Vox Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Det är med sorg i hjärtat jag idag tagit emot beskedet att grundaren till Bengans (Bengt Brorsson) har avlidit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 64 år är alldeles för tidigt. En riktigt skön profil som alltid har satt vinylen främst. Bodde granne med honom under flera år ovanför hans första butik på Allmänna Vägen i Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Jag lärde känna Bengan under andra halvan av 70-talet. Först i hans skivbutik och sedan var vi båda aktiva i frisbeeklubben Skogshyddan. Många mil i hans Range Rover blev det till och från tävlingar. I butiken fanns även hans hund Zappa. Bengan skojade om att han skulle stämma Frank Zappa för namnstöld. Just nu spelar jag en av de skivor jag hörde för första gången i hans butik, Michael Franks - One Bad Habit. UffeZ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Tråkigt även om jag aldrig känt eller träffat honom så är dock Bengans numera ett begrepp även i Stockholm. Var och köpte några skivor så sent som i går. Numera den mest välsorterade vinylbutiken i City, även om det är lite tunt på jazz-sidan. Men snart har man vänt från majoritet CD till majoritet vinyl. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Det var förbaskat tråkigt att höra. Vila i frid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BTS Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Tråkigt. Legendariska Bengans är ett slags nav i mitt köpande av musik. Har varit så sedan ungdomsåren. Så Bengan själv har på det sättet varit viktig för mig och för musikälskande Göteborgare. Hoppas det fortsätter att utvecklas som det gör just nu. Det blir bara roligare och roligare att gå dit för varje gång nu. Utbudet ffa på vinyl växer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Jag var på Bengans under både lördagen och söndagen under mässhelgen - betydligt roligare än att gå runt på mässan. Stort utbud och trevliga priser. Bengans här uppe i huvudstaden är däremot inte så mycket att hänga i julgranen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts