med är välkänt och även lätt att simulera.

Link to post
Share on other sites

Jag misstror inte mätningar som sådana men man måste också förstå att det inte är en sanning när man placerar en högtalare i sitt lyssningsrum. Lyssningsrummets egenskaper rent akustiskt har nog mer inverkan på slutresultatet än vad man tror och det kan inte bortses ifrån. Att kompensera för dålig rumsakustik genom att ständigt köpa nya högtalare är nog en dålig affär. Så min slutsats är nog att det är minst lika viktigt att mäta rummet som högtalaren för att få slutresultatet att bli bra. Min erfarenhet av equelizer är inte särskilt positiv, de löser bara en del av problemet. Varför vore intressant att veta, men sannolikt ligger detta i tidsdomänen?

Calm

Link to post
Share on other sites

Man måste skilja på ljud som kommer direkt från högtalaren och ljud som kommer via reflekterade ytor för att få en förståelse för vad som händer. EQ för att ta hand om rumsreflexer är ingen bra idé utom möjligen i basen eftersom reflexerna då kompenseras via förändring av direktljudet. Man vill alltid ha en något sånär rak frekvenskurva i direktljudet och helst ska detta även gälla det reflekterade enligt mig. Rumsklangen är det man påverkar med akustikåtgärder i första hand men även en del tidiga reflexer som stör direktljudet kan påverkas.

Högtalarens spridning och placering i rummet påverkar rumsklangen i stor utsträckning och det är inte så enkelt att avhandla på några rader. Ett enkelt sätt att lyssna på rumsklangen är att gå ur rummet som högtalarna står i.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 2017-04-18 at 19:39, Akkelis Audio said:

Förutom att plocka isär konkurrenterna så lyssnar man såklart på dem, gärna vid blindtest. I blindtest jämför man också egna modeller eller alternativ av ex filter på nya modeller.  För ändamålet har man 2 st rum, gjorda för blindtester, samt ett testprotokoll med en massa parametrar. Man anser också att man ska vara helt ensam i rummet då dessa blindtest görs eftersom man kan påverkar av en antydan till leende, en suck, osv.

Man har en högtalarväxel och så kalibrerar man med en db mätare så att man har exakt samma ljudnivå från alla högtalarna. Vi fick göra ett blindtest på skoj, dock inte ensamma i rummet. Jag satte mig i sweetspot och fick höra olika musik genom högtalare 1, 2 och 3, fram och tillbaks, huller om buller. Slutligen frågade han om jag vill uttala mig. Det känns alltid märkligt att lämna sådana här omdömen, tänk om jag har hört "fel"...:o

Jag lämnade mitt omdöme. Jag gillade högtalare nummer 1 bäst, mest auktoritet nedåt, bäst släpp uppåt, högtalare nummer 3 var inte långt efter men lite mindre punch i botten och lite "slankare" diskant. Högtalare nummer 2 passade inte alls mitt öra, stickig, tunn, hård.

 

Vad var det jag har hört på? Martin Logan, Paradigm, flera olika Paradigm, eller något helt annat? Jag drog en lättnadens suck då ridån hissade upp.

blindtest3.jpg

blindtest2.jpg

blindtest1.jpg

Eftersom det kommit en del spörsmål emellan så citerar jag mig själv och fortsätter snart Kanadaresan.

Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Akkelis Audio said:

så utifrån detta lilla blindtest föredrog jag Martin Logans golvare knappt före KEF och den som inte alls passade mitt öra i denna setup var B&W. Den sistnämnda var fysiskt mindre än de andra två, det kan ha haft betydelse, men de ska i vart fall ligga i samma prisklass i Kanada.

 

blindtest4.jpg

Man testar alltså med enbart en högtalare i taget!? Är det den metod som gäller och i så fall varför?

Link to post
Share on other sites

Det verkar konstigt. Man har ju ingen vana av att lyssna på en högtalare. Det måste ju finnas en bra förklaring till varför, men jag ser massa nackdelar också.

"Pin point" måste ju i alla fall vara lysande...

 

Borde man inte utföra lyssningstest som man lyssnar?

Edited by Apexorca
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...