UffeZ Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Vad Är Klockan? Off topic-inlägg flyttade hit eftersom det verkar finnas ett intresse för klockor och det finns väl några beröringspunkter till hifi, mekanik och elektronik. Den som vill tipsa om en fin klocka kan väl posta det här tex... //Calle En Elma och en Greiner. Fritidsurmakare eller har du tagit gesällbrev på Borensberg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 49 minutes ago, UffeZ said: En Elma och en Greiner. Fritidsurmakare eller har du tagit gesällbrev på Borensberg? Självlärd med hjälp av en kompis som har gesällbrev från Borensberg och jobbar heltid. Kul att du känner igen apparaterna! Finns ett klockintresse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted February 11, 2017 Author Share Posted February 11, 2017 Ja det finns ett visst klockintresse. Har även ett komplett urmakeri då jag köpte inkråmet från en uraffär en gång i tiden. Har renoverat ett hel del men skulle aldrig vara förmäten nog att kalla mig urmakare. Det förbehåller jag rätten till de som har gesällbrev och lång erfarenhet. Här är lite av de klockor jag hade tillgång till på min server. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Snygga klockor UffeZ. Lustigt. Hade den nya Ploprof på armen förra veckan. Mycket cool, men speciell. Ett yrkesredskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted February 11, 2017 Author Share Posted February 11, 2017 5 minutes ago, Apexorca said: Snygga klockor UffeZ. Lustigt. Hade den nya Ploprof på armen förra veckan. Mycket cool, men speciell. Ett yrkesredskap. Den är speciell och klumpig. Den nya är bättre än den gamla som på min bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 (edited) Jättefina klockor. Vad använder man en dykarring med gradering 2 , 4 ... 22 till? Se vad klockan är i NY eller Tokyo. Helt annan funktion alltså. Edited February 13, 2017 by calle_jr Dykarring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 17 hours ago, Morello said: Tackar. Till höger står verkdelstvätten och vänster en trycktestare; jag driver urmakeri som bisyssla. Jag hade gissat på någon form av kaffemaskiner Riktigt snygga klockor för övrigt! Det är verkligen något speciellt med vintage-klockor! Mycket av dagens over-size känns som att dom bara är designade för att synas och sticka ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 (edited) On 2017-02-12 at 12:12, Morello said: Fina klockor Uffe, men kan vi starta en ny klock-snackar-tråd? Bra ide! Men jag börjar här så länge. Men Morello! Gillar du mekaniska klockor? De mäter ju ruttet!!! Det förvånade lite! . Men kul så klart. De är verkligen inte exakta och jämfört med modernare teknik som mäter betydligt bättre har de inte en chans! Mekaniska klockor som jag intresserat mig för sedan jag var liten har jag för känslan, historien om märket, tekniken och designen. Det satte fart när jag var 10 år och ärvde en Omega med manuellt verk. Jag bär fortfarande den klockan när det är som mest högtidligt. Mekaniska klockor är meningslöst som tidmätning om man bara vill se tiden, det finns ju betydligt bättre och dessutom enorm mycket billigare alternativ, men helt galet otroligt ur en mekanisk aspekt. Mekaniska klockor är historisk dokument över summan av en mekanisk utveckling , hantverk och skönhet, som är fascinerande. 2 exempel på nya sådan ur som intresserat mig senaste tiden är: 1- Nya verket i Omega Constellation är mycket intressant. Kostade ca 1 miljard att ta fram och det tog 6 år tror jag det var i början av 2000-talet. 2- Liksom min nya favorit Breguet Classique Chronométrie 7727, Verket hänger i ett magnetfält som gör det tåligare och mer exakt. Dels är det kul med den lite klassiska designen och Breguets hantverk är enastående. Deras inovationer och att uppfinna komplikationer genom åren är och har varit makalösa och detta verk kan vara ytterligare en milstolpe med ny teknik som tillåter ett tåligare verk och mer precis gång. Verket har 10Hz och kan tex därför visa 1/10 sek. Deras ur är enastående designade med bra makrodesign och microdesign. Man kan beskåda uret från alla håll och det överaskar med detaljer i skön harmoni överallt. Breguet är inte det hippaste bland klock nerd märken just nu som tex Patek och Lange & Söhne, men jag tycker de är underskattade som märke även om de anses vara bland de främsta men de borde vara med i tätstridens diskussioner lite mer. Lite bortglömt bland hippa klocksidor på nätet tycker jag. Edited February 13, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Morello mätte upp min Jaeger-Lecoultre när jag var där i somras och den drar sig 1 sekund/24h eller mindre i alla riktningar vi mätte den i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Apexorca, ja visst är mekaniska klockor dåliga som tidsmätare jämfört med kvartsur, men det handlar om andra värden - mjukare sådana. Idag blir det en Cartier Santos på armen - mekanisk såklart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
