Jump to content

Highlights från High End 2017


calm

Recommended Posts

11 hours ago, calm said:

Då var det dags för nästa rum där Perfect Sence körde förra årets höjdare Absolare och Keisers högtalare Classic, som på söndagen briljerade i skönt ljud.

P1070828_zpskjrvcbri.jpg

P1070830_zpspsttplpu.jpg

Iår var det kanske en lite mer modest anläggning med elektronik från CH-Precision och högtalare från Wilson Benesch

P1070878_zpsnj3ceqpl.jpg

Tror att det rör sig om W.B. A.C.T. One Evolution http://wilson-benesch.com/products/act-one-evolution-floor-standing-loudspeaker.html

CH-Precision hörde jag i ett supersystem i München för två år sedan. Och som namnet antyder så är det precision i ljudet, dvs högupplöst, holografisk och balans åt den ljusa sidan. Denna elektronik är på en lägre prisnivå och man får naturligtvis anpassa kraven därefter. Dock samma grundläggande ljudkaraktär. Jämfört med Absolare så saknar detta system den där magiska och mjuka lyster på toppen, men det innebär naturligtvis inte att det är på något sätt dåligt, tvärtom. Lördagen var nog systemet inte helt uppvärmt för här fanns ett uns av hårdhet som lossnade på söndagen. Kul att det kommer lite nya märken till oss!

Skulle gärna höra det igen i en annan rumsmiljö, eftersom jag vet att detta rum är lite svårt. Det blir därför lite svårt att hitta den där breda och djupa ljudscenen.

 

Men annars mycket trevligt och bra!

 

Calm

Tack för besöket och uppmärksamheten!

Jag hoppas att det är OK att jag målar ut bilden lite.

CH Precision har än så länge en(1) serie vilken man kallar "1" kort och gott. Vi visade den modul-uppbyggda C1 (DAC/försteg/streamer) i kombination med A1 (slutsteg stereo/mono) på mässan. I München så har man visat hela serien under senare år, vilken har växt längs vägen och numera är helt komplett.

Gällande karaktären så beskriver du den väl tycker jag, även om jag ser den tonala balansen som väldigt neutral snarare än ljus. Men, allt är relativt givetvis. Det här är ett ärligt, avslöjande och korrekt system ("true to the source") - dock utan att bli oengagerande och dissekerande, vilket är en väldigt fin balans. Tanken var att visa upp och presentera ett lite annat ideal än under förra året med Absolare, Kaiser, APL och Echole med sin generösa, organiska återgivning. Streamer/server under alla våra mässor är Aurender för övrigt.

Det är andra året som vi är i detta rum. Det är "helt OK" rent akustiskt bortsett ifrån den nedsänkta taksektionen i den bortre delen av rummet som har en tendens att förstärka vissa frekvenser i basområdet. En utmaning vi knappast är ensam om i de här sammanhangen :)

Den största behållningen med helgen är annars att få chans att sitta ner och prata med många tillresta besökare som man kanske inte träffar så ofta annars.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Detta rummet var det jag lyssnade mest till och jag tyckte det levererade väldigt bra även om mitt egna ideal ligger mer åt föregående års presentation som nämnts ovan.

Detaljrikt o korrekt men utan att bli för skarpt och jobbigt.

En eloge också till alla som ser till att få representanter för dom märken man spelar på. En detalj som klart höjer kvaliteten på mässan , iaf för mig.

/hrk

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, hrk said:

"Den största behållningen med helgen är annars att få chans att sitta ner och prata med många tillresta besökare som man kanske inte träffar så ofta annars"

 

Det duger tydligen inte med oss inhemska entusiaster längre ;)!?

Variation förnöjer :icon_smile_cool:

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Perfect sense said:

Tack för besöket och uppmärksamheten!

Jag hoppas att det är OK att jag målar ut bilden lite.

CH Precision har än så länge en(1) serie vilken man kallar "1" kort och gott. Vi visade den modul-uppbyggda C1 (DAC/försteg/streamer) i kombination med A1 (slutsteg stereo/mono) på mässan. I München så har man visat hela serien under senare år, vilken har växt längs vägen och numera är helt komplett.

Gällande karaktären så beskriver du den väl tycker jag, även om jag ser den tonala balansen som väldigt neutral snarare än ljus. Men, allt är relativt givetvis. Det här är ett ärligt, avslöjande och korrekt system ("true to the source") - dock utan att bli oengagerande och dissekerande, vilket är en väldigt fin balans. Tanken var att visa upp och presentera ett lite annat ideal än under förra året med Absolare, Kaiser, APL och Echole med sin generösa, organiska återgivning. Streamer/server under alla våra mässor är Aurender för övrigt.

Det är andra året som vi är i detta rum. Det är "helt OK" rent akustiskt bortsett ifrån den nedsänkta taksektionen i den bortre delen av rummet som har en tendens att förstärka vissa frekvenser i basområdet. En utmaning vi knappast är ensam om i de här sammanhangen :)

Den största behållningen med helgen är annars att få chans att sitta ner och prata med många tillresta besökare som man kanske inte träffar så ofta annars.

/ Marcus

Kul med utställarens kommentarer, annars blir det lite "platt" reportage utifrån mina ideal och vad jag hör. Tekniken som sådan intresserar egentligen inte mig utan hur den presenterar musiken. Jag värderar egentligen bara utifrån livemusik som är mitt ljudideal, inte studions mera tillrättalagda musikmiljö. Då kan man tycka att ljust är något som är kallare än det som normalt presenteras på en scen. Jag håller med om att systemet aldrig tippade över till att bli hårt eller kantigt, men blev detaljrikt och kanske mindre varmt än vad jag gärna lyssnar på. Jag tycker ändå att de mer kvalitativa systemen har just egenskapen att aldrig tippa över, så även detta system som jag tycker har just den egenskapen. Ser fram emot nästa lyssning!

Calm 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, calm said:

Kul med utställarens kommentarer, annars blir det lite "platt" reportage utifrån mina ideal och vad jag hör. Tekniken som sådan intresserar egentligen inte mig utan hur den presenterar musiken. Jag värderar egentligen bara utifrån livemusik som är mitt ljudideal, inte studions mera tillrättalagda musikmiljö. Då kan man tycka att ljust är något som är kallare än det som normalt presenteras på en scen. Jag håller med om att systemet aldrig tippade över till att bli hårt eller kantigt, men blev detaljrikt och kanske mindre varmt än vad jag gärna lyssnar på. Jag tycker ändå att de mer kvalitativa systemen har just egenskapen att aldrig tippa över, så även detta system som jag tycker har just den egenskapen. Ser fram emot nästa lyssning!

Calm 

Vi vill gärna visa upp en viss bredd inom de övre segmenten utifrån olika konstruktörers ideal och målsättningar. Ytterst så handlar det givetvis om att erbjuda alternativa lösningar för olika lyssnare och varierande preferenser - vilka skiftar som bekant. Personligen så attraheras jag mer av det ideal och den kombination av komponenter som vi visade under förra året - men det är bara jag ;) 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Nästa rum blev Audio Concept stora rum, vars nyhet var denna "lilla" apparat.

P1080022_zpskifinlbp.jpg

P1080018_zpsmljieoop.jpg

StroMtank presenterad av företaget genom denna dam. http://stromtank.com

P1080020_zps71wjzvc3.jpg

För er som bara var med på lördagen missade ni denna , då apparaten dök upp senare. Icke desto mer intressant eftersom jag själv är inne i batteridriften som ett medel att få ren och oförvanskad ström till förstegsdel och RIAA. Men denna är anpassad efter att kunna driva hela anläggningen inklusive slutsteg upp till 600 watt.

Laddningskapaciteten är så stor att den kan räcka till tre dygns normal förbrukning innan det är dags att ladda igen, fick vi lära oss.

P1080021_zpsnsh22mwh.jpg

Den lilla pjäsen väger 120 kg så det gäller att ha ett starkt bjälklag vill jag säga. Och har man behov av större kapacitet än 600 watt så får man köpa två aggregat, tyckte den tyska damen ifråga.

