Jump to content

Hemma hos Ishoot


ishoot

Recommended Posts

On ‎2017‎-‎10‎-‎02 at 12:26, ishoot said:

Nya höstskor till Accordon.

Andra kombatanten Gaia III då? Ja allt som jag upplevde med Art-Q damper fanns här också och ljudbilden växte på alla håll. Men det fanns även något annat. Basen var helt förändrad! Den blev otroligt fast, nyansrik och framförallt musikalisk! I mitt hem så är golvet ett halvsvajigt plankgolv och basen har tidigare satt igång resonanser i det, speciellt i musik med kraftiga kontrabas partier. Dessa resonanser är som bortblåsta nu! Detta är så extremt tydligt att effekten går att höra i andra rummen med. Bumlandet jag har haft i sovrummet medans musik spelas är också helt borta.


Marko_Vesterinen_02102017_DSF4973.jpg

 

 

Mycket intryck som har bearbetats och när jag till slut har landat efter några dagar med dessa fötter under högtalarna så har jag kommit fram till att jag inte kan vara utan dessa. Dessa stannar kvar. Och till ovanlighetens skull så tycker jag att dessa är extremt moderat prissatta jämfört med mycket annat i denna hobby :-)

 

Ishoot - vad är det för konstruktionsprincip i dessa fötter? Inbyggda spikes, stålkula eller fyllda med foam? Hittar ingen info om konstruktion på Iso Acoustics hemsida. Ser seriösa och hitech ut! Priset verkar ju vettigt också. Och kul att resultatet blev bra!

Har också ett svajigt träbjälklag med parkett, så jag funderar på ett alternativ till att ha högtalarna på stenskiva på halvhårda gummifötter.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-20 at 10:57, Muffin said:

 

Ishoot - vad är det för konstruktionsprincip i dessa fötter? Inbyggda spikes, stålkula eller fyllda med foam? Hittar ingen info om konstruktion på Iso Acoustics hemsida. Ser seriösa och hitech ut! Priset verkar ju vettigt också. Och kul att resultatet blev bra!

Har också ett svajigt träbjälklag med parkett, så jag funderar på ett alternativ till att ha högtalarna på stenskiva på halvhårda gummifötter.

Fötterna innehåller inga spikes eller stålkulor utan bygger på mjuk avkoppling med hjälp av olika gummibussningar inuti. Så som dessa är konstruerade så blir dessa bra mycket mera stabila än tex. SD-fötter. Och vad dom gör för ljudet kan verkligen inte jämföras med SD-fötter, dessa spelar i en helt egen liga. Såg en sprängskiss någonstans som jag inte hittar nu och det var ganska många olika lager överlappande gummibussningar i dom. Hitech eller inte dessa fungerar och ser snygga ut :-)

DSF9463.jpg

 

 

Edited by ishoot
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-20 at 16:06, Svanteborg said:

Jag blev också intresserad av fötterna, justeras de i höjdled uppifrån med den lilla knoppen? Hur lång är gängan på dem, skulle de fungera på mina fötter som är ca 40 mm tjocka (Dynaudio C2)

Knoppen uppepå i bilden är låsningen till originalspiksen på mina högtalare. Du justerar och låser fötterna med dom två medföljande gängade brickorna. När gängtappen är iskruvad i foten helt och med låsbrickan på plats så har du ca 20mm gänga kvar att skruva in i högtalaren. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, ishoot said:

Fötterna innehåller inga spikes eller stålkulor utan bygger på mjuk avkoppling med hjälp av olika gummibussningar inuti. Så som dessa är konstruerade så blir dessa bra mycket mera stabila än tex. SD-fötter. Och vad dom gör för ljudet kan verkligen inte jämföras med SD-fötter, dessa spelar i en helt egen liga. Såg en sprängskiss någonstans som jag inte hittar nu och det var ganska många olika lager överlappande gummibussningar i dom. Hitech eller inte dessa fungerar och ser snygga ut :-)

 

Tack ishoot för uttömmande svar och bra foto på isärplockad fot! Konstruktionen ser ut som en avkoppling i två steg (dubbel avkoppling), att döma av bilderna, det verkar som en smart konstruktion om man väljer mjuk avkoppling. Kanske dubbelt så bra jämfört med SD-kudde, som är enkel avkoppling.

