Jump to content

En heldag med Raidho, Aavik och Ansuz!


Recommended Posts

Event-Raidho-Aavik-Ansuz_980px_170309.jp

Söndagen den 9 april så erbjuder vi er möjligheten att uppleva det allra finaste ifrån Danmark!

Under eventet i våra nya lokaler i Stockholm så kommer Fritz Dalmose att presentera Raidho, Aavik och Ansuz närmare. Tre tillverkare med en gemensam grundfilosofi, skapade av samma team med konstruktören Michael Borresen i spetsen.

Vänligen kontakta oss för anmälan och intresse - platserna är begränsade!

Mer om tillverkarna:

www.perfect-sense.se/varumarken/raidho
www.perfect-sense.se/varumarken/aavik
www.perfect-sense.se/varumarken/ansuz

De digitala källorna under helgen kommer att bestå av streamers/servrar ifrån Aurender och CD-transporter ifrån C.E.C.

www.perfect-sense.se/varumarken/aurender
www.perfect-sense.se/varumarken/c-e-c

VARMT VÄLKOMMEN!

/ Marcus med vänner

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
3 minutes ago, octavia rs said:

Vilka olika produkter kommer Fritz att visa ifrån respektive märke?

Vi har Aavik U-300, Raidho D-1.1, C-2.1, X-1 och X-2 hos oss för permanent demonstration tillsammans med fulla uppsättningar av strömfördelare, kablar ifrån P, A och C-serien samt produkter för resonanshantering. Det Fritz tar med sig är i första hand Raidho D-4.1 samt referensprodukterna på den allra högsta nivån i d-tc serien.

Link to comment
Share on other sites

Men så är det väl nästan alltid. Det finns alltid en större, bättre och dyrare modell. Inte ens på München mässan spelas det på de största modellerna från varje märke hela tiden. Bara ibland. 

Men det kan bli "fruktansvärt bra" ändå. Den finns olika grader av "fruktansvärt bra". :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Helgens event med Raidho, Aavik och Ansuz är nu fullbokat.
 
Men, vi har en väntelista vid eventuella återbud. Om du vill komma och är lite sent ute så skriver vi gärna upp dig och en eventuell vän på listan, där vi sedan återkommer om vi får återbud innan helgen.
 
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Perfect sense said:
Helgens event med Raidho, Aavik och Ansuz är nu fullbokat.
 
Men, vi har en väntelista vid eventuella återbud. Om du vill komma och är lite sent ute så skriver vi gärna upp dig och en eventuell vän på listan, där vi sedan återkommer om vi får återbud innan helgen.
 

Är tyvärr bortrest i helgen. Annars hade jag nog "hängt på låset" för att anmäla mig. Kanske någon Euphonian med kamera är med och kan rapportera?

Hoppas att det ges flera tillfällen till andra lyssningsövningar framöver.

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Är tyvärr bortrest i helgen. Annars hade jag nog "hängt på låset" för att anmäla mig. Kanske någon Euphonian med kamera är med och kan rapportera?

Hoppas att det ges flera tillfällen till andra lyssningsövningar framöver.

Calm

Synd! Det kommer att finnas åtminstone en aktiv medlem (P-pan) som vanligen tar med kameran på plats.

Raidho D-4.1 åker med tillbaka till Danmark, men allt annat utom någon kabel eller två kommer att finnas för permanent demonstration hos mig framöver. 

Vi kommer att anordna flera events under våren med ibland annat Kii, PMC och Octave. Ber att få återkomma om det. Till hösten så hoppas jag även att Kerem ifrån Absolare lyckas avsätta en helg i sitt intensiva schema till att besöka Stockholm. Vi kommer då högst troligen att sätta upp ett system likvärdigt (eller bättre...) än det under mässan i Stockholm under förra året med Aurender, APL, Absolare, Kaiser och Echole.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Perfect sense said:

Synd! Det kommer att finnas åtminstone en aktiv medlem (P-pan) som vanligen tar med kameran på plats.

 

Bra! Jag uppmanar P-pan att trycka flitigt på avtryckaren. :D Detta vill man ju se.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

Bra! Jag uppmanar P-pan att trycka flitigt på avtryckaren. :D Detta vill man ju se.

Du får göra det :D

Sen får ni lämna västkusten och komma och hälsa på under året tycker jag! Det vore skoj.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perfect sense said:

Synd! Det kommer att finnas åtminstone en aktiv medlem (P-pan) som vanligen tar med kameran på plats.

Raidho D-4.1 åker med tillbaka till Danmark, men allt annat utom någon kabel eller två kommer att finnas för permanent demonstration hos mig framöver. 

Vi kommer att anordna flera events under våren med ibland annat Kii, PMC och Octave. Ber att få återkomma om det. Till hösten så hoppas jag även att Kerem ifrån Absolare lyckas avsätta en helg i sitt intensiva schema till att besöka Stockholm. Vi kommer då högst troligen att sätta upp ett system likvärdigt (eller bättre...) än det under mässan i Stockholm under förra året med Aurender, APL, Absolare, Kaiser och Echole.

/ Marcus

Absolare kan jag aldrig lyssna mig mätt på!:mm::thumbsup:

Varsko i god tid så kommer jag som ett skott! Det vill man inte missa. Gärna med Kaisers högtalare som jag tycker blir en match in heaven.

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Absolare kan jag aldrig lyssna mig mätt på!:mm::thumbsup:

Varsko i god tid så kommer jag som ett skott! Det vill man inte missa. Gärna med Kaisers högtalare som jag tycker blir en match in heaven.

