Jump to content

Filer för provlyssning


Morello

Recommended Posts

Bra beskrivning Bebop!

Detta med båda hjärnhalvornas olika fokus är mycket intressant.

Jag hart märkt att jag på något sätt lärt mig att välja sätt att lyssna och får då olika upplevelser. Tekniskt och upplevelsemässigt. För min egen del har jag märkt att jag blir mest nöjd med resultatet av mina val om jag just försökt välja med hänsyn taget till båda sidorna. 

Det går att lyssna tekniskt på enskildheter i musiken och värdera dessa lite torrt om hur det låter. HiFi-parametrar. Sedan släppar jag bara loss och lyssnar på musikens helhet och försöker tränga in i upplevelsen. Efter en tid är det mycket bra att gå tillbaka till det tekniska lyssnande för at plocka fram de enskildheter som gör skillnaden. Då är det inte alltid det positiva tekniska lyssnandets slutsatser vinner. Men det kan vägleda om egenskaper på en produkt och få mig att förstå vad som skiljer dem åt. Detta har också hjälpt mig att förutspå vissa produkters matchning när jag blivit lite mer erfarenheter om hur olika produkters egenskaper slår på hur musiken förmedlas. 

När jag lyssnar på musik lyssnar jag för upplevelsen djupt inne i musiken och tänker inte teknik alls. Såvida det inte är på ett system som har så negativa egenskaper att musikens innersta inte når ut.

Mitt tillvägagångssätt funkar rätt bra för mig. Men var och en får fixa sitt sätt att komma framåt eftersom vi värderar egenskaper i upplevelsen olika.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Rydberg said:

BTS inlägg var ett riktigt lågvattenmärke, det kan vi väl alla vara överens om?

BTS är alltid väldigt kategorisk i skrift, förutom när det gäller musik. I verkligheten är han helt annorlunda.

Jag tar till mig det andra du skrev.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calle_jr said:

Hur kan det då vara att oavsett vad som skrivs så bildas det snabbt grupperingar? Prova en gång att hålla för vänsterfältet och läs en tråd. En slags forumblindtest :unsure:

Det är inte svårt att övertolka trådens syften med diverse pekpinnar, avsiktligt eller oavsiktligt från både skribent och läsare inkl mig själv. Ingen i forumledningen vill eller ska diktera andras trådinnehåll, men det finns en stor grupp här som inte har ett tekniskt fundament som kriterie för musiklyssning och hifi. Och så finns det en grupp som har mer eller mindre teknikintresset som drivkraft för hobbyn. Men om man inte har det, utan tvärtom betraktar musik som en konstform, så kan man helt enkelt bli irriterad eftersom en helt igenom teknisk betraktelse förenklar och/eller förlöjligar deras intresse.

Jag hoppas inte att det tolkas som att man måste tassa sig fram. Men man kan tänka lite som Jesus ;)

Testet är tveklöst intressant.

Jag saxar några meningar från ditt inlägg:

”det finns en stor grupp här som inte har ett tekniskt fundament som kriterie för musiklyssning och hifi”

”Men om man inte har det, utan tvärtom betraktar musik som en konstform”

Du uttrycker ett väldigt stereotypt synssätt. Sådant synsätt används bl.a. för att underblåsa polariserade diskussioner. Släpp det här stereotypa synsättet. Kom ut ifrån grottan och möt människor som individer i stället för som stereotyper :thumbsup:

Edited by Nils
Justerat storleken på typsnittet.
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Morello said:

När jag arbetar med audiokonstruktion arbetar jag efter tekniska kravspecar.

När jag sätter mig i soffan för att spisa - vilket jag gör varje morgon och varje kväll måndag till fredag samt mer på helgen - så njuter jag av musik och tänker inte på teknik.

För mig är detta två helt olika företeelser - jag gillar dem dock båda två. :app:

Mitt bekymmer när jag försöker lyssna "tekniskt" är att jag antingen tröttnar ganska snart på det, det är inte meningsfull tid. Eller att jag förlorar mig in i musiken, vilket är det vanligaste när det är bra musik i min egen setup. Den är väldigt fri från störande moment. Det är väl mitt sätt att utvärdera en anläggning, klarar den att ta mig med på en upplevelse-resa via musiken är det bra, annars inte, enligt mina preferenser. Det roliga är att flera olika typer av anläggningar jag lyssnat på är kapabla till detta, andra inte, och påminner mer om SJ med inställda avgångar. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Den typen av diskussion kan fortsätta i det evinnerliga där vi bryter ut meningar och ord för att tolka varandra. Det blir lätt att frågetecken i meningar tas bort eller ord som "det kan verka som" eller "som av en del uppfattas som..." osv. Sen hänger olika falanger på och det enda som händer är att debatten stegras vilket inte brukar sluta väl. Så jag går inte in i djupare klinch om det. Jag gör istället ett försök att vända lite på det hela för att om möjligen göra mig mer förstådd. Först några allmänna klarläggande:

  • Jag har inga som helst personliga agg mot dig, Morello (och inte mot Rydberg heller som hakat på lite). Det hade t ex varit kul om ni kunde komma hit någon gång och helt hänge oss till musik och hifi. Det är snarare så att jag har stor respekt för ert kunnande och ni bidrar definitivt till att debatten får både större och bredare innehåll här på forumet. Om jag får vara lite sarkastisk så behövs en balans mellan "upplevelsefolket" och "teknikfolket" vilket ni bidrar på ett positivt sätt.
  • Jag har heller ingen som helst tvekan till att vi har ett gemensamt intresse och passion för musiken. Det vore ju förfärligt annars.
  • Det jag riktar in mig på framgår nedan.

För att förklara lite mer vad jag menar så tar jag friheten att återkoppla till min egen vetenskap. Jag slår möjligen in öppna dörrar men för några kan det kanske ge en "aha"-upplevelse. Det kräver lite utrymme men ändå skummar jag bara lite på ytan. 

Nu börjar jag...;)

........

Bebop, jag klipper av en del av ditt inlägg för att det var så långt och jag tycker att det är onödigt upprepa :)

Jag har svårt att förstå vart du egentligen vill komma med ditt inlägg. Visst är det så att människor har hjärnor och att olika delar i hjärnan har olika funktioner, men på vilket sätt relaterar det till det som diskuteras i tråden? Menar du att dom som kan teknik skulle lyssna på ett annat sätt än dom som inte kan något om teknik? 
Jag håller på AIK och jag jobbar med saker som kräver ett kritiskt tänkande och beslutsfattande, men när jag bjuder hem en trevlig kvinna på middag så är jag framför allt mat- och vinkunnig (fast det sist får jag jobba en del med :D). Kort och gott, jag kan hantera flera roller och jag tror att det är så för dom flesta.

Du skriver en del om marknadsföring och vad jag vet så är det ganska vanligt att man använder sig av steriotyper när man jobbar med marknadsföring. När man ska utformar marknadsföringsmaterial  för en hjullastare så ser man till att materialet vänder sig till "Kalle" som jobbar som maskinförare. Inte "Kalle" som pappa eller hockeytränare. Helt naturligt tycker jag, men när man träffar en människa av "kött och blod" så är det dumt att begränsa sig till att se honom som maskinförare. När jag är hemma hos någon för att lyssna på musik så spelar det ingen roll vad värden har för yrke utan det är vårt gemensamma intresse som blir den förenande faktorn.

Jag ser att du använder ord som "upplevelsefolket" och "teknikfolket" och det får mej att undra om inte du också utgår ifrån en stereotyp när du resonerar kring det som tråden handla om?

 

Ps. Jag såg att du sänt mej ett meddelande. Det var gaska så omfattande så jag har inte hunnit läste det ännu. Återkommer om jag har några kommentarer/frågor om det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gått från produktfokus via ljudfokus till musikfokus under mina decennier med stereoanläggningar.

På sena sjuttiotalet var jag besatt av produkterna. Det var ett extremt habegär. Att lyssna på musik var underordnat. Det var apparaterna som upptog typ 95% av intresset.
Jag stod mycket hellre i hifibutikerna än i skivaffärerna. Jag hade egentligen ingen uppfattning om hur det skulle låta eller vad som var "ett bra ljud".

Samma sak gällde foto lite senare i livet. Jag köpte fotoprylar oftare än film. Läste kameratester oftare än jag tittade på fotografers bilder. Putsade på prylarna snarare än var ute och fotograferade. Bildkvalitén var viktigare än bildinnehållet.

Sakerna har alltså - för min del - varit viktigare och intressantare än det de skall användas till. Och så kan det såklart gärna få vara. Om man trivs med det. Men jag insåg långsamt att jag ju inte trivdes med att ha det på det viset. Det ledde till att jag aldrig blev riktigt nöjd. Aldrig helt avslappnad. Det där jagandet efter bättre och bättre, eller åtminstone efter skillnader, stressade mig och det var något jag ville komma bort från.

Jag började för några år sedan fokusera på att bli kvitt distraktioner istället för att jämföra, leta fel och jaga förbättringar. 

Jag strävar numera efter att kunna lyssna på musik utan att distraheras av andra tankar medans musiken flödar. Eller att ta bilder, som tilltalar mig såpass att jag inte alls funderar på skärpa, upplösning eller andra teknikaliteter.
Det har alltså mer och mer för mig kommit att handla om att sakerna skall vara tillräckligt bra. Tillräckligt bra för att jag inte skall distraheras av några tillkortakommanden.
Sakerna skall prestera tillräckligt bra för att inte längre stå i vägen för det egentliga syftet: Lyssna på musik eller titta på bilder.

Bättre än så behöver sakerna inte vara.
Så ser jag på det numera,

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Strmbrg said:

Jag har gått från produktfokus via ljudfokus till musikfokus under mina decennier med stereoanläggningar.

På sena sjuttiotalet var jag besatt av produkterna. Det var på ett extremt habegär. Att lyssna på musik var underordnat. Det var apparaterna som upptog typ 95% av intresset.
Jag stod mycket hellre i hifibutikerna än i skivaffärerna. Jag hade egentligen ingen uppfattning om hur det skulle låta eller vad som var "ett bra ljud".

Samma sak gällde foto lite senare i livet. Jag köpte fotoprylar oftare än film. Läste kameratester oftare än jag tittade på fotografers bilder. Putsade på prylarna snarare än var ute och fotograferade. Bildkvalitén var viktigare än bildinnehållet.

Sakerna har alltså - för min del - varit viktigare och intressantare än det de skall användas till. Och så kan det såklart gärna få vara. Om man trivs med det. Men jag insåg långsamt att jag ju inte trivdes med att ha det på det viset. Det ledde till att jag aldrig blev riktigt nöjd. Aldrig helt avslappnad. Det där jagandet efter bättre och bättre, eller åtminstone efter skillnader, stressade mig och det var något jag ville komma bort från.

Jag började fokusera på att bli kvitt distraktioner. Jag strävar inte längre efter förbättringar i sig. Jag strävar efter att kunna lyssna på musik utan att distraheras av andra tankar medans musiken flödar. Eller att ta bilder, som tilltalar mig såpass att jag inte alls funderar på skärpa, upplösning eller andra teknikaliteter.
Det har alltså mer och mer för mig kommit att handla om att sakerna skall vara tillräckligt bra. Tillräckligt bra för att jag inte skall distraheras av några tillkortakommanden.
Sakerna skall prestera tillräckligt bra för att inte längre stå i vägen för det egentliga syftet: Lyssna på musik eller titta på bilder.

Bättre än så behöver sakerna inte vara.
Så ser jag på det numera,

 

Djäkligt bra inlägg tycker jag. 

Sen är det ju kul med tekniken ibland också, för egen del alltså. Men jag förstår precis vad du menar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Jag har gått från produktfokus via ljudfokus till musikfokus under mina decennier med stereoanläggningar.

På sena sjuttiotalet var jag besatt av produkterna. Det var på ett extremt habegär. Att lyssna på musik var underordnat. Det var apparaterna som upptog typ 95% av intresset.
Jag stod mycket hellre i hifibutikerna än i skivaffärerna. Jag hade egentligen ingen uppfattning om hur det skulle låta eller vad som var "ett bra ljud".

Samma sak gällde foto lite senare i livet. Jag köpte fotoprylar oftare än film. Läste kameratester oftare än jag tittade på fotografers bilder. Putsade på prylarna snarare än var ute och fotograferade. Bildkvalitén var viktigare än bildinnehållet.

Sakerna har alltså - för min del - varit viktigare och intressantare än det de skall användas till. Och så kan det såklart gärna få vara. Om man trivs med det. Men jag insåg långsamt att jag ju inte trivdes med att ha det på det viset. Det ledde till att jag aldrig blev riktigt nöjd. Aldrig helt avslappnad. Det där jagandet efter bättre och bättre, eller åtminstone efter skillnader, stressade mig och det var något jag ville komma bort från.

Jag började fokusera på att bli kvitt distraktioner. Jag strävar inte längre efter förbättringar i sig. Jag strävar efter att kunna lyssna på musik utan att distraheras av andra tankar medans musiken flödar. Eller att ta bilder, som tilltalar mig såpass att jag inte alls funderar på skärpa, upplösning eller andra teknikaliteter.
Det har alltså mer och mer för mig kommit att handla om att sakerna skall vara tillräckligt bra. Tillräckligt bra för att jag inte skall distraheras av några tillkortakommanden.
Sakerna skall prestera tillräckligt bra för att inte längre stå i vägen för det egentliga syftet: Lyssna på musik eller titta på bilder.

Bättre än så behöver sakerna inte vara.
Så ser jag på det numera,

 

Jag skulle kunna skriva på allt vad du skriver. Mycket min egen resa. Prylarna har egentligen inget eget värde om de inte kan leverera musik. Musik är det jag lyssnar på i  alla lägen. Särskilt livemusik. Men den stora skillnaden är nog att vad som var tillräckligt bra igår, inte är det idag. Ribban flyttas upp i takt med att med att man lyssnar på den "äkta" musikupplevelsen dvs live. Då kan man reta upp sig på att instrument inte låter som i verkligheten. Då är man tillbaka i utrustningen tyvärr, det blir oundvikligt. Men idag är nog relationen nya prylar i relation till rena musikköp både "kondenserad" och live ,1:10.  Kurvan planar dessutom ut för pengar på systemet.Så fokus är  inriktad på musiken. Tekniken är medlet, musiken är målet är mitt måtto.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hm, intressant... Här ovan skriver jag om "tillräckligt bra", det är 2017 det. Vad jag syftar på är att det skall räcka med att det är just bra nog för att distraktioner av tillkortakommanden inte skall störa fokuset på musiken.

Jag håller i viss mån fortafarande med mig om resonemanget.

Men den självkritiska delen av mig påpekar nu att jag sedan jag skrev det där faktiskt har hamnat i något slags självändamålsmässigt uppgraderingsläge.

Det började visst med en Chord Hugo2, sedan bidde det en halvgammal Accuphase A20. Sedan en ny A36, en Chord Hugo TT2 och nu en Accuphase C-2150 under leverans.

Den självkritiske Strmbrg säger mig att det nog har spårat ur litegrann. Fokus på mer och mer klarhet har blivit en slags drog. Är det inte sedan länge just TILLRÄCKLIGT bra för att det skall räcka nu? Tursamt nog så finns det pengar nog att göra dessa utsvävningar utan att det går ut över annat, men ändå... Vad sjutton håller man på med?
Egentligen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Strmbrg said:

Är det inte sedan länge just TILLRÄCKLIGT bra för att det skall räcka nu?

Så tänkte och bestämde jag mig för att så var det redan för ett antal år sedan, fötterna stod väl förankrade på jorden, trodde jag?! Nyfikenheten tog överhanden och viljan att försöka få till det än bättre och det blev återigen lite nya prylar. Jo det blev bättre, annorlunda både ljudligt och estetiskt tycker jag. Men jag frågade mig själv om det var värt det rent pengamässigt? För egen del så tycker jag att det var klart tveksamt, men gjort är gjort! Jag lyssnade ju bara på musik och helst sådant som fick mig att må bra, slappna av, bli berörd, njuta o s v, egentligen ointressant hur det lät, bara att det var "tillräckligt bra” för mina öron. Där är jag nu och har varit många gånger. Jag kommer förmodligen och hoppas kunna leva med det jag nu har tills det dyker upp en liten typ på axeln igen och som säger - ska du inte testa, är den inte lite mer välljudande …….? Men det gäller att kunna känna sig nöjd, färdig med sökandet efter ”bättre”, bli kvitt fåfängan, inte vara så nyfiken på att testa nytt eller vad det nu är som drar? Visst, men det är trots allt en hobby och då får man göra som man vill, kan, tro, för att få njuta av musiken som ändock måste vara det som gör att vi håller på?

Detta är inte ett genomtänkt inlägg utan bara fritt tänkande en morgon efter att ha läst @Strmbrg inlägg ovan och med tillräckligt bra som utgångspunkt.

Sedan måste jag tillägga att jag lever inte som jag lär alla gånger och är inte heller konsekvent i mina tankar och beslut när det gäller denna hobby.

 

Allt gott!

 

/byZan   

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, byZan said:

Så tänkte och bestämde jag mig för att så var det redan för ett antal år sedan, fötterna stod väl förankrade på jorden, trodde jag?! Nyfikenheten tog överhanden och viljan att försöka få till det än bättre och det blev återigen lite nya prylar. Jo det blev bättre, annorlunda både ljudligt och estetiskt tycker jag. Men jag frågade mig själv om det var värt det rent pengamässigt? För egen del så tycker jag att det var klart tveksamt, men gjort är gjort! Jag lyssnade ju bara på musik och helst sådant som fick mig att må bra, slappna av, bli berörd, njuta o s v, egentligen ointressant hur det lät, bara att det var "tillräckligt bra” för mina öron. Där är jag nu och har varit många gånger. Jag kommer förmodligen och hoppas kunna leva med det jag nu har tills det dyker upp en liten typ på axeln igen och som säger - ska du inte testa, är den inte lite mer välljudande …….? Men det gäller att kunna känna sig nöjd, färdig med sökandet efter ”bättre”, bli kvitt fåfängan, inte vara så nyfiken på att testa nytt eller vad det nu är som drar? Visst, men det är trots allt en hobby och då får man göra som man vill, kan, tro, för att få njuta av musiken som ändock måste vara det som gör att vi håller på?

Detta är inte ett genomtänkt inlägg utan bara fritt tänkande en morgon efter att ha läst @Strmbrg inlägg ovan och med tillräckligt bra som utgångspunkt.

Sedan måste jag tillägga att jag lever inte som jag lär alla gånger och är inte heller konsekvent i mina tankar och beslut när det gäller denna hobby.

 

Allt gott!

 

/byZan   

Jag tror att det är hälsosamt att blanda en mix av självtillit med självkritik.
Kanske inte enbart då inne i skallen - för sig själv, utan även att signalera detta utåt. Prestige blockerar.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Strmbrg said:

Den självkritiske Strmbrg säger mig att det nog har spårat ur litegrann. Fokus på mer och mer klarhet har blivit en slags drog.

 

Välljud påminner om en drog och det skadar inte att vara medveten om det för att undvika missbruk. Jag brukar inte lägga mig i vad folk väljer för prylar eller vad de egentligen får för pengarna även om jag nog tycker att det går lite överstyr ibland. Strmbrg verkar inte överskrida tillgänglig budget och då är det ju bara ett val man gör beträffande vad pengarna helst läggs på. För mig ser rent av valen ganska rimliga ut och har man råd med de fina prylarna är det bara att gratulera.

 

Välljud hör till det som jag prioriterar mest och näst efter boende och bilar är det också det som slukat mest pengar, för mig helt rimligt men andra kan nog undra om man har alla hästarna hemma. De som inte är intresserade och råkar komma in i mitt lyssningsrum brukar dock oftast visa någon slags förstående och uttrycka gillande även om de nog inte valt att gå så helhjärtat in för musikavspelande. Det kan jag också förstå, alla har inte möjligheten ens att avgränsa så stor del av boendeytan men har man det kan det absolut vara värt insatsen även räknat i pengar - enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...