Jump to content

Hemma hos Ishoot


ishoot

Recommended Posts

12 hours ago, ishoot said:

Så vad är det då som händer när man kopplar in Phoenixen i en Hifi-anläggning? Jag har nog aldrig upplevt att någon Hifi-komponent någonsin har gjort så stor skillnad första sekunderna man lyssnar på en låt som med Phoenixen inkopplad.

 

Tack för dina intryck. Jag har försökt blunda för att den här produkten existerar och jag har läst flera liknande intryck på andra forum som jag också gjort mitt bästa för att förtränga. Det verkar inte råda något tvivel om att den gör bra saker.  Grattis! :) 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-12 at 09:58, ishoot said:

Har nu levt med Innuos Phoenix ett tag och även lyssnat på den i ett annat system hos @Sammy så nu skall jag försöka ge mig på att beskriva vad jag upplever. Phoenix är alltså en USB Reclocker som klockar om USB-signalen med hjälp av en 3ppb OCXO klocka på 24MHz. Utöver detta så detta förser den USB-signalen och klockan renad ström från 2st olika mycket högkvalitativa nätdelar. Phoenix förvanskar inte USB-signalen på något sätt, du kan tom. Koppla in den till en datorn och koppla på en USB hårddisk och den fungerar fullt ut. Så USB signalen är helt intakt.

 

Så vad är det då som händer när man kopplar in Phoenixen i en Hifi-anläggning? Jag har nog aldrig upplevt att någon Hifi-komponent någonsin har gjort så stor skillnad första sekunderna man lyssnar på en låt som med Phoenixen inkopplad. Det är inte några små skillnader vi pratar om här. Ljudbilden får ett enormt djup och bredd, det framkommer lager på lager med rumsinformtion som tidigare varit dolt. Det är nästan lite kusligt. Just 3D-känslan är nog den mest påtagliga, alla instrument hamnar på rätt plats, djup och får luft omkring sig. Men även basen går djupare och får bättre definition. En liten bonus jag också har märkt är att hårt komprimerad musik blir mera njutbar. 

 

Totalen av dessa förbättringar gör att man ser in i musiken på ett helt annat sätt. Beroendeframkallande och njutbart! Jag förstår faktiskt inte hur Phoenixen kan påverka såpass mycket som den gör.

 

Jag har ingen monster DAC men Moon 380D DSD är ingen dålig DAC och Phoenixen lyfter den rejält. Samma sak hos @Sammy med hans Devialet 1000 Pro inkopplad till en Mac Mini. Och vad jag har läst mig till så lyfter Phoenixen allt man kopplar in i den oavsett prislapp.

 

Så ännu en gång har man blivit påmind om att man aldrig skall ha förutfattade meningar om hur saker och ting är eller hur dessa överhuvudtaget fungerar eller inte. Jag kan verkligen helhjärtat rekommendera alla som är nyfikna att testa Phoenixen själva. Jag tror att ni kommer bli förvånade.

Det här var ju spännande. Jag har funderat på Chords m-scaler och ska provlyssna den eftersom jag har en Chord-dac. 

Det här kan ju vara ett alternativ kanske då man av lyssningsintrycken att döma får liknande effekt.

Väldigt nyfiken på hur du upplever nytillskottet efter några veckor och provar att koppla ur den, vad händer då?😊

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, sprudel said:

Det här var ju spännande. Jag har funderat på Chords m-scaler och ska provlyssna den eftersom jag har en Chord-dac. 

Det här kan ju vara ett alternativ kanske då man av lyssningsintrycken att döma får liknande effekt.

Väldigt nyfiken på hur du upplever nytillskottet efter några veckor och provar att koppla ur den, vad händer då?😊

 

Jag ställde en liknande fråga tidigare idag till @Strmbrg, som nyligen beskrev sina intryck av M-Scaler på hififorum.nu. Får man full effekt av både M-Scaler och Phoenix om man ansluter dem innan sin DAC med "dual RCA" anslutning?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, sprudel said:

Det här kan ju vara ett alternativ kanske då man av lyssningsintrycken att döma får liknande effekt.

 

De kanske ger liknande effekter men de är ju två väldigt olika prylar som gör väldigt olika saker. En M-scaler är ju byggd för att ta in tex. USB och skicka ut via dubbla koaxer till en Chord DAC.

 

The Hugo M Scaler is a highly advanced standalone upscaler capable of redefining sound quality from digital audio. It uses Rob Watts’ (our Digital Design Consultant’s) unique filter technology, the most advanced in the world, to upscale standard 44.1kHz digital audio up to 705.6kHz (16x CD’s 44.1kHz native resolution), ready to be passed to a suitable DAC; Hugo M Scaler extends its upscaling performance to 768kHz (from 96kHz input data) for our dual-BNC-input DACs: Qutest, Hugo 2, Hugo TT 2 and DAVE.

Link to comment
Share on other sites

Enda sättet att få reda på effekten av apparaterna ur kvalitativ/kvantitativ aspekt är ju att lyssna i sin egen anläggning, sedan är det upp till var och en att avgöra om det är värt pengarna. 

Att två så olika principer för förbättring av usb-förmedlad musik påverkar upplevelsen säger ju en del om svårigheterna med det digitala mediet, och att det absolut inte är färdigt ännu. 

Link to comment
Share on other sites

Så är det ju @sprudel prova och lyssna i egen anläggning :)

 

Jag valde AES framför USB när jag byta streamer sen ska man inte glömma att de skapas produkter där tillverkarna kan bygga upp en efterfrågan på produkter du knappt visste att du behövde precis som med USB kan man se en liknande marknad med switchar o dyl som ska "förbättra" nätverket.

 

Innuos Phoenix utvecklades efter man släppt sin Statement streamer där just samma USB kort används med dubbel strömförsörjning (tror de var delvis för att de med en ZENith SE Mk.2 skulle komma nära prestandan på en Statement) så man plockade ut de delarna i en egen låda som går att koppla till vilken USB överföring som helst.

 

Strömförsörjningen byggs av en man i England vid namn Sean Jacobs (dessa moduler kan man köpa för DIY om man är sugen på att bygga en PSU själv).

 

IMG_1187.JPG.be366ed2654cec66b92992a15f7b87de.thumb.JPG.fbb4f37d0a6d282ed175466880e2d6ee.JPG

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, sprudel said:

Enda sättet att få reda på effekten av apparaterna ur kvalitativ/kvantitativ aspekt är ju att lyssna i sin egen anläggning, sedan är det upp till var och en att avgöra om det är värt pengarna. 

Att två så olika principer för förbättring av usb-förmedlad musik påverkar upplevelsen säger ju en del om svårigheterna med det digitala mediet, och att det absolut inte är färdigt ännu. 

Håller med dig och det bästa är ju att låta det spela en stund i anläggningen, har upplevt att oftast så blir man hänförd av komponenter man kopplar in i anläggningen då det påverkar ljudet på ett nytt sätt och tänker att det här måste man bara ha. Men när man plockar bort den tillförda komponenten så blir det oftast att man inser att även man blir imponerad först av det nya man kopplat in, så är det inte alltid att det låter rätt! Så inser man när man kopplat tillbaka att allt faller på plats även om man inte har samma upplösning eller vad det är för effekt en ny komponent eller kabel tillför  som första intryck.

 

Hitta en intressant produkt som är nog liknande som Innuos Phoenix fast med lite mer möjligheter och olika utgångar förutom USB https://audioconcept.se/product/mutec-mc-3-smart-clock-usb/ 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar inte på att Phoenix är en bra produkt. För egen del resonerar jag ungefär så att om det kommer ut något omvittnat bra så kommer fler att hänga på (lite av en naturlag) med motsvarande lösningar och bli mer eller mer standard och då sjunker också priserna. Euphonias grundare, @Timbre™ har en klok devis som han ofta upprepade. "Med HiFi skall man aldrig ha bråttom". Jag tycker det är klokt. Mitt senaste inköp med Lumïn U1 Mini känns inte färdig ännu. Nätdel, NAS och inköp av mer högupplösta filer känns mer angeläget just nu för min del. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Sammy said:

Hitta en intressant produkt som är nog liknande som Innuos Phoenix fast med lite mer möjligheter och olika utgångar förutom USB

 

Att tänka på är att den har enbart USB in inte ut då det är SPDIF eller AES som gäller. Dock en bra produkt som jag själv ägt och använt med USB till AES och vidare till Devialet (AES tyckte jag med Devialet gav bäst ljud, kan dock ändrat sig med den senaste versionen).

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Va!? Tänker du prova en annan nätdel till din Lumin?

Som sagt, inte för bråttom. När jag känner mig säker på att det tillför något. Jag är inte helt övertygad och det är inte Hifi News heller efter test av D2. Jag lägger inte 4,000 pga av enstaka uttalande från de som bytt. Klart de är positiva. Det är betydligt fler som inte har bytt. Hur resonerar de. Jag känner samma sak inför ethernetkablar. Ger det mer än att köpa mer musik, t ex?

 

Efter ett tag brukar många tweets kallna och ingen frågar efter dem längre. Varför då, kan man undra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Att tänka på är att den har enbart USB in inte ut då det är SPDIF eller AES som gäller. Dock en bra produkt som jag själv ägt och använt med USB till AES och vidare till Devialet (AES tyckte jag med Devialet gav bäst ljud, kan dock ändrat sig med den senaste versionen).

Jag såg detta nu att den enbart har USB in och inte ut! Upplevde du att du fick bättre ljud ut via AES jämfört med nätverk med Devialet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Sammy jag började med min D200 och körde då Sonore microRendu -> Mutec -> Devialet tyckte då de lät bättre än USB direkt. Skaffade sen en Auralic och fortsatte med AES till Devialet sen skrotade jag det och körde nätverk istället då med Roon/HQ Player via Devialet AIR till Devialet 440Pro (dock om än något buggit förfarande).

 

Vad jag upplevt så tyckte jag många föredrog AES på Devialet men då jag sålde mina Devialeter innan CI uppgraderingen så har jag inte jämfört den senaste versionen av nätverk kontra AES.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Amatören said:

Det var ett intressant påstående som jag gärna skriver under på! :)

 

Det tar ett tag innan man blir övertygad om vad som skiljer förändring från utveckling, det är inte alltid de går hand i hand. 

Eftersom ljudupplevelser slår an på emotionella strängar där mottagarens respons varierar med dagsform mm så får det ta sin tid. 

Trevlig tid oftast att ägna sig åt sin hobby.:sherlok:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Det tar ett tag innan man blir övertygad om vad som skiljer förändring från utveckling, det är inte alltid de går hand i hand. 

Eftersom ljudupplevelser slår an på emotionella strängar där mottagarens respons varierar med dagsform mm så får det ta sin tid.

 

Eller hur. Jag som byter relativt mycket grejer med jämna mellanrum tycker faktiskt just det här med förändring är roligt, det är ju extremt ovanligt att nånting blir helt olyssningsbart eller rent ut sagt dåligt. När man håller på med komponenter på en viss nivå så tycker jag snarare det kan handla om olika nyanser av bra, allt är i regel bra, men det kan vara lite mer "bra bra" eller bara bra på olika sätt. Jag är inte speciellt orolig för att fatta några felbeslut även om man kanske ibland känner att man är ute på tunn is, men det brukar bli bra i slutändan, jag ser min anläggning lite som en resa som är i konstant förändring.... det är ju en hobby som sagt. :) 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-14 at 15:21, VoicesInMyHead said:

tycker faktiskt just det här med förändring är roligt

Exakt.

Det behöver inte ens finnas ett specifikt mål.

Enbart själva förändringen kan vara stimulerande, och utvärdering av förändringen är en del av vad som gör detta till en hobby.

Jag tycker det är sunt så länge man tycker det är kul och på vägen upptäcker man saker och förkovrar sig.

 

Om man sedan vill behålla den förändring man upplever så är hjärnan uppfinningsrik att skapa en story som stödjer den viljan.

Likväl som den skapar en ny story ett halvår senare när nyheten svalnat.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2020-07-14 at 15:21, VoicesInMyHead said:

Jag som byter relativt mycket grejer med jämna mellanrum tycker faktiskt just det här med förändring är roligt,

Fortsätt med det. Jag har har varit i precis samma situation som du. @eliot påpekade för ca 10-12 år sedan att jag bytte lika ofta som han bytte underkläder. Det har dock avtagit med åren. Min egen analys av det är bl a

  • Jag har kommit lite till vägs ände, jag har nått dit jag strävat. 
  • Jag har insett det blir inte så mycket bättre än det jag har till kostnader jag kan försvara utan mest bara annorlunda. Bättre då att fila på det jag har. Senast med uppgradering av ingångsrör till försteg till pengar jag inte vågar nämna. Nästa uppgradering kommer jag att göra av min dac med nya NOS-rör. Har man en gång hört vad t ex NOS Telefunken från 60-talet kan göra så är det svårt att sitta still... men det finns även andra.
  • Jag har testat kablar fram och tillbaka genom åren, bl a Monster, Purist Audio, Siltech, Nordost, Kabula Sosna, Cardas och Transparent och till slut har jag satt ner foten. Känns inte meningsfyllt att börja om.
  • Samma sak med förstärkare. Efter många år med transistorförstärkare tyckte jag att jag inte kom längre. Jag tyckte jag testat ”allt” men till slut blev det mest byte av design. Det var då jag gav mig på rörförstärkare och jag blev fast. Under senare år har jag kommit till slutsatsen att det hade räckt med att skaffa rörförsteg där det mesta av ljudet skapas. Skulle jag börjat om idag hade det nog blivit försteg från VTL, Audio Note, Shindo, Aesthetix eller Conrad Johnson och transistor-/hybridslusteg från Lamm, Aesthetix eller Pass.
  • Under min byteskarusell har jag fastnat för rör både för riaa och dac. Fördelen med de val jag har gjort är att det kommit fabriksuppgraderingar  till varje enhet. De har tillverkats i över 10 år med samma modellbeteckning och tillverkas fortfarande med tilläggen MarkII & III eller Signature och Eclipse. En bra grundkonstruktion som hela tiden förfinas. Därmed är de inte så intressanta för hifi-pressen som vill ha helt nya produkter.
  • Jag började med Dynaudio 1998 efter omfattande tester. Jag började med Contour 1.8 MII som var helt överlägsen på piano, tyckte jag då,  och sedan Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan 8 år Evidence Temptation som jag kompletterade med ett par Dynaudio SUB600 för 5 år sedan. Jag har inte hört något sedan dess som motiverar byte. De leverar det jag tycker är bland det bästa som går att få. Det gör även t ex Verity, Sf, Avalon, TAD och Wilson, men jag har fastnat för Dynaudios ljudsignatur och känner noll behov att ändra på det. 
  • Viktigt i sammanhanget är rummets akustik och få en enhet som spelar bra tillsammans i mitt rum. Enligt min mening är det en större utmaning än att hitta bra prylar i sig. Hur lirar t ex en ny förstärkare ihop med min rördac? Hur funkar mina kablar om jag byter försteg? Hur funkar min akustikbehandling med nya högtalare? För mig är det en helhet man lyssnar till, inte enstaka prylar.
  • Jag började med hifi ca 1971-72. Risken med för mycket hifi-intresse är att det tar överhand av musiken. Jag har haft perioder där ny hifi och nya skivor kändes viktigare än att lyssna på musik. Idag är jag helt fri från den bördan. De senaste 5-6 åren har jag lyssnat på mer musik än jag nånsin gjort inklusive de album jag köpte 1970-2010 som jag knappt visste jag hade och som spelats bara en eller två gånger under okoncentrerad lyssning. Jag har fler pärlor än vad jag visste men också massor av ”skräp” som jag har svårt att förstå varför jag köpt.

 

Det är rätt kul att se hur diskussioner kommer igen i takt med att vi får nya och yngre medlemmar. Inget konstigt i det. För den nyfikne finns mycket historik att botanisera bland. Här ett 15 år gammalt exempel med kablar från Kimber 

 

Olika tider har olika prioriteter. Det är precis som med familj och barn. Livet är annorlunda med barn i 40-årsåldern mot småbarnstiden på 70-talet då jag fick smyga hem med skivor för att inte avslöja att jag tullat onödigt mycket av hushållskassan.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Fortsätt med det. Jag har har varit i precis samma situation som du. @eliot påpekade för ca 10-12 år sedan att jag bytte lika ofta som han bytte underkläder. Det har dock avtagit med åren.

