Jump to content

Highlights från High End 2017


calm

Recommended Posts

Har samlat lite reportagebilder och intryck från High End mässan 2017 i en egen tråd.

Skälet är att mina bilder inte håller samma klass som P-Pans mästarklass och att jag gärna vill ha mina intryck och bilder samlade år från år. Dessutom ligger jag sent i slingan i år.

Så ingen konkurrens utan snarare komplement och naturligtvis en del upprepningar. Var på mässan både lördag och söndag, från öppningsdags till stängning men skriver om samlat intryck eftersom intrycken ibland kan blandas ihop. Genomgående var att det lät bättre på söndagen. Naturligt eftersom det trimmas och värms upp en del under tiden.

Så håll tillgodo!

Startade på Sheraton som vanligt där kön ringlade sig lång redan före 10.

P1070737_zpsabcdpwy1.jpg

Kallt några minusgrader, så bra med en ordentlig mössa att "förvärma" öronen med.

P1070742_zpsabwf9frd.jpg

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Första rummet blev på bottenplanet, där Marten huserade.

P1070893_zps7svbwdpe.jpg

Leif och lillebror som jag tyvärr glömt namnet på tog emot i dörren. Här var nyheten att Supreme Session 1 och 2 som nu finns på vinyl. Lillebror som inte är högtalarbyggare svarar för den grafiska designen av konvolutet. Hade naturligtvis hoppats att inspelningen från Göteborgsmässan skulle vara klar, men den kommer sannolikt  först till hösten 2017.

P1070745_zpszgxvkcte.jpg

Jörgen tog emot inne i rummet som nu spelas på längden istället för som tidigare på tvären. Detta krävde en hel del i bashanteringen, med den största HH-väggen jag sett i mässammanhang. Wingar fångade reflexerna i sidled och en specialmatta på golvet för golvreflexen.

Spelades naturligtvis Supreme Session på dessa högtalare Mingus Quintet, en förhållandevis liten högtalare men med stort ljud för sin storlek.

P1070746_zpsqrtkzu5h.jpg

Fem element inalles därav namnet, med tre basar i botten som i vart under lördagen satte rummet i rörelse.

Vinylspelaren från Rui Borges med Kuzma-arm och en för mig okänd pickup.

P1080086_zpswgcrctaq.jpg

Hur lät det då?

Lördagen trots den väl genomarbetade akustiken något bullrigt i basen, som släppte rejält under söndagen till att bli det bästa mässljudet detta år!

Var där vid stängningsdags på söndagen och då njöt jag i fulla drag. Som sagt en stor högtalare i ett förhållandevis litet kabinett!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum på bottenplanet på Sheraton var P.L. Audios.

P1070756_zps1tjzpqdn.jpg

Här spelades på Focals högtalare Scala Utopia v2 med elektronik från dCS i en något nedbantad digitalrigg och Pass Labs integrerade förstärkare.

Hade gärna lyssnat på den här högtalaren som tyvärr inte spelades på vid de tillfällen jag besökte rummet.

P1070753_zpspfgobvag.jpg

Sopra här i en originell färgställning. 

Det lät som vanligt välbalanserat, högupplöst och bra i detta rummet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med ytterligare ett reportage från HEM - bilder kan man aldrig få för mycket av :mm:

Det vore intressant att höra mer om mattan på golvet i Martens rum. Jag antar att avsikten var att öka golvreflexen jämfört med heltäckningsmattan under!? Instämmer för övrigt i analysen av ljudet i rummet. Jag blev själv sittande långe och bara njöt av musiken och det hör till ovanligheterna på mässor :)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Taxmannen said:

Trevligt med ytterligare ett reportage från HEM - bilder kan man aldrig få för mycket av :mm:

Det vore intressant att höra mer om mattan på golvet i Martens rum. Jag antar att avsikten var att öka golvreflexen jämfört med heltäckningsmattan under!? Instämmer för övrigt i analysen av ljudet i rummet. Jag blev själv sittande långe och bara njöt av musiken och det hör till ovanligheterna på mässor :)

Tack Taxmannen, då kör jag vidare.

