Jump to content

juha

Recommended Posts

Hej och hå! Har ett märkligt problem när jag kör vissa plattor i TIDAL. Det kan närmast likna vid distorsion. Knastret återkommer i vissa plattor och gör mig rätt fundersam. Det låter som om man överstyr signalen, tex när en baskagge kör staplar upp på rött när man spelade till för herrans massa år sedan. 

Skulle någon vänlig själ köra en platta och se om detta är bara hos mig eller det är i själva TIDAL? Eller det ska vara så(nej)?

 

Musik: Trentemöller/Fixion/Never fade. 

Knastret återkommer dock i hela albumet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fixion är en av många nyare skivor som har 'Vinylljud' pålagt. Det låter rätt märkligt när man hör artificiellt brus då man spelar vinylen.

Jag kan däremot inte avgöra om just Never fade är en av de låtar som har detta ljud under rådande omständigheter. (Lyssnar i bilstereon)

Link to comment
Share on other sites

Har album som har vinyl ljud men inte på detta vis. Hoppade runt bland NYHETER och fann bl.a. att Beyonce sista platta höll på rasa ihop av detta knastrande/dist. Som sagt det låter som man bottnar högtalarna (spelar lågt). 

Om det verkligen är inspelat med detta så är det ju rent av osmakligt. Tillägga att jag inte hör något av detta via IPhone samt lurar-dålig upplösning?

Link to comment
Share on other sites

Nu har lyssnat igen, både via Tidal, lokal download (320kbps MP3?) och vinyl, men kan bara konstaterad att låten i sig och albumet låter riktigt bra.

Upplever du disten hela låten igenom eller bara vissa partier? Är det när den processade rösten sjunger "Never fade" i vänster kanal eller "Never turn" i höger?

Link to comment
Share on other sites

Tack för check! En till som har testat och det finns INGEN knaster....såååå, var står man nu? :)

 

Kommer helt från själva elementet...såsom dist kan göra. Provat 3 hgt så det har inget med detta. Spelat som idiot och inte hört någon som helst dist i andra låtar, som varit krävande. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Bebop said:

Vet inte vilka apparater och steg du har, men kan det ha något med för hög signal in i försteget så att det överstyrs? 

Ja detta har slagit mig detta med. Tänker att det skulle knastra när jag kör högenergi musik men det gör det inte. Kan inte riktig se den röda tråden i detta. Kör inte via elnätet. 

Link to comment
Share on other sites

Den röda tråden med att använda elnätet för sin dataström är att man kan få spikar i elnätet som påverkar t ex en förstärkares nätdel och ge oljud. Det kan vara riktigt besvärande. Varför en del drabbas av detta och andra inte, vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Kör via antenn adsl com hem. Om det skulle vara relaterat sladd-el eller slutsteg osv så skulle ju problemet dyka upp lite här och där i låtarna. Så är ju inte fallet. Det dyker tex upp i Nordic Sound album, 3 låtar i denna blandningsskiva. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

att använda elnätet för sin dataström

Så kallad powerline ethernet. Jag håll på att bli galen för ett tag sedan när mitt försteg bråkade. Märkliga dunkningar som endast  förekom via phono. Helt tyst på övriga ingångar. Bytte rör både i riaa- och nätdelen. Det lät ju som ett reguleringsproblem. Nedkoppling, transporter över broen, ledigt från jobbet, kostsam service osv.

Till slut frågade Anders mig om jag hade Internet. Jaa, det har jag ju. Jag skriver ju här nu tex. Men jag hade ju bara en tunn liten smart powerline-koppling till bluray-spelaren som i sin tur står 3m från stereon. Det kan inte vara så farligt. När jag kopplade ur den och la den uppe på vinden så blev phonodelen helt tyst. Den har aldrig varit så tyst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Japp, verkar vara något med router och ihopkoppling med den telekopplingen. Streamar (wi-fi)nu från router till dator-dac. Inget knaster. När jag får hem alla mina grejer igen så går jag vidare för att lösa detta till min filspelare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...