Jump to content

Ibland vill man vara lite för sig själv


P-pan

Recommended Posts

Ensamma%20stunderDSC_1195_6171_002488%20

 

Musiklyssning kan vara som balsam för själen och för att komma den egna själen riktigt nära bör kanske också verktygen för själva musikförmedlingen komma en nära inpå livet.

Som medlyssnare brukar man kanske hålla sig på mattan men just idag var det svårt att inte bevaka sitt nummer i kön.

Det slutade dessutom med att en av deltagarna blev ordentligt lurad...

(man kan fasen inte lita på någon nu för tiden).

Link to comment
Share on other sites

Ensamma%20stunderDSC_1187_6164_002489%20

 

Inte mycket att säga om den kommentaren kanske ?

Jag och en musikfrände har varit på besök hos Ljudmakarn för att ta del av Focal Utopia-hörlurens magiska ljudsignum.

För det är precis vad de är enligt min mening... magiska :)

Det blir naturligtvis lite annat också i form av kringutrusning och kanske något ord om vad man kan tänkas göra för att ytterligare krama ut det där sista välklingande tonerna ur en redan oförskämt bra hörlur.

Är snart tillbaka och då också förhoppningsvis med en medskribent som kan det här med hörlurar långt bättre än undertecknad...

 

... framför allt har han bättre och mer lyssningstid ifråga än vad jag har hunnit skaffa mig.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Apexorca said:

 Skall göra ett test med den mot HiFi-Man's värstingar i morgon.

Ahh, trevligt :)

Var noga med att matcha dac/hörlursförstärkare för där finns det en hel del att vinna.

Jag återkommer med vad vi kom fram till då vi testade två olika tillverkares alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Va skönt att det bara gällde hörlurar och inget allvarligare. Den gode Panens trådar börjar alltid med en klurig gåta. Denna gick jag bet på. Trodde det handlade om ett besök hos pyskologen för att utröna hifi-profilen med ett Rorschatest.:D

Det här testet verkar mer jordnära. 

Calm

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, calm said:

Trodde det handlade om ett besök hos pyskologen för att utröna hifi-profilen med ett Rorschatest.:D

Det här testet verkar mer jordnära. 

Calm

He he...

tanken har nog funnits där men eftersom vi trots allt är så pass många som utövar hifi-hobbyn så har jag dövat sinnet med att jag/vi trots allt är ganska normala.

Med tanke på att vara jordnära så är det faktiskt en bra beskrivning på hur musik reproduceras via Focal Utopia...

Ensamma%20stunderDSC_1202_6178_002490_zp

Link to comment
Share on other sites

När man utför tester så kan det ju vara bra att ha ett par alternativ att jämföra med ?

Hur lätt är det inte, att utan referens/jämförelseobjekt, tycka att ... jo men den här "grunkan" låter ju riktigt bra :39: :mm::dry::app:....:unsure:

Det är ju först då man sett ett antal gråa nyanser som man inser att svart är svart :sherlok: ... så för att få lite bättre kläm på karaktären hos Focalen så kastade vi även in en mycket välkänd och omskriven hörlur som i mina öron sällan eller kort sagt aldrig har låtit annat än bra...

Sennheiser HD 800s

Ensamma%20stunderDSC_1204_6180_002491_zp

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar generellt Sennheiser ljudet. Tycker ofta deras lurar låter öppet och balanserat. Men jag tycker även de lurar jag har till mobilen låter jättebra! Ett par akg k24p. Kostade väl 300 spänn nya. Dessa är fantastiska och otroligt prisvärda. Skoj med lurar generellt. Mkt bang for the buck!

Link to comment
Share on other sites

Mkt intressant tråd.

Lyssnade en ganska lång stund på Focal Utopia och Elear på CPH hifimässa i höstas. Båda lurarna var mkt bra, och detta redan med en Naim DAC- V1 som DAC-hörlursförstärkare.

Utopiorna kan var nästa steg för hörlursnirvana istället för mina Audeze LCD-3...

Ser ut som att The Trentemøller Chronicles var en del av provlyssningen :)

Hoppas på att få lyssna mer på dem under HEM.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju inne i hörlurstestande också nu. Sennheiser mycket korrekt, men känns väldigt snälla, jag känner mig distanserad från musiken kärna i jämförelsen mot Focal Utopia, som har ett annat grepp, botten och klös och engagemang. Smaken är olika och Sennheiser skulle jag inte längta att lyssna på hemma tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det här med hörlurar, hade ställt in mig mig på att köpa ett par AKG Q701 bara för att kunna lyssna på nätterna utan att störa familjen. Testade dessa men tyckte ljudkaraktären var för långt ifrån vad jag är van vid från mina högtalare (Magnepan). Fortsatte med att testa Focal Elear, de lät mkt bra men det kändes inte riktigt rätt ändå. Fick senare möjlighet att lyssna på Sennheiser HD800S, kände direkt att dessa måste jag ha.

Har bara haft dem ett par veckor men jag är väldigt nöjd.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, osgorth said:

Få se lite mer bilder nu, P-pan, man somnar ju här.. ;)

Det var jag som var med och lyssnade, och jag återkommer med intryck senare i tråden.

Ta du och lyssna in dig på lite lurar istället så du vet vad det är du ska kommentera va ? :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Det var då fasen vad det blev bråttom här :o

Men vi kör väl på lite igen då, men i mitt tempo då kanske ;)

Hörlurar behöver ju lite undsättning för att ge ljud ifrån sig och på förstärkning och dac-sidan hade vi förmånen att b.l.a få lyssna till...

Chord Electronics - Dave

Ensamma%20stunderDSC_1199_6175_002494_zp

 

Ensamma%20stunderDSC_1177_6154_002492_zp

 

Ensamma%20stunderDSC_1183_6160_002493_zp

So far en tysk, en fransman och en engelsman. Det kan nog bli ett bra "krig" av det här ?

Link to comment
Share on other sites

Utan att blanda in några ljudintryck här så måste jag bara säga att DAVE är oerhört läcker. Ett litet under av industriell design som åtminstone jag faller helt pladask för!

Maken till snygg liten burk har jag nog inte sett på länge. :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Kilgore said:

Mkt intressant tråd.

Lyssnade en ganska lång stund på Focal Utopia och Elear på CPH hifimässa i höstas. Båda lurarna var mkt bra, och detta redan med en Naim DAC- V1 som DAC-hörlursförstärkare.

Utopiorna kan var nästa steg för hörlursnirvana istället för mina Audeze LCD-3...

Ser ut som att The Trentemøller Chronicles var en del av provlyssningen :)

Hoppas på att få lyssna mer på dem under HEM.

Focal Elear glömde jag helt bort vid vårat besök hos Ljudmakarn. Med tanke på att den faktiskt är rätt mycket billigare än "stora brorsan" så skulle det vara klart intressant att jämföra de två sida vid sida. Men det går ju fler tåg.

Trentemöller lyssnade vi faktiskt inte till utan den stod i raden av vinylskivor som prydde en av väggarna i Ljudmakarns lyssningsrum...

Ensamma%20stunderDSC_1209_6185_002496_zp

... vi hade inte vinyl med i signalkällan i över huvudet taget kan jag tillägga men jag gillade det grafiska trycket och det kom ju trots

allt till nytta i form av ett litet "försättsblad".

Link to comment
Share on other sites

Så, då var väl startfältet klart kan man tycka ?

Inte riktigt, Calle på Ljudmakarn hade förberett en liten överraskning också...

 

Sim Audio / Moon 430 HA hörlursförstärkare

LurfrstrkDSC_1196_6172_002527_zpsdaqflj6

Ensamma%20stunderDSC_1216_6192_002498_zp

 

Och ungefär så här såg den lilla tillfälliga hörlurshörnan ut som Calle så vänligt plockat ihop åt oss...

MoonDSC_1190_6167_002528_zps0twuxut1.jpg

Under Chord Dave står också en Moon cd 260D så vi kunde lira våra medhavda cd-skivor. Utöver det så stod också ett välfyllt nätverksbaserat

musik-urval till vårt förfogande... så nu var det bara att skrida till verket.

Just det ja... Moon's dac 380 D fanns ju för tusan också med (men den missade jag tyvärr att ta en ordentlig bild på).

Nu skulle vi väl ändå klara oss en stund :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det är några år sedan jag senast ägde någon vettig hörlur. Då föll valet på ett par Sennheiser HD 650 som fick sin förstärkning via en Harmony Design Ear 90. Tyvärr hamnade det hela i malpåse och efter något år avyttrades hela kittet för annat trevligt i hifi-väg. Många uppskattar ju inte helt att nyttja hörlurar då det kommer till musiklyssning. En vanlig orsak verkar vara att man upplever ljudet som lite av en ljudmassa som träffar "mitt inne i huvudet"...

jag har alltid uppskattat hörlurar :app:

Senn%20HD650_00812_zpslxcljxtm.jpg

En av fördelarna med att ta på sig ett par hörlurar och samtidigt skruva upp volymen är att man Stänger resten av världen ute. Lite som att låsa in sig i en alternativ värld och skapa den tillvaro man för stunden önskar... med musikens hjälp då förstås.

Och ju mer man sträcker ut sig desto större tycker jag tillvaron blir :icon_smile_cool:

Jag bromsar in lite här och så får vi väl se om Osgorth har några kommentarer angående både provlyssnade hörlurar och elektroniken som stod till buds hos Ljudmakarn...

 

......... :thumbsup:

 

Ensamma%20stunderDSC_1230_6206_002505_zp

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-03 at 23:59, P-pan said:

Focal Elear glömde jag helt bort vid vårat besök hos Ljudmakarn. Med tanke på att den faktiskt är rätt mycket billigare än "stora brorsan" så skulle det vara klart intressant att jämföra de två sida vid sida. Men det går ju fler tåg.

Jag har testat dem mot varandra. Man skall naturligtvis själv höra skillnaden, som är tydlig. Svårt att värdera i pengar men Elear är lite mörkare i tonen och inte lika luftig, känns lite mindre upplöst också. Jag fick inte samma upplevelse av inspelningens akustik. Instrumenten var inte lika separerade.  Men herregud. Den låter utmärkt för at vara hörlur. Det är ju halva pengarna mot storebror och jag gillade dem jämfört med flertalet andra jag lyssnat på. Det har tydligt släktskap med Utopia. På min lista så långt är de på 3e plats... tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi försöka sammanfatta lyssnandet då.. :)

Först lyssnade jag till HD-800S och Utopia kopplad direkt till DAVE, matad av Moon's CD-spelare, då det var denna kombination jag var mest intresserad av ursprungligen. Jag tog med HD-800S då jag har ägt en HD-800 sedan den introducerades och vet mycket väl hur den låter. All annan utrustning var ny för mig så jag behövde nåt slags referens.

HD-800S lät ungefär som vanligt, fast den kändes torr och ganska, ja, livlös. Jag saknade "sparkle" i diskanten som jag är van vid hemma, där jag kör den balanserat (och jag har inte "S"-modellen). Jag bytte till Utopia ganska snart.

Utopia lät också lite torr, men det som slog mig först var bas. Väldigt mycket bättre bas. Ganska snart därefter inser man att det här låter mer "hifi", på i stort sett alla parametrar. Intressant.

Samtidigt satt P-pan och diggade HD-800S på Moon's hörlurssteg och DAC via en Roon-server i butiken. Det verkade svänga, så jag blev nyfiken. Och ja, det lät väldigt bra. Intressant, igen.

Efter lite skiftande fram och tillbaka bad vi den mycket hjälpsamme och trevlige Calle att koppla runt lite så vi kunde lyssna på DAVE som ren DAC, kopplad till Moon's hörlurssteg. Nu klickade det.

Utopia låter nu, ursäkta uttrycket, galet bra. Det svänger vilt, och spelar med mer pondus och betydligt bättre homogenitet än förut. Det låter musik, helt enkelt. Tidigare var det många parametrar som var bra, helt klart, men det kändes inte som det kom ihop till en helhet. Med Moon's förstärkare kopplades ett järngrepp runt lurarna och allt bara flöt på. Skön pondus, naturligt mellanregister och kristallklar diskant utan att vara hård. Dock ingen "sparkle" som jag är bortskämd med, och soundstagen Utopia presenterar är definitivt mindre och mer fokuserad än vad HD-800 levererar.. Hmm.

Jag har funderat mycket vad det kan bero på, men det enda jag kan tänka mig är att DAVE's inbyggda lursteg är för klent, eller helt enkelt inte tillräckligt bra. Helt klart är att den låter utmärkt som DAC, däremot. Det svängde rejält bra! Det kan också möjligen påverka att flera av produkterna var nya och knappt spelade. Men att det skulle förändras drastiskt under de drygt två timmar vi satt där? Hmm, tveksamt. Det skall också erkännas att jag inte har en aning om vilka kablar / ström som användes till vilka apparater - det kan definitivt påverka.

Efter en timme med Utopia via Moon fick jag det där begäret som vi alla känner till. Jag måste ha dem, trots att jag fortfarande är skeptisk till både soundstage och den lite instängda diskanten. Och så blev det, jag lämnade butiken som en fattig man, i kronor räknat. ;)

Just nu spelar mina Utopia i en gammal balanserad Rudistor-förstärkare (RP-010B) som jag ägt sedan HD-650 var häftiga. Rudistorn matas av min dator via en MSB Analog DAC (som jag blev kär i vid första öronkastet). Billiga kablar rakt av, inget märkvärdigt och ingen strömrening ännu och en stor dator kopplad på samma fas som säkerligen stör alldeles utmärkt. Jag ska jobba på detta framöver.

Ljudet just nu är riktigt bra, en kraftig upgrade från mina HD-800 som dessutom drivs balanserade, med en fin kabel från Moon Audio (inte samma Moon som ovan). HD-800 låter bara tråkigt nu, den saknar energi och PRaT! (Pace, Rhythm and Timing) Det känns inte alls lockande att gå tillbaka nu, trots att jag saknar den breda ljudbilden.

Tyvärr har de nya lurarna hjälpt mig att hitta brister i övriga kedjan (tror jag iaf) så nu är uppgraderingsnisse i farten.. Med Utopia hör jag vad jag misstänker är brister i förstärkaren. Det blir lite "brötigt" ibland, med viss distorsion. Det kan förstås vara brister i inspelningarna också. Men tja, Rudistorn är gammal vid det här laget, det har hänt massvis i lurstärkarbranschen sen dess.. Planen är hur som helst att först ordna en riktig balanserad kabel till lurarna, och den är redan beställd. Hemligt än så länge, ha! När den väl är här (lång leveranstid tyvärr) blir det definitivt ett hemlån av Moon 430, och säkerligen en uppdatering av tråden.. :)

Jag vill passa på att tacka Calle och Ljudmakarn för kaffe, trevligt bemötande och en avkopplad och intressant demo. :)

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, osgorth said:



Efter en timme med Utopia via Moon fick jag det där begäret som vi alla känner till. Jag måste ha dem, trots att jag fortfarande är skeptisk till både soundstage och den lite instängda diskanten. Och så blev det, jag lämnade butiken som en fattig man, i kronor räknat. ;)
 

 

Stort Grattis! Numera rik på musikupplevelser får jag förmoda. Det du beskriver som instängd diskant lär ju släppa med tiden. Det känner inte jag igen från de spelningar mad Utopia jag gjort. Men det par jag hörde lär varit inspelade innan jag började med dem.

Men det har något förföriskt som jag inte hört i andra lurar ännu. Men jag har lite STAX kvar att testa. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

Det du beskriver som instängd diskant lär ju släppa med tiden. Det känner inte jag igen från de spelningar mad Utopia jag gjort. Men det par jag hörde lär varit inspelade innan jag började med dem.

Men det har något förföriskt som jag inte hört i andra lurar ännu. Men jag har lite STAX kvar att testa. 

Det kan absolut vara så, ja! Calle berättade att lurarna bara hade runt 6 timmars speltid när vi fick ge oss på dem.

Jag är uppe i ca 80 timmars speltid nu och tycker nog att den stabiliserat sig lite. :)

Stax har gjort massor med bra lurar genom åren, dock har jag aldrig själv "fastnat" som så många andra gjort. Fast jag var rätt nära att fastna efter ett besök hoss herr Timbre en gång för länge sedan, det skall erkännas. Det lät riktigt bra, som det mesta gör hos honom.

En stor del av problemet jag ser med Stax är nog att de kräver dedikerad förstärkning som inte kan användas till nåt annat direkt, det har jag aldrig riktigt gillat. Men tja, nu är ju MSB på gång med en Stax-förstärkare... Jag tror jag skall undvika att testa den, ärligt talat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är lite dumt att Stax-lurar kräver en speciell elektrostatförstärkare. Det gör att man blir inlåst om man väljer Stax. Själv har jag valt en mellanmodell av Stax egen förstärkare men vill man testa något annat så finns det några alternativ. Här är ett, eller rättare sagt flera alternativ som jag sneglat på ett tag. Mjolnir har många positiva omdömen, men förstärkarna är dyra. Tänk på att lägga till svensk moms när ni tittar på priserna.

http://www.mjolnir-audio.com/products/

Edited by Nils
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, P-pan said:

Det är några år sedan jag senast ägde någon vettig hörlur.

Samma här! Mitt senaste "vettiga" par lämnade jordelivet för 20 år sen och har inte blivit ersatta. Dina och Apex bilder och övningar i ämnet gör att det börjar kittla lite igen :mm:

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎02‎-‎06 at 21:01, P-pan said:

....
Och ungefär så här såg den lilla tillfälliga hörlurshörnan ut som Calle så vänligt plockat ihop åt oss...

MoonDSC_1190_6167_002528_zps0twuxut1.jpg

...

"den lilla tillfälliga hörlurshörnan"... *slurp, dreggel, pust*...

Tar gärna del av ytterligare kommentarer kring hörlursförstärkarna ni provade också? Min egen uppfattning är att det handlar oerhört mycket om matchning när det kommer till stärkare/lur. Bara impedansskillnaderna mellan en Utopia och en HD800S borde göra våld på förstärkningen?
DAVE är ju ingen småslants-dac direkt och man kan tycka att de borde veta hur man bygger en bra lurstärkare med tanke på deras välljudande Hugo/HugoTT/Mojo etc. Finns det impedans/gain anpassning på denna?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...