 

Det blir ju såklart så med tiden, vi är många på forumet men alla gör sin egen resa, i sin egen takt och vid olika tillfällen. Vi har kommit olika långt och gått igenom olika mycket längs vägen. Jag skrev ju lite häromveckan om att jag nästan såg slutet på min egen resa och fick lite panik, men jag hittade snabbt nåt nytt att fundera över, och sen har en sak ett hiskeligt sätt att leda till en annan för min del, och då måste man ibland se till att ta vara på möjligheterna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2020-07-14 at 10:02, Bebop said:

Ger det mer än att köpa mer musik, t ex?

 

 

Jag svarar gärna på den frågan och det blir personligt för mig. 

För mig är detta två olika intressen som iofs förenas i ett samspel. Jag ställer personligen inte investering i HiFi mot att lyssna på eller köpa musik. Det är i musiken det startar och jag har aldrig valt bort musik för HiFi. Men det kan säkert vara olika. 

 

On 2020-07-14 at 10:02, Bebop said:

Efter ett tag brukar många tweets kallna och ingen frågar efter dem längre. Varför då, kan man undra.

 

Så sant, så sant.

 

Detta är något som jag tycker genomsyrar hela hobbyn. Samma med olika märken. Varför finns vissa märken bara en kort tid och vissa blir kvar i åratal och köps flitigt på andrahandsmarknaden när de kommer ut där? Det finns så klart både rutiga och randiga skäl för detta, men det övervägande är deras byggkvalitet, prestanda, driftsäkerhet,  mm, mm. 

Varför kommer det analoga medierna tillbaka med en försäljningsutveckling som pekar rakt uppåt och nu senast har vinylförsäljningen gått om CD-mediet i USA? Iofs streames det mycket mer, men ändå. Kan det ha med kvaliteten på musikåtergivningen eller är det en retrofluga bara för att? Jag tror det har med musikåtegivningens kvaliteter att göra och att det är trevliga format att använda. Det analoga medierna är lite mer mindfullness att använda än att zappa runt digitalt på paddan tycker jag och några jag känner. :D 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Apexorca said:

Det analoga medierna är lite mer mindfullness att använda än att zappa runt digitalt på paddan tycker jag och några jag känner. :D 

Jo, det går upp och ner. Genast efter jag köpte Lumin så spelade jag knappt en vinyl under ett antal månader. Den sista månaden har jag enbart spelat vinyl och gör så även idag. När det riktiga rusket sätter in blir det nog mer med bandaren också. Varför? Jag vet inte. Det är väl lite som att äta på olika porslin. Maten är densamma men får en annan omgivning. Det är i vart fall inte för ljudet. En del LP låter mer "digitalt" än cd, även äldre vinyl och omvänt. Jag njuter av båda.

 

Jag har delvis lite annorlunda musik på vinyl, framför allt 50- till 80-talsjazz som jag är inne på just nu. Jag spelar bara Blue Note denna helgen. Musiken efter ca -85 har jag främst digitalt men även en hel återugåvor från "vinyltiden". 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2020-07-13 at 22:08, sprudel said:

Det här var ju spännande. Jag har funderat på Chords m-scaler och ska provlyssna den eftersom jag har en Chord-dac. 

Det här kan ju vara ett alternativ kanske då man av lyssningsintrycken att döma får liknande effekt.

Väldigt nyfiken på hur du upplever nytillskottet efter några veckor och provar att koppla ur den, vad händer då?😊

Har kopplat bort Phoenixen i några omgångar. Ganska snabbt åker den tillbaka. Att den gör något som jag uppskattar och trivs med är det ingen tvekan om.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-02 at 19:16, AlfaGTV said:

 

Hur har det gått med rör-elserna? Och, har du provat koppla bort Phoenix ur kedjan igen? 

 

On 2020-07-13 at 22:08, sprudel said:

Det här var ju spännande. Jag har funderat på Chords m-scaler och ska provlyssna den eftersom jag har en Chord-dac. 

Det här kan ju vara ett alternativ kanske då man av lyssningsintrycken att döma får liknande effekt.

Väldigt nyfiken på hur du upplever nytillskottet efter några veckor och provar att koppla ur den, vad händer då?😊

Har kopplat bort Phoenixen i några omgångar. Ganska snabbt åker den tillbaka. Att den gör något som jag uppskattar och trivs med är det ingen tvekan om. I och med att den gör vad den gör så väcks ju nyfikenheten. Vad skulle hända...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...