Trodde innan att jag behövde genomgående invändig gänga i befintlig fotfäste, för att montera övre låsknoppen. Men låsknoppen ingår ju inte i kittet. Bra! 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, YYZ said:

GAIA lll - Klart intressant. Vad betalades och var köpt?

Jag gav 4000kr för 8st fötter. Tyvärr behöver jag bara 6st totalt till mina högtalare men dessa säljs bara i 4-pack. Dessa inhandlades hos Akkelis Audio i Göteborg men lär finnas hos andra butiker med. Låna hem och testa :-)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, ishoot said:

Som en liten bonus så fungerar den nedersta delen som en sugkopp. Detta gör att högtalarna bokstavligen suger sig fast i golvet om underlaget tillåter det. Grymt smart!

 

Väldigt ekonomiskt fördelaktigt, inga fler uppgradering med nya högtalare, när nuvarande högtalarna sugit sig fas i underlaget och inte vill lämna hemmet! :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ishoot said:

Fötterna innehåller inga spikes eller stålkulor utan bygger på mjuk avkoppling med hjälp av olika gummibussningar inuti. Så som dessa är konstruerade så blir dessa bra mycket mera stabila än tex. SD-fötter. Och vad dom gör för ljudet kan verkligen inte jämföras med SD-fötter, dessa spelar i en helt egen liga. Såg en sprängskiss någonstans som jag inte hittar nu och det var ganska många olika lager överlappande gummibussningar i dom. Hitech eller inte dessa fungerar och ser snygga ut :-)

DSF9463.jpg

 

 

Har du provat viktanpassade SD-fötter? Förstår du hur de fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis kommit hem  från Malmömässan och var inne hos PL Audio där jag stötte på dessa fötter 

Såg verkligen seriösa ut och fanns i olika viktklasser något som var noga när man monterade dom det 

var att texten var framåt för dom har olika styvhet framåt o bakåt jämfört med i sidled .

Underdelen på foten hade en gummiklädd sugkopp så det gäller att hitta läget på högtalarna 

innan man monterar foten för sen står högtalarna bergfast mot golvet. 

Ett dilemma var priset jag blev tvungen att sattsa på den största foten som inte direkt var billig 

12k skulle jag få hosta upp i så fall 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, sprudel said:

Har du provat viktanpassade SD-fötter? Förstår du hur de fungerar?

Ja jag har provat. Har en hel låda med just SD-fötter i olika viktklasser. Om jag förstår hur dom fungerar? Nej jag kan nog inte påstå det, jag är fotograf inte en ingenjör. Att bägge är en form av mjuk avkoppling förstår jag. Varför dom låter olika har jag inget svar på. Att jag tycker dessa låter bättre än just SD-fötter är just vad jag tycker och betyder inte att detta är någon universell sanning. Att dessa fötter är stabilare är däremot inget personligt tyckande det är så det är. 

Edited by ishoot
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, A/Wing. said:

Jag har precis kommit hem  från Malmömässan och var inne hos PL Audio där jag stötte på dessa fötter 

Såg verkligen seriösa ut och fanns i olika viktklasser något som var noga när man monterade dom det 

var att texten var framåt för dom har olika styvhet framåt o bakåt jämfört med i sidled .

Underdelen på foten hade en gummiklädd sugkopp så det gäller att hitta läget på högtalarna 

innan man monterar foten för sen står högtalarna bergfast mot golvet. 

Ett dilemma var priset jag blev tvungen att sattsa på den största foten som inte direkt var billig 

12k skulle jag få hosta upp i så fall 

Ja jag läste om detta med att det var viktigt åt vilket håll loggan pekade åt i instruktionerna. Man kan känna detta när man vickar på fötterna att det är skillnad i dämpningen beroendes på vilket håll man vickar. 

Ja går man upp i viktklass så drar priset iväg snabbt. Men i förhållande till mycket annat så är dom ändå extremt vettigt prissatta. Jag har haft betydligt dyrare fötter hemma hos mig som inte fungerat ens i närheten så bra som dessa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ishoot said:

Ja jag har provat. Har en hel låda med just SD-fötter i olika viktklasser. Om jag förstår hur dom fungerar? Nej jag kan nog inte påstå det, jag är fotograf inte en ingenjör. Att bägge är en form av mjuk avkoppling förstår jag. Varför dom låter olika har jag inget svar på. Att jag tycker dessa låter bättre än just SD-fötter är just vad jag tycker och betyder inte att detta är någon universell sanning. Att dessa fötter är stabilare är däremot inget personligt tyckande det är så det är. 

