Jump to content

Marten hos Akkelis


Apexorca

Recommended Posts

För precis en vecka sedan demade Marten sin senaste "lilla" högtalare. Eftersom det var särdeles bra tycker jag det förtjänar en egen tråd.

 

_49U9346_1.jpg

Marten Mingus Quintet. Det är en förhållande liten högtalare som innehåller Martens nya idéer och utvecklade drivers ihop med Accuton. Leifs konstruktion tillåter 1a ordningens filter och en fasriktig placering i buffeln så att alla frekvenser startar från samma linje. Detta är säkert orsaken till den grymma tajming och snabba luftiga anslag man hör. Membranens baksida spelar också ut genom ett stort hål i konstruktionen eftersom den starka megneten placerats i omkretsens ytterkant bakom membranet. Fullt blås bakåt kan man säga. Allt detta bidrager nog till det fantastiska ljudet som lät mycket upplöst på ett musikaliskt sätt-. Basarna är konstruerade att spela ner till omkring 25hz med kraft och kontroll i en mycket liten låda. Detta är den avgörande orsaken för att Mingus Quintet kan spela så stort i en så liten låda. Lådan är MDF med Martens klassiska basport neråt. Glöm Bi-wire för det finns det inte uttag för. Ändå onödigt på denna högtalare tycker Leif som verkar rätt nöjd med sitt bygge. Och det skall han vara.

_49U9349.jpg

Denna högtalare måste på riktigt vara en av de absolut bästa i världen i denna prisklass. I alla fall av de  jag hört och det är ändå rätt mycket. Jag hade lätt kunnat leva med denna om jag skulle bygga upp ett litet system i något rum... blink blink. Nu spelades det ju iofs i Akkelis öppna stora entre´ och det är mycket luft där som skall fyllas, men det var inga som helst problem för Quintet. 

Jorma kablar var det så klart. Dess tillverkning förfogar nu Marten över.

Mycket speciellt uppbyggd rörelectronik från NAT.

_49U9344.jpg

Det blandades från vinyl och digitalt TIDAL. Båda lät bra, men ett format fick fler ögon att tåras av vällust. Jag räknade... :icon_smile_cool: Marten har ju inte gjort sig kända för att slarva med kvaliteten på signalkällan och det hade man inte nu heller men fokus blir på högtalarna så det blir inget om signalkällan från mig. Men fyll gärna på om någon vill.

Musiken var blandad och det var kul att höra Martens ny vinylplatta Supreme Sessions 2, som spelats in i deras rum. Marten bröderna är ju numera skivbolagsdirektörer också. 

Kraften djupet och värmen i hela ljudbilden är slående. Detta är nog bland det bästa jag hört i denna butik och frågan är om inte Quintet är Martens bästa högtalare sett till storlek pris mm. 

Den låter numera som en riktigt bra Sonus faber (blink blink).  Musikalisk som få och riktigt skön att lyssna på, man förlorar sig i musiken utan att tänka HiFi.

Med tanke på vad det skrevs om Quintet på Stockholmsmässan och förra året i München så kan den nog gå hem i stugorna generellt. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Apexorca, det var verkligen en massa härlig musik och återgivning som bjöds på denna lördag! Det är så gött att kunna sätta sig ner, slappna av, och njuta av musiken utan att bli hänryckt till specifika parametrar utan allt bara hänger samman! Satt på lite olika stolar och oavsett var man satt lät det helt klart bra! (även när man gick runt i butiken och kanske norpade en kaka vid disken hörden man hur bra det lät!) Tyckte också att oavsett format så lät det riktigt bra! Det är alltid kul när man klart och tydligt hör och förstår hur inspelningen gått till och man kan höra särarter av de produkter som använts under själva inspelningen.

Jag uppskattar en djup och klar botten som gärna får vara lite fylligare än tunn utan att tappa struktur och finess, vilket dessa Quintet absolut tillgodosåg i denna setup den stora lokalen till trots.

 

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Som nämnts innan så bjuds det alltid på lite unika inspelningar och material när Marten är igång, och så även denna gång. T.ex. inspelningar med "enkel" men riktigt fin elektronik och djupt tekniskt/akustiskt kunnande vilket resulterar i magnifika upptagningar som levereras med bravur av stupen! Grym närvaro och riktig gåshud vid återgivningen! Såklart bjuds man även på Martens "egna" inspelningar, även dem bjuder på upplevelser i flera plan!

 

Tack Marten, Akkelis och ni andra goa nördar som var där för en riktigt skön stund med både musik och samtal!  ....och som Jörgen sa....kanske dags att byta högtalare? :D

 

\\K-man

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, K-man said:

  ....och som Jörgen sa....kanske dags att byta högtalare? :D

 

\\K-man

 

Låter som en utmärkt idé.