När det gäller mattan framför högtalarna så är nog syftet att undvika att diskanten dyker ner för mycket i absorption i en heltäckningsmatta. Såg att de körde denna eller liknande i München också om jag minns rätt. Eftersom de har som alltid jobbat en hel del med akustiken och wingar så tror jag  att golvreflexen i mattan även påverkas av diffusionen i sidled. Upplever att diskant och mellanregister ger mycket detaljer utan att för den skull gå över gränsen till att bli för mycket. Mjukt balanserat och upplöst. Riktigt bra!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa "stora" rum blev Audio Nords hörnrum som de brukar få till med lite spännande nyheter.

P1070776_zpsnusgckhv.jpg

Här Vivid Audios GIYA G1 högtalare i brittish racing green som tyvärr var svår att fånga på bild.

P1070958_zpsoc5bo9rr.jpg

Rejäla pjäser med ordentlig basbestyckning. Med externa delningsfilter i separata boxar.

P1070959_zpsq9qfgzgs.jpg

Men mitt största intresse var nog den här spelaren.

P1070964_zpsymtky8gz.jpg

TechDAS Airforce III, som jag sett här för första gången. Med Spiral Groove-arm Centroid och jag antar någon puppa från Scala ? Tittade inte så noga faktiskt.

http://www.techdas.jp/analog_05.html

Ettan och tvåan var representerade i München var det årets absoluta tungviktare. Men denna är också ett under av teknik, med vaccum i skivtallrik och luftlagring och vad jag läst inte lång efter ljudmässigt.

Nyhet var också dessa kablar

 

P1070962_zpsylloelhf.jpg

Svensktillverkade under namnet Tarfala. Uppbyggda med olika kardelmaterial koppar och silver i olika geometrien.

Hur lät det då sammantaget? Från midjan och uppåt mycket bra, men basen blev lite för tjock. Rummet satte uppenbarligen begränsning vilket antyddes av högtalarplacering ännu längre ut från bakväggen/fönstret än normalt. Men som sagt ordentlig basbestyckning i Vivid och jag har hört dem i andra sammanhang så inga problem att uppskatta dessa högtalares potential.

Calm

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

Nästa besökta rum var Digitalbild som demade Electrocompaniet, Rega, van den Hul och Kef i skön förening. Kef högtalare i referensserien.

P1070973_zpsobjwafid.jpg

Det spelades på bland annat detta stereoslutsteg  AW 250 från Electrocompaniet. Jag gillar ljudbilden i EC produkter och märket som jag tycker är väl närmast underskattat pga lite turer vad gäller agenturer etc. Hoppas på att det får bättre spridning. AW 400 tillhör mina absoluta slutstegsfavoriter och inte långt ifrån det ljud jag själv har. Nemo AW 600 har närmast kultstatus.

P1070974_zps5wylmmqu.jpg

Ljudet var genom Kef-högtalarna balanserat med en viss antydning till värme och rymd. Fin ljudbild.

Mycket Rega-produkter på display.

Men också Chord.

P1070789_zpsubkw1znt.jpg

P1080067_zpsqli3jr8q.jpg

Denna cd-spelare ser verkligen läcker ut.

Calm

Edited by calm
tillägg i bild
Link to comment
Share on other sites

I nästa rum på mezzaninplanet hade Paus slagit på stort med celebert besök från Canada och högtalartillverkaren Totem.

Vd och grundaren Vince Bruzzese och vice vd och försäljningsansvariga Lucy Lentini.

P1070952_zps0hnr060r.jpg

P1070920_zps3vjtgu0n.jpg

Detta var nog en av mässans stora överraskningar givet pris/prestanda. Totem Sky för facila priset av ca 23 kkr.

P1070948_zpspwuknjpu.jpg

Tillsammans med denna rörförstärkare från Primaluna Dialog för ca 32 kkr så spreds välljud i den annars så svåra salen Drottningholm A.

P1070949_zpsp27gzii3.jpg

Mycket likt den gamla Model 1 som är lite av en legend när det gäller stativare.

P1070918_zps0kiyxifc.jpg

Vem har sagt att det måste kosta för att låta bra?

Calm

 

Edited by calm
tillägg bilder
Link to comment
Share on other sites

I nästa rum spelade Hegel tillsammans med KEF Blade som jag tycker är en högtalare som alltid har presterat bra de gånger jag hört den på mässor.

P1070938_zpsxv218cd0.jpg

Bra och rapp med pondus utöver vad man kan förvänta sig mht storleken. Smal och smärt i fronten men ändå en bred och fin ljudbild. KEF kan göra högtalare och har en lång tradition i branschen sedan 1961. Har själv ägt ett par och man är duktiga på bra ljud och design i kombination. High End-modellen Moun fick vi se och höra i Gbg i höstas. Den är ett konstverk i sig.

Calm

Link to comment
Share on other sites

En trevlig sysselsättning när man tycker sig vara nöjd med sitt system är att tweaka med lite nya kontakter etc.

Ett säkert kort är alltid Svalander som brukar dyka upp med diverse kontakter och annat. Förra året ledde detta till lite byte av phonokontakter från Furutech.

P1080078_zps5sqojicq.jpg

Här ges möjlighet att klämma och känna och diskutera. Dock såg jag inte herr Svalander själv i år, men hans medhjälpare fanns på plats.

P1080077_zpsecznf9tz.jpg

P1080076_zps3lhiyxlq.jpg

Kanske borde ge nätsidan en uppfräschning, efter ha läst PEO:s eminenta tråd.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Året som gått har varit lite i vinylens tecken och skivspelaren har fått sig en ordentlig genomgång.

Kanske mjukvaran vinylen behöver en vårstädning?

P1070941_zps8pagljde.jpg

P1070940_zpssp2um78k.jpg

Eller varför inte denna lilla apparat för att kräma ut de sista ur vinylspåret.

P1070939_zps9ymxpb2p.jpg

Till det facila priset av 25 kkr så ger denna en avmagnetisering av skivan. Kanske något för den som har allt redan?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ett för mig nytt märke tillverkat i Danmark som funnits ett tag där.

P1070772_zpsfvof4gay.jpg

Ett fullständigt modellprogram finns från signalkälla till högtalare. http://www.gato-audio.com/index.php

P1070773_zps9k0dxumi.jpg

Uppställning här var försteg PRD 3S och slutsteg PWR 222 monoslutsteg.

P1070774_zpsnmkjdsjf.jpg

Högtalarna kan jag inte riktigt bestämma modellen på.

Audio Concept är tydligen återförsäljare i Sverige .gato audio 

Välljudande det lilla jag hann med att lyssna på dem.

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Magnetisk pvc? :shocked:

Naturligtvis är det nog statisk elektricitet man avser men namnet antyder något annat. För tonhuvuden finns det avmangetiseringsapparater men knappast för vinyl.

https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/tips_fakta/hifi-tips/skivspelartips/avmagnetisera-lp/

Calm

Edited by calm
Edit tillägg
Link to comment
Share on other sites

Man menar på att vissa ämnen i vinylmassan, i detta fallet, färgämne som gör vinylen svart, innehåller mineraler som kan få magnetisk laddning. Det skall låta bättre när plattan blir avmagnetiserad. Har inget med statisk elektricitet att göra.....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shaft said:

Man menar på att vissa ämnen i vinylmassan, i detta fallet, färgämne som gör vinylen svart, innehåller mineraler som kan få magnetisk laddning. Det skall låta bättre när plattan blir avmagnetiserad. Har inget med statisk elektricitet att göra.....

Intressant!

Har aldrig sett vinyl på det sättet, dvs att det skulle i någon usträckning vara magnetiskt. Däremot sprakade det friskt tidigare hos mig pga torr inomhusluft särskilt på vinterhalvåret. Tycker dock att tvättningen hjälper en hel del så att man slipper Zerostaten.

Kör dock min gamla Parastat som jag haft sedan urminnes tider. Två plyschkuddar som tar bort dammet. Funkar bra.

Calm

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Vox said:

Sedan en tid tillbaka är det hans dotter och svärson som driver företaget från Västerås.

Då var de dem jag träffade i montern. Kul att de kör vidare, det behövs ett sådant företag med den specialinriktningen, dvs allt till hifi, men som inte är direkt hifi. Snabba och pålitliga leveranser tycker jag och bra att prata med.

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Ett för mig nytt märke tillverkat i Danmark som funnits ett tag där.

P1070772_zpsfvof4gay.jpg

Ett fullständigt modellprogram finns från signalkälla till högtalare. http://www.gato-audio.com/index.php

P1070773_zps9k0dxumi.jpg

Uppställning här var försteg PRD 3S och slutsteg PWR 222 monoslutsteg.

P1070774_zpsnmkjdsjf.jpg

Högtalarna kan jag inte riktigt bestämma modellen på.

För ordningens skull så har Gato haft svensk representation under flera år. Först med Tonkraft som distributör. Sedan ett drygt år tillbaka har man en direktrelation med handlarna i Sverige inklusive oss.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Perfect sense said:

För ordningens skull så har Gato haft svensk representation under flera år. Först med Tonkraft som distributör. Sedan ett drygt år tillbaka har man en direktrelation med handlarna i Sverige inklusive oss.

Eftersom jag inte kände märket sedan tidigare så var jag inne på deras hemsida där hänvisas till Gato i Danmark när man tittar på distributör för Sverige. Däremot står inte ett ljud om den historiska representationen vilket är naturligt. Sedan fanns heller ingen uppgift om handlare vad jag kunde se. Hänvisningen till AC råkade bara komma upp när man Googlar på märket och hade för min del endast syftet att gaffla in prisnivån på produkterna som kan vara av intresse för den som undrar. Har aldrig sett dem i butik. Nu vet vi att du också säljer och förmodligen fler handlare i Sverige. Kanske en uppgift att lägga på deras hemsida. Det blir en fråga för Gato att lösa.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Vox said:

Tack för ett bra reportage med fina bilder.

Tack själv och för att du plockade pickupen. Det finns onekligen en del att välja på och mörka foton kan ibland vara svåra att avläsa sådär i efterhand.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då var det dags att knalla vidare till nästa uställningslokal Coor Konferens ett 20-tal meter från Sheraton. 

P1070794_zpsx8oqpsus.jpg

Bra att man kunde gå emellan utan ytterkläder trots några minusgrader. 

Första rummet vi besökte var Devialets Phantom Gold. 

P1070812_zpsyjtlrzvu.jpg

En veritabel försäljningssucce vad jag förstår. Såg den överallt i Paris nu senast och uppenbart uppskattad av en ny generation som en livsstilsprodukt och allt-i-ett-produkt.

P1070811_zpsvvhkyjk6.jpg

Nu med en passande partyväska så att man kan smyga iväg till en fest under åberopande av viktig bowlingmatch.:D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Granne med Phantomrummet så fanns detta system som intresserade mig mest för kablarnas skull.

P1070808_zpsun1cnysb.jpg

Här huserade Bibacord med sina kablar och Fredrik B. spelade mycket klassiskt musik och en del piano.

P1070807_zpskosb92cw.jpg

Här både de gamla hgt-kablarna med balsaträ och de nya i mera böjligt material, i en biwirad konstellation.

Det blev mest kabelsnack, men det lät upplöst och lätt i presentationen som Bibacord brukar göra.

P1070806_zpshgzjicg5.jpg

Skall bli intressant att testa högtalarkablar i rätt längd så småningom och kanske också en phonokabel som Fredrik håller på att ta fram.

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare något rum längre bort var det Wilson Sacha med rörsteg från Prâna Arches 845 med två rejäla tuber som ökade värmen i detta lilla rum.

P1070814_zpseq9bjmde.jpg

Herr Gurka spelade bla. Sarah Vaughn från Devialetskivan på Technics skivspelare.

P1070813_zpsed5lmctm.jpg

P1070995_zpssoiruyjl.jpg

P1070993_zpsi9jumneg.jpg

Svårfotat i motljuset. Men jag gillar Wilson allt mer och detta var inget undantag även om rummet inte var optimalt.

Calm

Edited by calm
tillägg i bild
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...