Jump to content

Adagio

Recommended Posts

IMG_1213.jpg

Nu hr mina stora Maggies fått smaka på mina klåfingrar.....

Vad kan man göra? Modda filter? Ja, men dels blir det dyrt och de nya maggisarna har relativt bra komponenter, tom komponenter vissa använder för DIY-uppgraderingar. En annan sak är att inga komponenter sitter direkt i signalvägen, vilket får mig att fundera på "Bang for buck" som de säger over there.

För några veckor sedan testade jag med några motstånd jag hade liggande för att fintrimmat klangbalansen, i samma veva åkte flera av orginalkontakterna ner i reservdelspåsen. Att koppla bort dessa magnetiska marodörer gav ett renare mer oansträngt ljud och lyfte högtalaren ett snäpp. Störande nog satt ju fortfarande ett par orginalkontakter kvar.

På bilden överst ser vi orginaltapparna, blandat stål, järnskrot mm...

Första steget var att ta bort div skrot......IMG_1217.jpg

Ok redan här uppnås en klart renare, lite nytvättad känsla.

IMG_1280.jpg

Här med en  1R resistor från Path audio i serie med mellanregistret, vilket ger ett varmare mer lyssningsvänligt ljud tycker jag. Jag labbar även med resistorer i serie med  diskantbandet också, 1,4R dödar lite för mycket, sänker ca 1,5db, men kör nu med 0,8R och det låter riktigt bra. Så det blir en ytterligare en 1R från Path. Kan ju labba med att paralellkoppla den med andra värden för att komma närmre 0,8R men det är nog överkurs.

Vad ska man då göra med kontakterna?

Den uppmärksamme ser att något hänt på bilden ovanför, jämfört med orginal.

Tja. "När man ändå gör något, se till att göra det rejält" så jag beställde WBT 0705 massreduserad kopparkontakt, övervägde silver men jag har ju redan konstaterat att högtalaren har lite mycket briljans och det är inte det jag behöver mer av.

IMG_1268.jpg

Tyvärr använder inte magnepan standardavstånd mellan sina skruvar, vilket ledde till den oorthodoxa placeringen av polskruvarna.

IMG_1281.jpg

OK, ready to rock!,

Oj!! Detta hade jag inte förväntat mig, den lilla tvättningen tidigare, den föregående moddningen som gav mersmak, var inte alls lika stor förbättring som denna. Många har ju frågat sig varför Magnepan inte använder bättre polskruvar? Inkl jag själv, men skilnaden mellan magnepans egna och normala, billiga OEM skruvar i mässing kanske inte är tillräckligt stora för att motivera prisökningen till slutkund, och det är en enkel match att byta själv. 

Priset på dessa kontakter är 620kr st och det är klart, på en fullutrustad 3.7 med hela 12 kontakter skulle det bli 7440k + lagerkostnader mm, då skulle priset på högtalaren bli mycket högre.

Att byta till dessa gav en god portion feelgood känsla, och för mig är det praktiskt då jag spelar in högtalarkablar innan leverans, likaså testas en hel del prototyper och förändringar så användarvänligheten är också en faktor. 

Ljudförbättringen är påtaglig, från att ha varit en helt ok högtalare i prisklassen med egenskaper innan vissa grenar konkurenter har svårt att matcha oavsett prisklass. Har högtalaren transformerats till en ny nivå. Detaljerna återges med mer finess, en kombination av upplösning och mjukhet som jag inte trodde var möjlig. Jag tycker även att mellanregistret upplevs mer detaljerat och torrare. Basen känns mer balanserad i förhållande till övriga register när dessa är dämpade med 1db. Konstigt att 1db gör så stor skillnad.

Kul och intressant!

Tillhör dem som gärna moddar eftersom jag tror att produktekonomin ibland tvingar till olika former av kompromisser. Är man själv nöjd med ljudet finns alltid ett lite uns till ytterligare förbättringar att göra.

Var med om ett intressant experiment med högtalarpoler på mässan i Denver med Andrew Jones, då på TAD. Han hade riggat ett par TAD Referens One med två parallella högtalarpoler. Original mässing från TAD och WBT Nextgen. Inmätta och anpassade så att samma nivå skulle garanteras. Han körde omväxlande blint och öppet och det var inte svårt att höra skillnaden till WBT:s förmån. Klarare och mer brilliant och lite förvånande eftersom det bara rörde sig om ca 5 cm skillnad i metall och i signalvägen. Så komponentval kan ha betydelse. Skulle däremot vara mer försiktig vad gäller förändring i elektroniken, men det är jag det.

Calm

Jag köper mest begagnade apparater så jag ser mig lite som slutanvändare. Då spelar garanti och andrahandsvärde ingen roll för mig. Nya komponenter är jag försiktig med, några år iaf.....

Det har ju kliat lite ett tag med dessa högtalare men de har levererat tillräckligt bra ljud och det fanns garanti på dom. Sen finns ju ingen anledning att låta bli. 

Det är nästan som att köpa nya högtalare, fast billigare, pånyttfödda nygamla för en ringa slant.

Dessa polskruvar är "lyxvarianten" av next gen. Det är bara "skenan" i mitten som leder signal. Allt annat är komposit och själva skruven är i metall för den rätta känslan. Dock är de inte ledande och därför är risken för kortslutning minimal. Skenan motsvarar en högtalarkabel ungefär och därför blir övergången/impedansen vad jag förstår smidig mellan ht-kabel och internkablage via skenan. Inte som en stor tjonk av mässing mitt i signalvägen.

2 hours ago, Adagio said:

Dessa polskruvar är "lyxvarianten" av next gen. Det är bara "skenan" i mitten som leder signal.

Jag undrade nästan om det var samma kontakt på insidan och utsidan i o m att insidan så så (förlåt!) "plastig" ut, medan utsidan andades exklusivitet, men självklart finns det en tanke bakom och uppenbarligen fungerar det - kul! :thumbsup: 

Det var ett tag sen jag läste ditt inlägg, trevligt att läsa det igen.

Jag har en känsla av att såväl ledarens material som det ledararea spelar roll. Det är nog önskvärt att ha relativt lika i övergången mellan internkablage och terminal. I mitt fall läcker hela Magnepan som ett såll? och ljudförbättringem är påtaglig, vilket till viss del utesluter att den effekt du upplevde kom av det stabilare locket. 

Ja, det blev rätt mycket testande med olika värden, man kan säga att det var det som fick mig att äntligen göra detta. En mod jag funderat lääänge på.

Jag har inte haft några resistorer i på väldigt länge. Men efter lite kommentarer om lite hårt ljud från några hifi vänner. Kom jag att tänka på vad jag läst om 3,7 vs 3,7i ang värme mm. 

Jag läste på ett internationellt forum att någr rekommenderade dämpning av just mellanregistret, något jag inte provat, har bara provat diskant. 

Sagt o gjort jag tog fram mina 1R från Path och helt plötsligt hade jag full bas och ett lite varmare ljud. En hel del kombinationer med olika värden provades. 

Sen tänkte jag "äh va fan" jag tar bort allt skräp och löder resistorerna på insidan. Rent o snyggt. Nu kör jag med Path i det känsliga mellanregistret och paralella "fulmorstånd" i diskanten. Det är två paralella 1,5R så de ligger ungefär på 0.8-0,9ohm Det låter bättre än 1,5ohm, då diskanten blir liite hämmad. 

Jag ska beställa Path till diskanten också senare. 

Det är väl just det man gjort i "i"-modellen, dämpat mellanregistret, fast med tejp på baksidan. Jag gissar att det är vad Wendell beskrev som ett tweak när jag frågade om basen verkligen var kraftigare eller djupare i "i". Han svarade att så inte var fallet men det upplevs väl så om mellanregister (diskant) är dämpad. Det enda som verkar vara ändrat i delningsfiltret är att man använt "generic brands" i "i".

Hursomhelst, var skillnaden alltså större mellan originalkontakter vs WBT än med eller utan resistorer? Snyggt jobb :thumbsup:

Nej, nu misstolkar du mig tror jag.

Skillnaden på kontakterna gör något helt annat, ljudet blir renare och klarare. Mer lättlyssnat.

De olika resistorerna fixar klangbalansen. Basen upplevs som kraftfullare, mer framträdande. Högtalaren blir i mitt rum ytterligare lättlyssnad=en viss hårdhet dämpas. I början kan jag uppleva att det blir som att luftighet och detaljer dämpas men efter en stund inser man att det låter mer rätt. Men absolut inte mer en 1R! Då blir det just dämpat.

Edited by Adagio