Du som dessutom är inkörd i sortimentet kanske kan bjuda på en kaffe när uppgraderingen är klar ;) ?.... :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Kul att det mycket positiva intrycken från Stockholmsmässan tycks bestå och jag är inte förvånad. Som jag då skrev är det en förhållandevis "liten" högtalare som förmår att leverera en stor ljudbild. Kan inte akustiken i Akkelis stora entré i detalj men av bilderna att döma så är det ett ett antal akustikförbättrande absorbenter i bakkant som när jag besökte butiken i höstas. Martens brukar vara noggranna med detta och får till det bra. Ser att det nu är de svarta paren som användes denna gång och de tycker jag är riktigt snygga. De stod på display i Stockholm. Jag är lite svag för svart pianolack som jag tycker är en bra högtalarfärg. Elektroniken är lite annan än i Sthlm och rör i vart fall i slutstegen. Nat-steget fanns med som torrdemo sist. Kan inte riktigt identifiera försteget. Vad är detta?

Spännande att Martens tar över Jormas tillverkning, blir säkert utomordentligt bra och redan inkörda i konceptet, så att det märket har landat rätt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnade i Stockholm och kan bara instämma - det lät väldans bra..jag skulle drista mig till att säga att det var det bästa jag hört när det gäller Marten. För ordningens skull bör jag väl tillägga att jag bara hört dem i mässammanhang. 

2 hours ago, calm said:

Ser att det nu är de svarta paren som användes denna gång och de tycker jag är riktigt snygga.

Jag håller med, dom var riktigt fina i den färgen, men jag saknar alternativa kulörer. I de finare serier är det bara svart/mörkt och träfanér som gäller som det ser ut - man måste ner till den mindre Django L för att hitta en ljusare nyans!

@Marten, varför inte en Mingus i pianovitt eller en Supreme 2 i limegrönt? :4:  

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Taxmannen said:

Jag lyssnade i Stockholm och kan bara instämma - det lät väldans bra..jag skulle drista mig till att säga att det var det bästa jag hört när det gäller Marten. För ordningens skull bör jag väl tillägga att jag bara hört dem i mässammanhang. 

Jag håller med, dom var riktigt fina i den färgen, men jag saknar alternativa kulörer. I de finare serier är det bara svart/mörkt och träfanér som gäller som det ser ut - man måste ner till den mindre Django L för att hitta en ljusare nyans!

@Marten, varför inte en Mingus i pianovitt eller en Supreme 2 i limegrönt? :4:  

I rätt miljö kan vita naturligtvis också vara snygga, men det förutsätter omgivning i grå-vit-färgskala, annars blir det lätt som vita solitärer mot kanske en mörk bakgrund. Har nyligen besökt ett mycket smakfullt system i ett lika smakfullt rum just i grå-vit-skalan. Det var riktigt snyggt. Du vet vilket.:D:icon_smile_cool:

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Det var riktigt snyggt. Du vet vilket.:D:icon_smile_cool:

Nu förstår jag inte alls vad du menar, men tack i alla fall ;):D

Oavsett så är det ju väldigt vanligt idag i och med "ljust och fräscht"-trenden att väggar är vita även om övrig inredning är färgglad. Jag vet ju vad jag gillar och lägger ingen värdering alls eftersom det i slutändan enbart handlar om smak, men min känsla är att väldigt många högtalartillverkare numera erbjuder större möjlighet till val av färg och ytbehandling än det traditionella i svart och/eller träfanér. På HEM t ex visade ju i vart fall Kef, Totem, Devialet, Naim, Dynaudio, Burchardt, JBL och Canton vita skapelser, och t ex Vivid och Wilson går ju att få i valfri färg.

Jag tror helt enkelt att man kan nå en större publik om man är flexibel när det gäller ytfinishen!

Link to comment
Share on other sites

Focals högtalare på mässan i år var vita och det andra paret var lite åt det oranga hållet. Det lär ha funnits ett ärtgrönt par på mässan i München förra året och året dessförinnan såg jag ett par i bladguld. Undras vem som beställer detta? Det kanske inte är så svårt att tillgodose alla smaker om det gäller lackade ytor men svårare vid faner. Variationerna förr var lite som T-Forden som fanns i svart och så i svart. :D Roligare kanske att få beställa sitt unika par.

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Det kanske inte är så svårt att tillgodose alla smaker om det gäller lackade ytor men svårare vid faner.

Inte alls. Enbart Osmo har ett 50-tal lasyrer och pigment som går att kombinera och spä ut och få näst intill en oändlig palett. Samma sak med Cascos industrilasyrer. Dessutom kan ytan förpigmenteras och därefter ytborsta och sedan försegla med lack i flera lager och glansvärde - eller djupborsta och sedan olja ytan för en naturliga trälock. Dessutom finns ju vanlig lack. 

Man kan göra oerhört mycket mer med fanér idag än bara för 5-6 år sedan, vilket framför allt beror på ny applicerings-, borstnings- och torkteknik för att förhindra fiberresning och torrsprickor. Det har också tagits fram mängder av pigment för att förstärkningseffekter typ "pearl". Man har också börjat färglägga med laserprint där man kan variera både mönster och färg i oändliga mängder. Min förra arbetsgivare har investerat i två sådana anläggningar som kan användas på näst intill alla former av material. Och när säkerhetsläget klarnat kring nano-teknik flyttas gränserna än mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...