Robban hade här ställ upp ett all MBL-system med 101:orna som högtalare.

P1080015_zpst0c9xe0l.jpg

Hur lät det då? Normalt brukar detta rum bli lite överkokt i basen, men inte denna gång tycker jag. Bra balans i den delen och luftigt uppåt som MBL:s rundstålare brukar presentera ljudet. Vad själva apparaten gjorde för skillnad kan jag inte säga rakt av efter bara några korta lyssningar, men rent och klart tycker jag det lät och dynamiken var heller inte begränsad vad jag kunde höra. Överkapacitet finns för toppar och transienter.

Kul med annorlunda produkter!

Calm

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎03‎-‎01 at 23:29, calm said:

Granne med Phantomrummet så fanns detta system som intresserade mig mest för kablarnas skull.

P1070808_zpsun1cnysb.jpg

Här huserade Bibacord med sina kablar och Fredrik B. spelade mycket klassiskt musik och en del piano.

P1070807_zpskosb92cw.jpg

Här både de gamla hgt-kablarna med balsaträ och de nya i mera böjligt material, i en biwirad konstellation.

Det blev mest kabelsnack, men det lät upplöst och lätt i presentationen som Bibacord brukar göra.

P1070806_zpshgzjicg5.jpg

Skall bli intressant att testa högtalarkablar i rätt längd så småningom och kanske också en phonokabel som Fredrik håller på att ta fram.

Calm 

Tack Calm för bilder och kommentarer :)
Denna kombination gillade jag. Drogs på med ett trumsolo från en live-platta med Joe Satriana, och det var rappt, kontrollerat och kraftfullt. Spelades även annat som visade på andra fina egenskaper. Monoblocken (klass A) från Valvet fick jobba på ordentligt för värmen från dom var påtaglig. Jag gick främst till detta rum för att kika på Valvet. Visste inte att Bibacord var på plats här, och som grädde på moset så fick jag en mycket trevlig pratstund med Fredrik. Vi snackade mest Valvet och Totaldac. Han passade inte på att sälja in sitt kabelkoncept ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi traskar vidare på L&L vars lokaler jag verkligen gillar. Kanske lite trång i vissa rum, men bra utrymmen för övrigt med lite "slå sig ner och snacka"-utrymmen.

Här är ett som var ständigt fullsatt.

P1070846_zpsef2bqw99.jpg

Här körde Hifi-agenten Martin Logan-högtalare med elektronik från bl.a. Bladelius.

P1080030_zpsamrvgupd.jpgP1080028_zpshrybclnf.jpg

Här är en totalt reviderad modell utifrån ML tidigare problem att sy ihop basenheten och den både ljudmässiga och visuell transparensen i elektrostatskärmen. Jag tycker att man lyckats relativt bra, men hade inte möjlighet att röra mig runt i rummet för att hitta rätt ljudbildfokus. Gillar dock diskantens holografiska framställning.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Falu-Lasse körde hårt med sina minstinghögtalare. Tung musik som kanske inte är min yttersta musiksmak. Men gott tryck som publiken verkade gilla.

P1080024_zps9nyjg3pu.jpg

Hade gärna velat höra de större "cello-högtalarna" gärna i jämförelse med den äkta cellon som under mina korta besök vilade i ett hörn. Förstod att det hade spelats live på denna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer vi till ett av highlightsen i fråga om totalupplevelse. Vi pratar om Gold Note som jag upplevt positivt även tidigare men då i ett annat rum.

P1080032_zpsbjnkqi2p.jpg

Hela setupen från puppa till högtalare oc kablar i samma tillverkares hand.

P1080033_zpsaegrpukh.jpg

P1080034_zpsqt5zfosq.jpg

Om vi börjar med skivspelare som kan den vara en Mediterraneo eller möjligen modellen under, Giglio. De är ganska lika utseendemässigt.

P1080035_zpsnovoampx.jpg

Picupen kan vara en Tuscany Red.