Det viktiga är ju att du tycker det låter bättre i din setup.:)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, A/Wing. said:

Jag får ta mig en funderare på hur jag ska göra om jag ska sattsa på Sylodyn som var min 

första  tanke eller dom här fötterna som är klart intressanta. 

Är det möjligt att få prova hemma innan köp? Det är ju en hel del pengar.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, sprudel said:

Är det möjligt att få prova hemma innan köp? Det är ju en hel del pengar.

Jag lånade hem ett komplett set hos Akkelis innan köp. Jag håller med att det är en del pengar och jag tycker absolut man skall testa först. 

Edited by ishoot
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ishoot said:

Ja jag har provat. Har en hel låda med just SD-fötter i olika viktklasser. Om jag förstår hur dom fungerar? Nej jag kan nog inte påstå det, jag är fotograf inte en ingenjör. Att bägge är en form av mjuk avkoppling förstår jag. Varför dom låter olika har jag inget svar på. Att jag tycker dessa låter bättre än just SD-fötter är just vad jag tycker och betyder inte att detta är någon universell sanning. Att dessa fötter är stabilare är däremot inget personligt tyckande det är så det är. 

Vad menar du med stabilare? Om du puttar på högtalaren och den vickar fram och tillbaka med SD-fötter och inte med denna fot? Är det detta du menar så är det precis detta man vill uppnå med SD-fötter. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Rydberg said:

Vad menar du med stabilare? Om du puttar på högtalaren och den vickar fram och tillbaka med SD-fötter och inte med denna fot? Är det detta du menar så är det precis detta man vill uppnå med SD-fötter. 

Det jag menar är att med dessa fötter som är tvådelade att dom vickar om du puttar på dom men står stabilt kvar mot golvet. Just för att dom är tvådelade, förankrade i själva högtalaren och för sugkoppseffekten. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, ishoot said:

Det jag menar är att med dessa fötter som är tvådelade att dom vickar om du puttar på dom men står stabilt kvar mot golvet. Just för att dom är tvådelade, förankrade i själva högtalaren och för sugkoppseffekten. 

Alright, då fattar jag. Kör själv med viktanpassade SD-fötter som är försänkta i själva sockeln till mina högtalare, det blir väldigt stabilt samtidigt som högtalarna kan vicka fritt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, A/Wing. said:

Jag har precis kommit hem  från Malmömässan och var inne hos PL Audio där jag stötte på dessa fötter 

Såg verkligen seriösa ut och fanns i olika viktklasser något som var noga när man monterade dom det 

var att texten var framåt för dom har olika styvhet framåt o bakåt jämfört med i sidled .

Underdelen på foten hade en gummiklädd sugkopp så det gäller att hitta läget på högtalarna 

innan man monterar foten för sen står högtalarna bergfast mot golvet. 

Ett dilemma var priset jag blev tvungen att sattsa på den största foten som inte direkt var billig 

12k skulle jag få hosta upp i så fall 

12k för fötter?! Jag skulle inte ens fundera på att betala det.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis dyrt med 12 kkr men förutsätter att detta gäller samtliga och att det då ger en rejäl förbättring i ljudet. Då kan ju 12 kkr vara motiverat om man samtidigt tycker att högtalarna är den viktigaste delen i ett system. Själv låter jag spikesen på mina Ktêma vila på underdelen av Cerapucs vilket ger en hård nedtagning. Tror att dessa prismässigt ligger på ungefär halva summan, men väl värda sina pengar. Det tar bort onödiga resonanser i ett flytande parkettgolv. Skulle jag uppgradera ytterligare så skulle jag nog testa Stillpoints som för mig är lite av State of The Art i sammanhanget om vi pratar hård nedtagning..

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mina högtalare är inte billiga i inköp så varför ska jag då inte försöka optimera kopplingen

mot golvet för att få ut det bästa möjliga ur dom då också. 

Och har man då kanske möjlighet för hemlån och man blir nöjd med resultatet och det 

motiverar priset så tycker inte jag det är farligt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...