Jump to content

Step up transformatorer till MC i norra skåne

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon MC användare här, gärna i närheten av norra skåne, som vill prova de JS trafos jag byggt in i en låda? Jag har nämligen endast MM pickuper själv och kommer antagligen inte köpa en MC. Jag har sett dessa säljas på ebay där den rekommenderades för EMT pickuper. Jag funderar på sälja den på ebay själv men finns det intresse här i Sverige eller bara nån som vill testa så hade det varit kul. Omsättningen är 1:40.

trafo.jpg

trafoa.jpg

Hej och välkommen till Euphonia. 

Omsättning på 1:40 vilket innebär en förstärkning på 32 dB. Det är ganska mycket. Mer normalt idag är ca 1:20.  Den ger också hög impedansomsättning vilket ger en belastning av ca 30 ohm. Jag kan tänka mig att konstruktionen togs fram när Ortofon lanserade sina MC-pickuper på 70-talet typ MC 20. De hade låg utspänning och en rekommenderad belastning på 50-100 ohm. En MC pickup med låg utspänning (0,3 mV eller lägre) med en rekommenderad last kring 30 ohm är nog det mest optimala skulle jag tro.

Och från det ena till det andra... Eftersom du vill avyttra den kommer jag att flytta tråden till medlemsannonser.

Hej!

Tack för dina synpunkter. Är ingen sugen på att köpa dessa hade det varit kul om det finns någon i närheten som har möjlighet att prova dem även om de inte passar optimalt för just deras system. Omsättningen är rätt hög men som du säger har man bara rätt pickup. Det finns ju andra schou trafos som är väldigt populära exempelvis no 251 med 1:365 för Ortofon SPU.