osgorth Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Ursäkta lite off-topic men - @Apexorca: wow. Breguet 7727, den tilltalar mig något alldeles oerhört. Vilken estetik! Ett konstverk, helt klart. Kul tråd i övrigt! Kontors-hifi är alltid intressant tycker jag, och ett ämne som ofta förbises. Det är för mig otänkbart att ha en arbetsplats utan välljud! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 10 hours ago, Rydberg said: Vet om det är meningen men tonen i ditt inlägg upplevs som allt annat än god Uffe. Vidare har väl Morello inte försvarar sig, mot vad ska han behöva försvara sig menar du? Jag ser ingenstans i tråden att M kallar sig själv för urmakare. Fast firman heter väl Roslagens Urmakeri? Men, därmed förvisso inte sagt att det behöver betyda att verksamhetsutövaren/"urmekaren" är urmakare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Vad Är Klockan? Off topic-inlägg flyttade hit eftersom det verkar finnas ett intresse för klockor och det finns väl några beröringspunkter till hifi, mekanik och elektronik. Den som vill tipsa om en fin klocka kan väl posta det här tex... Lasse, Morello and Rydberg 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Tack Calle-jr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Här är min Tag Heuer Aquaracer: Så här långt har jag alltid kommit i tid. Jag missar bussen ibland, men det beror inte på klockan. Snarare Skånetrafiken som har så stressade tidtabeller att bussarna bara kör och kan inte följa tidtabell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Riktiga klocknördar fotar alltid klockan på "10 över 10" så att den ser glad ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 12 hours ago, Rydberg said: Morello mätte upp min Jaeger-Lecoultre när jag var där i somras och den drar sig 1 sekund/24h eller mindre i alla riktningar vi mätte den i Riktigt stilig. Jaeger LeCoultre Master Control Ultra Thin är så avslappnat avskalat stilig det går tycket jag. Jag har även en extra stark känsla för Jaeger LeCoultre. De är likt Breguet lite i bakvattnet av tex Patek i dessa tider. Men borde liksom Breguet ligga närmare i anseende tycker jag. Inte ens Patek själva kunde ju göra verket till sina första Nautilus serier (som dessutom var designplagiat på AP (Audemars Piguet) Royal Oak), så de köpte faktiskt verk av just Jaeger LeCoultre för dessa. Ändå får de mest cred hela tiden. Men så klart, de har en del vansinnigt grymma klockor både hantverksmässigt och designmässigt... men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 (edited) 12 hours ago, Rydberg said: Morello mätte upp min Jaeger-Lecoultre när jag var där i somras och den drar sig 1 sekund/24h eller mindre i alla riktningar vi mätte den i Riktigt stilig. Jaeger LeCoultre Master Control Ultra Thin är så avslappnat avskalat stilig det går tycket jag. Jag har även en extra stark känsla för Jaeger LeCoultre. De är likt Breguet lite i bakvattnet av tex Patek i dessa tider. Men borde liksom Breguet ligga närmare i anseende tycker jag. Inte ens Patek själva kunde ju göra verket till sina första Nautilus serier (som dessutom var designplagiat på AP (Audemars Piguet) Royal Oak), så de köpte faktiskt verk av just Jaeger LeCoultre för dessa. Ändå får de mest cred hela tiden. Men så klart, de har en del vansinnigt grymma klockor både hantverksmässigt och designmässigt... men ändå. Vilken stad speglas i klockan? Bamberg? Edited February 13, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Om jag minns rätt säljer över huvud taget inte Breguet reservdelar, så när det är dags för översyn är man hänvisat till Breguet i Schweiz - den typen av protektionism driver upp priserna på översyn till vansinniga nivåer; något att ha i åtanke för den som funderar på köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 (edited) Apexorca> Tack! Jag är väldigt nöjd med klockan. Designen är väldigt tidlös och elegant i mina ögon. Bilden är tagen i Ulm, staden som jag bodde i när jag jobbade på Airbus Edited February 13, 2017 by Rydberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 33 minutes ago, Morello said: Om jag minns rätt säljer över huvud taget inte Breguet reservdelar, så när det är dags för översyn är man hänvisat till Breguet i Schweiz - den typen av protektionism driver upp priserna på översyn till vansinniga nivåer; något att ha i åtanke för den som funderar på köp. Jag kan inte den biten så bra med just Breguet, men det kan nog vara så. Sådant får man bara tugga i sig med denna typ av klockor. Dessvärre. Patek leder nog den ligan. Där kan man få vänta i flera år på en modell man beställt. Bara för att... Det kanske skänker en ytterligare känsla av exklusivitet. Att det inte är så lätt att hitta och köpa vissa modeller samt den ibland krångliga servicen kan kanske tom förstärka detta. Man skall få kämpa lite för att förtjäna den. När jag servade en Jaeger LeCoultre var ingen urmakare i hela Sverige auktoriserad för den modellen och den fick åka till Schweiz. Ca 6 månader senare var den tillbaka. Det som var bra med det var att jag längtat och att det nästan kändes som om jag hade en ny klocka när den väl satt på armen ingen. Stelt nytt läderband, blank och fin. Kunde inte på något vis skiljas från en helt ny. Trots den långa sevicetiden var jag ändå nöjd. Jag hade fått en liten nystart med min klocka. Det kan vara "charmen" med en ny klocka man ägt sedan den såldes första gången. Det kan tyckas löjligt och vara svårt att förstå. Jag har accepterat det och ser en viss poäng ändå. Vintage klockor av olika åldrar är en annan sak. Det ger klockans modell (kanske utgången), modellens historia, egna historia, dess slitage och degenerering unik och kan om det är många som ser detta som ett mervärde bli sjuuuuka priser. Eller riktiga kap. Men det blir en annan historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Det har tyvärr blivit mer och mer sådant i branschen, dvs man stryper reservdelsflödet - för kunden innebär det bara högre priser och sämre kvaliet så jag ser inte riktigt tjusningen i det hela. Att vänta sex månader för att få sin klocka åter tycker jag är en helt oacceptabel servicenivå. Jag var sugen på att köpa en breguet Transatlantique för ett gäng år sedan men avstod pga brist på reservdelar och köpte istället lite andra roliga klockor. Nu har Swatch group desutom sälja sluta ETA-delar till distributörer som Ånge Urdelar och Verkmästarna etc, så nu är protektionismen vida utbredd. Här är en bild på min El Primero innan jag bytte till en brun strutsrem: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 (edited) ... Edited September 29, 2017 by Taxmannen Borttaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 En chronomat, men inte med Valjoux 7750 - är det venus-verk i den där? Manuellt uppdrag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 16 hours ago, Apexorca said: Jaeger LeCoultre Master Control Ultra Thin Precis, det är Grande-versionen på 40mm http://www.jaeger-lecoultre.com/eu/en/watches/master/master-ultra-thin-small-second/1358420.html#technical-detail-block Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 40 mm tycker jag är för stort för ett herrur om det inte är en kronograf eller dykare. Remmen är stingrocka. Jag har en Breitling-dykare som jag tror mäter in på 39 mm. (ref A17035, kal ETA 2824-2) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Tror inte 38mm versionen fanns när jag köpte min. Har vant mig men skulle eventuellt tagit 38mm versionen om jag hade köpt idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 (edited) Är din 40? Jag trodde den var typ 36-37 ungefär? Hur som helst så satt den kanon på min handled den där kvällen vi satt i drack vin. Edited February 14, 2017 by Morello Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 (edited) On 2017-02-14 at 10:55, Morello said: En chronomat, men inte med Valjoux 7750 - är det venus-verk i den där? Manuellt uppdrag Edited September 29, 2017 by Taxmannen Borttaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 NU svor du i kyrkan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts