ishoot Posted January 3 Author Share Posted January 3 3 hours ago, disromance said: Vill se ny översiktsbild Kommer. Har jobbat i studion alla dagar och det har redan mörknat när man väl har kommit hem. Men nu i veckan blir det hemmajobb. Skall försöka få till en ny översiktsbild då. disromance 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoL Posted January 3 Share Posted January 3 Grattis till dom nya prylarna @ishoot ser riktigt fint ut och låter säkert kanon✨ ishoot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted January 4 Share Posted January 4 Snyggt! Riktigt snyggt. ishoot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 10 Share Posted January 10 Riktigt fint. Grattis! ishoot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LISTEN TO MUSIC Posted January 10 Share Posted January 10 Grattis! Underbara musikaliska högtalare 🎶 ishoot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted January 11 Author Share Posted January 11 On 2023-01-03 at 20:00, JoL said: Grattis till dom nya prylarna @ishoot ser riktigt fint ut och låter säkert kanon✨ On 2023-01-04 at 12:08, Adagio said: Snyggt! Riktigt snyggt. 13 hours ago, Apexorca said: Riktigt fint. Grattis! 12 hours ago, LISTEN TO MUSIC said: Grattis! Underbara musikaliska högtalare 🎶 Tack och bock! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted January 30 Author Share Posted January 30 Äntligen fint ljus och hemmajobb. Bob Dylans Fragments - Time Out of Mind Sessions (1996-1997): The Bootleg Series, Vol. 17 spelandes på stereon. Då passar det bra med en ny översiktsbild. magnuskan, disromance, Bebop and 11 others 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted January 30 Author Share Posted January 30 Vy från hallen JWE, calle_jr, lindvall and 14 others 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted January 30 Share Posted January 30 Vanligtvis har har jag lite svårt för helsvarta högtalare men frågan är om det nu inte ser ännu mer sobert och elegant ut i rummet jämfört med tidigare. ishoot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted January 30 Share Posted January 30 Technics on top of things Var har du gömt Studern då? ishoot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted January 30 Author Share Posted January 30 1 hour ago, Terminator said: Vanligtvis har har jag lite svårt för helsvarta högtalare men frågan är om det nu inte ser ännu mer sobert och elegant ut i rummet jämfört med tidigare. Vi var också skeptiska, men när de väl var på plats så insåg vi att de passade in klockrent. Parsifal är ju ändå relativt nätta i sin storlek. figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted January 30 Author Share Posted January 30 38 minutes ago, lindome said: Technics on top of things Alltid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted January 30 Author Share Posted January 30 Studern huserar numera på sin vagn till vänster om DJ-avdelning. Har även skaffat mig en passiv XLR-växlare för att enkelt kunna byta mellan Studern och MasterSounds mixern Govinda, Bebop, calle_jr and 5 others 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 12 Share Posted March 12 Efter en av vinterns snöigaste och halkigaste bilturer kom jag till slut helskinnad in i värmen hos @ishoot. @lindome kom också fram hel och ren. Duktig fotograf som @ishoot är så är ju systemet och rummet där det spelas i redan väldokumenterat. Jag lägger upp lite bilder och text från denna kväll ändå. Det är ju alltid roligt att lyssna på system man som utvecklas med noggrannhet, tanke och höga ambitioner. Det var verkligen roligt att lyssna. Veritys egenskaper känner jag igen och de är mkt goda och helt i min smak. Det är fokus på musiken. Vi lyssnade på digitalt lagrad musik, bla via Innous Statement och dator med HQ-.player till att börja med. Sedan plockades det fram rariteter på vinyl. @ishoot's stora intresse av Japansk kultur och musik var spännande att få ta del av. Det är ju verkligen roligt med musik från olika kulturer och hur det öppnar vägar in för att förstå mer av dessa kulturer. Japans musikscen verkar vara enorm och influenser från vår västerländska musiken blir cool med de japanska inslagen. Lite nyinskaffade rullband spelades också och det är ju bara så... då låter det på en helt egen högre nivå. Som av en händelse började vi snacka högtalarplacering för att optimera anslaget och kraften i systemet. När @ishoot stack iväg för att hämta mat tog jag tillfället