Calm

Inte jag heller :)

Jag lovar att meddela i god tid inför ett eventuellt event med Absolare & Kaiser med flera efter sommaren! Allt finns här för lyssning även innan dess givetvis.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Christian hos Audioactive som importerar Raidho, Aavik och Ansuz till Sverige har skrivit ihop några rader som sammanfattar vad som gör dessa produkter så speciella.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle vilja passa på att förklara varför Ansuz produkter förbättrar ljudet så markant, eller minskar försämringen av ljudet vilket egentligen är en mer kurrant beskrivning. 

För det första så jobbar konstruktören Michael Børresen framförallt med materials egenskaper för att finna sätt att minimera störningar, resonanser och förvrängningar så att det är musik som man hör och inget annat.

 

Kablarna

Om man konstruerar en kabel där ledarna ligger parallellt (skruvat eller helt parallellt /platt) så vill kardelerna inducera ström vilket ger en hög induktion, vilket i sin tur ger resonanser och störningar, vilket i sin tur därför dämpar dynamik och klarhet och ger mer hörbara störningar i bakgrunden, alltså en lägre svärta. Och det vill man ju inte ha.....:)

Om man har 0% induktion i en kabel så får man inga störningar, vilket ni förstår ger motsatt effekt på ljudet mot ovan beskrivna. Om man korsar kardelerna i exakt 90 grader med samma avstånd och med rätt avstånd mellan varje kors så får man 0% induktans. Detta är ju givetvis omöjligt!

Ansuz strävar i sin kablar efter detta koncept och har uppnått en extremt låg induktans. Detta är den stora orsaken till att det blir så stor skillnad på den strömkabel som man har mellan väggen och strömlisten.

Ansuz bygger inte sina kablar med "mjuk plast" utan "hård plast" för att minimera skineffekten, vilket annars ger störningar. 

 

Strömlister & Sparkz-pluggar

Sparks finns i två olika varianter, Sparkz och Sparkz TC (Tesla Coil). Den vanliga Sparkz minimerar störningar på växelströmskurvan genom att lägga till en liknande störning i motfas mot den värkliga störningen, alltså INTE dämpa/filtrera bort störningen. En Sparkz tar inte bort hela störningen utan ju fler Sparkz ju mindre störningar.

Sparks TC jobbar aktivt och är mer effektiv, klart mer effektiv än två stycken Sparkz.

Stömlisterna har dessa Sparkz inbyggda, t.ex. så har Mainz 8D nio stycken Sparks och tolv stycken Sparkz TC, vilket blir Sparks-pluggar för cirka 125.000kr, men priser på Mainz 8D är 30.000kr :) (Ansuz har strömlister från 9.500kr). 

Dessutom så har alla strömlisterna stjärnjord, vilket minskar störningar markant. Alla strömlister är byggda i en låda av trä, vilket de gör för att minska Hysterese-effekten, som bl.a. aluminium har gott om. Det är samma effekt/energi som man får när talspolen i ett högtalarelement är lindad på en bobin av aluminium. Hysterese ger störningar!

 

Darkz (apparatfötter)

Alla material kan innehålla resonanser, både internt (lägre frekvenser) och på ytan (höga frekvenser, Skin-effekten). Innehåller en CD-spelare mer material så kan den också innehålla mer resonanser. Ansuz strävar med sina fötter efter att leda bort resonanser och reducera dem. Ett mjukt material minskar resonanser till viss del, men stöter också tillbaka en hel resonanser från det håll de kom ifrån. Ansuz jobbar med hårda material i sina fötter för att leda bort resonanser. De behandlar Aluminiumytan i de olika nivåerna för att minimera Skin-effekten, plus att det ligger keramiska kulor i 2 lager per fot (1 lager i de justerbara), vilket är det näst hårdaste materialet i världen. Diamant är det hårdaste vilket ligger på ytan av Darkz Diamond. På eventet hos Perfect Sense tog vi bort och bytte fötter under en CD-transport som sände vidare en digital signal till Aavik U300 och som ni hörde så var det stor skillnad i dynamik, klarhet och svärta. Hade vi även tagit bort alla fötter på resten av anläggningen så......... :)

Darkz till kablarna är egentligen inte kabellyftare, utan en mekanisk jordning (bortledning och minimering av resonanser). Det gör inget att kablarna ligger på golvet där man inte har fötter.

Michael Børresen vill bl.a. uppnå är att det skall bli så störningsfritt som möjligt så att endast musiken skall spelas upp i framför lyssnaren. Michael stävar efter detta i all Hifi-produkter som han gör, vilket är orsaken till att en Aavik/Raidho/Ansuz-anläggning målar upp en stor ljudbild i både höjd, bredd och djup, utan att man hör det minsta av vad högtalarna står. Den stora anledningen till att det blir så mycket bättre dynamik med Ansuz är framförallt  för att "störningsgolvet" har minskats markant så att det tystaste blir tystare (högre svärta). Dynamik är ju skillnaden mellan det lägsta ljudet  och det högsta ljudet!

De som följer denna tråd men missade eventet hos Perfect Sense är mycket välkomna att kontakta Marcus på Perfect Sense eller mig Christian på Audioactive för en enskild demo och genomgång av Ansuz & Co. Även ni som var där men som kanske inte fick sitta i sweetspot är givetvis välkomna att kontakta oss.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...