P1080037_zpsuj576grs.jpg

Högtalarna XS-85 

Allt var inte billigt i detta rum, men t.ex Riaan 13 kkr är sannolikt ett kap.

Sammantaget med elektroniken så lät detta verkligen bra! Detta trots att rummet inte var optimalt och stundtals tomt på folk. 

Välbalanserat, elegant sound utan kantigheter och med en skön avslutning i toppen.

Calm

 

Edited by calm
felrättning
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Vi traskar vidare på L&L vars lokaler jag verkligen gillar. Kanske lite trång i vissa rum, men bra utrymmen för övrigt med lite "slå sig ner och snacka"-utrymmen.

Här är ett som var ständigt fullsatt.

P1070846_zpsef2bqw99.jpg

Här körde Hifi-agenten Martin Logan-högtalare med elektronik från bl.a. Bladelius.

P1080030_zpsamrvgupd.jpgP1080028_zpshrybclnf.jpg

Här är en totalt reviderad modell utifrån ML tidigare problem att sy ihop basenheten och den både ljudmässiga och visuell transparensen i elektrostatskärmen. Jag tycker att man lyckats relativt bra, men hade inte möjlighet att röra mig runt i rummet för att hitta rätt ljudbildfokus. Gillar dock diskantens holografiska framställning.

Calm

 

Jag håller med dig från min upplevelse från Göteborg. Jag har aldrig hört Logan så bra som när de spelade i där i höstas. Basen spelade ihop med det övriga bättre än jag hört tidigare. Innan har jag verkligen haft problem med det och inte gillat ljudet. Nu var det en helt annan sak och den holografiska framställningen från mellanregister och upp var riktigt bra. Bra var det.

Link to comment
Share on other sites

Ute i korridorerna på L&L fanns en del intressanta produkter att titta på. Som dessa.

P1070834_zpsaiul5fs1.jpg

Diffusorer och absorbenter av olika slag. Snygga i utförandet.

P1070833_zpsa8fxtonv.jpg

och tankeväckande uttalande som jag gärna skriver under på.

P1070832_zpspirijsmj.jpgP1070835_zpsqcwdzxdq.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare intressanta produkter i korridorerna var Stillpoints som Audiotrade gärna diskuterade. Här underströks att man måste installera dem rätt för att få ut full effekt.

Inte bara ställa dem under befintliga spikes utan säkerställa direkt kontakt med ytterskalet på högtalare eller elektronik. Då får man full effekt. Finns anslutningsbultar i alla möjliga dimensioner att ersätta just original-spikes.

P1080040_zpsvoevglpk.jpg

P1070867_zpslovxpdao.jpg

Har själv uppgraderat mitt system nyligen med ytterligare 4 Mini under min PSU till MSB-riggen.

Calm 

 

Link to comment
Share on other sites

Då kommer vi till det rum som kanske skapat mest förväntningar inför denna mässa, nämligen Sonus fabers.

P1080046_zpst7wgtrwn.jpg

Och den nya modellserien Tradition med modellerna Guarneri, Serrafino och Amati.

Det blev egentligen bara lyssning på Amatin.

P1080048_zpspfxagqnw.jpg

Högtalarna drivna av en all Audio Research-rigg. Märkena nu under Septons agentur.

P1080052_zps340hhxyn.jpg

Rörsteg Ref 250

P1080055_zpsq0wvgjgf.jpg

P1080053_zpsoigfbgdu.jpg

Cd och försteg. Man är nu uppe i CD9.

Har i nyhetstråden refererat lite till mina lyssningsintryck tidigare, men kan här fördjupa lite ytterligare.

När det gäller både djup och bredd i ljudbilden finns inget övrigt att önska. Skillnaderna från de gamla ursprungsmodellerna är framförallt i toppen där en markant förändring skett stegvis från ursprungs-Amatin, via Anniversarion till Futuran, så har det varit en resa i upplösning och diskantbetoning. Nu är den nya Amatin snäppet ytterligare mer åt det hållet. Mer transparent, detaljorienterat och upplöst, så som hela trenden går fn. i hifi-världen. Egentligen är det bara Wilson som gått i motsatt riktning som blivit mer silkesmjuk i diskanten. Jag säger inte att detta på något sätt är fel, även om den traditionella Sf-tonen har varit den motsatta. Lite som jag fann i Il Cremonese som jag tycker mest liknar den gamla ljudbilden. Så egentligen är det ljudmässigt en helt ny högtalare och traditionen skulle då ligga i utseendet. Jämförelsen är att de nya modellerna blivit mörkare i tonen och mer chokladbruna än den traditionella röda mahognytonen. Metallinslagen är också mer markanta genom bakstyckets "kylflänsar" och den lilla runda "topplattan" med Sf:s emblem som sannolikt är fästet för metallskelletet. Allt andas Riva-kvalitet i utförandet även höljet numera är formpressat böjträ och inte som tidigare solida träblock. Detta sammantaget gör att högtalaren också känns rappare i dynamiken. Allt detta handlar om tycke och smak, men ett som är säkert är att det är en kvalitetshögtalare både vad gäller ljud- och utseendemässigt, inte tu tal om detta.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Då börjar vi närma oss slutet av min rapportering och egentligen bara ett rum kvar som delades av Stylus och Vinylbutiken.

P1070870_zpsj2gck70q.jpg

Den här lilla stapeln får symbolisera en påkostad anläggning där vinylen kommit att dominera. Brinkmann, Aesthetix och Lyra. Allt i ett ställ från Stillpoints.

P1070869_zpsmak8zzex.jpg

Nordost i kablar och strömrening.

P1070868_zpsudjcee69.jpg

På toppen denna lilla svarta diamant som är en Brinkmann Spyder vad jag kan se, med två tonarmar i vilken en Lyra Atlas var monterad.

P1080043_zps5oa3c5xk.jpg

Till denna anläggning var ett par Y.G.  Carmel 2 kopplade via ett par NordOst Odin kablar.

P1080042_zpsx1aim4gm.jpg

Totalt måste denna anläggning varit en av de dyraste på mässan. 

Det lät mycket bra naturligtvis, men urvalet av vinyler kanske inte gav anläggningen fullständig rättvisa. Spelades lite esoteriska originalvinyler som musikaliskt är intressanta men kanske inte ger anläggningen fulla utmaningar i fråga om dynamik, ljudbild och tonbalans. Säkert fullödigt med lite modernare inspelningar.  Kanske lite dynamisk pianomusik skulle säkert klinga vackert i detta system? Men bra var det!

Calm

Edited by calm
tllägg bild
Link to comment
Share on other sites

Då går vi över till motsatta ändan av rummet med Vinylbutikens system som var något mer modest i jämförelse med Stylus.

P1070871_zpskzxztxq7.jpg

Om Stylus system tog ut svängarna så var detta system snarast minimalistiskt i jämförelse. Mini högtalare från Diapason Karis NW

Två Pathos förstärkare tror att modellen heter Classic One MK III. Skivspelare kan ha varit någon från Analog Works?  Varje del prismässigt mellan 20-30 kkr. Dyrast var nog stativet från Stillpoints kan jag gissa.

Systemet spelade både stort, dynamiskt och med bredd och djup. Faktiskt utöver förväntan med hänsyn till storleken på högtalarna. Vinylbutiken har lyckats att plocka ihop mindre system med bra musikalisk framtoning de sista mässorna. Det visar att det går att få bra ljud och musikalisk presentation, även om det naturligtvis blir begränsningar framförallt i basområdet. Men magin ligger i mellanregister och diskanten.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det börjar att bli dags att summera årets High End Mässa 2017. En mässa som har haft en hel del trevliga nyheter och nya upplevelser med sig. Jag tänker på en del nya produkter som BACCH och 360 graders 3D, TechDAS Airforce III skivspelaren, StroMtank, Sonus fabers nya högtalare, CH-Precision, Martens nya högtalare och mycket mera. Mina lyssningsupplevelser har varit stort och smått. Bästa system och rum ljudmässigt, var utan tvekan presentationen i Martens rum så som jag hörde det på söndagen. Toppklass med en högtalare i modest storlek! Gold Note som jag gillade. Fanns fler toppsystem som kanske kunde blomma ut ännu mer, men tillräckligt bra.

De små systemen kom också till sin rätt som Totem, Buchard och Diapason. I mellanklassen Electrocompaniet och KEF i olika tappningar och Gold Note.

Sammantaget en trevlig mässa som på lördagen avslutades med gemensam mässmiddag med trevligt middagssällskap. Att träffa likasinnade på mässor är utan tvekan en av de absolut bästa med dessa.

Lokaliteterna hade i år utökats med Coor Konferens som fungerade bra tillsammans med Sheraton och en promenad till Lindqvist och Lundqvist skadar aldrig för att kyla av sig efter en del varma rum. Bra lounger och fikahörnor och lunch. Middagsstället kanske skulle kunnas uppgraderas, även om jag förstår att det är enkelt att inte behöva boka allt för mycket i förväg. Svårt att beräkna antal.

Naturligtvis ett stort tack till arrangörerna och utställarna som bjudit på en utomordentligt trevlig mässa. Ingen nämnd och ingen glömd! Musiken har verkligen varit i fokus!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack alla som besökte vårt rum på HEM och ett extra tack till Calm och Ppan som lägger ner massor med tid på sin rapportering. Tack även för alla positiva kommentarer. Vi vill bara fylla i några saker från Calms rapportering.

Den yngste av de tre Marten bröderna, Lars Olofsson, är mycket riktigt grafisk designer och och går under beteckningen Brand Designer på Marten och gör allting grafiskt hos oss utom yttre design av högtalarna, som görs av Leif, som givetvis gör all teknisk konstruktion också.

Pick-upen vi använder är en Zyx Premium Omega.

Orsak till att vi ofta lägger ut en matta som reflekterar är att man får upp diskant-nivån i hela rummet. Har vi inte denna låter det ofta bra tonalt ganska nära högtalarna där man får mycket direktljud, men i övriga delar av rummet blir resultatet för dämpat eftersom det ligger en väldigt tjock och mjuk heltäckningsmatta i hela rummet. Detta är ett komplement till alla Wings som diffuserar och till alla absorbenter i  basområdet från Svanå Miljöteknik.

 

Mvh,

 

Edited by - Marten -
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, - Marten - said:

Tack alla som besökte vårt rum på HEM och ett extra tack till Calm och Ppan som lägger ner massor med tid på sin rapportering. Tack även för alla positiva kommentarer. Vi vill bara fylla i några saker från Calms rapportering.

Den yngste av de tre Marten bröderna, Lars Olofsson, är mycket riktigt grafisk designer och och går under beteckningen Brand Designer på Marten och gör allting grafiskt hos oss utom yttre design av högtalarna, som görs av Leif, som givetvis gör all teknisk konstruktion också.

Pick-upen vi använder är en Zyx Premium Omega.

Orsak till att vi ofta lägger ut en matta som reflekterar är att man får upp diskant-nivån i hela rummet. Har vi inte denna låter det ofta bra tonalt ganska nära högtalarna där man får mycket direktljud, men i övriga delar av rummet blir resultatet för dämpat eftersom det ligger en väldigt tjock och mjuk heltäckningsmatta i hela rummet. Detta är ett komplement till alla Wings som diffuserar och till alla absorbenter i  basområdet från Svanå Miljöteknik.

 

Mvh,

 

Tack själva bröderna Brothers!

Det är alltid en glädje att  besöka era rum eftersom man märker att ni anstränger er att få det låta bra  och naturligtvis vet ni hur man gör för att få till det. Mattan framför högtalarna var nog med i München för två år sedan och det känns som effekten blev just den ni beskriver. Satt på lite olika ställen i rummet och skillnaderna i diskanten var inte så stor. Det är en del av magin ligger och diffusorerna hjälper till att hjärnan hinner med att uppfatta detaljerna.

Ser fram emot nästa event och tackar för denna gång. En särskild hälsning till Lars och beklaga att jag tappade hans namn.:blush

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger till att nämna Dynaudios rum där jag verkligen gillade upplägget med fasta demotider bakom stängda dörrar. Presenterades på ett lagom sätt väl fördelat i tid mellan Dynaudio som företag, kundcase BBC, och så givetvis genomgången av huvudnumret nya Contour 20. Elektroniken var 2 burkar från Moon, förstärkare 340i Neo. Minns inte riktigt den andra enheten. Kan ha varit 380D DSD Neo. Tillsammans med Martens rum så var även detta min stora favorit under mässan. Här njöt jag i ett himla behagligt och välbalanserat ljud. Nya Contour skulle jag förmodligen trivas väldigt, väldigt bra med, då kanske att välja främst mellan modell 30 eller 60.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, YYZ said:

Jag lägger till att nämna Dynaudios rum där jag verkligen gillade upplägget med fasta demotider bakom stängda dörrar. Presenterades på ett lagom sätt väl fördelat i tid mellan Dynaudio som företag, kundcase BBC, och så givetvis genomgången av huvudnumret nya Contour 20. Elektroniken var 2 burkar från Moon, förstärkare 340i Neo. Minns inte riktigt den andra enheten. Kan ha varit 380D DSD Neo. Tillsammans med Martens rum så var även detta min stora favorit under mässan. Här njöt jag i ett himla behagligt och välbalanserat ljud. Nya Contour skulle jag förmodligen trivas väldigt, väldigt bra med, då kanske att välja främst mellan modell 30 eller 60.

Jag är tyvärr av den motsatta uppfattningen rörande fasta tider. Dessa gjorde att jag missade Dynaudio både i Göteborg och här. Med hänsyn till att det inte var så mycket folk på förmiddagen så hade springet i dörren varit minimalt. Vi pratar mässa och inte lyssningsseanser. Marten, AudioNord, P.L. Audio mfl klarade sig utan fasta tider. Jag vill inte vara låst i en speciell tågordning när jag går på mässa och hoppa mellan rum. Men det är min uppfattning, jag har respekt för andra.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det här blev tyvärr det enda intrycket av Dynaudio-rummet. Dvs torrdemo.

P1070943_zpsvouuzxu5.jpg

P1070942_zpsdeylxpxd.jpg

Lite synd att det inte blev någon lyssning. Då jag hade vart tvungen att vänta drygt en halvtimme på nästa lyssningstillfälle.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-02 at 20:17, Hans-Tommy said:

Hej Calm

som vanligt tycker jag som du ,mycket luftigt ljud

Bibacords phonokabel kommer jag att prova i nästa vecka, även den nya nätkabeln för digitala apparater kommer jag att prova då , får finbesök av Fredrik då, åter kommer  med intryck

tommy

 

Jag hade finbesök igår

Fredik var hemma hos mig och demade sin nya phonokabel. Det är en helt ny konstruktion, och som alltid när det gäller Bibacord signalkablar, oskärmad ! Jag gillar Fredriks kablar och tycker de är oerhört bra fast ..... phonokabeln tycker jag nog är hans bästa kabel hittills med en öppenhet och detaljrikedom som är mycket tilltalande 

På lördag får jag besök av två kritiska personer, kända på detta forum, Krelle och Gurkan så då får jag höra vad de tycker

Återkommer 

 

tommy

sorry Calm att jag tränger mig in i din tråd. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-08 at 07:45, calm said:

Det här blev tyvärr det enda intrycket av Dynaudio-rummet. Dvs torrdemo.

P1070943_zpsvouuzxu5.jpg

P1070942_zpsdeylxpxd.jpg:thumbsup:

Lite synd att det inte blev någon lyssning. Då jag hade vart tvungen att vänta drygt en halvtimme på nästa lyssningstillfälle.

Calm

Fick också vänta en halvtimme på Dynaudiodemon, men då hann jag med några intilliggande rum under tiden för att sedan komma tillbaka till Dynaudio-rummet! Först fick vi klämma och känna på egentillverkade mellan- och baselementet samt Esotar-diskanten som vandrade runt i publiken. Även den tjocka o tunga frontplattan i CNC-fräst aluminium fick vandra runt. Sedan drog streaming via Tidal igång via en Moon-förstärkare. Väldigt luftig och dynamisk återgivning med fin o djup basåtergivning på Contour 20 stativarna. Contouren hade inga problem att fylla ut det rätt stora rummet med en fin 3D-ljudbild. De större modellerna stod på ena långsidan för beskådan. Efter demon reste sig publiken och applåderade spontant. Jag kan bara hålla med, det här var mässans största behållning för min del! :) :) :)

Vill också passa på att tacka mässarangörerna Likki, Robert, Gurkan o gänget för en bra genomförd mässa, med allt hästjobb det innebär att organisera en sådan här tillställning! Stort tack! :thumbsup:

Edited by Muffin
ett ord saknades
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Muffin said:

Fick också vänta en halvtimme på Dynaudiodemon, men då hann jag med några intilliggande rum under tiden för att sedan komma tillbaka till Dynaudio-rummet! Först fick vi klämma och känna på egentillverkade mellan- och baselementet samt Esotar-diskanten som vandrade runt i publiken. Även den tjocka o tunga frontplattan i CNC-fräst aluminium fick vandra runt. Sedan drog streaming via Tidal igång via en Moon-förstärkare. Väldigt luftig och dynamisk återgivning med fin o djup basåtergivning på Contour 20 stativarna. Contouren hade inga problem att fylla ut det rätt stora rummet med en fin 3D-ljudbild. De större modellerna stod på ena långsidan för beskådan. Efter demon reste sig publiken och applåderade spontant. Jag kan bara hålla med, det här var mässans största behållning för min del! :) :) :)

Vill också passa på att tacka mässarangörerna Likki, Robert, Gurkan o gänget för en bra genomförd mässa, med allt hästjobb det innebär att organisera en sådan här tillställning! Stort tack! :thumbsup:

Tack Muffin för att du fyllde ut luckan!

Skall ha det i minne till nästa gång att det kan vara lönt att vänta, även om jag ogillar fasta tider. Verkar varit ett bra rum på din beskrivning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Jag hade finbesök igår

Fredik var hemma hos mig och demade sin nya phonokabel. Det är en helt ny konstruktion, och som alltid när det gäller Bibacord signalkablar, oskärmad ! Jag gillar Fredriks kablar och tycker de är oerhört bra fast ..... phonokabeln tycker jag nog är hans bästa kabel hittills med en öppenhet och detaljrikedom som är mycket tilltalande 

På lördag får jag besök av två kritiska personer, kända på detta forum, Krelle och Gurkan så då får jag höra vad de tycker

Återkommer 

 

tommy

sorry Calm att jag tränger mig in i din tråd. 

Inga problem. Snarast mening att kunna lägga in andra kommentarer i tråden.

Låter intressant med phonokabeln. Återkom gärna med rapport efter att Krelle och Gurkan har lyssnat och fällt sina yttrande.

Fredrik har en sällsynt förmåga att göra kablar!

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/7/2017 at 06:45, calm said:

Sammantaget en trevlig mässa som på lördagen avslutades med gemensam mässmiddag med trevligt middagssällskap. Att träffa likasinnade på mässor är utan tvekan en av de absolut bästa med dessa.Middagsstället kanske skulle kunnas uppgraderas, även om jag förstår att det är enkelt att inte behöva boka allt för mycket i förväg. Svårt att beräkna antal.

Calm

Om det hade varit svårt så hade det varit enkelt. :) Tja, i år anmälde sig väl 5 personer (Calm med partner och Byzan + Apex och Revoxaren) ifrån Audio Concept kunde man gissa på ungefär 10 så runt 16-17 anmälda. 54 personer kom. Det känns väldigt svårt att gå till ett annat ställe för ingen kommer kunna puzzla ihop det så snabbt på så osäkra grunder. Men jag kan hålla med om att det inte känns otroligt att det finns nån restaurang som kan ha en bättre kväll då och då.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...