i akt och möblerade om. Nej inte helt men flyttade in högtalarn mot väggen någon decimeter, lite toe in och lite ihop. Det ökade på basstödet och attacken på ett bra sätt tyckte jag. Men skulle jag bli ivägkörd redan innan maten? Nej det gick bra och föll i god gjord, dessutom fick de båda högtalarna åka vidare in mot vägen efter att jag gått hörde jag. Men man får lyssna ett tag och se om man missat något annat. Jag håller ju på med samma resa med högtalarplacering. I princip blir man aldrig klar med högtalarplaceringen. Det är ett rymligt rum. Ev vacker pjäs med hypnotiska VU-mätare. En mycket fin B67a som får betraktas som kungen här. Kuzma med Hana Umami Red får väl bli drottning då. Mycket fint vinylljud. Lite DJ känsla blev det också. Digitalljudet verkar @ishoot och jag ha mycket lika åsikter om och kämpar för samma sak. Det låter ju bra... så klart men det är inte som det analoga. HQ-player menar @ishoot är det bästa han fått till i sitt digitalljud. Problemet är att Innous inte kan hantera det helt optimalt. Jag kan inte detaljerna kring det men det blir en del fixande och trixande och en dator-lösning i tillägg för att komma till denna nivå. Många prylar och en del kunskap behövs. Man får inte ge sig. Kanske en dag kommer digitalljudet att bli lika bra som det analoga, men inte kommer det av sig själv inte. Man kan också säga att det redan är bra men annorlunda mot det analoga. Det ÄR tycke och smak om detta. Min personliga uppfattning är att det kan bli, som i detta fall, mycket njutbart med det digitala, men att det är ganska lätt att hitta egenskaper som jag ideligen jämför med tex Kuzman och B67an här och att dessa engagerar mer och känns bättre i hela kroppen. Tack för denna fina musikkväll med mycket ny musik för mig. byZan, YYZ, SOUND BY VINYL and 12 others 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted March 12 Share Posted March 12 38 minutes ago, Apexorca said: I princip blir man aldrig klar med högtalarplaceringen. Nej, det är precis så. Kul ni verkar ha där nere i halkan också. Ett fint system och trevliga människor. 😀 byZan, Apexorca and ishoot 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted March 12 Share Posted March 12 Ser riktigt trevligt ut @ishoot och jag skulle gärna sitta och lyssna där😉 /byZan ishoot and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted March 13 Share Posted March 13 Det var verkligen en spännande biltur till @ishoot förra veckan - halt nåt så in i...... Väl på plats så inger rummet precis det lugn som kan anas i alla fina bilder. En behaglig känsla som lockar till att lyssna på musik Som den analoga förespråkare jag är, så hade jag med mig ett par band till värden som han beställt. Varför inte börja på hög nivå direkt tänkte jag och fick värden att veva upp ett band direkt på B67:an. Lite masterband som bakgrundsmusik när @Apexorcaanlände fungerade fint. Håller med om att Kuzman tillsammans med Hana Umami Red lät väldigt bra Spännande med alla japanska artister, där finns mycket som jag skulle vilja ha. Dock verkar priserna skena ordentligt nu. Stort tack för en mycket trevlig kväll med varierad musik och fina musiktips byZan, parsifal, ishoot and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parsifal Posted March 13 Share Posted March 13 On 2023-03-12 at 17:05, Apexorca said: stack iväg för att hämta mat tog jag tillfället i akt och möblerade om. Nej inte helt men flyttade in högtalarn mot väggen någon decimeter Detta var också det absolut första @calle_jr gjorde när han var hemma hos mig och lyssnade på samma högtalare. Hos mig så spelade de också bäst nära bakvägg och inte alls lika övertygande när jag följde de generella placerings rekommendationerna från Verity. Jättefina bilder och roligt att läsa om ert besök. Tack! Apexorca and ishoot 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 13 Share Posted March 13 32 minutes ago, parsifal said: Hos mig så spelade de också bäst nära bakvägg och inte alls lika övertygande när jag följde de generella placerings rekommendationerna från Verity. Var det basen du jagade också? Ja, högtalarplacering kan vara svårt och inte alltid är det efter de givna reglerna som det funkar bäst. För det mesta handlar det från start om att få bästa basrespons i rummet. Får man inte till basen missar man ju såååå mycket i musiken även i andra register. 35 minutes ago, parsifal said: Jättefina bilder och roligt att läsa om ert besök. Tack! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 13 Share Posted March 13 8 hours ago, lindome said: Varför inte börja på hög nivå direkt tänkte jag och fick värden att veva upp ett band direkt på B67:an. Lite masterband som bakgrundsmusik när @Apexorcaanlände fungerade fint. Ja precis och det var väl därför skillnaden till det digitala blev så tydlig. När jag har kompisar hemma vågar jag aldrig börja med rullband och sedan streama. Det blir för tydlig skillnad och då blir det orättvist om man vill ta reda på hur bra det digitala låter även om det digitala är maxat. Man kan inte byta från bra rullband och sedan testa digitalt. lindome and plind 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 15 Share Posted March 15 Måste tillägga att @ishoot's HQ-player väcker mitt intresse. Det kan nog vara en nivå till. Jag får nog själv börja grotta lite i det. Sammy and ishoot 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted March 16 Author Share Posted March 16 Tack för besöket @Apexorca & @lindome Skönt att ni tog er hit och hem helskinnade. Vädret var minst sagt lurigt. Alltid lika trevligt att träffas över en bit mat och mycket musiksnack! Jag kan förklara lite mera ingående hur jag tänker gällande det digitala och vart jag befinner mig just nu. Min digitala setup idag består av Innuos Statement Streamer, Innous Phoenix NET nätverksswitch och en Holo Audio May KTE DAC som är en NOS-DAC. Jag tycker att den setupen spelar på en bra nivå, men jag har alltid föredragit det analoga ljudet hos mig. Just detta faktum har gnagt mig under en längre tid och jag har lagt ned otaliga timmar på att läsa på försöka förstå varför det är så för mig. Jag har tidigare redan förstått att av någon anledning så föredrar jag alltid DSD formatet före PCM. Min DAC är en så kallad NOS DAC som består av två helt separata R2R Dacar, en för PCM och en för DSD. Den hanterar samplingsfrekvenser upptill DSD1024 och PCM1.536MHz så den är väl lämpad för just extern uppsampling. Många andra verkar köra just min DAC med någon form av extern uppsampling och enligt de själva med mycket gott resultat. Detta gjorde mig nyfiken. Vissa har valt att sampla upp som PCM medans andra har valt DSD. Och det är just HQPlayer som alla använder sig av. Innuos Statement klarar inte av rent hårdvarumässigt av att uppsampla till de nivåer jag är intresserad av. I Statement genom ROON kan man kan göra en mycket enklare och mindre beräkningskrävande uppsampling till DSD. Detta blir dock inte i närheten av lika bra som HQPlayer gör det. Sagt och gjort jag var tvungen att börja testa detta. Jag började med att installera en testversion av HQPlayer. Detta gjordes på en Windows-maskin som består av följande hårdvara: Windows 11 Home CPU Socket-LGA1700, 12-Core, 20-Thread, 3.6/5.0GHz, Alder Lake 32GB RAM NVIDIA RTX 3080 grafikkort Luftkyld låda som är helt tyst Rätt så kraftfull maskin men verkligen inget monster. Denna hårdvara ger mig möjligheten att uppsampla alla typer/samplingsfrekvenser av filer till DSD 512 eller PCM 1.536MHz. Enklast och smidigast sättet att köra HQPlayer är att göra detta ihop med ROON. Så på denna maskin rullar även ROON Server. Alla lokala musikfiler lagras också på denna maskin istället för Statement. Detta för att när man kör Statement i NAA läget så kan inte ROON se de musikfiler som ligger lagrade internt i Statement. Datorn är i arbetsrummet och är igång hela tiden. Den drar inte speciellt mycket ström när den inte jobbar och runt 70W när den processar med HQPlayer. För att kunna köra HQPlayer med Innuos Statement så ställer man enkelt om Statement till att bara agera som en NAA (Network Audio Adapter) Då blir Statements enda uppgift att skicka vidare informationen från HQPlayer till dacen. I ROON så ställer man in ljudkällan till att vara HQPlayer och den hittas automatiskt. Allt detta tar max 10 minuter att sätta upp, så med lite datorvana är det inga som helst problem att få igång allt. Fortsättning följer... Sammy, Terminator, plind and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted March 16 Author Share Posted March 16 On 2023-03-13 at 18:58, parsifal said: Detta var också det absolut första @calle_jr gjorde när han var hemma hos mig och lyssnade på samma högtalare. Hos mig så spelade de också bäst nära bakvägg och inte alls lika övertygande när jag följde de generella placerings rekommendationerna från Verity. Jättefina bilder och roligt att läsa om ert besök. Tack! Idag så har högtalarna flyttats ut igen. Att ha dem nära bakväggen hos mig kanske fungerade för tunnare inspelningar men efter några dagar så insåg vi att majoriteten av musiken blev beslöjad och och mellanregistret blev grumligt. Sagt och gjort ut med högtalarna där de stod tidigare och sedan ytterligare 5cm längre ut. Nu finns det mera fundament men allt annat som vi uppskattar finns kvar. Toe-in är är också minskat. Allt handlar väl som vanligt om rummet och smak. Nu får det stå uppställda där i några dagar så får se var de till slut hamnar. Apexorca, parsifal, Terminator and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted March 16 Share Posted March 16 Jag har ju varit hos @ishoot och är själv riktigt sugen att testa på HQPlayern men jag vet inte om jag får fullt ut av det då Devialen för tillfället bara hanterar DSD64. Nu undrar säkert några varför i hela världen väljer man att köra Statment som NAA och enkla svaret är att det är för det låter otroligt bra med Statment. @ishoot har tetat lite olika enheter allt från en paj till andra enheter och vi kom fram till att dessa enheter når inte upp i samma ljudkvalité som Statmenten levererar. Jag skulle faktist våga mig på att påstå att jag gillar faktiskt mer att lyssna på @ishoots digitala, det är något som verkligen är förföriskt med ljudet som även tilltalar mig till och med lite mer än vinylen och ändå så har @ishoot ingen dålig vinylrigg. Sedan är det nog som många har diskuterat att det kan bero på inspelningar och mastringar. Det är klart att rullband låter lite bättre men för första gången tyckte jag faktist skillnaden inte var så stor som jag hört innan.. Men som sagt HQPlayern kräver en hel del processor kraft och kylning och vad jag vet så finns det nog inte någon färdig streamer, som är kraftfull nog att konvertera till DSD512 på egenhand utan hjälp av en extern dator som man har till att beräkna om ljudtet till DSD512. Sedan så är jag säker på att @ishoot inte är riktigt färdig med sitt digitala och det finns verkligen potential att lyfta ljudet till ännu högre nivåer. Det digitala får man faktiskt jämföra lite som med vinyl, man slänger inte på en arm och nål utan att ställa in allt efter största noggrannhet för bästa välljud det samma skulle jag säga om det digitala. Här spelar kablar mm. en stor roll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted March 16 Share Posted March 16 Ja. Digitalljudet är verkligen mjukt, luftigt och förföriskt på ett sätt som är ovanligt med digitala signslkällor. Att ta rygg på @ishoot's ideer är en god ide. Jag tycker @ishoot är rätt vass på detta. Det krävs lite för att ta sig fram i detta. Jag får åka snålskjuts på andras goda ideer och testande här. 2 hours ago, Sammy said: Jag skulle faktist våga mig på att påstå att jag gillar faktiskt mer att lyssna på @ishoots digitala, det är något som verkligen är förföriskt med ljudet Ja absolut, men har du hört rullband där? 4 hours ago, ishoot said: Idag så har högtalarna flyttats ut igen. Att ha dem nära bakväggen hos mig kanske fungerade för tunnare inspelningar men efter några dagar så insåg vi att majoriteten av musiken blev beslöjad och och mellanregistret blev grumligt. Sagt och gjort ut med högtalarna där de stod tidigare och sedan ytterligare 5cm längre ut. Nu finns det mera fundament men allt annat som vi uppskattar finns kvar. Toe-in är är också minskat. Allt handlar väl som vanligt om rummet och smak. Nu får det stå uppställda där i några dagar så får se var de till slut hamnar. Känner igen proceduren. Man flyttar och hör först något man kanske gillar, sedan efter ett tag landar man och får justera lite. Bästa sättet är att testa runt lite och även rätt extrema lägen. Det tar tid innan man hittat det läge som ger bäst kompromiss. För det är ofta det det handlar om, kompromisser. Värdera vad man uppskattar bäst och kompromissa sig dit. Perspektiv och 3D kontra slam och mellanbasdriv är två sidor som ofta konkurrerar. 4 hours ago, ishoot said: Jag har tidigare redan förstått att av någon anledning så föredrar jag alltid DSD formatet före PCM. Ja, samma här. Det har något mer förföriskt och en på något vis mer flytande självklar musikpresentation. Jättesvårt att beskriva men det låter mer rätt, mer analogt. 5 hours ago, ishoot said: Jag kan förklara lite mera ingående hur jag tänker gällande det digitala och vart jag befinner mig just nu. Tack för det. Det är lite att sätta sig in i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts