datar Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Idag var jag och min bror på besök hos min kompis som bor på landet. Från manualen kan man läsa följande: Welcome to the family! "First off, you have greate taste in loudspeakers. At Cerwin-Vega, deep bass and great highs are a way of life. Nice to know there are a few people out there who share our passion for music. You'll be glad to know that this company has been in bussines since 1953. And we consider you to be the newest member of the family. We hope your speakers give you years of enjoyment. Of course, in the event of a problem, make sure you familiarize yourself whit this warranty. We like to think that while you're sitting in front of your speakers, we're standing behind them." Ja som ni ser så är vår kompis ljudideal mycket BAS och spela högt, med andra ord mer kvantitet än kvalitet (enligt mitt tycke). Nyfiken är man ju ändå hur de spelar i hemmamiljö då jag bara hört dem hos Hifi Klubben. Kameran tog jag naturligtvis med mig så ni får följa med in i ljudtryckets underbara värld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Konsten att flytta luft... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 hehe dom e rätt roliga cw på nåt sätt...iaf om man har en fet fest med techno så brukar som absolut funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 16, 2005 Author Share Posted January 16, 2005 Haakan: Då förstår du varför kompisen valde dessa skapelser Timbre: Portarna baktill flåsar rejält Lite mer bilder Inplastade: Jo det var rätt högtalare som låg i kartongen : Snart ska vi öppna den andra kartongen. Sedan blir det helhetsbilder och övrig utrustning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Hornladdat och rejäla baselement ger ju goda ljudtrycksförutsättningar... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Jo, Cerwin verkar hålla fast i sinn linje! Här spelar det nog ingen roll om man rumsresonanser...de hörs nog inte ändå Det finns prylar för alla smaker, som tur är! det måste skilja ganska mycket mellan denna musikpresentation mot den som vi upplevde med System Audio:s stativare enligt den tråden..? Mera! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 En gång i tiden var jag mycket nära att byta ut mina JBL L-150 mot ett par rejäla Cerwin-Vega. Ofta ser man dom ståendes utefter väggar men det skulle var spännande att höra en uppställning som någon har varit noggrann med. Finns det några riktlinjer för placeringen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 16, 2005 Author Share Posted January 16, 2005 Jag ögnade bara igenom lite vad som skrev i manualen men tyvärr kommer jag inte ihåg om det stod något om tips på placering. Däremot så placerade jag dem ca 50 cm från bakväggen och lite mer än 2 meter emellan dom där jag tyckte de spelade bäst. Jag gjorde även en liten "toe-in" mot lyssningspositionen. Detta lär nog min kompis ändra. När tid finns ska jag ta med mig min CHORD. För att se hur den orkar med högtalare som dessa och även få en större inblick hur de spelar sett ur hifi perspektiv Nej nu ska K-man få sin önskan igenom. Mer bilder Vi börjar med manualen som är ett 4 sidigt papper. Jag läste inte igenom den så noggrant men det mesta som man behöver veta finns skrivet här till alla modeller ur högtalarserien. Garantitiden är 5 år och det är mycket bra På baksidan hittar vi vanliga högtalarterminaler men även en säkring. Så när det är party och högtalaren slutar spela kan man ju börja med att spana så den är hel Det följde inte med någon reserv säkring men jag antar det är en vanlig sådan. Vi får passa på att göra en närstudie på Diskant och mellanregistret. Det märks tydligt att det är horndiskanter vi lyssnar till. De har en tydlig karaktär och de som lyssnat på horndiskanter tidigare lär känna igen sig. Jag personligen tyckte att diskanten var en smula för vass mot exemplaret vi lyssnade på i butiken men detta kommer att låta bättre ju mer man spelar dem. De är ju nya, därför naturligtvis även oinspelade! För mig är det lite av halva nöjet att få spela in sina nya skapelser Bakom gallret ser vi den rejäla 12" basen. Jag kan redan nu informera att min kompis tänker köpa separata cerwin-vega basar som komplement. Bilder garanteras Här ser vi de båda högtalarna upppackade. Nästa steg blir att koppla in dem. Lite lyssningsintryck kommer jag berätta mer om senare i denna tråd. Ska vi gå vidare med förstärkeriet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Ja, förstärkeriet får väl egentligen en ganska behaglig uppgift med känsligheten 92dB/W/m... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 Som Timbre skriver är den inte så trögdriven som man skulle kunna tro. Kompisen använder en helbalanserad PA förstärkare med volymkontroll för vardera kanalerna. Den lämnar 2x450w i 8ohm och 2x700w i 4ohm. Kompisen har planer att eventuellt köpa ytterligare ett steg då han tänkt bryggkoppla dem och då ska förstärkaren leverera 1000w i 8ohm. Hur fungerar då detta PA steg rent ljudmässigt? Jag har själv provat vid ett tidigare tillfälle att koppla in det till mina Dynaudio Contour 1.8 mkII. Det gör faktiskt inte bort sig. Jag blev riktigt förvånad då den målade upp en riktigt trevlig ljudbild dock lite "hård". Diskanten upplevdes en smula vass. Vid det tillfället spelade jag på en Pioneer DV747A som är en riktigt bra musikförmedlare både CD som SACD skivor. Bild på PA steget: Som ljudkälla använder han en kombinerad dvd/cd spelare från neoXeo. Den vet jag inget speciellt om men det är heller ingen värsting apparat. För min kompis är det mp3 som gäller, på fullmatade dvd skivor. För att slippa ställa in volymerna separat vilket är ett måste på PA steget så valde han att koppla in den via en Sony receiver. Detta blev ett rejät försämrat ljud men det var inget som min kompis brydde sig om. Lite synd då det inte är några problem alls med delade volymkontroller enligt mig själv. Jag ska försöka få honnom att köpa en bättre cd/dvd spelare för det märks att neoXeo har rejäla brister i ljudet även om kompisen kör mp3. Vi avslutar med en helhetsbild: Stereobänken fick bli en av lådorna från högtalarna. Vi får se hur kompisen löser detta. När tid finns ska jag som nämnts tidigare ta med mig min CHORD. Bilder utlovas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Ja, förstärkeriet får väl egentligen en ganska behaglig uppgift med känsligheten 92dB/W/m... <{POST_SNAPBACK}> De borde få det, men så är inte riktigt fallet. Jag är fd cerwin ägare, och min erfarenhet är att ett par CW högtalare kräver mycket (och jag menar verkligen mycket) effekt för att komma till sin rätt. Allra helst så skall förstärkaren/slutsteget vara mycket strömstarkt också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Hur ser impedansförloppet ut på dessa Cerwin-Vegor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 Om jag inte missminner mig så spelade vi på en NAD C372 med angiven effekt på 2*150w i 8 ohm hos hifi Klubben och det var inga större problem men du har säkert rätt i vad du skriver Labbe. Därför ska det bli intressant om nu kompisen köper ett till PA steg så han kan bryggkoppla dem. Sen har Timbre ställt en fråga som jag tyvärr inte kan besvara. Möjligen kanske Labbe eller någon annan forumsvän kan ge oss svar på den frågan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Tyvärr har jag inte siffrorna för just dessa högtalarna, men däremot för den största i serien clsc 215, vilket borde kunna ge oss en aning i alla fall om hur krävande clsc 12orna är. På clsc 215 så pendlar impedansen mellan 3-7Ohm och de kan krypa ner till 2Ohm. Clsc 215 har även rätt stora fasvridningar under 100Hz. Så förstärkaren måste vara stabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Rejäla baselement och rejäla nätdelar... Tack datar för en kul tråd med Cerwin-Vegapremiär på Euphonia! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 Tack själv Timbre för ett jätte trevligt forum! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Om jag inte missminner mig så spelade vi på en NAD C372 med angiven effekt på 2*150w i 8 ohm hos hifi Klubben och det var inga större problem men du har säkert rätt i vad du skriver Labbe. <{POST_SNAPBACK}> Effekten på Nad C372, skulle jag nog ta med en nypa salt, då de tvärt emot flera andra tillverkare, oftast sätter ut lägre effekt siffror än vad det egentligen är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 C/W o Pa steg , hur kul som helst Rock On Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Kompisen har planer att eventuellt köpa ytterligare ett steg då han tänkt bryggkoppla dem och då ska förstärkaren leverera 1000w i 8ohm. Var bor han Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 Bravo: Denna killen bor på landet och närmsta granne bor tja hum... De lär inte bli störda iallafall Labbe: Mina erfarenheter är att själv tycker jag NAD är rätt underskattade vad gäller ljudkvalité. Jag kan tänka mig att det är som du säger och detta vet väll Hifi Klubben om själva. Inte så konstigt att de då parar ihop CW med NAD johan: Jo rock on är en bra beskrivning Måste även tillägga att vi har forumets bästa namn? :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Bravo: Denna killen bor på landet och närmsta granne bor tja hum... "tja hum" måste vara litet för det finns inte ens med på kartan!.. Minns inte om jag berättat den tidigare, men en av mina första (skräck)ljudsupplevelser involverar CV högtalare. Det måste ha varit våren -96 precis efter att jag flytatt till Göteborg och jag för första gången vågat mej ut i HiFi-trafiken och hamnat på HiFi-klubben på Skånegatan. Där hade jag lurat till mej en lite lyssningsession med ett par B&W 805 stativare, en Integrerad Acurus stärkare och någon av den tidens värsta Denon CD-spelare, tror att den var tvådelad, mins dock inte modellbeteckningen.. Hur som helst hade jag suttit där och lyssnat på en sats ur Sjostakovitjs 8:de kvartett i kanske en kvart när en av säljarna kommer in med en kund, högt skroderande och till min mäkta förvåning sätter han strax på en CD med värsta disco-mixen på högsta volym på ett par CV med minst 15tums basar [det var öronbedövande]. Jag blir givetsvis mäkta irriterad och blänger hatiskt, men ingen reaktion, så jag plockar ur min CD och går ut till deras kassa där står säljaren jag pratat med tidigare och jag gör klart för honom att han just förlorat en given kund på grund av sin omtänksamma kollega. Jag har bara varit tillbaka på HiFi-klubben för att lyssna på B&W en gång efter det och blev lika besviken på deras sälj-rap den gånegen. Och det kommer från en riktig B&W fan! Fast vem vet, dom har kasnke bättrat sig, så jag får väll göra min sedvanliga fyraårskoll under våren.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 HaHa vilka flashbacks man får när man läser denna tråden MINA GRANNAR ÄLSKAR MUSIK DOM BANKAR TACKTEN I VÄGGARNA för tjugo år sedan lyssnade jag på cervinvega drivet av för och slutsteg från audioreserch en gammal tant kommer in i butiken och undrar om hon kan få höra på en cd hon tyckte det var helt otroligt att det kunde komma ljud ur en sådan tingest försäljare stoppade in en cd i spelaren och vred upp volumen ingen musik volum ökas ingen musik volumen ökas AHA säger säljkillenoch trycker på försteget(fel ingång) BANG musiken har väl 120db tanten ramlar ihop av chocken lucas fångar tanten innan hon ramlar i backen samtidigt vrålar han VI HAR DÖDAT HENNE VI HAR DÖDAT HENNE men hon hade bara svimmat hon kvicknade till rätt fort och gick där ifrån undrar om hon var nöjd med demon??????????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Labbe: Mina erfarenheter är att själv tycker jag NAD är rätt underskattade vad gäller ljudkvalité. Jag kan tänka mig att det är som du säger och detta vet väll Hifi Klubben om själva. Inte så konstigt att de då parar ihop CW med NAD <{POST_SNAPBACK}> Det är de nog mycket väl medvetna om, för så länge jag kan minnas så har CW:s arbetspartner varit Nad när man varit inne hos hifiklubben. Öppnar man en Nadförstärkare el slutsteg, så förstår man varför. Utseende messigt så är de väl inte så jättesnygga, däremot funktionella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 Michael: Vilken rolig historia du berättar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Jeg kan en annan rolig historie. Jeg tror det nogang omkring mitten av 90'tallet i Oslo. Hifi klubben och flera andre hollt en stor utstelling. Jeg hadde en stand på 4 våning men hörte och märkte klart när Cervin Vega blev demot på 1. våning. Om kvällen spiste vi alle i detta kämpa rummet med rigtigt manga Cervin Vega och lika mange slutsteg - Jeg tror der var minnst 30 högtalare. Efter spisningen var der non killer från Hifi-klubben som satta ihop flera slusteg så samme signal kunne gå til mange högtalere (jeg tror det en sorts mix-pult). Först spelta dom musikk - eller skulle man sige non sorts musik. Det var HÖGT! Men så komm aftenens clou. En fant på at tage kablen til inngangen, skrue volumen på fullt och sätta fingeren på stikket. MY GOD! 50Hz brum med FULL volum. Borde och stolar begynnte at vandra runt på gulvat som om dom var levande och det dryste ned från loftet med nonting hvit. Lyset blinkte og väggene rystade. Det var svärt bara at stå up och stolen unner dig gik hen ad gulvet. Plutsligen gik döran upp och en mycket upphitsat hoteldirektör kom inn. "Hjälp meg" skrek hann "Dom tar söndar mit Hotell". Jo det var kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 haha du jan det var en morsom historia men dirren på hotellet behöver inte oroa sig det brukar vara svenskar inblandade i de flesta husbyggena i oslo :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Jan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts