Jump to content

Ibland vill man vara lite för sig själv


P-pan

Recommended Posts

On 08/02/2017 at 10:59, AlfaGTV said:

Tar gärna del av ytterligare kommentarer kring hörlursförstärkarna ni provade också?

Nu är jag inte särskilt insatt i det tekniska - jag bryr mig bara om musiken. :)

Som jag skrev är jag lite förbryllad över hur lurarna (båda två) lät direkt ur DAVE. Jag har ju läst på diverse fora att många kör precis så, och det var också det som lockade mig initialt då det vore himla trevligt med en sån liten söt burk som enda hårdvara på skrivbordet. Efter att ha lyssnat känns det däremot som att lurstärkaren i DAVE är mer som en bonus och inget annat. Nu vet jag inte hur det var ihopkopplat och om det finns inställningar osv man kan göra - för detta får jag fräckt hänvisa till Ljudmakarn.

När vi väl bytte till Moon-förstärkaren kändes det som att vi helt plötsligt hade en förstärkare inkopplad, om du förstår hur jag menar. Allt blev bättre, och framförallt lät det mer kontrollerat och homogent. Intressant nog upplevde jag samma förbättring med båda lurarna. När jag ställs inför en sån uppenbar skillnad upphör mitt intresse helt för det som lyssnats till innan, så jag är ledsen att jag inte kan producera mer detaljer än så.

Däremot lät det väldigt trivsamt när DAVE användes som ren DAC, därav min slutsats att den sannolikt är en mycket kompetent DAC och att det är det man bör se den som - inte en hörlursförstärkare. Hur som helst är Chord en fabrikör jag kommer följa med stort intresse framöver. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska väl kanske ge mig på att försöka sätta lite ord till min egen upplevelse också.

Focalen spelar med ett kroppigt och väl definierat ljud från topp till tå utan att låta det minsta ansträngt eller tappa detaljer. Ljudsignumet ligger åt det lite mer neutrala hållet och det skapar en riktigt härlig och god musikalisk glädje. Här kommer verkligen reproducerad musik närmare verkligheten i renhet och intim närhet. Ljudkaraktären är lite av outstanding sett till lurar jag tidigare lyssnat på, har dock lyssnat till långt ifrån ”alla”. Det här är helt klart en lyxlur med tanke på priset men kan man samtidigt hitta en hörlursförstärkare till ett lite modestare pris så slutar notan ändå med god marginal på något jag med lätthet skulle vilja kalla prisvärt.

Musiken vävs samman på ett sätt som gör att jag glömmer allt vad hifi-tekniska aspekter vanligtvis brukar kräva då något nytt provlyssnas. Luren spelar dynamiskt, bastrycket har mycket god skärpa, smådetaljer väldigt nyanserade och snyggt inlagda. Och allt är så otroligt väl balanserat och mjukt. Man överrumplas helt enkelt av ett ovanligt stort välmående.

Jag tänker avstå att jämföra med 800:an. Det skulle antagligen bli allt för lätt att tolka lite negativt. Här finns egentligen ingen lur som är bra, bättre eller bäst utan jag tycker var hörlurslyssnare får göra sina egna tolkningar och val helt enkelt.

Tävlingen om världens bästa hörlur kommer antagligen att gå vidare men för dagen får jag nog, för egen del, anse att Focal Utopia befinner sig i ledningen. Sennheiser har ju antagligen varit/är där redan och det ska bli spännande att se hur en eventuell returmatch kan komma att sluta någon gång i framtiden då utvecklingen har fått fortgå ett tag till.

Det bästa är ju trots allt glädjen över att få lyssna till musik som man får ett stort leende utav.

MoonDSC_1220_6196_002533%20kopia_zpsytvz

MoonDSC_1205_6181_002532_zpsfy9prjb5.jpg

MoonDSC_1221_6197_002534_zpsyx6rhb7s.jpg

 

Tack för mig så länge :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för trevligt reportage. Det är inte utan att jag också blir lite nyfiken men jag försöker hålla emot. Jag var inne i "lurträsket" ett tag på 70-talet. Då var det bl a Koss, Beyer Dynamic, Pioneer AKG och Sennheiser som låg högt på "ha-listan" men överst låg Stax men det var ouppnåligt för de flesta. Jag köpte en Kloss men blev trött i huvudet av dem. Bytte till en Sennheiser men snart hamnade lurarna i glömska. Vet faktiskt inte var de blev av.

En del argument som används för lurar är för att få familjero för läxläsning, barnprogram och liknande. Men den fasen är över för länge sedan. Dessutom är jag väldigt nöjd med mitt musikrum så varför skall jag ha lurar... :Thinking: Jag ser inga riktigt rationella själ men ändå finns där en liten kittling... :105:

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

... så varför skall jag ha lurar... :Thinking: 

Jag ser inga riktigt rationella själ men ändå finns där en liten kittling... :105:

 

Fru Bebop då... störs aldrig hon av eventuella ljudvolymer i huset ?

Den kittlingen kan du ju alltid stilla om du besöker kommande Stockholm-mässa ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

..så varför skall jag ha lurar... :Thinking:

Det där är en riktigt bra fråga, faktiskt. Jag tar på mig filosofhatten och spårar ur lite.. (sorry)

Jag fångades av hörlurar när Sennheiser släppte HD-600, vilket väl är en evighet sedan nu. Ganska samtidigt började mitt intresse för klassisk musik att växa fram. Osäkert om det var tack vare lurarna eller inte. ;)

Grejen med bra hörlurar är att det ger en (i mitt tycke) intim återgivning som är svår att finna på annat håll. Jag upptäckte opera, och när allt stämde var det som jag bevittnade en privat spelning, bara för mig i min fåtölj. Det var en helt ny grej, det var musik för mig och ingen annan! Det blev väldigt personligt helt plötsligt, och musik kändes viktigare än förut. Den där känslan har aldrig riktigt släppt. Jag vill tillbaka till min egna lilla värld ibland, och då är det bara en god hörlursrigg som gäller. Svårt att beskriva det här, svårt att sätta tummen på "det". En psykolog skulle säkert finna det väldigt intressant.

Bortsett från det är ett av mina stora favoritområden eletronisk musik, och den är jag tämligen övertygad om är skapad för att avnjutas i hörlurar. Det låter så, ganska ofta. Jag antar att den är skapad av unga män som sitter framför datorn med lurarna på och drömmer sig bort. ;)

Men i övrigt är jag nog lite mer traditionell. Jazz t.ex. tycker jag nästan kräver en riktig högtalarsetup, jag vill känna och ta på den musiken på ett annat sätt. Det blir inte verkligt annars. Även lite större orkestral klassisk musik tycker jag nog fungerar bättre på högtalare. Det är främst de två typerna jag spelar på min stora anläggning nuförtiden, och det känns helt naturligt.

Förvisso tror jag också att mycket har att göra med personligheter och hur man förknippar musik med sin tillvaro. Många kanske njuter som mest när de sitter i en konsertlokal och får uppleva det live, tillsammans med en massa andra människor. Andra kanske trivs bäst i bilen eller hemma i lyssningsrummet. Sen kanske det finns en och annan som mig som njuter som mest sent på natten med lurarna på, i ett mörkt rum och tystnad runtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Welcome back, osgorth.

8 hours ago, osgorth said:

Bortsett från det är ett av mina stora favoritområden eletronisk musik, och den är jag tämligen övertygad om är skapad för att avnjutas i hörlurar. Det låter så, ganska ofta.

Rimlig aspekt. Lätt annars att man tror någon ringer på dörren, något slamrar i trädgården etc.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, osgorth said:

Det där är en riktigt bra fråga, faktiskt. Jag tar på mig filosofhatten och spårar ur lite.. (sorry)

Jag fångades av hörlurar när Sennheiser släppte HD-600, vilket väl är en evighet sedan nu. Ganska samtidigt började mitt intresse för klassisk musik att växa fram. Osäkert om det var tack vare lurarna eller inte. ;)

Grejen med bra hörlurar är att det ger en (i mitt tycke) intim återgivning som är svår att finna på annat håll. Jag upptäckte opera, och när allt stämde var det som jag bevittnade en privat spelning, bara för mig i min fåtölj. Det var en helt ny grej, det var musik för mig och ingen annan! Det blev väldigt personligt helt plötsligt, och musik kändes viktigare än förut. Den där känslan har aldrig riktigt släppt. Jag vill tillbaka till min egna lilla värld ibland, och då är det bara en god hörlursrigg som gäller. Svårt att beskriva det här, svårt att sätta tummen på "det". En psykolog skulle säkert finna det väldigt intressant.

Bortsett från det är ett av mina stora favoritområden eletronisk musik, och den är jag tämligen övertygad om är skapad för att avnjutas i hörlurar. Det låter så, ganska ofta. Jag antar att den är skapad av unga män som sitter framför datorn med lurarna på och drömmer sig bort. ;)

Men i övrigt är jag nog lite mer traditionell. Jazz t.ex. tycker jag nästan kräver en riktig högtalarsetup, jag vill känna och ta på den musiken på ett annat sätt. Det blir inte verkligt annars. Även lite större orkestral klassisk musik tycker jag nog fungerar bättre på högtalare. Det är främst de två typerna jag spelar på min stora anläggning nuförtiden, och det känns helt naturligt.

Förvisso tror jag också att mycket har att göra med personligheter och hur man förknippar musik med sin tillvaro. Många kanske njuter som mest när de sitter i en konsertlokal och får uppleva det live, tillsammans med en massa andra människor. Andra kanske trivs bäst i bilen eller hemma i lyssningsrummet. Sen kanske det finns en och annan som mig som njuter som mest sent på natten med lurarna på, i ett mörkt rum och tystnad runtomkring.

 

Det har du nog rätt i. Jag förstår tanken mycket väl. Skall tänka på det när jag testar lurar nästa gång. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, osgorth said:

Förvisso tror jag också att mycket har att göra med personligheter och hur man förknippar musik med sin tillvaro. Många kanske njuter som mest när de sitter i en konsertlokal och får uppleva det live, tillsammans med en massa andra människor. 

Du är helt rätt på det i ditt filosoferande, tycker jag. Jag kan fortfarande minnas en del av Simon & Garfunkels tidiga alster via lurar, t ex "Homeward Bound". Även John Mayalls "Bare Wires" gillade jag med mina lurar. Jag kan säkert hitta musik även idag som jag skulle uppskatta lika mycket eller mer med lurar än utan.

Det är väl bara att prova. Dessvärre är det betydligt knepigare på mina breddgrader. Men det är heller ingen brådis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...